پاورپوینت کامل حمزه بن علی بن زهره حسینی اسحاقی حلی ۵۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل حمزه بن علی بن زهره حسینی اسحاقی حلی ۵۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حمزه بن علی بن زهره حسینی اسحاقی حلی ۵۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل حمزه بن علی بن زهره حسینی اسحاقی حلی ۵۶ اسلاید در PowerPoint :
ابن زهره
دیگر کاربردها: ابن زهره (ابهامزدایی).
حمزه بن علی بن زهره، کنیهاش ابوالمکارم و معروف به سید ابوالمکارم ابن زهره است. می توان گفت این سید بزرگوار و عظیم الشأن از بزرگان شیعه و از عالمترین و معروفترین عالمان خاندان ابن زهره است. وی فقیه، اصولی، متکلم، نحوی و از ثقات و نقیب سادات حلب و معروفترین فرد این خاندان بوده است؛ تا آن جا که هر گاه «ابن زهره» بدون قرینهای به کار رود مقصود اوست و کنیه ابن زهره انصراف به ایشان دارد.
فهرست مندرجات
۱ – زندگینامه
۲ – فعالیت علمی
۳ – فعالیت اجتماعی
۴ – خصوصیات
۵ – ابن زهره در سخن بزرگان
۵.۱ – ابن شهرآشوب
۵.۲ – علامه حلی
۵.۳ – زبیدی صاحب تاج العروس
۵.۴ – ابن عدیم
۵.۵ – صاحب تفسیر اعلام النبلا
۵.۶ – شیخ حر عاملی
۵.۷ – دیگر بزرگان
۶ – خاندان ابن زهره
۷ – نسب خانوادگی
۸ – استادان
۹ – شاگردان
۱۰ – آثار
۱۱ – مزار ابن زهره
۱۲ – وفات
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع
۱ – زندگینامه
پدر او، علی بن زهره، مردی فاضل و از فقهای امامیه بود.
[۱] خوانساری، محمدباقر، روضات الجنات فی احوال العلماء والسادات، ج۲، ص۳۷۴ـ۳۷۵، چاپ اسدالله اسماعیلیان، قم ۱۳۹۰ـ۱۳۹۲.
به نوشته ابن عدیم
[۲] ابن عدیم، بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج۶، ص۵۵۹، چاپ فؤاد سزگین، فرانکفورت ۱۴۰۶ـ ۱۴۰۹/۱۹۸۶ـ ۱۹۸۹.
و طبّاخ
[۳] راغب طبّاخ، محمد، اعلام النبلاء بتاریخ حلب الشهباء، ج۴، ص۲۶۹، چاپ محمد کمال، حلب ۱۴۰۸۱۴۰۹/ ۱۹۸۸۱۹۸۹.
وی نواده زهره کبیر بوده است، بنابراین نسبش با نُه واسطه به امام جعفرصادق (علیهالسلام) میرسد.
نوشته ای با خط خوش نیز که بر لوح قبر او کشف شده، این نظریه را تأیید میکند
[۴] امین، محسن، اعیان الشیعه، ج۶، ص۲۴۹، چاپ حسن امین، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳.
لیکن افندی،
[۵] افندی اصفهانی، عبدالله بن عیسی، ریاض العلماء وحیاض الفضلاء، ج۲، ص۲۰۲، چاپ احمد حسینی، قم ۱۴۰۱.
به اشتباه او را نواده زهره صغیر به شمار آورده است و بر همین اساس، به گفته خوانساری
[۶] خوانساری، محمدباقر، روضات الجنات فی احوال العلماء والسادات، ج۲، ص۳۷۴، چاپ اسدالله اسماعیلیان، قم ۱۳۹۰ـ۱۳۹۲.
نسب او با دوازده واسطه به امام صادق (علیهالسلام) میرسد.
۲ – فعالیت علمی
ابن زهره، علاوه بر پدرش، نزد ابوعبدالله حسین بن طاهر صوری، فقیه شیعی؛ ابن نقاش، فقیه موصلی، شاگرد یکی از تلامذه شیخ مفید ؛ ابن حاجب حلبی، زاهد و استاد قرائت، تلمذ کرد.
[۷] حرعاملی، محمد بن حسن، امل الامل، ج۲، ص۹۳، چاپ احمد حسینی، ج۲، قم ۱۳۶۲ ش.
[۸] حرعاملی، محمد بن حسن، امل الامل، ج۲، ص۲۶۰، چاپ احمد حسینی، ج۲، قم ۱۳۶۲ ش.
