پاورپوینت کامل شاعر الحسین ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل شاعر الحسین ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل شاعر الحسین ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل شاعر الحسین ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :

سید حیدر حلی

سید حیدر بن سلیمان حلی (۱۲۴۶-۱۳۰۴ق)، مشهور به پاورپوینت کامل شاعر الحسین ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint و شاعر المهدویه، شاعر، مرثیه‌سرا، نویسنده‌ و دانشمند‌ سخنور شیعی مشهور عراقی در قرن سیزدهم و چهاردهم هجری بود.
او سبک‌های ادبی، فنون شعر، تاریخ، معارف دینی و متون دیوان شعرای بزرگ متقدّم عرب را از عمویش سید مهدی حسینی، و صرف و نحو و بلاغت و بدیع را از شیخ حسن فلّوجی فرا گرفت. اشعار او متاثر از سید رضی و مهیار دیلمی دانسته شده است. وی از شاعرانی است که اشعارش متضمّن‌ اندیشه‌ای والا، الهی، انسانی و آموزنده بوده و در رثا و ثنای اهل بیت (علیهم‌السلام)، به ویژه در مرثیه‌سرائی برای امام حسین (علیه‌السلام)، سید را بزرگ‌ترین شاعر عرب شمرده‌اند و معتقدند که هیچ شاعری در این عرصه به او نمی‌رسد، همچنین در اکثر سروده‌هایش به موضوع مهدویت پرداخته است. دیوان السیّد حیدر الحلی از آثار اوست که توسط سیّد عبدالمطلّب بعد از وفات شاعر جمع‌آوری و تنظیم شده است.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – تاریخ ولادت
۳ – تاریخ وفات
۴ – خاندان
۵ – تعلیم و تربیت
۶ – جایگاه ادبی
۷ – ویژگی‌های اخلاقی
۸ – بوسه میرزای شیرازی بر دستان سید
۹ – قصّه انصاف سید
۱۰ – محتوای سروده‌های سید
۱۰.۱ – حکمت شناخت‌ امام‌ عصر
۱۰.۲ – مهدویت
۱۰.۳ – مفهوم انتظار
۱۰.۳.۱ – اتصال عاشورا به انتظار
۱۰.۳.۲ – انتساب امید با امام زمان
۱۰.۴ – دولت‌ کریمه امام زمان
۱۰.۵ – واسطه فیض بودن امام
۱۰.۶ – استغاثه به امام زمان
۱۰.۷ – کوتاهی مردم در روزگار غیبت
۱۰.۸ – پاک‌سازی زمین از کفر در عصر ظهور
۱۱ – فهرست منابع
۱۲ – پانویس
۱۳ – منبع

۱ – معرفی اجمالی

سید حیدر حلی، شاعر، نویسنده‌ و دانشمند‌ سخنور شیعی مشهور قرن نوزدهم میلادی (سیزدهم هجری قمری) است؛ شاعر عراقی که مدایح و مرثیه‌های پرشماری درباره خاندان نبوت دارد. از این‌رو وی را «شـاعر الحـسین» می‌نامند و همچنین به «شاعر المهدویه» نیز‌ معروف است. وی سروده‌های حَکمی دلنشینی را در بهترین اسلوب و سبک شعری، در میان دیگر اغراض شعری‌اش جاری کرده است. وصف‌های او درباره مرگ، زندگی و گذر زمان و دیگر ارزش‌های اخلاقی از‌ جمله‌ دوستی، وفای به عهد، عزّت و کرامت انسان و… آموزنده است. خاستگاه اصلی سروده‌های حکیمانه حلی، مهدویت وی است. وی در سرتاسر دیوان شعر خود‌ به‌ مسئل مهدویت و ظـهور مـنجی عالم بشریت، بشارت داده است و سعادت جهانی را برای تمام بشر ترسیم می‌کند.
هر‌ بیت از سروده‌هایش متضمن‌ اندیشه‌ای‌ والا، الهی، انسانی و آموزنده است و به معنای حقیقی کلمه شعر اسـت.

۲ – تاریخ ولادت

شاعر برجسته شیعی عرب زبان قرن سیزدهم و اوائل قرن چهاردهم هجری، مرحوم سیّد حیدر حسینی حلّی فرزند سیّد سلیمان، در شب نیمه شعبان ۱۲۴۶ق. در حلّه متولّد شد.

