پاورپوینت کامل سید نورالله حسینی مرعشی شوشتری ۵۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل سید نورالله حسینی مرعشی شوشتری ۵۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سید نورالله حسینی مرعشی شوشتری ۵۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل سید نورالله حسینی مرعشی شوشتری ۵۲ اسلاید در PowerPoint :
قاضی نوراللّه شوشتری
قاضی نورالله شوشتری با نام کامل پاورپوینت کامل سید نورالله حسینی مرعشی شوشتری ۵۲ اسلاید در PowerPoint (956-1019ق)، معروف به شهید ثالث در هندوستان، فقیه، اصولی، متکلم، محدّث، شاعر و قاضی شیعه در عهد صفویه بود.
او در شوشتر و مشهد علوم فقه، اصول، کلام، حدیث و تفسیر را نزد بزرگانی چون پدرش سید شرفالدین، عبدالواحد تستری، محمد ادیب قاری تستری و اساتید دیگر فرا گرفت. وی به دلایلی به هند سفر کرده و در آنجا به فرمان اکبر شاه منصب قضاوت را عهدهدار و ملقب به قاضی شد. او در قضاوت با توجه به احاطه کامل به فقه اهل سنت، بر اساس مذاهب چهارگانه اهل سنت فتوا میداد. او سرانجام به دلیل نوشتن کتاب احقاق الحق یا مجالس المؤمنین و حسادت علمای درباری به دستور جهانگیر شاه به شهادت رسید و در آگره هند دفن شد. از این عالم تالیفات بسیاری برجای مانده و کتاب احقاق الحق و مجالس المؤمنین از مهمترین آثار اوست.
فهرست مندرجات
۱ – ولادت و خاندان
۲ – تحصیلات
۳ – سفر به هند
۳.۱ – دعوت به تشیع
۳.۲ – دریافت منصب قضاوت
۴ – از نگاه دیگران
۵ – اساتید
۶ – آثار
۷ – فرزندان
۸ – شاگردان
۹ – شهادت
۱۰ – عناوین مرتبط
۱۱ – پانویس
۱۲ – منبع
۱ – ولادت و خاندان
سید قاضی نورالله شوشتری در سال ۹۵۶ق در «شوشتر» از شهرهای خوزستان به دنیا آمد.
[۱] افندی اصفهانی، میرزا عبدالله، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج۵، ص۲۶۵، تحقیق سید احمد حسینی، مطبعه الخیام، قم، ۱۴۰۱ (ه. ق).
پدر او سید شریفالدین از علمای بزرگ اسلام، دارای تالیفات و تصنیفاتی در علوم نقلی و عقلی و از شاگردان شیخ ابراهیم قطیفی بود.
[۲] رضوی، سید عباس اطهر، شعیه در هند، ج۱، ص۵۳۹، دفتر تبلیغات اسلامی حوز علمیه قم، ۱۳۶۷ (ه. ش)، اول.
[۳] شوشتری، قاضی نورالله، احقاق الحق و ازهاق الباطن، مقدمه، ص۷۲.
جد او سید نورالله نیز از علمای شیعه و بزرگان سادات شوشتر و مورد احترام مردم بود. برادرانش میر اسماعیل، میر قطبالدین و میر محسن، هر سه از شاگردان پدر خود و متبحر در علوم عقلی و نقلی بودند.
عالمانی که مداومتشان بر ادعیه و مستحبات زبانزد همه بوده و در درک مطالب علمی، هر یک شهره زمان خویش بودهاند. علاوه بر این، عموی قاضی نورالله و فرزندان او نیز از جمله عالمان دین بودهاند.
قاضی نورالله شوشتری که نسبش به واسطه سلسله سادات مرعشی به امام زینالعابدین (علیهالسّلام) میرسد
[۴] حسینی، جلالالدین، فیض الماله فی ترجمه القاضی نورالله، ص۱۶، شرکت سهامی طبع کتاب، ۱۳۶۷ق.
