پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه
پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه مکتب یا فرقهای از اهل سنت پیرو مذهب حنفی در شبه قاره هند که با هدف مبارزه با استعمار انگلیس و احیای دین اسلام و تجدید حیات دینی شکل گرفت و بعد از تجزیه هند، در پاکستان به مرکزیت مدرسه دارالعلوم حقانی منتقل شد که نقش بسزایی در تولید و تربیت جریانهای سلفی جهادی داشته است؛ طالبان افغانستان و طالبان پاکستان نمونهای از این جریان است. آنها در فقه حنفی و در کلام ماتریدی و در عینحال متاثر از افکار شاه ولیالله دهلوی هستند. این گرو با وهابیت ارتباط تنگاتنگی برقرار کردند، هرچند از جهت اعتقادی اختلافات عمیقی بین آنها وجود دارد تا جایی که آنان به صورت گسترده به نقد و توهین و چه بسا تکفیر یکدیگر پرداختهاند.
امروز بخشی از جریانهای تندرو سلفی وابسته به دیوبند، با وهابیت درآمیخته و آبشخور فکری و عقیدتی گروههای سلفی جهادی شده است و به همین جهت در موضوعات مختلف با همدیگر همسویی پیدا کردهاند. پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointها که در گذشته کمتر تکفیر میکردند، اکنون همانند جریانات تندرو سلفی و گروههای تکفیری نظیر القاعده و داعش تکفیر میکنند، اما با این حال نباید همه پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointها را تکفیری تروریستی خواند.
فهرست مندرجات
۱ – مقدمه
۲ – معرفی اجمالی
۳ – بنیان مکتب پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint
۳.۱ – بزرگترین شخصیت فکری
۳.۲ – مهمترین هدف
۳.۳ – وامدار اندیشههای دهلوی
۳.۴ – جمعیت علمای هند
۳.۵ – پیش و پس از تجزیه هند
۳.۶ – ارتباط با وهابیت
۴ – منشور عقاید علمای دیوبند
۴.۱ – علم شریعت
۴.۲ – بعد کلامی
۴.۳ – تقلید فقهی
۴.۴ – پیروی طریقت
۴.۵ – دفاع از دین در مقابل ضلالت
۴.۶ – جامعیت و اجتماعیت
۴.۷ – پیروی از سنّت پیامبر
۵ – نظریه دیوبند در مورد اصحاب
۶ – مشاهیر دارالعلوم دیوبند
۶.۱ – محمد قاسم نانوتوی
۶.۲ – رشید احمد گنگوهی
۶.۳ – محمود الحسن پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint
۶.۴ – عبدالله امبیتوی
۶.۵ – سید احمد حسن امروهوی
۶.۶ – عزیزالرحمان عثمانی
۶.۷ – اشرف علی تهانوی
۶.۸ – حافظ عبدالرحمن امروهوی
۶.۹ – حکیم نابینا
۶.۱۰ – محمد کفایتالله
۶.۱۱ – سید حسین احمد مدنی
۶.۱۲ – محمد شفیع
۶.۱۳ – محمد طیّب
۶.۱۴ – محمد یوسف بنوری
۶.۱۵ – محمد محمود
۷ – مکتب پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint و ظهور سلفیت
۷.۱ – پایهگذاری پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه
۷.۲ – تمایز پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint و علیگره
۷.۳ – جریان سلفی پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint
۷.۴ – قدرت فرقه پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint
۸ – مدارس دارالعلوم
۸.۱ – افزایش مدارس و جذب طلاب
۸.۲ – آمار مدارس
۸.۳ – مشهورترین مدرسه
۹ – ارتباط مدارس با طالبان و القاعده
۹.۱ – ارتباط با طالبان
۹.۲ – ارتباط با القاعده
۱۰ – مخالفت با وهابیت
۱۰.۱ – نقد رفتار حاکمان وهابی
۱۰.۲ – نقد مسائل شرک
۱۱ – تفاوتهای پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointها با وهابیت
۱۱.۱ – عقلگرایی
۱۱.۲ – تقریب
۱۱.۳ – طریقت
۱۱.۴ – اختلاف درباره تصوف
۱۱.۵ – مذهب
۱۲ – نتیجهگیری
۱۳ – مقالات مرتبط
۱۴ – منابع
۱۵ – پانویس
۱۶ – منبع
۱ – مقدمه
مذهب حنفی در شبه قاره هند دو گروه عمده پیرو دارد. پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointّه و بریلوی. از نظر جمعیّت و کثرت پیروان بریلویّه کاملاً در اکثریّت هستند ولی از نظر انسجام و برنامه منظم درسی پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointها از انتظام و انسجام بیشتری برخوردارند. جریان پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint در دورهی پیش از تجزیه شبهقاره جریان ریشهداری بود و علمای بزرگی را تربیت کرد.
