پاورپوینت کامل روز پژوهش ۷۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل روز پژوهش ۷۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۷۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل روز پژوهش ۷۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل روز پژوهش ۷۵ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل روز پژوهش ۷۵ اسلاید در PowerPoint

در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه، روز‌ ۲۵ ‌ آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی کشور» به نام پاورپوینت کامل روز پژوهش ۷۵ اسلاید در PowerPoint نام‌گذاری شده است. وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیز از سال ۱۳۷۹ چهارمین هفته آذر ماه را به نام هفته پژوهش نام‌گذاری کرد و از سال ‌۱۳۸۴‌ این نام به «هفته پژوهش و فناوری» تغییر یافت.
ارج نهادن به مقام پژوهشگران و تجلیل از پژوهشگران برتر، شناسایی و طرح مشکلات و چالش‌های پیش‌روی و ارتقاء سطح پژوهش و فناوری در کشور از جمله اهداف این اقدام بود. در این راستا هر سال مراسم هفته پژوهش با مشارکت بیشتر دستگاه‌های اجرایی کشور برگزار می‌شود. تقدیر از مقالات برتر، تقدیر از پژوهشگران‌ نمونه، تقدیر از مدیر تحقیق نمونه، تقدیر از پروژه‌های برتر و انتشار کارنامه پژوهشی در هر سال از مهم‌ترین برنامه‌های هفته پژوهش است.

[۱] سایت سیویلیکا، برگرفته از پاورپوینت کامل روز پژوهش ۷۵ اسلاید در PowerPoint.

فهرست مندرجات

۱ – مقدمه
۲ – تعریف پژوهش
۳ – تعریف تحقیق
۴ – اهمیت پژوهش
۵ – منطق پژوهش
۶ – کارکرد پژوهش
۷ – قرآن و مطالعه و تحقیق
۸ – سابقه پژوهش در اسلام
۹ – بهترین منبع تحقیق
۱۰ – مراحل تحقیق
۱۱ – ضرورت تحقیق
۱۲ – آفت‌های تحقیق و پژوهش
۱۲.۱ – عدم نیازسنجی
۱۲.۲ – عدم پشتیبانی مالی از پژوهشگران
۱۲.۳ – عدم اولویت به پژوهش‌های مورد نیاز
۱۳ – ویژگی‌های محقق
۱۳.۱ – پشتکار و اراده
۱۳.۲ – سعه صدر
۱۳.۳ – نقّادی و نکته سنجی
۱۳.۴ – پیش نیازهای روحی و جسمی
۱۳.۵ – کنجکاوی و حقیقت‌جویی
۱۴ – عامل خلاقیت دانش‌آموزان
۱۵ – فرار مغزها
۱۶ – لزوم گسترش روحیه پژوهش
۱۷ – پژوهش و تولید علم
۱۸ – پژوهش و توسعه جامعه
۱۹ – راه‌های کاهش رکود پژوهش
۲۰ – عامل ارتقای بخش پژوهش
۲۱ – جمع‌بندی
۲۲ – پانویس
۲۳ – منبع

۱ – مقدمه

اندیشیدن، پژوهش و نوآوری، اساسی‌ترین نیاز برای دست‌یابی به پیشرفت، توسعه، رفاه عمومی و استقلال واقعی است. تاکید بر پژوهش و تشویق پژوهش‌گران و دانشمندان به فعالیت‌های پژوهشی مورد نیاز کشور، یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به خودکفایی است. بر این اساس، روز ۲۵ آذر سال به «پاورپوینت کامل روز پژوهش ۷۵ اسلاید در PowerPoint» نام‌گذاری شده است و در آن، از پژوهش‌گران برتر سال که نماد تلاش در راه ایرانی سربلند و استوار هستند، قدردانی می‌شود.

