پاورپوینت کامل رب (مفردات‌قرآن) ۲۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل رب (مفردات‌قرآن) ۲۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل رب (مفردات‌قرآن) ۲۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل رب (مفردات‌قرآن) ۲۶ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل رب (مفردات‌قرآن) ۲۶ اسلاید در PowerPoint

مقالات مرتبط: عناوین کتاب قاموس قرآن (جلد ۳).

رب یکی از واژگان به کار رفته در قرآن کریم و به معنای تربیت کردن است.

فهرست مندرجات

۱ – مفهوم‌شناسی
۲ – اطلاق رب بر خداوند
۳ – اطلاق رب بر غیر خدا
۴ – اَرباب
۵ – ربّیون
۶ – رَبّانِیّون
۷ – پانویس
۸ – منبع

۱ – مفهوم‌شناسی

ربّ

[۱] قرشی بنابی، علی‌اکبر، قاموس قرآن، ج۱، ص۴۲-۴۴.

[۲] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۳۳۶.

به معنای تربیت کردن است. «رَبَّ الصَّبِیَ‌ رَبّاً: رَبَّاهُ حَتَّی اَدْرَکَ» یعنی بچه را تربیت کرد تا به رشد رسید.

[۳] شرتونی، سعید، اقرب الموارد، ج۲، ص۳۳۴.

و اطلاق آن بر فاعل یعنی مرّبی به طور استعاره است. راغب می‌گوید: ربّ در اصل بمعنی تربیت است… و بر فاعل بطور استعاره گفته می‌شود و ربّ بطور اطلاق فقط بر خداوند اطلاق می‌گردد که متکفّل به اصلاح موجودات است.

[۴] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۳۳۶.

طبرسی در تفسیر سوره حمد چند معنی از جمله: رئیس مطاع، مالک، صاحب (رفیق)، مربّی و مصلح برای ربّ نقل کرده و گوید: آن از تربیت مشتق است و این کلمه به طور اطلاق جز به خدا گفته نمی‌شود و در غیر خدا مقیّد می‌آید نحو: ربّ الدار، ربّ الضیعه.

[۵] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۹۴.

۲ – اطلاق رب بر خداوند

ربّ به معنی مربّی از اسماء حسنی است و مقام ربوبیّت خداوند را روشن می‌کند یعنی آنگاه که در وصف خدا گفته شود: ربّ العالمین. مراد پرورش دادن و تربیت کردن تمام موجودات است.
همان‌طوری که یک نفر طفل را تربیت می‌کند و پیوسته مواظب اوست و از نان و آب و لباس و اخلاق و تحصیل او غفلت ندارد. همچنین اطلاق کلمه ربّ بر خداوند سبحان مبیّن این معنی است.
کلمات‌ رَبِ‌ الْعالَمِینَ• …، رَبُّکُمْ‌• …، رَبَّنَا• …، رَبَّهُ• …، رَبِّی• …، رَبِّکُما• …، رَبَّ• …، رَبَّکَ• …، رَبِّها• …، رَبَّهُمْ• و رَبَّهُما• که در قرآن مجید بر خداوند سبحان اطلاق شده بنا بر نقل المعجم المفهرس بیشتر از نهصد و شصت فقره است.

[۶] عبدالباقی، محمد فؤاد، المعجم المفهرس لالفاظ القرآن، ج۱، ص۱۰.

در بسیاری از آیات آمده‌ رَبِ‌ الْعالَمِینَ نحو (الْحَمْدُ لِلَّهِ‌ رَبِ‌ الْعالَمِینَ)

[۷] فاتحه/سوره۱، آیه۲.

(اَسْلَمْتُ‌ لِرَبِ‌ الْعالَمِینَ)

[۸] بقره/سوره۲، آیه۱۳۱.

(اِنِّی اَخافُ اللَّهَ‌ رَبَ‌ الْعالَمِینَ).

[۹] مائده/سوره۵، آیه۲۸.

(تَبارَکَ اللَّهُ‌ رَبُ‌ الْعالَمِینَ)

[۱۰] اعراف/سوره۷، آیه۵۴.

. بنا بر آنکه در المعجم المفهرس شمرده جمله‌ رَبِ‌ الْعالَمِینَ• مجموعا چهل و دو بار در قرآن آمده است.
و در بعضی از آیات آمده: رَبُ‌ کُلِّ شَیْ‌ءٍ نحو (قُلْ اَ غَیْرَ اللَّهِ اَبْغِی‌ رَبًّا وَ هُوَ رَبُ‌ کُلِّ شَیْ‌ءٍ)

[۱۱] انعام/سوره۶، آیه۱۶۴.

و در بعضی‌ها رَبُ‌ السَّماواتِ وَ الْاَرْضِ نظیر (قُلْ مَنْ‌ رَبُ‌ السَّماواتِ وَ الْاَرْضِ قُلِ اللَّهُ)

[۱۲] رعد/سوره۱۳، آیه۱۶.

و در بعضی‌ رَبُ‌ الْعَرْشِ‌ نحو (اللَّهُ لا اِلهَ اِلَّا هُوَ رَبُ‌ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ).

[۱۳] نمل/سوره۲۷، آیه۲۶.

همچنین‌ رَبُ‌ الْمَشْرِقَیْنِ وَ رَبُ‌ الْمَغْرِبَیْنِ‌، … بِرَبِ‌ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ‌، … رَبُ‌ السَّماواتِ السَّبْعِ‌… بِرَبِ‌ النَّاسِ‌، … بِرَبِ‌ الْفَلَقِ‌ و غیره در قرآن مجید استعمال شده است.
مضمون مجموع آنها روشن می‌کند که خداوند پرورش دهنده تمام موجودات است هم خلقت از جانب اوست و هم تربیت علی هذا خالق و مربّی و معبود فقط خدای سبحان است.

۳ – اطلاق رب بر غیر خدا

در بعضی از آیات ربّ بر غیر خدا اطلاق گردیده است مثل‌ (وَ قالَ لِلَّذِی ظَنَّ اَنَّهُ ناجٍ مِنْهُمَا اذْکُرْنِی عِنْدَ رَبِّکَ‌).

[۱۴] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۲.

یعنی یوسف به یکی از آن دو که گمان می‌کرد نجات خواهد یافت گفت: مرا نزد رئیس خود یاد کن. همچنین است آیه ۵۰ و ۴۱.

[۱۵] یوسف/سوره۱۲، آیه۴۱.

[۱۶] یوسف/سوره۱۲، آیه۵۰.

از هما

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.