پاورپوینت کامل قریه (مفردات‌قرآن) ۲۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل قریه (مفردات‌قرآن) ۲۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل قریه (مفردات‌قرآن) ۲۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل قریه (مفردات‌قرآن) ۲۲ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل قریه (مفردات‌قرآن) ۲۲ اسلاید در PowerPoint

مقالات مرتبط: قریه (مقالات مرتبط)، عناوین کتاب قاموس قرآن (جلد ۶).

قَرْیَه (به فتح قاف و سکون را)، یکی از مفردات به کار رفته در قرآن کریم به معنای نام موضعی است که مردم در آن جمع شوند، به مردم نیز قریه گویند و در هر دو معنی استعمال می‌شود.

فهرست مندرجات

۱ – مفهوم‌شناسی
۲ – کاربرد قرآنی
۲.۱ – نسبت افعال
۲.۲ – جمع کردن
۲.۳ – ذمّ
۳ – نسبت بین قریه و مدینه
۴ – پانویس
۵ – منبع

۱ – مفهوم‌شناسی

قَرْیَه

[۱] طریحی نجفی، فخرالدین، مجمع البحرین، ج۲، ص۲۷-۲۸.

[۲] قرشی بنابی، علی‌اکبر، قاموس قرآن، برگرفته از مقاله “قریه”، ج۶، ص۳-۵.

راغب گوید: قریه نام موضعی است که مردم در آن جمع شوند، به مردم نیز قریه گویند و در هر دو معنی استعمال می‌شود،

[۳] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ج۱، ص۴۰۲.

درباره‌ (وَ سْئَلِ‌ الْقَرْیَهَ)

[۴] یوسف/سوره۱۲، آیه۸۲.

بسیاری از مفسران گفته‌اند مراد «اهل القریه» است.

[۵] رضی، سید شریف، تلخیص البیان فی مجازات القرآن، ج۱، ص۵۷.

[۶] زجاج، اعراب‌القرآن، ج۳، ص۸۴۶.

[۷] بحرانی، سیدهاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۸۳.

[۸] بحرانی، سیدهاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۸۳.

[۹] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۴۰۲.

و بعضی گفته‌اند مراد از قریه خود قوم‌اند آنگاه چند آیه نقل کرده که ظاهرا مراد از قریه و قری مردمان‌اند و از علی بن الحسین (علیه‌السّلام) نقل کرده که فرموده از «القری» رجال قصد شده است؛

[۱۰] بحرانی، سیدهاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۵۱۵.

المنار قول راغب را نقل کرده و ردّ نمی‌کند.

[۱۱] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۴۰۲-۴۰۳.

ولی مثال راغب‌ «وَ سْئَلِ الْقَرْیَهَ» درست نیست زیرا مراد از آن مسلما شهر است زیر آیه این طور است‌ (وَ سْئَلِ‌ الْقَرْیَهَ الَّتِی کُنَّا فِیها) ولی ظاهرا این قول مقبول طبرسی نیست زیرا در بیشتر جاها که مراجعه شد کلمه «اهل» مقدّر می‌کند.

[۱۲] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۲، ص۶۴۰.

همچنین زمخشری؛

[۱۳] زمخشری، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج۲، ص۱۷۱.

در مجمع البیان فرماید: قریه زمینی است دارای خانه‌های بسیار، اصل آن از قری بمعنی جمع است «قریت الماء فی الحوض» آب را در حوض جمع کردم و نیز گفته: قریه، بلده، مدینه نظیر هم‌اند.

[۱۴] طریحی نجفی، فخرالدین، مجمع البحرین، ج۲، ص۲۷.

[۱۵] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۱، ص۲۴۵.

۲ – کاربرد قرآنی

در اینجا چند مطلب را بررسی می‌کنیم:

۲.۱ – نسبت افعال

در بسیاری از آیات نسبت افعال بقریه داده شده مثل‌ (وَ کَمْ مِنْ‌ قَرْیَهٍ اَهْلَکْناها فَجاءَها بَاْسُنا بَیاتاً)

[۱۶] اعراف/سوره۷، آیه۴.

(فَلَوْ لا کانَتْ‌ قَرْیَهٌ آمَنَتْ فَنَفَعَها اِیمانُها اِلَّا قَوْمَ یُونُسَ)

[۱۷] یونس/سوره۱۰، آیه۹۸.

(وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا قَرْیَهً کانَتْ آمِنَهً مُطْمَئِنَّهً)

[۱۸] نحل/سوره۱۶، آیه۱۱۲.

در این‌گونه آیات اگر قول راغب را پذیرفتیم هیچ و گرنه باید لفظ «اهل» مقدّر شود ولی در آیاتی نظیر (وَ اِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هذِهِ‌ الْقَرْیَهَ)

[۱۹] بقره/سوره۲، آیه۵۸.

و غیره مسلما شهر و آبادی مراد است.

[۲۰] مکارم شیرازی، ناصر، الامثل فی تفسیر کتاب الله المنزل، ج۱۰، ص۲۰۹.

[۲۱] مکارم شی

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.