۲ – تعریف پژوهش

پژوهش، به معنای عام، بررسی یا کاوشی سخت‌کوشانه و به معنای خاص، تحقیق و تجربه‌ای جامع با هدف‌ کشف واقعیت‌های نو و تفسیر درست این واقعیت‌ها، تجدیدنظر در نتیجه‌گیری‌ها، نظریه‌ها و قوانین پذیرفته شده در پرتو واقعیت‌های کشف شده و به کارگیری عملی نتیجه‌گیری‌ها، نظریه‌ها و قوانین جدید است. در معنایی دیگر، پژوهش فرایند رسیدن به راه‌حل‌های قابل اطمینان از طریق گردآوری، تحلیل و تفسیرداده‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده و نظام‌مند است.

۳ – تعریف تحقیق

در لغت، تحقیقْ بررسی، رسیدگی و درست کردن است و در اصطلاح، فعالیت‌های قدم به قدم فکری را می‌گویند که برای کشف واقعیت‌ها و هماهنگ کردن‌ اندیشه با واقعیت، به هدف حل مسئله و پاسخ به سؤال انجام می‌شود.

۴ – اهمیت پژوهش

پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه جانبه یک کشور است و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است. بنابر این نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود. موفقیت در تمام فعالیت‌های مربوط به توسعه از جمله صنایع، کشاورزی و خدمات به نحوی به گسترش فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد.
پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه پایدار در هر کشور به شمار می‌آید. اگر پژوهشی صورت نگیرد، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش، امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. از این‌رو یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، توجه خاص به امر پژوهش است. اصولاً پیشرفت و توسعه، ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته در نتیجه سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش است. حجم وسیع پژوهش‌های علمی در کشورهای توسعه یافته صنعتی گویای این واقعیت است.

۵ – منطق پژوهش

پژوهش، فرایندی منطقی و معقول است که هدف آن کشف روابط بین پدیدارها است. به دلیل نظم و ترتیب حاکم بر پدیدارها و رویدادها، امکان تنظیم قوانین، اصول و نظریه‌ها در رشته‌های گوناگون فراهم شده است و این قوانین و اصول و نظریه‌ها، به نوبه خود گویای نظم و همسانی موجود در پدیده‌هاست.

۶ – کارکرد پژوهش

– پژوهش دانش نو می‌آفریند.
-پژوهش امکان کشف کاربرد تازه دانش کهن را فراهم می‌سازد.
– پژوهش به آموزش بهتر می‌انجامد، چرا که دانش نو و برنامه‌های آموزشی، مکمل یکدیگرند.
– پژوهش می‌تواند منبع درآمد باشد. پژوهشی که سرمایه‌ای برای انجام آن در نظر گرفته می‌شود یک منبع مالی است.
– پژوهش موجب حل مساله‌ها و تضادهای جامعه می‌شود.
-پژوهش به بشر این توانایی را می‌دهد که بهتر با دنیای پیرامون خود رابطه برقرار کند و به اهدافش دست یابد.
-پژوهش موجب پیشرفت جامعه می‌شود.

۷ – قرآن و مطالعه و تحقیق

قرآن مجید در سرزمینی نازل شد که عادت به مطالعه و کتابخوانی چندان وجود نداشت و به شهادت تاریخ، بیشتر قدرت حافظه در مبادلات فرهنگی و اعتقادی به کار می‌رفت. بزرگان علم تفسیر نوشته‌اند اولین آیاتی که در غار حرا بر رسول اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) نازل شد، آیات سوره علق یعنی نود و ششمین سوره قرآن مجید بود که با نام خدا و فعل امر اِقْرا آغاز می‌شود. یعنی بخوان. پاداش و ثواب قرائت قرآن، به صورت‌های مختلف، و با واژه‌ها و تعبیرهای گوناگون ذکر شده است.

