پاورپوینت کامل ذرء (مفردات‌قرآن) ۱۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ذرء (مفردات‌قرآن) ۱۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ذرء (مفردات‌قرآن) ۱۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ذرء (مفردات‌قرآن) ۱۴ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل ذرء (مفردات‌قرآن) ۱۴ اسلاید در PowerPoint

مقالات مرتبط: عناوین کتاب قاموس قرآن (جلد ۳).

ذرء یکی از واژگان به کار رفته در قرآن کریم است که به معنای خلقت و آفریدن است همچنین تکثیر از معانی دیگر ذرء است.

فهرست مندرجات

۱ – مفهوم شناسی
۲ – بررسی دو آیه
۲.۱ – آیه ۱۷۹ سوره اعراف
۲.۲ – آیه۱۱ سوره شوری
۳ – پانویس
۴ – منبع

۱ – مفهوم شناسی

ذرء

[۱] قرشی بنایی، علی‌اکبر، قاموس قرآن، ج۳، ص۴.

[۲] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۳۲۷.

به معنای آفریدن است. (وَ هُوَ الَّذِی‌ ذَرَأَکُمْ‌ فِی الْأَرْضِ وَ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ)

[۳] مؤمنون/سوره۴۰، آیه۷۹.

یعنى اوست که شما را در زمین آفرید و بسوى او جمع می‌شوند.
طبرسی در ذیل آیه ۱۳۶ سوره انعام

[۴] انعام/سوره۶، آیه۱۳۶.

میگوید: ذرء آفریدن بر وجه اختراع است و اصل آن به معنى ظهور است.

[۵] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۵۷۰.

به نمک سفید براى نمایان بودن سفیدیش گویند: ملح ذرانى و ذرانى و چون ریش کسى سفید شود گویند: ذَرَأتْ‌ لِحْیَتُهُ.
راغب میگوید: ذرء آن است که خدا آفریده خود را آشکار کند «ذَرَأَ اللَّهُ الْخَلْقَ» یعنى اشخاص را آشکار فرمود.

[۶] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۳۲۷.

قاموس آنرا خلقت و تکثیر و غیره گفته

[۷] فیروزآبادی، محمد بن یعقوب، قاموس المحیط، ج۱، ص۱۵.

، سخن صحاح نیز نظیر آن است

[۸] جوهری، اسماعیل بن حماد، الصحاح، ج۱، ص۱۵.

.
خلاصه آنکه اصل ذرء ظهور و اظهار است و در آفریدن بکار می‌رود، در کشّاف ذیل آیه ۱۱ شوری

[۹] شوری، سوره۴۲۱، آیه۱۱.

می‌گوید: ذرّ، ذر و، ذرء نظیرهم‌اند.

[۱۰] زمخشری، محمود بن عمر، الکشاف، ج۴، ص۲۱۲.

۲ – بررسی دو آیه

در اینجا دو آیه را بررسى می‌کنیم:

۲.۱ – آیه ۱۷۹ سوره اعراف

۱-(وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ کَثِیراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْیُنٌ لا یُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا یَسْمَعُونَ بِها أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ)

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.