پاورپوینت کامل خاتمالفقها و المجتهدین ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل خاتمالفقها و المجتهدین ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خاتمالفقها و المجتهدین ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل خاتمالفقها و المجتهدین ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :
شیخ مرتضی انصاری
شیخ مرتضی انصاری با نام کامل شیخ مرتضی انصاری شوشتری (۱۲۱۴-۱۲۸۱ق)، ملقب به شیخ اعظم و پاورپوینت کامل خاتمالفقها و المجتهدین ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint و معروف به شیخ انصاری، یکی از نامورترین و پرآوازهترین فقیهان شیعه و مراجع تقلید و یکی از محققترین چهرههای علمی و فقهی در قرن سیزدهم قمری که بعد از صاحب جواهر، مرجعیت عامه یافت.
نسب شیخ انصاری به جابر بن عبداللّه انصاری صحابی نامدار پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) میرسد. او در کربلا، اصفهان، نجف و دیگر شهرها نزد بزرگانی چون عمویش شیخ حسن انصاری، سید محمد مجاهد، شریف العلماء مازندرانی، موسی کاشفالغطاء، سید محمدباقر شفتی رشتی، ملا احمد نراقی، علی کاشفالغطاء و صاحب جواهر علوم اسلامی را فرا گرفت و در جوانی به درجه اجتهاد رسید. او نظریات ابتکاری و ابداعی بیشماری در فقه و اصول به وجود آورد و آغازگر و پایهگذار اصول نوینی در فقه و اصول بود که توانست اصول و فقه را به مرحله جدیدی وارد کند. وی با روش متین و مستحکم، اصول اخباریگری رایج آن روز را کنار زد و مسیر اجتهاد را روشن و مبرهن نمود. شیخ انصاری بعد از صاحب جواهر و به درخواست ایشان مرجعیت شیعیان را بر عهده گرفت. او شاگردان بسیاری را تربیت کرد که بیشتر آنها از مجتهدان و عالمان معروف شیعه در میانه قرن سیزدهم تا اوایل قرن چهاردهم بودند. از شیخ انصاری تالیفات بسیاری برجای مانده و کتاب المکاسب و فرائد الاصول از آثار مهم ایشان است که سالها در حوزههای علمیه تدریس میشود.
فهرست مندرجات
۱ – ولادت
۲ – نسب
۳ – تحصیلات
۴ – اساتید
۵ – اساتید اجازه اجتهاد
۶ – شاگردان
۷ – تالیفات
۸ – مقام علمی
۹ – حاشیهنویسی بر کتب شیخ
۱۰ – پایهگذار اصول نوین
۱۱ – اخلاق و رفتار
۱۲ – از نگاه دیگران
۱۳ – ویژگیهای اخلاقی
۱۳.۱ – زهدورزی
۱۳.۲ – عبادت
۱۳.۳ – احتیاط در مصرف وجوهات
۱۳.۴ – عزت نفس
۱۳.۵ – پرهیز از ریاست
۱۳.۶ – مبارزه با نفس
۱۳.۷ – ترس از روز جزا
۱۳.۸ – احترام به سادات
۱۳.۹ – فروتنی
۱۳.۱۰ – احترام به پدر و مادر
۱۳.۱۱ – احترام به دیگران
۱۳.۱۲ – شوخ طبعی
۱۳.۱۳ – توجه به اهل علم
۱۳.۱۴ – برپایی مجلس روضهخوانی
۱۳.۱۵ – آگاهی از باطن دیگران
۱۴ – مرجعیت
۱۵ – وفات
۱۶ – پانویس
۱۷ – منبع
۱ – ولادت
شیخ مرتضی انصاری با نام کامل شیخ مرتضی بن محمدامین بن شمسالدین بن احمد بن نورالدین بن محمدصادق دزفولی، بزرگترین فرزندِ شیخ محمدامین بود که در هیجدهمین روز ماه ذیحجه روز عید غدیر سال ۱۲۱۴ق در شمال غربی بقعه سبز قبای شهر دزفول، از سلاله یکی از اخلاف جابر بن عبداللّه انصاری صحابی نامدار پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) به دنیا آمد.