بعد از تجزیه شبه قاره هند و تمرکز مسلمانان در پاکستان. مرکزیت اصلی این جریان به پاکستان منتقل شد و بین پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointسم و وهابیسم ارتباط تنگاتنگی برقرار شد. هر چند که میان پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه و وهابیست از نظر اعتقادی اختلافات عمیقی وجود دارد، اما دریافت کمکهای مالی و تسلیحاتی مدارس مذهبی پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint از جریان وهابیت، پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه را متاثر از وهابیت ساخته است. میان آنچه امروز به ویژه در پاکستان به نام جریان پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint معروف است با جریانی که پیش از تاسیس این کشور در هند به این نام خوانده میشد. تفاوتهایی وجود دارد.
در حال حاضر پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه در جامعه پاکستان از ادبیات سلفی تغذیه و به صورت سلسله مراتبی عمل مینماید و در مقابل «غیر» که نوعا مذاهب و اقوام دیگر هستند. موضع خشن و یکپارچه دارد.
۲ – معرفی اجمالی
دارالعلوم دیوبند ۳۰ می۱۸۶۷ مطابق با ۱۰ خرداد ۱۲۴۶ه. ش توسط مولانا محمد قاسم نانوتوی در محلی به نام «دیوبند» که بخشی از شهر سهارنپور در نود مایلی شمال شرقی دهلینو هند، تأسیس گردید.
حاجی سید عابد حسین، ذوالفقار علی و مولانا فضل الرحمن نیز در تأسیس این دارلعلوم با «نانوتوی» همکاری شایانی داشتهاند. از اسامی دو نفر اول به نظر میرسد شیعه بودهاند. آن سالها در هند و میان جمعیت غیرمسلمان، اتحاد و نزدیکی شیعیان و اهل تسنن برای حفظ کلیت اسلام موضوعی طبیعی بوده چنانکه در تاریخ مبارزات مسلمانان شبه قاره علیه کمپانی هند شرقی و سپس حاکمیت مستقیم بریتانیا به موارد متعددی از اتحاد مسلمانان برمیخوریم. از جمله مولانا محمد قاسم نانوتوی زمانی گفته بود: «امروز زمانه غلبه بر کافر است. وقت آن نیست که بین مسلمانان تفرقه ایجاد شود. هر چقدر مسلمانان تفرقه پیدا کنند ضعف ایشان بیشتر میشود. بایستی به جای فکر پاره کردن به فکر دوختن و وصل شدن باشیم» این تفکر مورد احترام بزرگان دیوبند در نسلهای بعدی نیز بوده است.
بعد از ۱۸۵۷ میلادی یعنی سال حاکمیت مستقیم امپراطوری بریتانیا در شبه قاره (پیش از آن طی بیش از صد سال کمپانی هند شرقی بر مقدرات شبه قاره و از آنجا بر بخشهایی از افغانستان، شیخنشینهای خلیج فارس و کشورهای جنوب شرقی آسیا حاکم بوده) عظمت مسلمانان هند رو به زوال بود. مکتب دیوبند برای حفظ مسلمانان از تهاجم فرهنگی هندوها و بریتانیا، روحیه اخلاقی عشق و محبت، دینباوری، معاشرت، عادات و آداب اسلامی و عبادات را در قالب فعالیتهای فرهنگی بین مسلمانان منتشر میکرد. تلاش در راه نشر روحیه معنوی در برابر عقل و فلسفهگرایی صرف و محور قرار دادن دینباوری، آداب اسلامی و عبادات در آن زمان واقعاً مؤثر واقع شد و پیروان این مکتب توانستند جامعه مسلمان هندی را به اسم مسلمان حفظ کنند و همین مسلمانان بعدها بزرگترین نقش را در نهضتهای استقلالطلبانه هند که در سال ۱۹۴۷ ثمر داد ایفا کردند.
دارالعلوم دیوبند در دوران شکوفاییاش بهعنوان یک مرکز قوی فرهنگی در برابر استعمار انگلیس فعال بود. ادامه حفظ زبان فارسی در هند بههمت دارالعلوم دیوبند و دیگر دارالعلومهایی که فارغالتحصیلان این مکتب در نقاط مختلف هند و پاکستان تأسیس کردند، صورت گرفت.