۳ – تاریخ وفات

سیّد حیدر در شب چهارشنبه ۹ ربیع الاوّل سال ۱۳۰۴ق. در ۵۹ سالگی بدرود حیات گفت. جنازه‌اش به نجف اشرف منتقل و در حرم امام علی (علیه‌السّلام) به خاک سپرده شد. آن روز تمام مدارس علمیه نجف و سامرّا به دستور میرزای شیرازی تعطیل گشت و همه اهل علم، طلاّب و مردم در تشییع جنازه و مراسم دفن شاعر اهل بیت (علیهم‌السّلام) شرکت کردند.

۴ – خاندان

خانواده سیّد حیدر حلّی از خاندان‌های سادات اصیل و معروف به فضل، دیانت، شعر، ادب و علم در شهر حلّه عراق بود. دانشوران مشهور علمی، دینی و ادبی از این خاندان ظهور کرده‌اند. در زمان او، کمی قبل و کمی بعد از او، اشخاصی مثل پدرش سیّد سلیمان، عمویش سیّد مهدی، فرزندش سیّد حسین و برادرزاده‌اش سیّد عبدالمطلّب بن داود، همه از فضلا، ادبا و شعرای نامی حلّه بودند.
از نظر نژاد، سیّد حیدر از سُلاله «زید شهید» فرزند امام سجّاد (علیه‌السلام) است و نسبش با سی و دو واسطه معلوم و شناخته شده به امام زین‌العابدین (علیه‌السّلام) می‌رسد.

[۱] حلی، سید حیدر، دیوان السید الحیدر الحلی، مقدّمه سید عبدالمطلّب حسینی، ص۴.

(دیوان سیّد، توسّط سیّد عبدالمطلّب، بعد از مرگ شاعر، جمع‌آوری و تنظیم شد و با مقدّمه ۴۰ صفحه‌ای بسیار مهمّ سید عبدالمطلّب، برای نخستین بار به صورت سنگی در سال ۱۳۱۲ق. به همّت مرحوم حاج شیخ علی محلاّتی حائری در بمبئی تحت عنوان «الدرّ الیتیم و العقد النّظیم» چاپ و منتشر شد. بعدها در ایران نیز به صورت افست از طرف انتشارات ارومیه، قم (گذرخان) انتشار یافت.)

۵ – تعلیم و تربیت

سید حیدر یک ساله بود که پدر جوان، فاضل و شاعرش «سیّد سلیمان» بر اثر ابتلا به طاعون در ۲۵ سالگی وفات کرد و سیّد، تحت سرپرستی مادرش قرار گرفت.
سید مهدی حسینی، عموی سید حیدر، از فضلا و شعرا و ادبای پارسا، مهربان و شخصی اجتماعی بود. وی در تربیت دینی، تعلیم علمی و ادبی و پرورش ذوقی و شعری برادرزاده‌اش کوشید و از هیچ تلاش و همّتی دریغ نکرد. سید حیدر نیز با تکیه بر هوش و استعداد سرشار ذاتی و خدادادی خویش، همّت و تلاش عمو و معلّم دانشمند خود را به ثمر رساند. او سبک‌های ادبی، فنون شعر، تاریخ، معارف دینی و متون دیوان شعرای بزرگ متقدّم عرب را از عمویش آموخت و صرف و نحو و بلاغت و بدیع را از شیخ حسن فلّوجی فرا گرفت. اما از بین شاعران و ادیبان معاصرش، بیش‌ترین تاثیر را از عمویش سید مهدی گرفت. هرچند در مرتبه شاعری از استادش هم فراتر رفت. (سید مهدی در سال ۱۲۸۸ق. وفات کرد و در نجف اشرف دفن شد. سید حیدر به لحاظ شدّت وابستگی عاطفی به عمویش، بسیار متاثّر شد و قصیده‌ای شکوهمند و غم‌انگیز در سوگ او سرود که از بهترین اشعار سید حیدر به شمار می‌رود.)

