پاورپوینت کامل رحمت حق‌تعالی ۲۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل رحمت حق‌تعالی ۲۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل رحمت حق‌تعالی ۲۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل رحمت حق‌تعالی ۲۹ اسلاید در PowerPoint :

رحمت الهی

رحمت، از صفات خداوند بوده و مقابل غضب می‌باشد. رحمت در انسان به معنای دل‌نازک‌بودن و در خداوند به معنای روزی دادن و احسان و عفو و بخشش و غیره می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – معنای رحمت الهی
۲ – انواع رحمت الهی
۳ – رحمت الهی در قرآن
۴ – رحمت عام و خاص
۵ – ملازمت رحمت با حکمت
۶ – مختار بودن انسان
۷ – هدایت و ضلالت
۸ – پانویس
۹ – منبع

۱ – معنای رحمت الهی

وقتی این کلمه صفت خداوند می‌شود، معنای نیکی کردن و احسان به خود می‌گیرد.

[۱] مفردات الفاظ القرآن، ص۱۹۱.

[۲] علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۲۳.

از نظرگاه کلام شیعی، رحمت الهی، به معنای افاضه خیر بر نیازمندان و فرودستان و دستگیری از آنان است. رحمت خداوندی از ویژگی‌های تمامیت، عمومیت و کمال، بهره مند است. «تمامیت» بدین معنا است که خداوند می‌خواهد نیازمندی و ناتوانی را از جمیع نیازمندان بردارد. «عمومیت» بدین معنا است که گستره رحمت الهی هم نیک سیرتان و شایستگان را دربرمی گیرد و هم بدسیرتان و سرکشان را و هم مؤمنان و هم کافران را، و هم در این جهان مشمول آنان می‌شود و هم در آن جهان. «کمال» به این معنا است که خداوند مانند مردمان مهربان و نیکوکار، بر اثر مهربانی آوردن و نیکی کردن، دچار رنج و تعب نمی‌شود.

[۳] فیض کاشانی، محمدمحسن بن شاه مرتضی، علم الیقین فی اصول الدین، ج۱، ص۱۵۹.

۲ – انواع رحمت الهی

رحمت خداوند بر دو گونه است:
الف. رحمت رحمانیه؛ یعنی رحمتی بی کران و فراگیر که بر همه هستی پرتو می‌افکند.
ب. رحمت رحیمیه؛ یعنی رحمتی که تنها پرهیزگاران و نیک سیرتان را در خود می‌گیرد. مراد برخی آیات قرآن، رحمت رحیمیه است

[۴] عنکبوت/سوره۲۹، آیه۲۱.

و مراد برخی دیگر، رحمت رحمانیه.

[۵] یس/سوره۳۶، آیه۲۲.

امام‌ خمینی، حقیقت رحمت را همان نفس وجود می‌داند؛ زیرا وجود، اصل همه رحمت‌هاست

[۶] خمینی، روح الله، آداب الصلاه، ص۲۴۶، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.

و درواقع رحمت بسط و گسترش وجود مطلق است و همه موجودات زیر پوشش رحمت واسعه هستند.

[۷] خمینی، روح الله، تفسیر سوره حمد، ص۱۰۲، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.

امام‌ خمینی برای رحمت اقسامی را بر می‌شمارد و اساس رحمت را همان رحمت مطلق می‌داند که سراسر عالم هستی را دربرگرفته و هر موجودی را به کمال خود می‌رساند.

[۸] خمینی، روح الله، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۱۸۶، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۲.

در نگاه امام‌ خمینی رحمت مطلقه به رحمانی و رحیمی تقسیم می‌شود، و رحمت رحمانیه و رحمت رحیمیه مفتاح باب وجود و مفتاح کتاب تدوین است.

[۹] خمینی، روح الله، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۳۱۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۲.

امام هر یک از رحمت رحمانی و رحیمی را به رحمت ذاتی و فعلی تقسیم می‌کند. در رحمت ذاتی در مرتبه ذات، در حضرت واحدیت با فیض اقدس تجلی می‌کند و در مرتبه‌ فعل، با تجلی به فیض مقدس در اعیان خارجی ظهور می‌کند.

[۱۰] خمینی، روح الله، آداب الصلاه، ص۲۴۵-۲۴۶، ۲۶۷، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.

امام‌ خمینی برای رحیم و رحمان در بسم‌الله دو احتمال ذکر می‌کند و معتقد است این دو صفت، اگر صفت برای اسم باشند، طبق این معنا، از احتمال تکرار در سوره حمد مصون‌اند و اگر مراد از اسم، اسم ذاتی و تجلی به مقام جمعی باشد در این ‌صورت رحمانیت و رحیمیت از صفات ذاتی خواهند بود که در تجلی به مقام واحدیت، برای اسم «الله» ثابت‌اند و اگر مراد از اسم، تجلی جمعی فعلی باشد که مقام مشیت است، رحمانیت و رحیمیت از صفات فعل‌اند و از تنزلات و مظاهر رحمانیت و رحیمیت ذاتی خواهند بود.

[۱۱] خمینی، روح الله، آداب الصلاه، ص۲۴۵، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۸.

امام‌ خمینی معتقد است یکی از معانی سبقت رحمت بر غضب این است که تجلی به مقام رحمانی بر همه ممکنات و موجودات عالم غیب و شهادت احاطه دارد.

[۱۲] خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی، ج۵، ص۵۸۱، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۰۰.

۳ – رحمت الهی در قرآن

در برخی آیات نیز از هر دوگونه رحمت یاد شده است.

[۱۳] جوادی آملی، عبدالله، تفسیر تسنیم، ج۱، ۲۹۵- ۲۹۲.

[۱۴] علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۲۳.

[۱۵] فیض کاشانی، محمدمحسن بن شاه مرتضی، علم الیقین فی اصول الدین، ج۱، ص۱۰۷.

این رحمت فراگیر، با بعثت پیامبران الهی،

[۱۶] انعام/سوره۶، آیه۱۴۷.

[۱۷] اعراف/سوره۷، آیه۱۵۶.

[۱۸] اسراء/سوره۱۷، آیه۱۰۰.

[۱۹] غافر/س

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.