پاورپوینت کامل غفر (مفرداتقرآن) ۳۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل غفر (مفرداتقرآن) ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل غفر (مفرداتقرآن) ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل غفر (مفرداتقرآن) ۳۳ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل غفر (مفرداتقرآن) ۳۳ اسلاید در PowerPoint
غفر از اصطلاحات به کار رفته در قرآن کریم به معنای پوشاندن و مستور کردن است. این اصطلاح در قالب کلمات غفران، مغفرت، غفور، غفار، استغفار و … در قرآن بکار رفته است. فرق غفران ذنب و تکفیر سیئات در این است که ذنب به خود گناه اطلاق میشود اما سیئه به نتیجه گناه.
فهرست مندرجات
۱ – مفهومشناسی
۲ – غفران و مغفرت
۳ – غفّار و غفور
۴ – استغفار
۵ – غفران گناهان
۶ – غفران ذنب و تکفیر سیئه
۷ – بررسی دو آیه
۸ – پانویس
۹ – منبع
۱ – مفهومشناسی
در مجمع ذیل آیه ۵۸ بقره فرموده: غفر بمعنی پوشاندن است گویند: «غَفَرَ اللَّهُ لَهُ غُفْرَاناً» یعنی خدا گناهان او را مستور (و عفو) کرد.
[۱] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۱، ص۲۴۵.
در قاموس گفته: «غَفَرَهُ یَغْفِرُهُ: سَتَرَهُ»
[۲] فیروزآبادی، مجدالدین، قاموس المحیط، ج۲، ص۱۰۳.
در اقرب الموارد نیز همانطور است در اقرب و مفردات نقل شده: «اَصْبِغْ ثَوْبَکَ بِالسَّوَادِ فَاِنَّهُ اَغْفَرُ لِوَسَخِهِ» یعنی لباست را رنگ سیاه بزن که چرکش را بهتر مستور میکند.
[۳] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ج۱، ص۳۶۲.
همچنین است قول ابن اثیر در نهایه.
علی هذا غفران گناه مستور و ناپدید کردن آنست «فَغَفَرْنا لَهُ ذلِکَ….؛
[۴] ص/سوره۳۸، آیه۲۵.
آن را بر او عفو کردیم»، «فَیَغْفِرُ لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ».
[۵] بقره/سوره۲، آیه۲۸۴.
بنا بر آنکه گذشت مفعول «غفر» در این موارد «ذنوب» است و لام در «لمن» مفید نفع است یعنی: گناهان را به نفع کسی که میخواهد میآمرزد و آنکه را خواهد عذاب کند.
«غفر» گاهی به گذشت ظاهری نیز اطلاق میشود هر چند در باطن گذشت و ستر نیست مثل «قُلْ لِلَّذِینَ آمَنُوا یَغْفِرُوا لِلَّذِینَ لا یَرْجُونَ اَیَّامَ اللَّهِ لِیَجْزِیَ قَوْماً بِما کانُوا یَکْسِبُونَ».
[۶] جاثیه/سوره۴۵، آیه۱۴.
در المیزان آمده: مؤمنان چون استهزا کنندگان به رسول خدا را میدیدند آنها را به ایمان و ترک اهانت دعوت میکردند با آنکه کفّار دیگر قابل علاج نبودند لذا آن حضرت مامور شد که به فرماید: اینها را نادیده بگیرید تا خدا در مقابل عمل سزایشان دهد.
[۷] طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۸، ص۱۶۳.
در آیه «وَ اِذا ما غَضِبُوا هُمْ یَغْفِرُونَ».
[۸] شوری/سوره۴۲، آیه۳۷.
ظاهرا مراد بخشیدن گناه دیگران است ایضا وَ لَمَنْ صَبَرَ وَ غَفَرَ اِنَّ «ذلِکَ لَمِنْ عَزْمِ الْاُمُورِ».
[۹] شوری/سوره۴۲، آیه۴۳.
۲ – غفران و مغفرت
این دو مصدراند بمعنی آمرزیدن «قالُوا سَمِعْنا وَ اَطَعْنا غُفْرانَکَ رَبَّنا وَ اِلَیْکَ الْمَصِیرُ».
[۱۰] بقره/سوره۲، آیه۲۸۵.
«غُفْرانَکَ» مفعول فعل محذوف است مثل «نَسْئَلُکَ غُفْرانَکَ» طبرسی فرموده: علّت نصب بدل بودن از فعل ماخوذ منه است گوئی گفته شده: اللَّهُم اغفر لنا غفرانک یعنی: گفتند شنیدیم و پیروی کردیم پروردگارا از تو آمرزش میطلبیم و به سوی توست بازگشت.
[۱۱] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۲، ص۶۸۹.
«وَ اللَّهُ یَدْعُوا اِلَی الْجَنَّهِ وَ الْمَغْفِرَهِ بِاِذْنِهِ».
[۱۲] بقره/سوره۲، آیه۲۲۱.
غفران فقط یکبار و مغفره ۲۸ بار در قرآن مجید آمده است.
۳ – غفّار و غفور
این دو صیغه مبالغهاند یعنی بسیار آمرزنده و هر دو از اسماء حسنیاند «اِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ»،
[۱۳] بقره/سوره۲، آیه۱۷۳.
«وَ اَنَا اَدْعُوکُمْ اِلَی الْعَزِیزِ الْغَفَّارِ».
[۱۴] غافر/سوره۴۰، آیه۴۲.
غفور مجموعا ۹۱ بار و غفّار چهار بار در کلام اللّه به کار رفته است. در اقرب الموارد گفته: غفّار در افاده مبالغه از غفور ابلغ است به علت زیادت حروف و به قولی غفور از حیث کیفیّت مبالغه است و غفّار از حیث کمیّت یعنی غفور آمرزنده گناهان بزرگ و غفّار آمرزنده گناهان بسیار است.
۴ – استغفار
استغفار به معنای طلب مغفرت است. «وَ ما کانَ اسْتِغْفارُ اِبْراهِیمَ لِاَبِیهِ اِلَّا عَنْ مَوْعِدَهٍ…».
[۱۵] توبه/سوره۹، آیه۱۱۴.
«کُلُوا مِنْ رِزْقِ رَبِّکُمْ وَ اشْکُرُوا لَهُ بَلْدَهٌ طَیِّبَهٌ وَ رَبٌ غَفُورٌ».
[۱۶] سبا/سوره۳۴، آیه۱۵.
اگر گویند: در این آیه صحبت از گناه نیست پس علّت آمدن «غفور» چیست؟ گوئیم: شاید علت آن این باشد که شکر سبب مزید نعمت و آمرزش گناه است به مناسبت وَ اشْکُرُوا لفظ غفور به کار رفته است همچنین است آیات دیگر از این قبیل.
۵ – غفران گناهان
گناه در حقیقت نیروهای مخصوصی است که از مواد بدن برخاسته و به صورت نیرو بیرون ریختهاند. به عبارت دیگر همانطور که حرارت اطاق همان نفت بخاری است که به حرارت تبدیل شده همچنین مطلق عمل اعمّ از نیک و بد همان مواد بدن است که در نتیجه کار به صورت نیرو در آمدهاند. سنگی که به هوا پرتاب میشود مقداری از ماده بدن به صورت نیرو بدان سوار است و آن را بالا میبرد و تا آن نیرو از سنگ تخلیه نشده بالا خواهد رفت و پس از تخلیه شدن هم آن
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 