[۱] عقیقی بخشایشی، صدر، فقهای نامدار، ج۲، ص۳۲۳، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، ۱۳۷۲.
به مناسبت تولد در روز ولادت علی (علیهالسّلام)، نام مرتضی انصاری برای او انتخاب گردید. شب قبل از تولدش، مادرش در خواب میبیند که حضرت صادق (علیهالسّلام)، قرآنی مُذَهَّب به وی میدهد، که خوابش را به «فرزند جلیلالقدر» تعبیر مینمایند. مسلماً این رؤیایی صادقه بود که باعث شد مادرش وی را هیچگاه بدون وضو شیر ندهد.
[۲] عراقی میثمی، محمود، زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ج۱، ص۷۷، قم، دبیرخانه کنگره بزرگداشت دویستمین سالگرد شیخ اعظم انصاری، ۱۳۷۳.
پدرش که از عالمان و مبلغان دین اسلام بود، در سال ۱۲۴۸ق در اثر بیماری طاعون در خارج از شهر دزفول درگذشت و مادرش نیز که دختر شیخ یعقوب بود در سال ۱۲۷۹ق در نجف اشرف از دنیا رفت.
[۳] انصاری، مرتضی، زندگی و شخصیت شیخ انصاری، ج۱، ص۷۸.
۲ – نسب
در انتساب شیخ و خاندانش به جابر بن عبدالله انصاری، صحابی معروف پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) هیچگونه شک و تردیدی نیست؛ زیرا گذشته از شجرهنامههایی که در دسترس بعضی از افراد این خاندان میباشد، شیخ اسدالله انصاری معروف به امینالواعظین تهرانی نیز در کتابش به نام «حدائق الادب» به نقل از کتاب «مشیخه الجابریه»، پدران شیخ انصاری را تا جابر بن عبدالله انصاری نوشته است.
[۴] عراقی میثمی، محمود، زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص۸۰.
۳ – تحصیلات
شیخ انصاری از همان دوران کودکی به فراگرفتن قرآن و معارف اسلامی پرداخت و به زودی آثار نبوغ و ذکاوت در او مشاهده گردید، پس از خواندن قرآن و ادبیات عرب به خواندن فقه و اصول پرداخت و در این دو رشته، آنچنان استعداد و شایستگی نشان داد که حیرت همگان را برانگیخت و در عنفوان جوانی به درجه اجتهاد نائل آمد.
شیخ پس از فراگیری قرآن، گذراندن دوران مکتب و دروس سطح در نزد عمویش شیخ حسن انصاری، در سال ۱۲۳۲ق در سن هجده سالگی به همراه پدرش به طرف عتبات عالیات حرکت نمود. ایشان بنا به سفارش شیخ حسین انصاری در کربلا با سید محمد مجاهد، فرزند سید علی (صاحب ریاض) آشنا شد و به مدت چهار سال در محضر ایشان و شریف العلماء مازندرانی شاگردی کرد و به درس و بحث پرداخت و در هنگام هجوم داود پاشا به کربلا، به همراه علما به کاظمین مهاجرت نموده و پس از چند روزی به دزفول بازگشت.
[۵] جوانشیر، کریم، نامداران راحل، ج۱، ص۱۰۳، سالار، ۱۳۷۵.
شیخ در حدود یک سال و یا بیشتر در دزفول ماند و برای بار دوم به کربلا بازگشت و یک سال و اندی از محضر شریفالعلماء استفاده کرد و پس از آن به نجف رفته، در درس شیخ موسی کاشفالغطاء حاضر شد و بعد به دزفول بازگشت.
[۶] عقیقی بخشایشی، صدر، فقهای نامدار، ص۳۲۴.
