پاورپوینت کامل فارسی زبان ۷۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل فارسی زبان ۷۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل فارسی زبان ۷۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل فارسی زبان ۷۰ اسلاید در PowerPoint :
زبان فارسی
دیگر کاربردها: فارسی (ابهامزدایی).
زبان فارسی یا پارسی زبان تکلم عدهای از ایرانیان و عده ای از ساکنان آسیای مرکزی است. خط این زبان همان خط عربی است با اضافه چهار حرف پچگژ . بین خط عربی و فارسی تفاوت های دیگری نیز وجود دارد.
زبان فارسی دارای ادبیات غنایی قوی و گنجینه بزرگ شعر است.
زبان شیرین و دیرین فارسی چه در قالب فارسی باستان و کتیبهها و سنگ نوشتههای خطوط میخی و چه در قالب فارسی میانه و سنگ نوشتههای خطوط پهلوی و چه در قالب فارسی دری و خط فارسی که دارای فرهنگ غنی و پربار ادبیات بعد از اسلام است، همه جا بهترین سرمایه ملی و هویت ما ایرانیان است. این امانت گرانبها میراثی است که سینه به سینه و نسل به نسل به دست ما رسیده است.
فهرست مندرجات
۱ – ویژگی خاص انسان
۱.۱ – زبان از نگاه زبانشناسان
۱.۲ – ویژگی دیگر انسان
۱.۳ – رابطه فرهنگ و زبان
۲ – قند پارسی
۲.۱ – هویت ایرانیان در ایران و جهان
۲.۲ – رابطه عرفان و زبان فارسی
۲.۳ – مقاومت در برابر هجمهها
۲.۴ – حفظ فرهنگ با زبان فارسی
۲.۵ – درک اسلام با زبان فارسی
۳ – آسیبهای فراروی زبان فارسی
۴ – جایگاه زبان فارسی
۵ – یکی از رسالتهای زبان فارسی
۶ – سوتیترها
۷ – پانویس
۸ – منبع
۱ – ویژگی خاص انسان
یکی از مهمترین ویژگیهای انسان نسبت به حیوان، زبان و توانایی سخنگویی اوست؛ به گونهای که از دوران یونان باستان، فلاسفه، انسان را به «حیوان ناطق» تعریف کردهاند. (البته بسیاری، ناطق را به معنای متفکر گفتهاند، ولی در ادامه مقاله روشن خواهد شد که سخنگویی و تفکر رابطهای نزدیک دارند) گرچه استفاده از صداها برای انتقال مفاهیم به شکل بسیار ساده در حیوانات هم وجود دارد، ولی آنچه ویژه انسان است کاربرد وسیع الفاظ قراردادی برای انتقال مفاهیم است به همین جهت بسیاری از زیست شناسان بر داروین که چنین تفاوت فاحشی بین انسان و حیوان را نادیده گرفته، خرده گرفتهاند.
[۱] باربور، ایان، علم و دین، ص۱۱۵.
۱.۱ – زبان از نگاه زبانشناسان
از دیدگاه زبان شناسان معاصر، زبان یک امر صرفا قراردادی نمیباشد، بلکه ارتباط وثیقی با اندیشه و تفکر دارد. مولر میگوید: «زبان و اندیشه، تفکیک ناپذیرند و بنابراین بیماری زبان، بیماری فکر هم هست.»
[۲] کاسیرر، ارنست، فلسفه فرهنگ، ترجمه بزرگ نادرزاد، مرکز ایرانی مطالعه فرهنگها، ۱۳۶۰، ص۱۵۷.
هومبولت نیز میگوید: «تفاوت میان زبانهای گوناگون، تفاوت در آواها و نشانهها نیست، بلکه تفاوت در جهان بینی هاست.»
[۳] موقن، یداله، زبان، اندیشه و فرهنگ، هرمس، ۱۳۷۸، ص۱.
به طور کلی باید گفت زبان یک مسئله چند وجهی است که بررسی آن با رشتههای مختلفی مانند جامعه شناسی، روان شناسی، فلسفه، منطق، زبان شناسی و… ارتباط پیدا میکند.
[۴] باطنی، محمدرضا، پیرامون زبان و زبان شناسی، فرهنگ معاصر، ۱۳۷۱، ص۹-۱۱.
۱.۲ – ویژگی دیگر انسان
از سوی دیگر به نظر بسیاری از انسان شناسان جدید ویژگی مهم انسان، فرهنگی بودن اوست. انسان تنها گونه جانوری است که فرهنگ دارد. نکته قابل توجه این است که مهمترین یا یکی از مهمترین ارکان هر فرهنگی، زبان است.
[۵] لسلی ا. وایت، تکامل فرهنگ، ترجمه فریبرز مجیدی، ص۲۱.
