پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint
زیدیه به گروهی منسوب به زید بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب علیهالسّلام اطلاق میشود.
[۱] ابن خلدون، عبد الرحمن، دیوان المبتدا و الخبر فی تاریخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوی الشان الاکبر، تحقیق خلیل شحاده، بیروت: دار الفکر، ط الثانیه، ۱۴۰۸هـ ق/۱۹۸۸م، ج۱، ص۲۴۸.
فهرست مندرجات
۱ – مکتب زیدیه
۲ – تشیع زیدیه
۳ – ناصریه
۴ – قاسمیه
۵ – هادویه
۶ – ظهور پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint
۷ – دیدگاه پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint
۷.۱ – مخترعه
۷.۲ – نسل امام
۷.۳ – اقامت گاههای مهاجران
۸ – مخالفان پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint و علل انقراض
۸.۱ – هجرت
۸.۲ – مبارزه با پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint
۸.۳ – ردیه نویسی
۹ – پانویس
۱۰ – منبع
مکتب زیدیه
زید بن علی در سال ۱۲۲ هـ. ق با قیام علیه حکومت هشام بن عبدالملک (۷۱-۱۲۵ هـ. ق)، (هشام بن عبد الملک بن مروان از پادشاهان اموی که در دمشق به دنیا آمد و بعد از برادرش یزید بن عبد الملک به حکومت رسید) مکتب زیدیه را در جهان اسلام ، پایه گذاری نمود.
[۲] ابو عمرو خلیفه بن خیاط بن ابی هبیره اللیثی العصفری ملقب به شباب، تاریخ خلیفه بن خیاط، تحقیق فواز (بیروت: دار الکتب العلمیه، ط الاولی، ۱۴۱۵ هـ ق/۱۹۹۵ م)، ص۲۲۹.
[۳] مؤلف مجهول، اخبار الدوله العباسیه و فیه اخبار العباس و ولده (تحقیق عبد العزیز الدوری و عبد الجبار المطلبی، بیروت، دار الطلیعه، ۱۳۹۱)، ص۲۳۰.
تشیع زیدیه
اندیشه منصوص بودن امامت و اعتقاد بر افضلیت حضرت علی علیهالسّلام نسبت به سایرین در احراز مقام خلافت مسلمین، زیدیه را تحت عنوان عام «تشیع» قرار میدهد.
[۴] شفق خواتی، محمد، امامت از دیدگاه زیدیه و امامیه، مجله طلوع، بهار ۱۳۸۶، شماره۲۱، ص۲۳.
ناصریه
پس از قیام زید، تدوین عقاید زیدیه آغاز شد. با تشکیل حکومت از سوی زیدیان مکاتب فکری، کلامی و فقهی دیگری مطرح شد به عنوان مثال در شمال ایران ، ناصر اطروش (۳۰۴ هـ. ق) (پیروان مکتب فقهی حسن بن علی بن عمر بن علی بن الحسین علیهالسّلام را میگویند) که در منابع به ناصر للحق نیز شناخته شده است، پایه گذار مهمترین مکتب فقه زیدی به نام « ناصریه » شد.
[۵] موسوی نژاد، علی، زیدیه از ظهور تا تاسیس حکومت، مجله طلوع، شماره۱۴-۱۳، ص۲۵۵.
قاسمیه
در حجاز قاسم بن ابراهیم رسی (م ۲۴۶ هـ. ق) (قاسم بن ابراهیم بن اسماعیل بن ابراهیم بن حسن بن حسن بن علی علیهالسّلام متولد سال ۱۶۹ق/ ۷۸۵م را موسس این مکتب فقهی و کلامی در جزیره العرب میدانند) جنبش فکری تازهای را پدید آورد که به آرای کلامی معتزله نزدیکتر بود و به « قاسمیه » معروف شد.
هادویه
این جریان بعدها در یمن و با تغییراتی جزئی در آراء هادی الی الحق یحیی بن حسین (م ۲۹۸ هـ. ق) (یحیی بن حسین بن قاسم بن اسماعیل بن ابراهیم بن حسن بن حسن بن علی بن ابیطالب علیهمالسّلام ملقب به الهادی الی الحق المبین)
[۶] یحی بن حسین بن قاسم بن محمد، انباء الزمن، تصحیح محمد عبدالله ماضی، مکتبه الثقافیه الدینیه، بی تا، ص۷.