شیخ در سال ۱۲۴۰ق به قصد زیارت حرم امام رضا (علیهالسّلام) از دزفول خارج شد. وقتی وی به همراه برادرش شیخ منصور به بروجرد رسید، بنا به درخواست شیخ اسدالله مشهور به حجتالاسلام بروجردی به مدت یک ماه در آنجا ماند و پس از آن به اصفهان رفته، در درس حاج سید محمدباقر شفتی رشتی معروف به حجتالاسلام رشتی که ریاست دینی اصفهان را بر عهده داشتند، شرکت کرد. از این شرکت در کلاس خاطرههایی نیز وجود دارد که به شرح زیر است:
سید در هنگام درس اشکالی را بر شاگردان القاء کرد. شیخ مرتضی که در پایین مجلس نشسته بود، پاسخ اشکال را به یکی از شاگردان گفت و از درس خارج شد. هنگامی که شاگرد پاسخ اشکال را داد، سید گفت: «این جواب را یا حضرت حجت بن الحسن (علیهالسّلام) به تو تلقین کرده است یا شیخ مرتضی نجفی. هنگامی که آن شاگرد ماجرا را گفت: سید به جستجوی شیخ پرداخت. وقتی که مکان اقامت ایشان را یافت، عزم دیدار نمود که شیخ گفت: «به زحمت ایشان راضی نیستم» و به همراهی برادرش به سوی خانه سید روانه شد که در میانه راه با سید دیدار کرد و سید ایشان را به منزل برد. شیخ نیز که اصرارهای فراوان سید را در ماندن و اقامت در اصفهان دید، به بهانه دیدار مادر از اصفهان به سوی دزفول حرکت کرد.
[۷] موسوی، سید عبدالرضا، دریای فقاهت، ج۱، ص۱۷-۱۶، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، ۱۳۸۲.
از دیگر سفرهای ایشان سفر به کاشان بود که به واسطه عظمت و بزرگی ملا احمد نراقی، صاحب مستند الشیعه، و صاحب معراج السعاده، فرزند ملا مهدی نراقی چهار سال در درسهای وی شرکت کرد و پس از آن، وقتی خواست به سوی مشهد حرکت کند، ملا اجازه (اجتهاد) مبسوطی برای وی صادر نمود و در آن، شیخ را به بهترین عبارتها ستود.
شیخ و برادرش پس از کاشان، چند ماهی را در مشهد مقدس، ماندند و پس از آن به سوی تهران حرکت نمودند، مدتی را در مدرسه «مادر شاه» ساکن شدند.
[۸] عقیقی بخشایشی، صدر، فقهای نامدار، ص۳۲۶.
شیخ و برادرش پس از ۶ سال مسافرت دوباره به دزفول بازگشتند و با استقبال اهالی شهر روبرو شدند.
[۹] عراقی میثمی، محمود، زندگانی و شخصیت شیخ انصاری، ص۹۲.
شیخ پس از ۴ سالی که در دزفول ساکن بود، دوباره به سوی نجف اشرف حرکت کرد، درحالیکه دو تن از مردان بزرگ علمی شیعه در آن روزگار یعنی شیخ علی، فرزند شیخ جعفر کاشف الغطاء و شیخ محمدحسن (صاحب جواهر) در راس حوزه بودند.
۴ – اساتید
شیخ از محضر اساتید متعددی بهره جسته است که هر کدام نقش ویژهای در اثرگذاری در روحیه او داشتهاند که به بازگویی نام چند تن از آنان میپردازیم:
۱ عمویش، آیت الله شیخ حسین انصاری (شاگرد صاحب ریاض، تا سن ۱۷ سالگی).
۲ آیت الله سید محمد مجاهد (از شاگردان آیت الله وحید بهبهانی) او در سنین ۱۸ سالگی، دو سال تمام از محضر او بهره جسته است.
۳ آیت الله ملا محمد یا محمدشریف مازندرانی شریفالعلما مازندرانی کسب فیض از محضر او استدامه داشته است.
۴ آیت الله ملا احمد نراقی (صاحب مستند الشیعه)، به مدت چهار سال تمام در کاشان.