«فرزند شریفالدین بن ضیاءالدین نورالله بن محمد شاه بن مبارزالدین بن الحسین جمالالدین بن نجمالدین ابی علی محمود … است»
[۵] شوشتری، قاضی نورالله، احقاق الحق و ازهاق الباطن، مقدمه، ص۷۲.
اجداد قاضی نورالله به نجمالدین محمود حسینی مرعشی آملی که از آمل به شوشتر هجرت کرد باز میگردد.
۲ – تحصیلات
سید نورالله در شوشتر به تحصیل علم پرداخت. علوم نقلی و عقلی را نزد پدرش آموخت و طب را نزد «حکیم مولانا عمادالدین» فرا گرفت. «میر صفیالدین محمد» و «میر جلالالدین محمد صدر» نیز از معلمان او بودند. ایشان در ۲۳ سالگی در سال ۹۷۹ق برای تحصیل به مشهد مقدس مشرف شد و به همراه برادر کوچکترش «سید وجیهالدین محسن» نزد «علامه عبدالواحد تستری» حاضر شد و بیشترین بهره علمی خویش را در زمینههای فقه، اصول، کلام و حدیث و تفسیر از او کسب نمود.
[۶] رضوی، سید عباس اطهر، شیعه در هند، ج۱، ص۵۴۰.
[۷] شوشتری، قاضی نورالله، احقاق الحق و ازهاق الباطل، مقدمه، ص۷۲.
[۸] افندی اصفهانی، میرزا عبدالله، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج۵، ص۲۶۵، تحقیق سید احمد حسینی، مطبعه الخیام، قم، ۱۴۰۱ (ه. ق).
او از محضر مولا محمد ادیب قاری تستری، ادبیات عرب و قرآن کریم را فرا گرفت و در ادامه تحصیل از بزرگانی اجازه روایت کسب کرد. از آن میان میتوان به مولا عبدالرشید شوشتری فرزند خواجه نورالدین طبیب (مؤلف کتاب «مجالس الامامیه» در اعتقادات) و همچنین مولا عبدالوحید تستری اشاره کرد.
[۹] شوشتری، قاضی نورالله، احقاق الحق و ازهاق الباطل، مقدمه، ص۷۷.
۳ – سفر به هند
سید نورالله در سال ۹۹۲ یا ۹۹۳ق مجبور به ترک مشهد و مهاجرت به هند شد.
[۱۰] شوشتری، قاضی نورالله، احقاق الحق و ازهاق الباطل، مقدمه، ص۷۳.
علت این مهاجرت مصیبتهای مداوم و فجایع و شورشهای مکرر در مشهد بود؛ بهطوریکه در یکی از حملات ازبکها به مشهد، برادرش کشته شد. در این زمان «شاه عباس» هنوز رسما به تخت ننشسته بود. طبیعتا عدم ثبات سیاسی در خراسان، سید نورالله را وادار به مهاجرت به محل امنتری کرد. هندوستان در آن زمان یکی از آرامترین دوران تاریخ خود را سپری میکرد.
[۱۱] رضوی، سید عباس اطهر، شیعه در هند، ج۱، ص۵۴۰.
[۱۲] حسینی، جلالالدین، فیض الماله فی ترجمه القاضی نورالله، ص۲۱.
زمانی که او به دیار هند گام نهاد هندوستان آرامترین روزگار خود را در تاریخ سپری میکرد و شاید این آرامش به روحیه اکبر شاه باز میگشت که در آن زمان بر آن سرزمین حکمرانی میکرد. «اکبر شاه نوه بابر از نسل تیمور پسر همایون شاه در چهاردهسالگی به سلطنت رسید و لیاقت و درایت بیکرانی از خود نشان داد و ممالک گجرات، بنگاله و کشمیر و سند را به تصرف خود درآورد و سلطنتی بزرگ تشکیل داد و شهرها و آبادیهای بیشماری را بنیان نهاد
[۱۳] دهخدا، علیاکبر، لغتنامه دهخدا، ج۵، (الف)، ص۳۱۸۰.