۶ – جایگاه ادبی

سید حیدر حلّی، بی‌شک یکی از استوانه‌های محکم و استوار شعر عرب است. شعر او فرسنگ‌ها از سطح نظم شاعرانه و ادیبانه فراتر رفته و سرشار است از امواج عواطف ظریف و احساسات مؤثّر و تصاویر خیال‌انگیز شاعرانه.
هر بیتی از اشعارش متضمّن‌ اندیشه‌ای والا، الهی، انسانی و آموزنده است و شعر است به معنی حقیقی کلمه. کسانی از ادبا و شعرشناسان عرب که با شعر سید آشنایند، بر این باورند که او از تمام معاصرانش برتر است.
البته در رثا و ثنای اهل بیت (علیهم‌السلام)، به ویژه در مرثیه سرائی برای سالار شهیدان امام حسین (علیه‌السلام)، سید را بزرگ‌ترین شاعر عرب شمرده‌اند و معتقدند که هیچ شاعری در این عرصه به او نمی‌رسد. از این منظر، او را «پاورپوینت کامل شاعر الحسین ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint علیه‌السلام» لقب داده‌اند.

[۲] امین آملی، سید محسن، اعیان الشّیعه، ج۲۹، ص۱۴.

[۳] خاقانی، علی، شعراء الحلّه، ص۳۳۳.

سید حیدر در بین متقدّمان، از سیّد رضی (مؤلّف نهج البلاغه) و شاعر معاصر او، مهیار دیلمی (شاعر عرب زبان ایرانی تبار) بسیار تاثیر بردار بوده است. زیرا می‌گویند: او اشعار آن دو شاعر بزرگ را بارها به دقّت خوانده بود. برگزیده اشعار و قصاید سیّد رضی را در کتابی جمع‌آوری و تنظیم کرده، تمام اشعار مهیار دیلمی را در ۲۵ سالگی در چهار جزء بازنویسی و استنساخ نموده بود.

[۴] شبر، سید جواد، ادب الطّف، ج۸، ص۱۵.

بنابراین، بدیهی است که این همه کار پژوهش روی دیوان آن دو سخنور نامی و سترگ، تاثیری عمیق و ماندگار در شعر و‌اندیشه سید حیدر داشته باشد.
جای ذکر یک نکته اینجاست و آن اینکه، چرا ادبا، شعرا و منتقدان معاصر عرب، در یک صد و‌اندی سال گذشته، سید حیدر حلّی و شعر جاودانه او را یا مطرح نکرده‌اند؟ و یا بسیار کمرنگ و در حدود مجالس مذهبی بوده و توجّهی شایسته و درخور به او در مقام یکی از شاعران بزرگ عرب – با قطع نظر از صبغه مذهبی و دینی‌اش – نداشته‌اند؟ نام و شعر او بیشتر در کتب ادبی قدیمی و دینی و تراجم و دائره المعارف‌ها آمده است نه آثار ادبی تخصّصی و فنّی؟!
عدم توجّه شاعران و منتقدان و مؤلّفان کتب ادبی و درسی مدارس و دانشگاه‌های ممالک عربی به حیات و آثار سید حیدر، به نظر می‌رسد بیشتر به خاطر این است که اکثر اشعار و آثار این شاعر کم‌مانند در موضوع مدح و رثای خاندان وحی و اهل بیت نبوّت و امامت و یا خاندان‌ها و شخصیت‌های روحانی، علمی و دینی عراق است و در لابلای اشعارش به صراحت یا کنایت، هجو و نکوهش دشمنان اسلام و مخالفان آل علی (علیهم‌السّلام) نیز دیده می‌شود.
سید در موضوعات دیگرش مطایبه، غزل و… کمتر شعر دارد. همین امر باعث شده که ادیبان، شاعران و مؤلفان روشنفکر معاصر عرب، مثل اکثر روشنفکران قرن نوزدهم و بیستم که تحت تاثیر جریانات ضدّ مذهبی، از مذهب و دین گریزان بودند، از کنار آثار سید حیدر حلّی، بی‌اعتنا بگذرند و آن‌را به هیئت‌های عزاداری و موکب‌های مذهبی و حسینی واگذارند! دریغا که اینان نمی‌دانند در آبشخور زلال مدایح فخیم و مراثی جانسوز این شاعر اهل بیت (علیهم‌السّلام) چه بی‌شمار گوهرهای معانی بکر، حیاتی، اعتقادی، تاریخی، اجتماعی، اخلاقی و انسانی موج می‌زند و می‌درخشد.