قبل از تجزیه هند، دیوبند در تمام شبه قاره حدود یک هزار باب مدرسه بهوجود آورد که سرپرستی آنها را داشت و امتحانات را خودش برگزار میکرد. سپس استادان و فارغالتحصیلان دارالعلوم خودشان در نقاط مختلف مدارسی بهوجود آوردند که آنها را اداره میکردند. بعد از تجزیه شبه قاره هند و تمرکز اصلی مکتب دیوبند در پاکستان در نقاط مختلف این کشور به پیروی از برنامه درسی دارالعلوم دیوبند مدارسی بهوجود آمد. از جمله مراکز بسیار مهم پرورش پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه دارالعلوم حقانیه در اکوره ختک، شهری در نزدیکی پیشاور پاکستان است که مولانا عبدالحق حقانی، پدر مولانا سمیع الحق آن را ایجاد کرد و افراد سرشناسی چون آقایان سمیع الحق، فضل الرحمن، حکمتیار و استاد ربّانی و مولوی عبدالحمید فارغالتحصیل این دارالعلوم هستند. طالبان افغانستان نیز اغلب در این مرکز پرورش یافتند.
این مقاله با هدف بررسی فعالیت پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointها در جامعه پاکستان، نوع عملکرد و مواضع آنها نسبت به دیگر اقوام و مذاهب تألیف گردیده است.
[۱] طیب، مولانا محمد، تاریخ دارالعلوم دیوبند مولانا محمد طیب، ص۱۰۵، (۱۳۸۵)، دارالاشاعات کراچی.
۳ – بنیان مکتب پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint
مکتب پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه با هدف احیای دین تاسیس شده و وامدار اندیشههای شاه ولیالله دهلوی است.
۳.۱ – بزرگترین شخصیت فکری
شالوده و بنیان اندیشه دینی مکتب دیوبند، برگرفته از اندیشهها و آرای «شاه ولیالله دهلوی» میباشد. شاه ولیالله را میتوان بزرگترین شخصیت دینی مسلمانان شبه قاره در چند سده اخیر دانست. نانوتوی، بنیانگذار دارالعلوم دیوبند، خود میگوید هم از لحاظ مسلک و هم از لحاظ روایت، دیوبند در خط «حضرت شاه ولیالله دهلوی» و منسوب به این عالم است. در واقع تأثیر عقاید و نظام باورهای وی در میان همه جریانهای مذهبی امروز پاکستان و هند، کم و بیش نمایان است.
۳.۲ – مهمترین هدف
مهمترین هدف این مکتب، احیای دین اسلام و تجدید حیات دینی بود. تلاش و رویکرد شاه ولیالله، برای ایجاد آشتی و هماهنگی میان مذاهب و گرایشهای گوناگون فقهی، کلامی، تصوف و همچنین به وجود آوردن یک دستگاه فکری منسجم برای سامان دادن به زندگی مادی و معنوی افراد و جوامع مسلمان ستودنی است.
دارالعلوم دیوبند معتقد است که در تمامی زمینهها و بخشها از دین دفاع میکند. میگوید: فتنهای اگر از جانب عقل باشد و با نام آزادی فکر، اجتهاد، عدم پیروی از سلف و یا تصوّف و در حقیقت تلاش برای رواج بدعت یا نشر روایات ضعیف در بین مردم، وظیفه خود میداند در مقابل آن بایستد، با آن مبارزه کند و از دین دفاع نماید. دارالعلوم دیوبند آنچه را خود برداشت میکند و برنامههایی را که دارد «دین» میداند و بیرون از آن گذرگاه و کوچه و محلّه فکری را بدعت و انحراف از دین. بنابراین فارغالتحصیلان از دیوبند فقط تفکّر خود را دین میدانند و نه اینکه بگویند برداشت من یا ما از دین این است. تحجّر فکری، خود را مطلق انگاشتن و دیگران را نفی کردن یکی از خصایص بارز این گروه است. آنچه بنام طالبان در افغانستان حکومت را بهدست گرفت و آنچه انجام داد دقیقاً تفکّر برخاسته از پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointّه بود.
۳.۳ – وامدار اندیشههای دهلوی
مکتب دیوبند از هنگام تأسیس دارالعلوم دیوبند تاکنون که مرکزیت آن در پاکستان است بیش از هر جریان دیگری خود را وامدار اندیشههای شاه ولیالله و ادامهدهنده آن میداند.
تشکیل حکومت یکپارچه اسلامی یا همان «امارت اسلامی» از آرمانها اندیشه سیاسی شاه ولیالله است که بسیاری از گروههای پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint به دنبال پیاده کردن آن هستند.