۵ آیت الله شیخ موسی کاشفالغطاء، فقیه عصر و نابغه دهر، به مدت یک سال تمام.
۶ آیت الله شیخ علی کاشف الغطاء، زعیم دینی و مرجع عالیقدر شیعه، به مدت ۵ سال.
۷ آیت الله شیخ محمدحسن صاحب جواهر (مدت بسیار اندک محض تیمن و تبرک).
۵ – اساتید اجازه اجتهاد
تعدادی از اساتید شیخ ذکر شدند، تعدادی نیز اجازه روایتی یا اجتهادی به شیخ واگذار نموده اند که اسامی چند نفر از اجازه دهندگان به وی در اینجا ذکر می شود:
۱ آیت الله سید صدرالدین موسوی عاملی، اجازه روایتی دادهاند که در آن کلمه افضل و اکمل قید شده بود.
۲ آیت الله ملا احمد نراقی، اجازه روایتی مبسوطی عنایت کردهاند.
۳ آیت الله شیخ محمدسعید قرجهداغی، اجازه نامه روائی جامع و مبسوطی در حق او صادر نمودهاند.
۶ – شاگردان
شاید بتوان گفت بیشتر مجتهدان و عالمان معروف شیعه در میانه قرن سیزدهم تا اوایل قرن چهاردهم، شخصیتهایی هستند که از مکتب علمی شیخ انصاری برخاستهاند. به قولی در جلسه درس شیخ نزدیک به پانصد نفر حاضر میشدند و البته میرزا محمد همدانی، شاگرد شیخ، شمار شاگردان ایشان را تا سه هزار نفر یا بیشتر گزارش میکند.
[۱۰] موسوی، سید عبدالرضا، دریای فقاهت، ص۲۳.
در مکتب تدریس شیخ، شاگردان متعددی تربیت یافتند که هر کدام از استوانههای فقهی، و مجتهدین مسلم، کاوشگر دقیق و محقق ارزشمندی بودهاند، چون محضر علمی او، مجتهدپرور، محققساز و اندیشمندنواز بود.
شاگرد مستقیم شیخ در زمان حیات خویش بیش از هزار تن بوده است که از میان آنان شخصیتهای نامی برجستهای برخاستهاند که هر کدام در یک صقع از اصقاع جهان اسلامی مشعلدار فقه و فقاهت و زعامت روحی و حامل میراث انبیاء و رسولان بودهاند.
ما از تعداد کثیر این جمع، به ذکر اسامی چند تن از آنان بسنده مینمائیم:
۱. آیت الله میرزا محمدحسن شیرازی، صاحب فتوای تحریم تنباکو.
۲. آیت الله شیخ جعفر شوشتری، خطیب توانا و کاتبی پرکار و واعظ پرصلابت.
۳. آیت الله حاج میرزا حبیباللّه رشتی، صاحب بدائع الافکار، و رساله اجاره و غصب.
۴. آیت الله سید حسین کوه کمری تبریزی، صاحب آثار و مثر فراوان و استادبزرگ حوزه نجف.
۵. آیت الله شیخ محمدحسن مامقانی، صاحب ذرایع الاحکام فی شرح شرائع الاسلام و کتب دیگر.
۶. آیت الله شیخ محمدکاظم خراسانی، صاحب کفایه الاصول که در تحقیق و تدقیق کمنظیر است.
[۱۱] موسوی، سید عبدالرضا، دریای فقاهت، ص۲۴.
۷. آیت الله حاج میرزا محمدحسن آشتیانی، نماینده تام الاختیار مراجع نجف در تحریم تنباکو در تهران.
۸. آیت الله میرزا ابوالقاسم کلانتر، صاحب تقریرات استاد خود، شیخ انصاری.
۹. آیت الله حاج شیخ هادی تهرانی، مجتهد و دارای تالیفات متعدد فقهی و تفسیری.