۷ – ویژگی‌های اخلاقی

همه نویسندگان زندگی سید حیدر حلّی، او را به وارستگی، اخلاق نیکو، ایمان، پارسائی، سخاوت، پاکدامنی، عزّت نفس، خیرخواهی، انصاف، جوانمردی و صفای باطن ستوده‌اند. سید هم در سیر و سلوک زندگی شخصی و اجتماعی و ارتباطات خود با دیگران و هم در مسیر هنری و شاعرانه‌اش به معنی حقیقی کلمه، یک مسلمان معتقد به اسلام و تابع مذهب اهل بیت (علیهم‌السّلام) بود. در عمل به احکام دینی، التزام داشت و در شعر و‌ اندیشه، متعهّد بود.
استاد محمد کامل سلیمان، ادیب و محقّق معاصر عرب، در این خصوص می‌گوید:
«بی‌شک عقیده سید حیدر حلّی، عقیده اسلامی – شیعی بود و در تمام مراحل زندگی به این ایدئولوژی دینی التزام و تعبّد داشت. او حتّی در زمینه شعائر دینی و انجام کامل احکام عبادات و واجبات، به معنی حقیقی کلمه، یک مسلمان واقعی بود و بنده‌ای مؤمن با ایمانی خالص.»

[۵] سلیمان، محمد کامل، الایدیولوجیا فی رثاء الحسین (علیه‌السّلام)، ص۴۰.

آری، «سید» تعبّد به احکام دینی را با تعهّد در شعر درآمیخته بود و سرّ اینکه شخصیت بزرگ دینی مثل «میرزای شیرازی» آن همه احترام به او می‌کرد، همین بود. او فقط در شعر «دیندار» نبود؛ هم در ایمان به خدا و مسلمانی و عمل به دستورات دینی و هم در عرصه شعر و تفکّر، متعهّد و مؤمن بود و این، یعنی «شاعر اهل بیت علیهم‌السلام».

۸ – بوسه میرزای شیرازی بر دستان سید

علاّمه امینی (قدس سره) در کتاب الغدیر نقل می‌کند که: سید حیدر حلّی، شاعر اهل بیت (علیهم‌السّلام) هر از گاهی به نیّت زیارت تربت امام‌ هادی و امام حسن عسکری (علیهما‌السّلام) به سامرا می‌رفت و بعد از زیارت، به دیدار مرجع تقلید خود، میرزای شیرازی می‌شتافت و از اشعاری که در مدح و مرثیّه آل محمّد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) سروده بود، برای میرزا قرائت می‌کرد.
یک بار که شعری خواند، میرزا تصمیم گرفت بیست لیره عثمانی به شاعر اهل بیت (علیهم‌السّلام) صله و هدیه بدهد. این تصمیم را با سید اسماعیل شیرازی، عالم و پسر عموی خود در میان گذاشت. سید اسماعیل گفت:
«این مبلغ بسیار کم است. سید حیدر حلّی شاعر اهل بیت (علیهم‌السّلام) و از شاعرانی همچون: دِعْبِل خُزاعی و سید حِمْیَری بزرگ‌تر است. در حالی که ائمّه اطهار (علیهم‌السلام) در تکریم و اعطاء صله و هدیه به آنان، نهایت لطف و سعی خود را نشان می‌دادند، شایسته است شما صد لیره با دست خودتان به شاعر اهل بیت (علیهم‌السّلام) تقدیم نمایید.»
پس از این گفت‌وگو و مشاوره، میرزای شیرازی صد لیره عثمانی را با دست خود تقدیم سید حیدر حلّی کرد. آنگاه به علامت تجلیل و تکریم شاعر اهل بیت (علیهم‌السّلام) دست سیّد حیدر را بوسید.

[۶] علاّمه امینی، الغدیر، ج۲، ص۲۳.