[۹] آقابزرگ طهرانی، محمدمحسن، الثقات العیون فی سادس القرون، ص۲۵۷، چاپ علی نقی منزوی، بیروت ۱۳۹۲/۱۹۷۲.
[۱۰] آقابزرگ طهرانی، محمدمحسن، الثقات العیون فی سادس القرون، ص۲۵۷، چاپ علی نقی منزوی، بیروت ۱۳۹۲/۱۹۷۲.
از راویان و شاگردان ابن زهره برادرش، عبدالله بن علی بن زهره، محمد بن عبدالله بن علی بن زهره، محمد بن المشهدی مؤلف المزار، معین الدین مصری، که به گفته حرّعاملی
[۱۱] حرعاملی، محمد بن حسن، امل الامل، ج۲، ص۳۲۴، چاپ احمد حسینی، ج۲، قم ۱۳۶۲ ش.
فقیهی فاضل بوده، و شاذان بن جبرئیل، فقیه قمی
[۱۲] حرعاملی، محمد بن حسن، امل الامل، ج۲، ص۱۳۰، چاپ احمد حسینی، ج۲، قم ۱۳۶۲ ش.
[۱۳] حرعاملی، محمد بن حسن، امل الامل، ج۲، ص۳۲۴، چاپ احمد حسینی، ج۲، قم ۱۳۶۲ ش.
[۱۴] خوانساری، محمدباقر، روضات الجنات فی احوال العلماء والسادات، ج۲، ص۳۷۴، چاپ اسدالله اسماعیلیان، قم ۱۳۹۰ـ۱۳۹۲.
شایان ذکرند.
بنابر گفته خوانساری
[۱۵] خوانساری، محمدباقر، روضات الجنات فی احوال العلماء والسادات، ج۲، ص۳۷۵، چاپ اسدالله اسماعیلیان، قم ۱۳۹۰ـ۱۳۹۲.
ابن ادریس حلّی (متوفی ۵۹۸) فقیه نقّاد و نکته سنج شیعی با ابن زهره مکاتبه داشته و از او روایت کرده است؛ با اینهمه در باب مزارعه کتاب السّرائر
[۱۶] خوانساری، محمدباقر، روضات الجنات فی احوال العلماء والسادات، ج۲، ص۴۴۲ـ۴۴۳، چاپ اسدالله اسماعیلیان، قم ۱۳۹۰ـ۱۳۹۲.
بر نظریه ابن زهره ـ مبنی بر معاف بودن زارع از پرداخت زکات ـ میتازد و او را مورد انتقادی سخت قرار میدهد.
البته ابن ادریس همواره در انتقاد از علما و از جمله شیخ طوسی، سخنانی تند میگفته است.
[۱۷] خوانساری، محمدباقر، روضات الجنات فی احوال العلماء والسادات، ج۲، ص۳۷۶، چاپ اسدالله اسماعیلیان، قم ۱۳۹۰ـ۱۳۹۲.
۳ – فعالیت اجتماعی
ابن زهره، افزون بر پایه بلند علمی، رهبری دینی شیعه را در حلب بر عهده داشت و مورد توجه شیعیان بود، به گونه ای که وقتی صلاح الدین ایّوبی در ۵۷۰ حلب را به محاصره خویش درآورد و حاکم نوجوان حلب، ملک صالح بن نورالدین زنگی (متوفی ۵۷۷)، با التماس از مردم استمداد کرد تا از شهر دفاع کنند، شیعیان حلب، پشتیبانی خود را مشروط به شرایطی کردند، از جمله آنکه در مسائل معاملات و نکاح آنان ابوالمکارم ابن زهره مرجع باشد و حاکم حلب بناچار پذیرفت.
[۱۸] ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، البدایه والنهایه، ج۱۲، ص۳۰۸۳۰۹، چاپ احمد ابوملحم (و دیگران)، بیروت ۱۴۰۷/۱۹۸۷.
۴ – خصوصیات
ابن زهره فقیهی اصولی و متکلمی نکته سنج بود
[۱۹] ابن عدیم، بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج۶، ص۵۵۹، چاپ فؤاد سزگین، فرانکفورت ۱۴۰۶ـ ۱۴۰۹/۱۹۸۶ـ ۱۹۸۹.
و شرح حال نویسان، جلالت و فقاهت او را ستودهاند.
نظریات او به عنوان یک فقیه متقدّم، همواره مورد توجه فقیهان امامیّه بوده است.