۳.۴ – جمعیت علمای هند
پیش از تجزیه شبه قاره و تشکیل هند و پاکستان، علمای پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint «جمعیت علمای هند» را در سال ۱۹۱۹م که «جنبش خلافت» در هند جریان داشت، تأسیس کردند. جمعیت علمای هند و بهطور کلی علمای پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint با جدایی مسلمانان و تشکیل کشور مستقل که در دهههای ۱۹۳۰۱۹۴۰به رهبری «محمدعلی جناح» و «مسلم لیگ هند» در جریان بود، مخالف بودند، چرا که اندیشه تشکیل کشور مستقل برای مسلمانان را از انگیزههای استعماری انگلیسیها میدانستند.
[۲] احمدیمنش، محمد، نگاهی به تاریخ مکتب پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint، از آغاز تا امروز، (۱۳۹۲)، نشر مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی.
۳.۵ – پیش و پس از تجزیه هند
جریان پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint در دوره پیش از تجزیه شبه قاره جریان ریشهداری بود. در این دوره جریان دیوبند به تصوف میانهرو دلبستگی داشت و بهطور عمده پیروی مکتب چشتیه بودند، حال آنکه جریان دیوبند در دوران معاصر با جریانهای تصوف بهویژه مکتب بریلوی مخالفت و حتی دشمنی سرسختانه دارد.
آنچه امروز در پاکستان به نام جریان پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint معروف است با جریانی که پیش از تاسیس این کشور در هند به این نام خوانده میشد، تفاوتهایی وجود دارد. البته در مخالفت با زیادهروی در آیینها و آداب صوفیگری که همواره در میان مسلمانان شبه قاره رایج بوده است و همچنین داعیه تشکیل حکومتی یکپارچه برای مسلمانان، در کنار رگههایی از فرقهگرایی، اموری هستند که در هر دو دوره وجود داشتهاند.
پس از تجزیه شبه قاره، جریان پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint مرتبه و جایگاه علمی خود را به کلی از دست داده و تنها از جنبههای سیاسی و اجتماعی آن اهمیت دارد. همین امر سبب شد تا این جریان سلفی پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint نه تنها استقلال و هویت ذاتی خود را تا اندازه زیادی از دست بدهد، بلکه در دهههای اخیر تحت نفوذ وهابیت قرار گرفته و حتی سازمانهای جاسوسی خارجی بهویژه غربیها نیز بر جریانهای سلفی پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint نفوذ کنند.
۳.۶ – ارتباط با وهابیت
مدارس پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointهای که امروز در پاکستان وجود دارند، بیش از آن که عالم مذهبی تربیت کنند، جوانانی را در قالب طالبان و یا سایر عناوین دیگر جذب و پیش از تجزیه شبه قاره جریان ریشهداری بود و علمای بزرگی را تربیت کرد. بعد از تجزیه شبه قاره هند و تمرکز مسلمانان در پاکستان، مرکزیت اصلی این جریان به پاکستان منتقل شد و بین پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointسم و وهابیسم ارتباط تنگاتنگی برقرار شد. هر چند که میان پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه و وهابیت از نظر اعتقادی اختلافات عمیقی وجود دارد اما دریافت کمکهای مالی و تسلیحاتی مدارس مذهبی پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint از جریان وهابیت، پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه را متأثر از وهابیت ساخته است، میان آنچه امروز به ویژه در پاکستان به نام جریان پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint معروف است با جریانی که پیش از تأسیس این کشور در هند به این نام خوانده میشد، تفاوتهایی وجود دارد.
در حال حاضر پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه در جامعه پاکستان از ادبیات سلفی تغذیه و به صورت سلسله مراتبی عمل مینماید و در مقابل «غیر» که نوعاَ مذاهب و اقوام دیگر هستند، موضع خشن و یکپارچه دارد.
پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه، شبه قاره هند، پاکستان، سلفیت، وهابیت تربیت میکنند که در راستای اهداف و آرمانهای گروههای سلفی جهادی حرکت میکنند که چندان نیازمند برخورداری از تراز بالای علم دینی نبوده و تحت نفوذ دستگاههای اطلاعاتی جاسوسی هستند، طوری که امروزه جریان پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint و مدارس دینی وابسته به آن در پاکستان، نه با نام عالمان بزرگ و شخصیتهای علمی برجسته، بلکه با نام گروههای شبهنظامی، افراطی و سازمانهای تروریستی تکفیری یا همان سلفی جهادی شناخته میشوند.