۹ – قصّه انصاف سید

گفته‌اند: روزی در محضر میرزای شیرازی، بحثی ادبی و بدیعی بین سید حیدر و عالم ادیب و شاعر فرزانه میرزا ابوالفضل تهرانی (علامه میرزا ابوالفضل تهرانی (۱۳۱۶ – ۱۲۷۳ق.) از شاگردان میرزای شیرازی، فقیه، متکلّم، ادیب، شاعر و عارف. در صحن امامزاده حمزه (علیه‌السّلام)، در آستان حضرت عبدالعظیم (علیه‌السّلام) مدفون است. آثاری گرانقدر از این حکیم و عالم و شاعر جوان برجای مانده، از جمله دیوان اشعار عربی‌اش و کتاب «شفاء الصدور فی شرح زیاره العاشور» که چاپ شده است.) واقع شد و بحث به مناظره طولانی و تخصّصی کشید. اما در آخر، شیخ ابوالفضل تهرانی فائق آمد و نظر سید را رد کرد. سید بی‌هیچ تغیّر و ناراحتی، با کمال خشنودی و گشاده‌رویی و سعه صدر، نظر شیخ را تایید نمود و پذیرفت. آنگاه برای تقدیر از منزلت علمی و ادبی وی، قصیده‌ای شیوا و دل‌انگیز سرود و تقدیم شیخ ابوالفضل – که نسبت به سیّد، خیلی هم جوان بود – نمود. (بدین مطلع:
یا اباالفضل کلّما قُلتَ شعراً
فیه اودعتَ من بیانک سحراً

[۷] حلی، سید حیدر، دیوان السید الحیدر الحلی، ج۲، ص۱۷۰.

)
این بود نمونه‌ای از انصاف و جوانمردی سید بزرگوار و درسی است برای همه اهل هنر و دیانت و ایمان، درسی آموزنده و خدایی!

۱۰ – محتوای سروده‌های سید

سید حیدر در اکثر سروده‌هایش به مسئله مهدویت و انتظار پرداخته است.

۱۰.۱ – حکمت شناخت‌ امام‌ عصر

سید، حکمت شناخت‌ امام‌ عصر را در سروده‌های خود به حد اعلا خود‌ رسانده‌ اسـت‌. یـکی از اصـلی‌ترین و محوری‌ترین عناصر حکمت معنوی فکر شیعه، اعـتقاد به مسئله امامت به شمار‌ می‌آید‌ که‌ تجلّی آن در عصر ما، مهدویت است. وی در اکثر سروده‌هایش _ چه‌ به‌ صورت مستقیم و چه غیرمستقیم _ و در مـیان دیـگر مـوضوعات شعری‌اش، به این موضوع و مسائل مربوط به آن مـی‌پردازد‌. به‌طوری‌که در دیوانش، اشعار فراوانی راجع به امام زمان‌ سروده‌ (که عدد ابیات آن از چهارصد متجاوز‌ است‌

[۸] عبداللهی، محمود (حسن)، سیمای امام مهدی‌ (در آیینه شعر عربی)، قم، انتشارات مسجدمقدّس جمکران، چاپ دوم، ۱۳۸۴ش.

) از‌ایـن‌رو وی را «شـاعر المهدویه» می‌نامند‌.
سروده‌های سید خطاب به امام زمان سرشار از آمـوزه‌های انسانی و ارزش‌های اخلاقی است‌. بنابراین‌، این فصل بر اساس این‌که‌ حکمت‌، شناخت رهبر‌ الهی‌ عصر‌، روشنی راه و عدول نـکردن از مـرتبه‌ انـسانیت‌ و حق و حقیقت، عرفان است، تنظیم شده است، زیرا مهدویت در قله مـباحث‌ عـرفانی‌ از جمله طرح بحث حقیقت محمدیه‌ توسط عرفا، مسئله ولایت‌ محمدیه‌ و مهدویه (ولایت مطلقه و مقیده) قرار‌ گرفته‌ و نـفی‌ ایـن قله رفیع، به فروپاشی یا استوار نبودن هم ارکان عرفان و حقیقت‌ محمدیه‌ مـی‌انجامد.

[۹] موسوی گیلانی، سید رضی، مهدویت‌ از‌ دیدگاه دین‌پژوهان غربی، تهران، بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود، چاپ اوّل، ۱۳۸۵ش.