۵ – ابن زهره در سخن بزرگان
عالمان و دانشمندن بزرگ و تراجمنویسان، همه از ابن زهره به نیکی یاد کردهاند سخن چند تن از ایشان را به عنوان نمونه میآوردیم:
۵.۱ – ابن شهرآشوب
ابن شهر آشوب (۴۸۸ ـ ۵۸۵) آورده است:
حمزه بن علی بن زهره الحسینی الحلبی، صاحب کتاب «قبس الانوار فی نصره العتره الاخیار» و «غنیه النزوع» فرد نیکویی است.
[۲۰] مازندرانی، ابنشهرآشوب، معالم العلماء، ص۸۲.
۵.۲ – علامه حلی
حمزه بن علی بن زهره الحسینی الحلبی؛ سید سعید صفی الدین معد میگوید: کتاب قبس الانوار فی نصره العتره الاطهار و کتاب غنیه النزوع از اوست.
[۲۱] علامه حلی، ایضاح الاشتباه، ص ۱۶۸ ۱۶۹.
۵.۳ – زبیدی صاحب تاج العروس
الشریف ابوالمکارم حمزه بن علی معروف به شریف الطاهر از فرزندان علی است.
۵.۴ – ابن عدیم
ابن عدیم در «تاریخ حلب» میگوید:
او فقیه و اصولی دقیق و اصحاب نظر از علمای امامیه میباشد.
[۲۲] زبیدی، تاج العروس، ج۳، ص۲۴۹، ماده «زهر».
۵.۵ – صاحب تفسیر اعلام النبلا
در تفسیر اعلام النبلا آمده است:
شریف حمزه بن زهره الاسحاقی الحسنی، ابوالمکارم سید بزرگوار و گرانقدر و بزرگ مرتبه، دانشمند کامل و برجسته و مجتهد و صاحب تصنیفات نیکو، چندین کتاب تألیف کرده است.
[۲۳] راغب طباخ، محمد، اعلام النبلاء، ج۶، ص ۲۷۰.
۵.۶ – شیخ حر عاملی
شیخ حر عاملی درباره اش چنین آورده است:
او شخصی فاضل و عالمی بزرگ مرتبه، مورد اعتماد است و تصنیفات زیادی دارد.
[۲۴] حرعاملی، محمد بن حسن، أمل الآمل، ج۲، ص ۱۰۵، رقم ۲۹۳.
۵.۷ – دیگر بزرگان
دیگر بزرگان همچون قاضی نورالله مرعشی در «مجالس المومنین»،
[۲۵] مرعشی، مجالس المومنین، ج۱، ص ۵۰۸.
مرحوم علامه مجلسی،
[۲۶] مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۱، ص ۲۱ ۴۰.
خوانساری،
[۲۷] خوانساری، محمدباقر، روضات الجنات، ج۲، ص۳۷۵، رقم ۲۳۵.
محدث نوری،
[۲۸] نوری، میرزاحسین، مستدرک، الخاتمه، ج۳، ص ۴۷۵، الفائده الثالثه.
مرحوم محدث قمی،
[۲۹] نوری، میرزاحسین، الکنی و الالقاب، ج۱، ص ۲۹۴.
مدرس تبریزی،
[۳۰] مدرس تبریزی، ریحانه الأدب، ج۷، ص ۵۵۰.
و دیگر تذکره نویسان، همگی ابن زهره را: عاملی سترگ و از فقیهان نامور و کتابهایش را معتبر و مشهور دانستهاند. مخصوصاً کتاب گران سنگ او «غنیه النزوع» را ستودهاند.
۶ – خاندان ابن زهره
پیش از طلوع ابوالمکارم، این دودمان اصیل به خاطر نام «اسحاق موتمن همسر سیده نفیسه نوه امام حسن مجتبی (علیه السلام) و عمه حضرت عبدالعظیم حسنی» که نام جد اعلای آن ها بوده است؛ اسحاقیین خوانده میشدند، ولی بعد ها ابوالمکارم و پدرش «علی» و سایر دانشمندان این طایفه به خاطر نام زهره ـ جد آنها ـ بنی زهره نامیده شدند. از نوشتههای دانشمندان و تاریخنگاران شیعه و سنی استفاده میشود: از روزی که این دودمان عظیم الشأن، حلب را به عنوان وطن انتخاب کردند؛ همواره شعاع علم، فضل و دیانت آنان بر مردم شیعه حلب و سایر آن نواحی تابیده است و همه از نعمت وجود آن ها برخوردار بودهاند. علاوه بر آن دا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 