اگر زمانی خاستگاه اصلی مکتب دیوبند، هند بود و علمای برجستهای تربیت کرد، اکنون مرکزیت آن به مناطق قبایلی پاکستان (ایالت سرحد شمال غربی) منتقل شده است. اکنون بیشترین علما و رهبران دینی برخاسته از مناطق قبیلهایِ پشتوننشین هستند که با جریان اصیل و قدیمی پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint همخوانی کاملی ندارند. در عقاید فعلی پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointها، آیین جهاد به عنوان تنها راه مبارزه با کفر و شرک، به ویژه در مبارزه با مذهب شیعه و اولیای مقدس شناخته میشود که در این خصوص با جریان منحرف وهابیت و وهابیگری مشترک است.
[۳] شفیعی، نوذر، ریشه خشونتهای پاکستان در پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointسم و وهابیسم، (۱۳۹۲)، سایت پیام آفتاب.
۴ – منشور عقاید علمای دیوبند
از پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه، با فقه حنفی، کلام ماتریدی اشعری، تصوف چشتی نقشبندی، همراه با اصلاحاتی از سوی سرهندی، شاه ولیالله دهلوی، شاه عبدالعزیز دهلوی و شاه اسماعیل دهلوی با داشتن هزاران عالم که هر کدام گرایش فکری خاصی دارند و هرکس علاقه ویژهای به رشتهای از علوم اسلامی دارد، یقیناً نمیتوان انتظار مشی خاصی داشت. با استناد به تقریرات مولانا قاری محمد طیب که به مدت شصت سال مدیر دارالعلوم دیوبند بود و در سال ۱۹۸۸ میلادی، کتابی به زبان اردو به نام «علماء دیوبند کا دینی رخ اور (و) مسلکی مزاج» را تألیف کرد که توسط اداره اسلامیات لاهور پاکستان چاپ و منتشر شد، منشور عقاید علمای دیوبند بر هفت ماده اینگونه معرفی میشود.
[۴] طیب، مولانا محمد، علماء دیوبند کا دینی رخ اور (و) مسلکی مزاج، (۱۹۸۸)، اداره اسلامیات لاهور.
۴.۱ – علم شریعت
بنیاد و اساس علم شریعت بر وحی استوار است. ساختمان دین بر وحی استوار شده که چهار دلیل (راه و طریق و رهگشا) دارد. کتابالله، سنت رسولالله، اجماع ملت، قیاس مجتهد.
سنت رسولالله شامل موارد ذیل است: ۱. قول نبوی ۲. فعل نبوی ۳. تقریر نبوی ۴. اثر نبوی یا عمل صحابی ۵. اجتهاد نبوی. شرط حصول علم شریعت این است که از علمای مستند و مربیان قلوب به واسطه تدریس، تربیت، مصاحبت، (همنشینی و گفتوگو) معیت (همراهی) صورت گرفته باشد به گونهای که سلسله علم و عمل، فهم و ذوق مستنداً متوصل به رسول اکرم رسیده باشد.
۴.۲ – بعد کلامی
بعد کلامی ماتُریدیت همراه با اشعریت:
پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه همانند اهل السنت و الجماعت براساس تنقیح، التقاط با یکجا کردن ماتریدیت با اشعریت راه کلامی خود را میپیماید. پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه در صفات خبری و غیر آن میگویند که «ما به آیات قرآن ایمان داریم، اما کیفیت بعضی از صفات هم چون «الرحمن»، «علی العرش استوی» و «یدالله فوق أیدیهم» را نمیدانیم. خداوند را منزه از صفات مخلوقین دانسته و نقص و حدوثی برای وی قائل نیستیم، و به تأویلاتی هم چون ید به معنای قدرت، استواء به معنای استیلاء برای تقریب اذهان قاصرین ایرادی وارد نمیدانیم.» اگرچه پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointان ماتریدی مذهباند، اما رویکرد آنها به اشاعره بیشتر است؛ مثلاً در بحث اینکه آیا از خدا کذب صادر میشود، رویکردی اشعری دارند و با حسن و قبح شرعی به مسئله جواب دادهاند، حال آنکه حسن و قبح شرعی دیدگاه اشاعره، و حسن و قبح عقلی دیدگاه ماتریدیه است.