با نام « هادویه » تداوم یافت.
با تداوم حضور زیدیان و تثبیت جریانات فکری زیدیه در یمن و با توجه به باز بودن باب اجتهاد در گروه زیدیه و شرائط سیاسی- اجتماعی در دورههای مختلف زمانی، این تدوین عقاید با تغییرات گسترده در نگرش فقهی و اعتقادی مواجه شد. در یمن علماء زیدی، تحت تاثیر انشقاق جامعه معتزله عراق به دو شاخه معتزله بصره و بغداد تقسیم شدند. پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint با پیروی از اندیشههای معتزله بغداد در مقابل گروه دوم از دانشمندان زیدی یمن که به آراء معتزله بصره نزدیک بودند، قرار گرفتند. گروهی که تنها توانستند تا قرن هشتم هجری به تبلیغ و دفاع از اندیشههای خود بپردازند.
ظهور پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint
همواره وجود زمینههای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی از یک سو و پیدایش اندیشه و اعتقادی نو از سوی یک شخص یا یک گروه از سوی دیگر، جریاناتی مؤثر در پیدایش جنبشها و قیامهای فرقهای بودهاند.
در دوران انزوای زیدیه در یمن، یکی از بزرگان زیدی مذهب به نام مطرف بن شهاب بن عمرو بن عباد شهابی (متوفای بعد از ۴۵۹) ظهور کرد.
[۷] حسین بن احمد العرشی، بلوغ المرام فی شرح مسک الختام فی من تولی ملک الیمن من ملک و امام، (مکتبه الثقافیه الدینیه، بی تا)، ص۲۴.
ابن شهاب که در دوران حکومت صلیحیون (۴۳۹- ۵۴۷هـ. ق)
[۸] حسن سلیمان محمود، تاریخ الیمن السیاسی فی عصر الاسلامی، (المجمع العلمی العراقی، ط۱، ۱۹۹۶ م)، ص۱۷۱.
میزیست با تمرکز بر عوامل تاریخی، سیاسی، اجتماعی و بهره گیری از عقاید معتزله بغداد، خاصه آرای ابوالقاسم بلخی (م ۳۱۹ هـ. ق) دیدگاههای جدیدی کلامی ارائه کرد.
[۹] ویلفرد مادلونگ، مکتبها و فرقههای اسلامی در سدههای میانه، ترجمه جواد قاسمی، انتشارات آستان قدس، ص۲۷۳.
وی اعتقاد داشت که خداوند با خلق عناصر اربعه، دیگر دخالت مستقیمی در خلقت نمیکند، از این رو توحید در ربوبیت را نپذیرفت و منکر آن شد.
طرفداران دیدگاههای ابن شهاب که به پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint مشهور بودند،
[۱۰] علی محمد زید، تیارات معتزله الیمن فی القرن السادس الهجری، صنعا: المرکز الفرنسی للدراسات الیمنیه، ۱۹۹۷م، ط۱، ص۶۵.
پیش از احیاء مجدد زیدیه در سال ۵۳۲ هـ. ق توانستند به گسترش و ترویج افکار و نظریات خود بپردازند.
[۱۱] حسین بن احمد العرشی، بلوغ المرام فی شرح مسک الختام فی من تولی ملک الیمن من ملک و امام، (مکتبه الثقافیه الدینیه، بی تا)، ص۲۴.
این دوره، همزمان با مخالفت شدید سایر علمای زیدی بود، به همین دلیل منابع زیدی اطلاعات اندکی درباره ابن شهاب و افکارش آوردهاند، از این رو نظریات و تاریخ وفات وی به صورت دقیق مشخص نشده است. این فرقه فقط در جغرافیای یمن و در دوره زمانی محدود شکل گرفت و بعدها از میان رفت.