در‌ واقع‌ نسبت مهدویت با‌ دین‌ به منزله قلب، نسبت‌ به‌ بدن است کـه عـلاوه بـر این‌که می‌توان به‌طور مستقل به تحلیل و بررسی آن‌ پرداخت‌، به کارکرد و اهمیت آن بـا دیـگر‌ آموزه‌های‌ دین، ادب‌، اجتماع‌ و اخلاق‌ نیز می‌پردازیم. از این‌ منظر، مهدویت را در سروده‌های سید بـه عـنوان رکن اساسی حکمتش بررسی می‌کنیم.

۱۰.۲ – مهدویت

«مهدویت‌» که ختم ولایت‌ محمّدی‌ اسـت،‌ اندیشه‌ای است که آثار اجتماعی فراوانی دارد. مهم‌ترین آن‌ها از بین بردن یاس و ناامیدی از‌ پیکره‌ اجـتماع‌ اسـت. مـهدویت یعنی امیدواری به آینده‌ای روشن‌ و پیامی‌ رهایی‌بخش‌ به‌ بشر‌ سرخورده‌ و ستم‌دیده و این‌که روزی مردی الهی خـواهد آمـد و آن‌چه مردم بدان امید دارند، تحقق خواهد بخشید.
یک مسلمان، باور قـطعی دارد که تـنها نـظام اجتماعی که می‌تواند به‌ خواسته‌های مشروع او به‌طور کامل پاسخ دهد و نظامی را براساس حق و عدالت شکل دهـد، نـظام زیبای حکومتی اسلام است که شکل کامل آن در عصر ظهور ولیّ‌عصر تحقق خواهد‌ یـافت‌؛ ‌ایـن یعنی امید، نشاط و زندگی. این‌ اندیشه و مؤلفه‌های آن در سروده‌های سید در تمام ابعاد آن خود را نشان می‌دهد. محمد کـامل سـلیمان، مهدویت سید را به دو دسته‌ تقسیم‌ می‌کند: دست اول، سروده‌های مهدوی با حزن و انـدوه و دسـت دیگر، مهدویات وی با لباس شادی، امید و آرزو.

[۱۰] نـک: سلیمان، محمد کامل، الایـدیولوجیا الشـیعیه فی رثاء الحسین‌ (علیه‌السلام).

سید‌ در مهدویات خود بـه مـوضوعات‌ مهدویت‌ از جمله انتظار، دولت حق و برپایی عدالت، پاک‌سازی زمین از ظلم و ستم ظالمان و… سخن رانـده اسـت. وی گاه با حزن و‌ اندوه زبـان بـه شکایت‌ نـزد‌ امـام عـصر خویش می‌پردازد‌ و از‌ رنج‌ها و ظلم و ستم مـتجاوزان مـی‌نالد و از درد فراق شکوه می‌کند. گاه نور امید را با تاسیس دولت کریمه امام زمان (کـه از نـظر تعبیر فلسفی، همان مدین فاضل سـید می‌شود‌) را‌ به بشر خـسته از ظـلم و بی‌عدالتی می‌تاباند و گاه به سـبب اوضـاع نابسامان روزگار، به پیشگاه آن حضرت ندبه و استغاثه می‌کند.
از جمل مهدویات معروف سید، قـصید عـینی اوست؛ این قصیده‌ داستان‌ مـعروفی دارد‌. مـی‌گویند‌ امـام زمان از سید خـواسته‌ ایـن قصیده را که هیچ‌کس از سـرودن آن مـطّلع نبوده است‌، برایش بخواند:
الله یاحامی الشریعه اتقرّ و هی کذا مروعه
بکَ تستغیثُ‌ و قلبها‌ لکـ‌ عـن جوی یشکو صُدوعه
«خدایا‌ ای حمایتگر شریعت! آیـا آرام می‌نشینی؛ حـال آنکه (آیین خدا) چنین در ‌بیم‌ افـتاده است؟!»
«(این دین) با دل‌تنگی، از زخم‌های خود شکوه می‌کند و از تو کمک‌ می‌خواهد‌.»

[۱۱] حلی، سیّد‌ حیدر‌، دیوان‌ السیّد حیدر الحلی، ص۱۰۰، تحقیق: علی خاقانی، بیروت‌، منشورات‌ مؤسسه‌ الاعلمی‌ للمطبوعات‌، چاپ‌ اول، ۱۴۲۹ق.