۴.۳ – تقلید فقهی
در مسایل فقهی، فرعیات دینی و اخلاقیات، اصول تفقه حنفی را مراعات مینمایند و اجتهادات جزئی که صورت میگیرد باید حدود حنفیت در نظر گرفته شود. تنگ نظری، تعصب، طعن و تمسخر علیه دیگران هم روا نیست (ظاهراً منظور از دیگران شافعی و حنبلی و مالکی است). علمای دیوبند در فقه حنفی، در برابر وهابیون که اصلاً تقلید را نمیپذیرند مقلد امام أعظم حنفی هستند و اعتقاد دارند کسی که تقلید نداشته باشد، گمراه و تابع هوا و هوس میشود.
۴.۴ – پیروی طریقت
پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه بر این باور است که بعد از اینکه مسلمان دین را فهمید باید برای تهذیب اخلاق، تزکیه نفس و سلوک باطن پیرو طریقت گردد که مبنای آن بر قرآن و سنت استوار باشد.
۴.۵ – دفاع از دین در مقابل ضلالت
تهاجمات چه در داخل مسلمانان و چه از بیرون صورت بگیرد باید آن را کشف و در مقابل آن ایستاد. این فتنهها با نام بدعت، خرافات، شرک و… هر نام دیگری پدید میآیند و باید در مقابل آن از سیاست دفاعی دین پیروی کرد. این مقابله بایستی به نحو احسن صورت گیرد و از استدلالهای لازم سیاسی، فلسفی، اجتماعی و… استفاده نمود.
۴.۶ – جامعیت و اجتماعیت
دین اسلام کامل شده است. «الیوم اکملت لکم دینکم» نه چیزی به آن اضافه میشود و نه از آن کم میگردد. افراط و تفریط هم در آن صورت نمیگیرد. این را اعتدال میگویند و اهل السنت و الجماعت بر همین طریقه است. از اینرو گفته میشود مسلک پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint جامعیّت دارد. علمای دیوبند، به گفته مولانا طیب، مسلکی دارند که احکام آن جامع و از زاویههای مختلف بررسی شده است.
روایت و درایت، عقل و نقل، علم و عشق، قانون و شخصیت، عدل و اقتصاد و اخلاقیات، تمام اینها را جمع کرده و مسلمانان را بر این اساس تربیت مینماید و اگر کسی بگوید احکام اجتماعی و سیاسی نداریم درباره ما سوءتفاهم دارد. مفهوم جامعیت از نظر علما دیوبند همین است. چگونه به این جامعیت میرسیم؟ در بین مسلمانان هر که دارای مسلک حق باشد امت واحده نامیده میشود. برای یکجا نمودن امت واحده بایستی از اخلاق و تزکیه نفس بهره برد. بدون اخلاق و ریاضت، مجاهدتها نمیتوانند به هدف برسند. به همین خاطر دارالعلوم دیوبند در مسیر خویش از اخلاق رشیدیه برای جمع نمودن مسلمانان استفاده میکند و آن را جامعیت میگوییم. در بنیاد و اساس دارالعلوم دیوبند جامعیت و اجتماعیت هر دو هماهنگ و پیوست گردیده و تعبیر ما (مولانا طیب) از قاسمیت جامعیت است. از رشیدیت جامعیت است. که اولی بر اساس فهم دین جامع و دومی بر اساس اخلاق نیکو برای دیوبند بنا نهاده شده است.
۴.۷ – پیروی از سنّت پیامبر
پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه بر این باور است که تمام اعمال و کردار نبی اکرم برای ما اسوه حسنه است و باید از آن پیروی نمود. در این صورت است که از تمام بلاها و خطرات مصون خواهیم بود. پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه قائل به افضلیت پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نسبت به تمام خلائقاند و هیچکس را در مقام قرب الهی همپایه پیامبر نمیدانند، و قائل به حیات پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در بعد از مرگ و در قبر هستند و آن را حیاتی دنیوی میدانند، نه برزخی.
پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه در مقابل وهابیت که شأن و علم بالایی برای پیامبر قائل نیستند، معتقدند، ایشان اشرف مخلوقاتاند و علم به اسرار خفیه ذات و صفات الهی و آنچه در سرادقات است، دارند و قائلاند نه ملک مقرب و نه نبی مرسل لاملک مقرب و لا نبی مرسل به مقام او نمیرسد، و اینکه بعضیها گفتهاند ابلیس از پیامبر عالمتر است، کفر است. شیخ اشرف علی تهانوی در رساله حفظ الایمان گفته است: اگرچه پیامبر «اعلم الخلائق» است، اما لفظ «عالم الغیب» جایز نیست برای پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) استعمال شود، چرا که موهم شرک است، و قرآن فرموده که غیر از خدا عالم الغیب نیست، اما این دلیل نمیشود که پیامبر از غیب خبر نداشته باشد.