[۱۲] محمد بن محمد بن یحیی زباره الحسنی، تاریخ الائمه الزیدیه فی الیمن حتی العصر الحدیث، تصحیح محمد زینهم، (قاهره: مکتبه الثقافیه الدینیه، بی تا)، ص۹-۱۰.
دیدگاه پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint
مهمترین دیدگاه پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint به جهان شناسی و فلسفه طبیعی و مسائلی پیرامون اعراض باز میگردد. آنان قائل به ماهیت طبیعی اعراض و پدیدآمدن آن به نحو طبیعی بودند و میگفتند: خداوند چهار عنصر آب ، آتش ، باد و خاک را آفریده و باقی اشیاء را از این چهار عنصر پدید آورده است.
[۱۳] ویلفرد مادلونگ، مکتبها و فرقههای اسلامی در سدههای میانه، ترجمه جواد قاسمی، انتشارات آستان قدس، ص۲۷۵.
این عناصر با یکدیگر در تضاد هستند و به واسطه تاثیر بر یکدیگر موجب تغییر میشوند ( احاله ) و گاه خود تغییر حالت میدهند ( استحاله ). بنابراین همه تغییرات جهان از طبایع اجسام حادث میشوند و خداوند تاثیری در این تغییرات ندارد. از این رو لزومی ندارد که خداوند به صفاتی چون قادر ، عالم ، حی ، سمیع و بصیر خوانده شود، چرا که تدبیر عالم با این عناصر چهارگانه است.
[۱۴] علی محمد زید، تیارات معتزله الیمن فی القرن السادس الهجری، صنعا: المرکز الفرنسی للدراسات الیمنیه، ۱۹۹۷م، ط۱، ص۲۵۹.
مخترعه
مخترعه گروه دیگر زیدیه و متاثر از مکتب اعتزال بصره با این تفکر به شدت مخالفت کردند و از اختراع اعراض در اجسام، توسط خداوند متعال سخن گفتند و بر خلاف پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint این ادعا را که طبیعت اجسام با یکدیگر اختلاف داشته، هر یک بر طبع خود عمل میکند را رد میکردند.
[۱۵] علی محمد زید، تیارات معتزله الیمن فی القرن السادس الهجری، صنعا: المرکز الفرنسی للدراسات الیمنیه، ۱۹۹۷م، ط۱، ص۲۶۱-۲۶۳.
تنها متن کلامیای که از پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint تا به حال یافت شده، کتابی با عنوان البرهان الرائق و المخلص من ورط المضائق، تالیف سلیمان بن محمد محلی است. علی محمد زید به تفصیل آرای پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint را بر اساس کتاب محلی، مورد بحث قرار داده است و بر اساس این کتاب به گزارش آراء و نظرات پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint به صورت مبسوط پرداخته است.
[۱۶] علی محمد زید، تیارات معتزله الیمن فی القرن السادس الهجری، صنعا: المرکز الفرنسی للدراسات الیمنیه، ۱۹۹۷م، ط۱، ص۳۴۰-۲۰۱.
نسل امام
پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint قائل بودند که شرط نیست امام از نسل مخصوصی باشد و این به خلاف دیدگاه رایج زیدیه بود که شرط امامت امام را حسنی و یا حسینی میدانستند.
[۱۷] علی محمد زید، تیارات معتزله الیمن فی القرن السادس الهجری، صنعا: المرکز الفرنسی للدراسات الیمنیه، ۱۹۹۷م، ط۱، ص۹۴-۱۰۴.
پاورپوینت کامل مطرفیه ۵۶ اسلاید در PowerPoint پدیدههای طبیعی اعم از خیر و شر را افعال خداوند میخواندند به این معنی که خداوند اجسام را به گونهای قرار داده که مجبور به ایجاد باشند اما اجسام تنها واسطهاند و نه افعال بی اختیار خداوند متعال که به صورت جزئی متعلق اراده او قرار گرفته باشند.
[۱۸] علی محمد زید، تیارات معتزله الیمن فی القرن السادس الهجری، صنعا: المرکز الفرنسی للدراسات الیمنیه، ۱۹۹۷م، ط۱، ص۲۶۴-۲۷۱.
اقامت گاههای مهاجران
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 