۱.۳ – رابطه فرهنگ و زبان
به دلیل همین رابطه نزدیک زبان و فرهنگ است که مقام معظم رهبری فرهنگ جامعه را اساس هویت آن جامعه معرفی میکنند
[۶] بیانات مقام معظم رهبری، ۱۳۸۳.
و زبان را به عنوان عامل مهم هویت ملی معرفی کرده و میفرمایند: «هویت ملی ما به زبان و خط ماست»
[۷] بیانات مقام معظم رهبری، ۲۳/۸/۸۵.
یکی از ارکان مهم هویت و استقلال هر کشوری استقلال فرهنگی است و یکی از مهمترین ابزار استقلال فرهنگی، زبان است. بنابراین بر هر فرد ایرانی که نسبت به هویت ملی و فرهنگی خود احساس مسئولیت میکند لازم است زبان فارسی را پاس دارد. به همین دلیل، مقام معظم رهبری در دیدار با مدیران مطبوعاتی کشور (۱۳/۱۲/۷۵) بر لزوم کمک دولتی به مطبوعاتی که در حوزه ترویج زبان و ادبیات فارسی فعالیت میکنند حتی اگر این مطبوعات نسبت به نظام، بی تفاوت باشند تاکید میورزند. بدیهی است که استادان معارف اسلامی که با تمامی دانشجویان در رشتهها و گرایشهای مختلف ارتباط دارند و بخش وسیعی از دروس عمومی را ارائه میدهند میتوانند نقش ویژهای در این جهت داشته باشند. استفاده از واژههای اصیل، به کارگیری ادبیات تمثیلی و استفاده از اشعار و داستانهای غنی زبان فارسی علاوه بر جذابیت و تاثیرگذاری بیشتر این دروس، میتواند ابزار مهمی برای پاسداری از زبان فارسی باشد.
در این مقاله سعی شده معرفی زبان فارسی، جایگاه ملی و بین المللی آن، نقش آن در هویت دینی و ملی ایرانیان و ضرورت حفظ و نگهداری آن مورد توجه قرار گیرد.
۲ – قند پارسی
زبان شیرین و دیرین فارسی چه در قالب فارسی باستان و کتیبهها و سنگ نوشتههای خطوط میخی و چه در قالب فارسی میانه و سنگ نوشتههای خطوط پهلوی و چه در قالب فارسی دری و خط فارسی که دارای فرهنگ غنی و پربار ادبیات بعد از اسلام است، همه جا بهترین سرمایه ملی و هویت ما ایرانیان است. این امانت گرانبها میراثی است که سینه به سینه و نسل به نسل به دست ما رسیده است؛ همین گوهر گرانسنگ است که فردوسی میگوید عجم را با آن بها داده و قدر و قیمت بخشیده است.
بسی رنج بردم در این سال سی
عجم زنده کردم بدین پارسی
۲.۱ – هویت ایرانیان در ایران و جهان
زبان فارسی سامان بخش هویت ما ایرانیان در ایران و جهان است و باید همه ما در حفظ و مراقبت و سالم نگاهداشتن آن به هیچ وجه کوتاهی نکنیم.
زبان پرظرفیت، شیرین و رسای فارسی توانسته است بخش عظیمی از سرزمینهای جهان را تحت سیطره معنوی خود قرار دهد و برای ملتها، فرهنگ و دین و معرفت به ارمغان آورد. به همین دلیل هر کس در هر جای دنیا که به معارف دینی و اسلامی علاقمند است باید برای زبان فارسی ارج و مرتبه خاص قائل شود.
زبان فارسی که زبان دوم جهان اسلام است (در شبه قاره هند زبان اول اسلام است) میتواند یکی از بهترین رسانههای تمدن اسلامی در جهان باشد.
ساقی حدیث سرو و گل و لاله میرود
وین بحث با ثلاثه غساله میرود
شکر شکن شوند همه طوطیان هند
زین قند پارسی که به بنگاله میرود
[۸] دیوان حافظ.
۲.۲ – رابطه عرفان و زبان فارسی
زبان فارسی به واسطه غنای ادبیاتش در دل بلند مفاهیم عرفانی و فرهنگی و هنری امکان گفتگوی گسترده و مباحثات و مفاوضات علمی، ادبی و تاریخی وسیعی را برای پاورپوینت کامل فارسی زبان ۷۰ اسلاید در PowerPointان فراهم آورده است. و دریغ است که این سرمایه ارزشمند دستخوش تند باد هجمه استعمارگران و دشمنان آگاه و دوستان ساده لوح ناآگاه گردد. چنانکه ناصر خسرو قبادیانی گفته است:
من آنم که در پای خوکان نریزم
مر این قیمتی در لفظ دری را
۲.۳ – مقاومت در برابر هجمهها
این میراث ارزنده ـ یعنی زبان شیرین فارسی ـ در درازنا و ژرفنای زندگی پرنشیب و فراز خود، چه برخوردهای سخت و رویدادهای دشواری مانند هجوم تورانیان، یونانیان، مغولان، تاتاران و دست اندازی و حیله بازی اروپائیان استعمارگر و حتی ایرانیان خودباخته را پشت سر نهاده و خم به ابرو نیاورده است.