[۵] دهلوی، شاه ولیالله، ازاله الخفاء فی خلافه الخلفاء، (۱۱۷۰ ق).
۵ – نظریه دیوبند در مورد اصحاب
۱. اصحاب در امت رسول اکرم افضلترین، مقدسترین، تقی القلب، راضی و مرضیالله هستند.
۲. بلا استثناء تماماً عادل و متقن و پاک باطناند و درباره شخصیت آنها حرف کم و زیاد گفته نمیشود.
۳. ارادت به اصحاب به لحاظ تاریخ و روایت نیست بلکه عشق است که در حدیث در مورد آنها توصیه شده است.
۴. بررسی اختلافات آنها و موضع گرفتن در مورد آن اختلافات علامت ضلالت است.
۵. اختلاف آنها تقابل بین حق و باطل نیست بلکه خطا و صواب است و اختلاف آنها منشأ اجتهادی دارد و نمیتوان نام معصیت بر آن گذارد.
۶ – مشاهیر دارالعلوم دیوبند
شخصیّتهایی که از نظر دارالعلوم دیوبند امام ملّت، نمونه علم و عمل، مرکز رشد و هدایت خاص و عام و صاحب فهم پیرامون حدیث و روایت و تفسیر و درایت فقهی بوده، علاوه بر آن مصلح بهشمار میرفتهاند ۵۲ نفرند که از سوی خود دارالعلوم برگزیده شدهاند و تعدادی از آنها به قرار ذیل هستند:
۶.۱ – محمد قاسم نانوتوی
حجتالاسلام مولانا محمد قاسم نانوتوی مؤسس دارالعلوم دیوبند و پیرو خط شاه ولیالله دهلوی بود. به زبان فارسی مینوشت و در فعالیتهای سیاسی شرکت میکرد و در انقلاب سال میلادی ۱۸۵۷ شبه قاره شخصاً بهعنوان نظامی شرکت کرده است. زندگینامه وی در کتاب «مسلک دارالعلوم دیوبند» آمده است.
۶.۲ – رشید احمد گنگوهی
قطب ارشاد مولانا رشید احمد گنگوهی، در حدیث، فقه و تصوّف برازنده بود. در انقلاب سال ۱۸۵۷ شرکت داشته و نه ماه اسیر انگلیسیها بوده است یعنی در فعالیتهای سیاسی شرکت داشته است.
۶.۳ – محمود الحسن پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint
شیخ الهند مولانا محمود الحسن پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint، بعد از نانوتوی از لحاظ علمی در محافل دیوبند زیاد مطرح است. وی لقب حجتالاسلام را به نانوتوی داده و بر کتب او حاشیه زده است. این حواشی بارها تجدید چاپ شده است. قرآن مجید را ترجمه کرده، بر ابواب بخاری و ترجمههای آن رسالههای زیادی نوشته، درس حدیث میداده و هشتصد و شصت نفر شاگرد ورزیده تقدیم جامعه نموده است.
علمای همعصرش او را بهعنوان یک محدث میشناختند. در افغانستان از نفوذ زیادی برخوردار بوده است. در مقابل انگلیس فعالیّت زیرزمینی داشته و سازمانی بنام «ریشمی رومال کی تحریک جنبش دستمال ابریشمی» را که یک سازمان مخفی بوده رهبری میکرده و پنج سال توسّط انگلیسیها زندانی بوده است.
۶.۴ – عبدالله امبیتوی
مولانا عبدالله امبیتوی داماد نانوتوی بوده و با سِر سید احمدخان در دانشگاه ملّی علیگر مسئول دروس دینی بوده است.
۶.۵ – سید احمد حسن امروهوی
مولانا سید احمد حسن امروهوی محدّث بوده و در پیشبرد فکر پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه (بهصورت ویژه در خط نانوتوی یعنی قاسمیّت) خیلی کوشا بوده است.
۶.۶ – عزیزالرحمان عثمانی
مولانا مفتی عزیزالرحمان عثمانی
دارالافتاء دیوبند توسط همین شخص رونق گرفت. پیرو طریقت نقشبندیه بود و در مسائل درسی هم تسلّط داشت. حلقات پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint از وی به خوبی یاد میکنند.
۶.۷ – اشرف علی تهانوی
مولانا اشرف علی تهانوی (تانوی ه دوچشم در اردو به لفظ در نمیآید)
با عنوانهای حکیم الامت، محدث مشهور، عارف بالله و فقیه بزرگ یاد میشود. پیر طریقت بوده و چند کتاب دارد. مترجم قرآن مجید به زبان اردو بوده است. از این ترجمه معلوم میشود بر فارسی هم تسلّط کامل داشته و به گمان بنده از ترجمهها و تفسیرهای فارسی در ترجم اردوی خویش بسیار سود برده است.