اکبر شاه گذشته از اینکه علاقه زیادی به عمران و آبادی داشت و عنایت خاصی به مسائل فلسفی داشت اما عقیده چندان محکمی نسبت به دین خاصی نداشت.
[۱۴] گوستاولوبون، تاریخ تمدن، ص۲۳۵.
همین نگرش اکبر شاه به دین موجب گشته بود که اکبر شاه به فکر ارائه دینی مشترک از کل ادیان افتاده و سپس هندوستان محل زندگی ملحدین گردد.
ایشان پس از ورود به هند، اول به دیوان «اکبر شاه» در «فتح پور سکری» رفت و توسط «حکیم ابوالفتح گیلانی» (طبیب حادق ایرانی و شاعر بزرگ؛ مسیحالدین گیلانی بعد از فراگیری علوم و فنون در سال ۹۸۳ وارد هندوستان شد و به خاطر قابلیت و استعداد خویش در زمره مقربان اکبرشاه درآمد.
[۱۵] عارف نقوی، سید حسین، تذکره علمای امامیه پاکستان، ص۱۵، ترجمه دکتر محمد هاشم.
) به شاه معرفی شد. مرحوم شوشتری، کتابی که دربار حضرت علی (علیهالسّلام) نوشته بود را به شاه اهدا کرد. اکبر شاه به ایشان و کتابش بسیار علاقمند شد. سیاست اکبر شاه، همزیستی مسالمتآمیز با تمامی مذاهب و ادیان بود.
[۱۶] رضوی، سید عباس اطهر، شیعه در هند، ج۱، ص۵۴۱.
۳.۱ – دعوت به تشیع
شوشتری از بزرگترین عالمان عهد صفویه بود. در تشیع، استوار و در تمامی علوم مخصوصا در مسال امامت، دارای آثار و کتابهای بسیار خوبی بود. او در گفتهها و نوشتههای خود، حقیقت و راستی را فراروی خود قرار داد و در به پا داشتن کلم «الله» مجاهده نمود و امامت و پیشوایی خاندان پیامبر را آشکارا فریاد زد. او اولین شخصی از علماء است که در هند بهطور آشکار اظهار تشیع کرد.
[۱۷] افندی اصفهانی، میرزا عبدالله، ریاض العلماء و حیاض الفضلاء، ج۵، ص۲۶۵-۲۶۶، تحقیق سید احمد حسینی، مطبعه الخیام، قم، ۱۴۰۱ (ه. ق).
ایشان در عمر خود کتابها، رسالهها، حاشیهها و تعلیقههای فراوانی نگاشت. آثار ایشان بالغ بر ۱۴۰ مورد شمرده شده است.
[۱۸] شوشتری، قاضی نورالله، احقاق الحق و ازهاق الباطل، مقدمه، ص۷۴.
آثار علامه شوشتری، بیداری را در میان شیعیان پدید آورد و باعث شد تا شیعیان نقش برجست خود را در اسلام، اظهار کنند و در اعتقادات خود ثابت قدم و راسخ بمانند. نوشتههای علامه جنب دفاعی داشت.
[۱۹] رضوی، سید عباس اطهر، شیعه در هند، ج۱، ص۵۴۵-۵۴۷.
او با سپاهی از دلیل و برهان به جنگ با مخالفین اهل بیت (علیهمالسّلام) در هند رفت و با بحث و مناظر با مخالفین، جهادی بزرگ در خدمت به تشیع نمود. نمون این دفاعها را میتوان در کتاب «مصائب النواصب»، «الصوارم المهرقه» و «احقاق الحق و ازهاق الباطل» دید.
وحید بهبهانی دربار کتاب «احقاق الحق» میگوید:
«هر کسی درصدد استحکام بخشیدن به عقائدش میباشد به کتاب «احقاق الحق» مراجعه کند که این کتاب او را از کتابها
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 