۱۰. آیت الله ملا حسین قلی همدانی، شاگرد شیخ و صاحب منظومه حاج ملا هادی سبزواری، عارف نامی.
۱۱. آیت الله حاج میرزا حسین خلیلی تهرانی، مجتهد نامور و صاحب فتوای مشروطیت.
۱۲. آیت الله شربیانی، مجتهد معروف آذربایجانی.
۱۳. سید جمالالدین اسدآبادی، بنیانگذار وحدت مسلمین و مبارز نستوه بر علیه استعمار خارجی.
۷ – تالیفات
آثار ارزنده و تالیفاتی از آیت الله العظمی حاج شیخ مرتضی انصاری (ره) به یادگار مانده است که هر کدام نشانی از نبوغ، اجتهاد، دانش وسیع و تحقیق دقیق آن عالم میباشد. ما در این بخش به صورت اجمال به بازگویی برخی از آنها میپردازیم.
لیست تالیفات آن شیخ مرتضی:
۱. المکاسب (فقه) شامل مکاسب محرمه، خیارات، و احکام عمومی معاملات.
۲. فرائد الاصول (اصول) شامل مباحث الفاظ، امارات و اصول عملی این دو کتاب عالیترین روشهای فقهی و اصولی را در اختیار پژوهندگان این دو علم قرارمی دهد.
۳. رسالهای در تقیه، رساله فی التقیه.
۴. رسالهای در رضاع و نشر حرمت آن (رساله فی الرضاع (للشیخ الانصاری)).
۵. رسالهای در قضا میت، رساله فی القضاء عن المیت.
۶. رسالهای در مواسعه و مضایقه، رساله فی المواسعه و المضایقه.
۷. رسالهای در عدالت، رساله فی العداله.
۸. رسالهای در مصاهره، رساله فی التحریم من جهه المصاهره.
۹. رسالهای در ملک اقرار.
۱۰. رسالهای در تبیین قاعده لاضرر و لاضرار.
۱۱. رسالهای در خمس، رساله فی الخمس.
۱۲. رسالهای در زکات، رساله فی الزکاه.
۱۳. رسالهای در خلل صلوه، الرساله الاولی فی الخلل الواقع فی الصلاه، الرساله الثانیه فی الخلل الواقع فی الصلاه.
۱۴. رسالهای در ارث، رساله فی الارث.
۱۵. رسالهای در تیمم، رساله فی التیمم.
۱۶. رسالهای در قاعده تسامح.
۱۷. رسالهای در باب حجیت اخبار.
۱۸. رسالهای در قرعه.
۱۹. رسالهای در متعه.
۲۰. رسالهای در تقلید.
۲۱. رسالهای در قطع و جزم.
۲۲. رسالهای در ظن.
۲۳. رسالهای در اصاله البرائه.
۲۴. رسالهای در مناسک حج.
۲۵. حاشیهای بر مبحث استصحاب.
۲۶. حاشیهای بر نجاه العباد (رساله عملیه).
۲۷. کتابی در علم رجال (از وجیزه مجلسی بزرگتر است).
۲۸. تالیفی در اصول الفقه.
۲۹. حواشی بر عوائد نراقی.
۳۰. حاشیهای بر بغیه الطالب.
۳۱. اثبات التسامح فی ادله السنن.
۳۲. التعادل و الترجیح.
۳۳. رسالهای در تقیه.
۳۴. رسالهای در التیمم الاستدلالی.
۳۵. رسالهای در خمس.
[۱۲] مدرسی تبریزی، محمدعلی، ریحانه الادب، ج۱، ص۱۹۳، چاپ حیدری، انتشارات خیام، چ۴، ۱۳۷۴.
۸ – مقام علمی
شیخ انصاری را پاورپوینت کامل خاتمالفقها و المجتهدین ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint لقب دادهاند. او از کسانی است که در دقت و عمقنظر، بسیار کمنظیر است. علم اصول و بالتبع فقه را وارد مرحله جدیدی کرد. او در فقه و اصول ابتکاراتی دارد که بیسابقه است.