۶.۸ – حافظ عبدالرحمن امروهوی
مولانا حافظ عبدالرحمن امروهوی عالم در امور کلام بوده و در سال ۱۳۶۲ه که مولانا سید حسین مدنی زندانی شد رئیس درس حدیث در دارالعلوم دیوبند بود.
۶.۹ – حکیم نابینا
مولانا حکیم عبدالوهّاب یوسف پوری معروف به حکیم نابینا، علاوه بر اینکه علوم دینی را آموخت پیرو طریقت بود. چون نابینا بود به استاد طریقت خود گفت برایش دعا کند تا براساس «نبض دست» مرض را تشخیص دهد و چنین شد.
۶.۱۰ – محمد کفایتالله
مولانا مفتی محمد کفایتالله فقیه، محدث، مفتی و نکته سنج بود. فعالیّت سیاسی هم داشت و تنها رئیس جمعیت العلماء هند بود که عضو حزب کنگره (حزب گاندی) بود.
۶.۱۱ – سید حسین احمد مدنی
مولانا سید حسین احمد مدنی در سال ۱۳۱۶ به مدینه رفت و مدت ۱۸ سال در آنجا بود و تدریس میکرد. به هند بازگشت و در فعّالیّتهای سیاسی شرکت کرد.
وی را انگلیسیها زندانی کردند. از رهبران جمعیت العلماء و کنگره بود. در سیاست و تصوّف کتابهای زیادی دارد. شیخ الحدیث بود و چندبار رئیس جمعیت العلماء شد.
۶.۱۲ – محمد شفیع
مولانا مفتی محمد شفیع ادیب، مفتی، فقیه، شاعر، نویسنده، پیرو طریقت و خودش خلیفه و پیر زمان خود بود. به زبانهای عربی، اردو، فارسی و لهجه دری شعر میسرود و نویسندگی هم میکرد. بعد از استقلال به پاکستان آمد و در کراچی دارالعلوم تأسیس کرد.
۶.۱۳ – محمد طیّب
مولانا محمد طیّب شاعر و نویسنده است. بیش از یکصد جلد کتاب دارد. کتاب مشهور «حجهالله البالغه» از وی است. خطیب بود و طریقت هم داشت. به بسیاری از کشورها سفر کرد. روحیّه علمی بر وی چیرگی داشت.
۶.۱۴ – محمد یوسف بنوری
مولانا محمد یوسف بنوری اصلاً اهل ولایت (استان) لغمان افغانستان است. بعد از تشکیل پاکستان دارالعلومی در کراچی تأسیس کرد. متبحّر در علوم بود. در مصر با صاحب تفسیر طنطاوی (علامه طنطاوی) مباحثه داشت و تفسیر او را نقد و بررسی مینمود. بعدها طنطاوی از وی به عنوان «استاد» نام میبرد و اشتباهاتی را که مولانا محمد یوسف گوشزد کرده بود پذیرفت. کتابهای زیادی دارد و بر ترمذی شرح نوشته. بر فارسی و عربی تسلّط داشت و به کشورهای زیادی سفر کرد.
۶.۱۵ – محمد محمود
مولانا مفتی محمد محمود اهل ایالت سرحد (خیبر پختونخواه) پاکستان، منطقه دیره اسماعیلخان است و پدر مولانا فضل الرحمن. به فارسی شعر میسرود. تا بعد از انقلاب اسلامی ایران در قید حیات بود و معتقد بود باید از انقلاب اسلامی ایران حمایت کرد چون رهبری انقلاب در دست علمای دین است و نخستینبار است که حکومت علماء بوجود آمده است. او در امور سیاسی فعّال بود.
۷ – مکتب پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint و ظهور سلفیت
مکتب پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه در ظهور سلفیت نقش داشته است.
۷.۱ – پایهگذاری پاورپوینت کامل دیوبندی ۱۲۰ اسلاید در PowerPointه
مدرسه دارالعلوم دیوبند تنها ده سال پس از قیام بزرگ «میروت» (۱۸۵۷م/۱۲۳۶ش) پایهگذاری شد؛ این قیام که توسط مسلمانان و هندوها و بر ضد حاکمیت کمپانی هند شرقی بر پا شده بود، توسط مزدوران انگلیسی سرکوب گردید و مسلمانانی که نقش بیشتری در برپایی آن داشتند، یا در شورش کشته شده و یا تبعید شدند. همچنین در این سرکوب
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 