مقام معظم رهبری در این باره میفرمایند: «ما در کشور خودمان در وابستگی و اضمحلال هویت در برابر بیگانگان تا آنجا پیش رفتیم که افراد برجستهای خجالت نکشیدند و پیشنهاد تغییر زبان و خط فارسی را دادند.»
[۹] بیانات مقام معظم رهبری در جمع کارکنان صدا و سیما (۲۸/۲/۸۳).
ایشان همچنین میفرمایند: «علاوه بر دشمنان خارجی و خودباختگان فرنگی مآب در داخل، جریان تجزیه قومی که در سالهای اخیر با طرح ریزی آمریکا و متحدانش در منطقه و غرب، در مناطقی از کشور فعال شده بود، یکی از دشمنان زبان ملی ایرانیان یعنی زبان فارسی است.»
[۱۰] بیانات مقام معظم رهبری (۳۰/۸/۸۶).
۲.۴ – حفظ فرهنگ با زبان فارسی
سودمندترین ابزار و قویترین حربه برای حفظ فرهنگ کهن و سرزمین نیاکان و ادب دیرینه و پارینه آبا و اجدادمان، زبان و فرهنگ ارزشمند فارسی است.
برای حفظ و گسترش این گوهر پرقیمت باید از گویشهای کهن که هم اکنون در بسیاری از شهرها و روستاهای گوشه و کنار ایران، زبان سخن و گفتار مردم است بهره جست و واژگان ناب و دست نخورده فارسی را برگزید و به فرهنگستان ایران زمین پیشکش کرد. ایران سرزمینی است پهناور که از هر گوشه اش گویشی ویژه شنیده میشود و زبان فارسی از همه آن گویشها فراهم شده است. اگر زبان فارسی را به درختی کهنسال، تناور و ریشه دار تشبیه کنیم، زبانهای محلی که در اقصی نقاط این سرزمین به کار میروند ریشههای فرعی این درخت هستند. ادیبان و صاحبنظران و فرهنگستان زبان فارسی باید بکوشند واژههای پرمغز و بلیغ را به صورتی عالمانه از این گویشهای محلی و آثار ارزنده نیاکان ما استخراج کنند.
۲.۵ – درک اسلام با زبان فارسی
هر شرق شناسی که به طور جدی به مسائل شرق و غرب اسلامی میپردازد و نیز هر اسلام شناسی که نمیخواهد اطلاعات نادرست را مستند تحلیلهای خود قرار دهد نیازمند دانستن عمیق زبان فارسی است تا بتواند از متون دست اول برای تحقیقات خود بهره گیرد و گرفتار غرض ورزی و تفسیرهای انحرافی نگردد. اساسا بدون توجه به زبان فارسی نمیتوان درک وسیع و عمیقی از اسلام و اندیشههای اسلامی داشت. حضرت آیتالله خامنهای در این زمینه میفرمایند: «در منطقه شرق، از شبه قاره تا چین هر جا که اسلام و فرهنگ اسلامی نفوذ کرده باشد، زبان فارسی نیز همراه آن بوده است. همراهی زبان فارسی با دین و معارف اسلامی و محتوای عرفانی آن یکی از عوامل گسترش زبان فارسی در این منطقه از جهان محسوب میشود.»
[۱۱] بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی (۲۹/۱۱/۷۰).
۳ – آسیبهای فراروی زبان فارسی
مردم ایران، زبان فارسی را برای خوب فهمیدن و خوب سخن گفتن و خوب نوشتن میخواهند و از آن گویایی و پویایی میجویند و با واژههای دشوار و دیرفهم و گاهی نامفهوم بیگانه انس و الفتی ندارند و ذائقه آنها این کلمات نامانوس و ناهمرنگ را نمیپسندد و به قول آن جوانمرد رویگرزاده میهن دوست سیستانی باید گفت: «سخنی که من اندر نیابم چرا باید گفتن»
شایسته است ادیبان، شعرا و فرهنگ دوستان ایرانی هم جلوی نفوذ واژههای بیگانه را به زبان فارسی بگیرند و هم از گویشهای درونی میهنمان مانند گویشهای آذری، کردی، لری، بلوچی، بختیاری، تالشی، تفرشی، خوزی، زاگرسی، سگزی، سمنانی، کرمانی، گیلکی و… که سرشار از واژههای ناب و اصیل فارسی هستند بهره بگیرند و اگر چنین جنبش و پویش و کوششی برای پالایش و پربارتر کردن زبان فارسی رخ دهد و هر کس که سوزی در دل و شوری در سر دارد دست به کار شود و زیر نظر فر
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 