۱۰.۳ – مفهوم انتظار

سید در مهدویاتش‌ به‌ مسئل‌ انتظار اشاره می‌کند. وی به سبب بی‌عدالتی و ظلم و ستم، انتظار را کشنده‌ معرفی‌ می‌کند. وی در سروده‌های خود همچون حـکیمی دانا نگرانی خود را از اوضاع دین که به‌ دست‌ گمراهان نابودمی‌شود و ظلم و ستمی که گمراهان و غاصبان حق انجام می‌دهند، به حجت‌ حق‌ شکایت می‌کند.

۱۰.۳.۱ – اتصال عاشورا به انتظار

سید در قصید عینیه که‌ از‌ جمله‌ حولیاتش است، عاشورا را بـه مسئل انتظار‌ متصل‌ می‌کند و از این منظر انتظار و صبر و تحمّل را دردناک می‌داند. او خطاب به‌ امام‌ عصر خود می‌گوید:
لا ینجع‌ الامهالُ‌ بالعا تی‌ فقم‌ وارق‌ نجیعه ••• للصَنع ما ابقی التحمّل موضعاً‌ فـدع‌ الصـَنیعه
طعناً کما دفقت افاویق الحیاء مُزنٌ سریعه آَفاویق: آب موجود در ابر، آب‌ ابر مُزن: باران.••• یابن‌ الترائک والبواتک من ضُبا البیض‌ الصنیعه‌
… مات التَصبّرُ بانتظا رِکَ ایها المحیی الشریعه ••• فانهض فـما ابـقی التحمّلُ غیر احشاءٍ‌ جزوعه‌
قد مزَّقت ثوب الاسی وشکت‌ لِواصِلها‌ القطیعه‌ ••• فالسیف ان به‌ شفاء‌ قُلوب ِشیعتک الوجیعه
فسواهُ‌ منهم‌ لیس ینعشُ هذه النفس الصریعه ••• طالت حبال عواتقٍ فمتی تـعود بـه قـطیعه
کم ذا‌ القعود‌ ودینکم هُدِمَت قـواعِدُهُ الرفـیعه ••• تـنعی الفروعُ‌ اُصولَهُ‌ واُصولُهُ تنعی‌ فُروعَهُ‌
فیه‌ تحکَّم من اباح الـیوم حرمته المنیعه ••• مَن لو بِقیمه قدره غالیتُ ما ساوی رجیعه
فاشحَذ شـبا عـضب لَه الارواحُ‌ مُذعنهٌ مُطیعه
«مدارا با ظالم بی‌فایده است‌. پس بـرخیز‌ و خون‌ ظالمان‌ را بریز».
«چیره‌دستی‌ و چیاول‌ ظالمان جایی را برای صبر و تحمّل باقی نگذاشته است؛ پس برخیز و کردار ناپسند آن‌ها را دفع‌ کـن‌».
«ضـربه‌های‌ پی‌درپی به آن‌ها وارد کن، همچنان که‌ ابرها‌ باران‌های‌ سریع‌ و سیل‌آسایی‌ را‌ جـاری می‌کنند».
«ای فرزند دلیران، ما را دریاب از لب شمشیر‌های تیز و برنده».
«ای احیاکنند شریعت، در انتظار تو، صبر ما به پایان رسـیده اسـت».
«پس قـیام‌ کن، چرا که تحمّل (مصیبت‌های طاقت‌فرسا) غیر از اعضای نالان، چیزی بـاقی نـگذاشته است».
«جام غم و‌ اندوه پاره شد و قطعه‌های جام پاره شده (غم و اندوه)، نزد وصل‌کنند آن، زبان‌ به‌ شـکوه گـشودند».
«پس هـمانا به وسیل شمشیر، دل‌های دردمند شیعیانت شفا می‌یابد».
«از بین ایشان، جز او، ‌ایـن جـان شکست خورده را بلند نمی‌کند».
«ریسمان‌ها (ی حوادث و مشکلات) که بر‌ شانه‌ها‌ افکنده شده، طولانی شده اسـت؛ پس چـه مـوقع این ریسمان بریده خواهد شد (و بار سنگین مشکلات از دوش‌ها برداشته

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.