پاورپوینت کامل راه اثبات موضوع تعزیر ۲۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل راه اثبات موضوع تعزیر ۲۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل راه اثبات موضوع تعزیر ۲۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل راه اثبات موضوع تعزیر ۲۴ اسلاید در PowerPoint :
طرق اثبات موضوع تعزیر
طرق اثبات موضوع تعزیر از مباحث فقهی و حقوقی مربوط به حقوق جزا و درباره راههای اثبات تعزیر بحث میکند. موضوع تعزیر از سه طریق بینه، علم قاضی و اقرار ثابت میشود. در اینکه برای اثبات تعزیر، یک بار اقرار کافی است یا باید بیش از یک بار اقرار نماید، میان فقها اختلاف نظر وجود دارد. با بررسی ادله فقها به این نتیجه میرسیم برای اثبات تعزیر مجرم، دو بار اقرار لازم است، و یک اقرار کافی نیست.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – تعداد اقرار
۲.۱ – عدم کافی بودن یک بار اقرار
۲.۲ – کافی بودن یک بار اقرار
۳ – مستندات و ادلّ مساله
۳.۱ – روایت اقرار عقلا
۳.۲ – روایت غیاث بن ابراهیم
۴ – پانویس
۵ – منبع
۱ – مقدمه
موضوع تعزیر از سه راه ثابت میشود:
۱- بیّنه؛ حاکم شرع میتواند با شهادت دو شاهد عادل مجرم را مجازات کند.
۲- علم قاضی؛ چنانچه از مبادی حسّیه یا قریب به حس به دست آید.
۳- اقرار خود متّهم با وجود تمام شرایط.
۲ – تعداد اقرار
در این که یک بار اقرار برای اثبات تعزیر کافی است، یا باید دو بار اقرار کند، در بین فقها اختلاف نظر به شرح زیر وجود دارد.
۲.۱ – عدم کافی بودن یک بار اقرار
۱- شهید ثانی میگوید: «امّا توقفه علی الاقرار مرتین فهو المشهور و لم یذکر العلامه فیه خلافا؛
[۱] شهید ثانی، مسالک الافهام، ج۴، ص۴۵۶.
مشهور آن است که تعزیر را با دو بار اقرار ثابت میشود، و علّامه در این مساله نظریّ مخالفی ذکر نکرده است.»
۲- صاحب جواهر میفرماید: «کل ما فیه التعزیر من حقوق اللّه سبحانه و تعالی یثبت بشاهدین بلا خلاف و لا اشکال، او الاقرار مرتین علی قول؛
[۲] نجفی، محمدحسن، جواهر الکلام، ج۴۱، ص۴۴۷.
هر جرمی که مستوجب تعزیر است و از حقوق اللّه محسوب میشود، به اتّفاق علما با دو شاهد ثابت شود … یا با دو اقرار طبق نظر برخی از فقها.»
۳- ابن ادریس در سرائر معتقد است: «و حکمه یلزم باقرار مرتین او شهاده عدلین؛
[۳] حلی، ابن ادریس، السرائر، ج۳، ص۵۳۵.
حکم تعزیر با دو بار اقرار، یا شهادت دو عادل لازم الاجرا میگردد.»
۲.۲ – کافی بودن یک بار اقرار
۱- در کتاب ریاض میخوانیم: «و یثبت هذا الفعل بشهاده عدلین او الاقرار مرتین بلا خلاف لما مر فی نظائره، و لو قیل یکفی الاقرار مره کما علیه الاکثر کان حسنا؛
[۴] طباطبایی، سید علی، ریاض المسائل، ج۱۳، ص۶۴۰.
تعزیرات با شهادت دو عادل، یا دو بار اقرار مجرم به اتّفاق علما ثابت میشود، و اگر گفته شود که یک بار اقرار نیز کافی است، همان گونه که اکثر فقها آن را انتخاب کردهاند، نظریّ خوبی است.»
ابتدای کلام صاحب ریاض با انتهای سخنش تضادّی ندارد؛ زیرا کسی که معتقد به کفایت یک اقرار باشد، بدون شک دو بار اقرار را نیز کافی میداند، و اجماع فقها بر کفایت دو بار اقرار است، نه وجوب آن.
۲- آیه اللّه خوئی میفرماید: «الظاهر انه یثبت بالاقرار و لو مره واحده؛
[۵] خویی، سید ابوالقاسم، مبانی تکمله المنهاج، ج۱، ص۳۳۹.
ظاهرا تعزیر با یک بار اقرار ثابت میگردد.»
خلاصه این که در مورد اقرار دو نظریّه وجود دارد، ولی مشهور آن است که باید دو بار باشد.
۳ – مستندات و ادلّ مساله
مهمترین دلیل مساله عمومات و اطلاقات اقرار، به شرح زیر است:
۳.۱ – روایت اقرار عقلا
«روی جماعه من علماءنا فی کتب الاستدلال عن النّبیّ (صلّیاللّهعلیهوآله) انّه قال: اقرار العقلاء علی انفسهم جائز؛
[۶] حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه، ج۱۶، ص۱۱۱، ابواب الاقرار، باب ۳، حدیث ۲.
جمعی از علمای شیعه در کتابهای استدلالی خویش از پیامبر اسلام (صلّیاللّهعلیهوآله) نقل کردهاند که: اقرار
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 