۸ – سابقه پژوهش در اسلام

تحقیق و پژوهش در اسلام و میان مسلمانان، از زمان پیامبر و ظهور اسلام و نزول قرآن رواج یافت. شکی نیست که دین اسلام، به دینی که پذیرش آن بر اساس تحقیق و تفکر است در میان ادیان مشهور می‌باشد. آن‌گونه که سازمان یونسکو در آمار علمی خود، جایگاه تاکید بر تحقیق و پژوهشِ دین اسلام را، از دیگر ادیان برتر دانسته است. قرآن نیز آدمی را به تحقیق و جست‌وجو تشویق می‌کند و او را وامی‌دارد که در سایه تلاش، حق و حقیقت را بیان دارد و پایه و اساس دین را حفظ کند.

۹ – بهترین منبع تحقیق

قرآن کریم، از مهم‌ترین و محکم‌ترین منابع اسلام‌پژوهی، به شمار می‌آید. این کتاب شریف، از منبع وحی سرچشمه گرفته است: هرگز از روی هوای نفس سخن نمی‌گوید، آنچه آورده، چیزی جز وحی نیست او از خودش چیزی نمی‌گوید و قرآن، ساخته و پرداخته فکر او نیست، بلکه همه از سوی خداست. به گفته امیرمؤمنان، بهار دل‌ها و سرچشمه علوم و درمان همه بیماری‌های فکری و اخلاقی و اجتماعی را در قرآن مجید باید جست. قرآن، کتابی است آگاهی بخش و بیدار کننده، هم برای دانشمندان و هم برای توده مردم. فراموش کردن این کتاب بزرگ آسمانی و روی آوردن پژوهشگران به مکتب‌های انحرافی شرق و غرب، یکی از عوامل مؤثر عقب افتادگی و ضعف و ناتوانی مسلمانان است.

۱۰ – مراحل تحقیق

هر تحقیقی سه مرحله دارد.
مرحله اول در هر تحقیق، نیازسنجی است. تحقیق مفید و کاربردی وقتی شکل می‌گیرد که نیاز، مشکل یا مسئله‌ای در بین باشد که حل و فصل آن ضروری به نظر آید.
مرحله دوم در تحقیق، دست‌یابی به اطلاعات موجود در موضوع است، یعنی محقق باید به بررسی مستقیم موضوع بپردازد و با مشاهده، تجربه و‌ اندیشه، به موضوع نفوذ کند و حقیقت آن‌را به دست آورد و برای دست‌یابی به اطلاعات موجود، باید قدرت شناسایی منابع مناسب را داشته باشد.
قدم سوم در انجام تحقیق، تولید نهایی راه حل و پاسخ سؤال مطرح شده است.

۱۱ – ضرورت تحقیق

استقلال فرهنگی، پیشرفت، توسعه، اختراع، اکتشاف، ابتکار، خلاقیت، نوآوری و…، همه و همه در سایه انقلاب فرهنگی است. انقلاب فرهنگی، ثمره خودباوری است و خودباوری، با تفکر و تامل و تحقیق و مطالعه در خویشتن به وجود می‌آید.
آینده کشور اسلامی ما را باید کسانی به دست بگیرند که اهل تفکر، تحقیق و مطالعه باشند. مشکل اساسی کشورهای در حال توسعه، نداشتن روحیه تحقیق و عدم دسترسی به پیشینه تحقیق یا فقدان برنامه تحقیقی است. تحقیق‌های علمی و فرهنگی، تنها راه سازندگی کشور است. گرچه راه طولانی است، ولی صراطِ مستقیم است که انسان را به هدف جهان آفرینش می‌رساند و از هرگونه کجروی حفظ می‌کند.

۱۲ – آفت‌های تحقیق و پژوهش

عوامل متعددی می‌تواند باعث رکود تحقیق و پژوهش شود.