مقام علمی او در حدی است که به حق و شایستگی تمام، او را خاتمالفقها و پایاندهنده و تکمیلکننده فقاهت لقب دادهاند و او یک صد و پنجاه سال تمام است که بر جهان فقه و اصول و حوزههای علمی شیعه حکومت و زعامت روحی و فکری دارد و اندیشهها و ابتکارات او سرفصل تاریخی در فقه به شمار آمده و مستند فقها است.
[۱۳] مطهری، مرتضی، آشنایی با علوم اسلامی، ج۳، ص۱۰۲.
او نظریات ابتکاری و ابداعی بیشماری در فقه و اصول به وجود آورد که میتوان نظریه حاکم بودن یکی از ادله بر دلیلهای دیگر در مبحث تعادل و تراجیح را از نظریات مهم او به شمار آورد، و همچنین بها دادن شایسته به عقل و خرد در شناخت حکم و قانون اسلام، و دیگر مبارزه با اخباریگری رایج آن روز بود، که شیخ توانست با یک رشته از بیانات دقیق علمی در برابر آنها بایستد و آنان را متقاعد سازد، این امر از امتیازات بارز او به شمار میآید. او کوشید که به منکرین اعتبار عقل در شناخت معارف و احکام اسلامی ثابت کند که ملازمهای میان عقل و شرع وجود دارد و آنچه را که عقل حکم میکند، شرع نیز حکم میکند و حکومت این قاعده در اغلب فتاوی و نظریات مرحوم شیخ، جلوه خاصی داد، منتهی باید خود عقل و آن قاعده فقهی مورد ارزیابی قرار گیرد که عقل چگونه عقلی باشد و قاعده نیز کدام قاعده باشد؟
او با این روش متین و مستحکم، اصول اخباریگری رایج آن روز را در هم کوبید و پایهها و اصول مستحکمی برای فقه و اصول نوین بنیاد نهاد و مسیر اجتهاد را روشن و مبرهن نمود. او با این وسعت مشرب، باب اجتهاد و افتا و استخراج و استنباط احکام شرعیه فرعیه را از منابع و مصادر اولیه بازگشود و رمز پیشرفت و ترقی مسلمانان را در مسیر اجتهاد و اعتقاد بر خویش در راه عمل به احکام الهی قرار داد.
درباره مقام علمی شیخ انصاری گفتهاند: سید حسین کوه کمرهای که از عالمان روزگار شیخ بوده و مجلس درس نیز داشته است، روزی پیش از آمدن شاگردان، در محل درس حاضر شد و در گوشه مسجد، شیخ ژولیدهای را با چند نفر شاگرد در حال تدریس دید. سید حسین به درس او گوش داد و احساس کرد که وی بسیار محققانه بحث میکند. روز دیگر، زودتر آمد و به درس شیخ گوش داد. وقتی تدریس او را دید، اعتقادش بیشتر شد و احساس کرد که از خودش فاضلتر است و اگر شاگردانش به جای درس او، در درس این شیخ حاضر شوند، بهره بیشتری خواهند برد، از اینرو، روز دیگر به شاگردانش گفت: این شیخ که در آن گوشه با چند نفر شاگرد نشسته است، برای تدریس از من شایستهتر است و خود من نیز از او بهره میبرم، همه با هم به درس او میرویم». از آن روز سید حسین و شاگردانش در مجلس درس شیخ حاضر شدند.
[۱۴] جمعی از پژوهشگران حوزه علمیه قم، گلشن ابرار، ص۳۳۹، برگرفته از عدل الهی، شهید مرتضی مطهری.
[۱۵] مطهری، مرتضی، عدل الهی، ج۱، ص۲۹۲.
۹ – حاشیهنویسی بر کتب شیخ
دو کتاب معروف شیخ، رسائل و مکاسب، کتاب درسی طلاب شده است. علما بعد از او شاگرد اویند. حواشی متعددی از طرف علمای بعد از او به کتابهای او زده شده است. بعد از محقق و علامه حلی و شهید اول، شیخ انصاری تنها کسی است که کتابهایش از طرف علمای بعداز خودش مرتب حاشیه خورده است.
دستخط شیخ انصاری، مشتمل بر اجازه اجتهاد و روایتی که به آیت الله میرزا داوود، نجل حاج میرزا اسداللّه بروجردی دادهاند و او را با القاب و عناوین فضل و کمال تعریف و توصیف نمودهاند.
در عظمت علمی و نبوغ فکری شیخ مرتضی انصاری (ره) همینقدر کافی است که اطلاع پیدا نمائیم تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر از علما و فضلا و دانشمندان و معاریف رجال اسلامی بر کتب و نوشتههای او حاشیه و تعلیقه نگاشتهاند و کتابهای تالیفی او به کرات در ایران، عراق و دیگر کشورهای اسلامی مورد تجدید طبع قرار گرفته است، به حدی که هماکنون مواد غذای فکری طلاب و فضلای حوزههای علمیه و برخی از مجامع دانشگاهی و حقوقی را آثار او تشکیل میدهد و شخصیتهای بزرگی مانند: آخوند ملا محمدکاظم خراسانی (صاحب کفایه الاصول)، سید محمدکاظم یزدی (صاحب عروه)، حاج میرزا حبیباللّه رشتی، میرزا حسن آشتیانی، شیخ محمدحسین کاشفالغطاء، سید عبدالحسین شرفالدین، شیخ محمدجواد بلاغی، شیخ محمدحسن مامقانی و تعداد کثیری از علما و مجتهدین مبرز و نامدار که نام بردن آنها به درازا میکشد، بر آن حاشیه و تعلیقه دارند. آنان نوشتهها و تالیفات شیخ را اصل قرار داده و بر آن تعلیقه و تحشیه افرودند و نظریات او را مورد تجزیه و تحلیل و عمقنگری و ژرفانگاری قرار دادهاند.
۱۰ – پایهگذار اصول نوین
نام شیخ مرتضی انصاری، توام با نبوغ و ابتکار و تحول و دقت میباشد. او آغازگر و پایهگذار اصول نوینی در فقه و اصول جعفری است که در قرنهای اخیر به حق او را شایسته دریافت لقب پاورپوینت کامل خاتمالفقها و المجتهدین ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint نموده است هر چند او در زندگی و حیات مادی و معنوی خویش پیراسته و منزه از هر نوع تظاهر و تفاخر بوده است و در تلاشهای علمی خود جز خدا و رضایت او و جز پیشبرد احکام الهی، فکر و اندیشه دیگری نداشته است و به تعبیر شاگرد نامدارش، مرحوم آیت الله حاج میرزا حبیباللّه رشتی، او تالی تلو مقام عصمت در علوم و اصول بود.
[۱۶] شخصیت شیخ انصاری، به قلم نوادهاش.
نام مرحوم شیخ مرتضی با دو کتاب بسیار ارزنده: فرائد الاصول و المکاسب در اصول و فقه همراه است و با این دو اثر جاودان، نام خود را در پهنه معارف اصیل اسلام جاودانه کرده است، کتابهایی که هماکنون در دنیای دانش و معارف اسلامی اعتبار جهانی دارد و حوزههای علمیه چندین سال با درس و بحث و تحقیق روی آن دو کتاب سرمایهگذاری نموده و وقت صرف میکنند.
۱۱ – اخلاق و رفتار
شیخ انصاری (ره) نه تنها در فقاهت گوی سبقت را از دیگران ربوده بود، بلکه در عمل نیز نظیر و همتا نداشت. او به مشکلات و امور مردم شخصا رسیدگی می کرد و از احوال طلاب و محصلین همواره جویا میشد و برای ترویج بیشتر از علوم دین، با بودن علما و طلاب در یکی از شهرستانها، اجازه نمیداد سهم امام را از آنجا به جای دیگری بب
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 