۱۲.۱ – عدم نیازسنجی

یکی از عوامل رکود و گرفتار شدن به آسیب‌ها، بی‌اطلاعی از نیازها و پرسش‌ها و ارائه نکردن تعریف درستی از چارچوب نیازها در کشور اسلامی است. بی‌شک توسعه در هر کشوری، اعم از اسلامی و غیراسلامی، به میزان شناختی وابسته است که دست‌اندرکاران آن کشورها از نیازها دارند و نظامی که برای پاسخگویی به آن نیازها طراحی نموده‌اند، زیرا بدون شناخت نیازها، نمی‌توان انتظار پاسخگویی داشت و بدون پاسخگویی، توسعه و تکامل جامعه ممکن نخواهد بود. در هر صورت، فعالیت‌های تحقیقاتی و دستاوردهای پژوهشی، بدون مطالعه دقیق نیازها و نداشتن برنامه روشن و اولویت‌بندی شده، خسارت بزرگی خواهد بود که متوجه امر تحقیق و پژوهش است که گاه دست‌اندرکاران پژوهشی را گرفتار کار تکراری می‌نماید و گاه استعدادها را به مسایل غیرضروری مشغول می‌سازد.

۱۲.۲ – عدم پشتیبانی مالی از پژوهشگران

وقت‌گیر بودن امور پژوهشی و ناچیز بودن سود مادی بازگشتی از یک پژوهش برای پژوهشگران و در مقابل، گرانی ابزار پژوهش و منابع تحقیقاتی، اعم از کتاب و رایانه و…، علت دیگر است که می‌تواند موجب کم شدن انگیزه تحقیق باشد.

۱۲.۳ – عدم اولویت به پژوهش‌های مورد نیاز

انجام پژوهش‌های متفرقه، با توجه به علاقه شخصی و بدون در نظر گرفتن اولویت‌ها، نه تنها موجب توسعه پژوهش نمی‌شود، بلکه چه بسا پژوهش‌های تکراری را به دنبال داشته باشد که موجب از بین رفتن امکانات محدودِ موجود نیز می‌شود. پژوهشگران برای رفع این مشکل، باید در کارهای علمی و تحقیق و پژوهش، اولویت‌ها را رعایت کنند و آنچه را بیشتر مورد نیاز جامعه است، ترجیح دهند. باید تحقیقاتی انجام شود که اگر نباشند، معرفت مردم به دین ضعیف می‌شود و اخلاق و رفتار و اعتقاداتشان بیشتر آسیب‌پذیر می‌گردد.

۱۳ – ویژگی‌های محقق

محقق موفق دارای ویژگی‌هایی است.

۱۳.۱ – پشتکار و اراده

با توجه به مشکلات تحقیق مثل‌ اندک بودن افراد متخصص در امر پژوهش، کمیِ منابع و مآخذ، کمبود امکانات مادی، موانع سیاسی، و موانع اجتماعی از قبیل فرهنگ و آداب و رسوم مردم، پژوهشگر باید پیشتکار داشته باشد تا در میانه راه از حرکت باز نایستد. او باید با اراده قوی و توکل به خدای بزرگ، در این مسیر پرفراز و نشیب قدم نهد و از مشکلات نهراسد.

۱۳.۲ – سعه صدر

پژوهشگر باید سعه صدر داشته باشد، زیرا لازمه تحقیق، مطالعه افکار و‌ اندیشه‌های مختلف و گاه مخالف با دیدگاه‌های محقق است. اگر محقق توان تحمل‌ اندیشه‌های مختلف را نداشته باشد، کار پژوهشگری به سامان نمی‌رسد و نیز با توجه نکردن به دیدگاه‌های گوناگون، اثر تحقیقی، تک بعدی و سست می‌شود.

۱۳.۳ – نقّادی و نکته سنجی

پژوهشگر باید نقّاد و نکته سنج باشد، یعنی به مطالبی که دیگران گفته‌اند، به دیده انتقاد بنگرد و هر مطلبی را به راحتی و سهولت نپذیرد. در پژوهش، هر مطلبی بایداز محک نقد بگذرد، البته تردید در درست

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.