پاورپوینت کامل حکمت الهی (پژوهشکده‌باقرالعلوم) ۲۸ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل حکمت الهی (پژوهشکده‌باقرالعلوم) ۲۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل حکمت الهی (پژوهشکده‌باقرالعلوم) ۲۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل حکمت الهی (پژوهشکده‌باقرالعلوم) ۲۸ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل حکمت الهی (پژوهشکده‌باقرالعلوم) ۲۸ اسلاید در PowerPoint

مقالات مرتبط: حکمت الهی.

حکمت الهی از مباحث علم کلام و فلسفه است، در اصطلاح به معنی معرفت اشیاء و ایجاد آنها در نهایت استحکام است. با دیدن برخی از حوادث مثل سیل و زلزله این سوال پیش می‌آید که این شرور با حکمت الهی چگونه سازگار است؟ متکلمین جواب‌هایی داده‌اند: از جمله اینکه استعدادهای انسان، با سختی کشیدن شکوفا می‌شود و مصیبت‌ها، امتحان الهی بوده و موجب بیداری از خواب غفلت و زمینه شکرگزاری است. جواب دیگر اینکه لازمه خلقت عالم طبیعت همین نواقص بوده و این شرور جنبه خیرشان از جنبه شرشان بیشتر است، لذا با حکمت الهی سازگار است.

فهرست مندرجات

۱ – معنای لغوی
۲ – حکمت شرور
۳ – تحلیل تربیتی شرور
۳.۱ – شکوفا شدن استعدادها
۳.۲ – آزمون الهی
۳.۳ – بیدارگری
۳.۴ – شکرگزاری
۴ – تحلیل فلسفی شرور
۵ – نتیجه‌گیری
۶ – پانویس
۷ – منبع

۱ – معنای لغوی

شر در لغت به معنای بد و ضرر است و به آن چیزی گفته می‌شود که همه از آن اعراض می‌کنند

[۱] راغب اصفهانی، حسین، المفردات فی غریب القرآن، ص۳۲۵، المکتبه الرضویه، بی‌تا.

و حکمت، رسیدن به حق است با علم و عقل و حکمت الهی معرفت اشیاء و ایجاد آنها است در نهایت استحکام.

[۲] راغب اصفهانی، حسین، المفردات فی غریب القرآن، ص۱۲۷، المکتبه الرضویه، بی‌تا.

۲ – حکمت شرور

همه دین‌داران خداوند را حکیم می‌دانند و لازمه حکمت خداوند این است که تمام افعال خداوند، حکیمانه و دارای هدف خردمندانه است که البته این هدف و غرض به مخلوقات او باز می‌گردد. از سوی دیگر، این یک واقعیت انکار ناپذیر است که در جهان پیرامون ما اموری هستند که آنها را «شرّ» می‌دانیم، بلایا و مصیبت‌های ناشی از پدیده‌های طبیعی همچون سیل، طوفان، زلزله، بیماری‌ها، درد، رنج، مرگ و سختی‌های گوناگون مجموع بزرگی از شرور را پدید می‌آورند که هر انسانی، کم و بیش، با آن دست به گریبان است. با توجه به این مطلب ممکن است برای هر انسانی این پرسش مطرح شود که:
آیا وجود این امور با حکمت الهی و غایت‌مندی آفرینش انسان سازگاری دارد؟ هنگامی که غرض خداوند از خلقت آدمیان تامین مصالح و منافع آنهاست، امور یاد شده که همه برخلاف مصالح انسانی و با غایت خلقت بشر متعارض‌اند چگونه می‌توانند موجود شوند؟ به بیان دیگر اگر خداوند حکیم است و تمام کار‌های او و همه آفریده‌های او حکیمانه و در مسیر خیر هستند، پس وجود شرور و بدی‌ها و ناگواری‌ها چه دلیلی دارد؟
به این پرسش از دو راه تحلیل تربیتی و فلسفی پاسخ می‌دهیم:

۳ – تحلیل تربیتی شرور

اساس پاسخ مبتنی بر این است که ثابت شود وجود بلایا و مصیبت‌ها و درد و رنج و سختی و… دارای اهداف خردمندانه است و تامین کننده مصالح حقیقی فردی و نوعی انسان‌ها است و لغو و بیهوده و مخالف با اغراض عمومی آفرینش نیست.
توضیح اینکه انسان گرچه از نظر معلومات در ابتدای راه است و ناشناخته‌های فراوانی پیش رو دارد ولی آگاه است که هدف از آفرینش او تن‌آسایی و بهره‌مندی هر چه بیشتر از نعمت‌های مادی نیست بلکه سعادت و رستگاری حقیقی است که در سای عبادت خداوند و قرب او حاصل می‌شود و همین‌طور آگاه است که ترجیح منافع جمعی بر مصالح فردی کاری حکیمانه است و بسیاری از شرور به وسیله خود او و ناشی از اعمال زشت اوست، با توجه به این آگاهی‌ها می‌توان گفت شروری که پیرامون ما هستند اهداف خدمندانه فراوانی دارند گرچه همه آنها را ندانیم و تامین کننده مصالحی هستند که به ذکر بعضی از آنها می‌پردازیم:

۳.۱ – شکوفا شدن استعدادها

بسیاری از استعدادهای مادی و معنوی جز در سایه مواجهه با سختی‌ها و مشکلات شکوفا نمی‌گردد. همان‌گونه که عضلات بدن یک ورزشکار تنها از طریق تمرین‌های سخت و طاقت‌فرسا ورزیده می‌گردد، پاره‌ای قابلیت‌های روحی و معنوی انسان نیز در برخورد با بلایا و مصائب به فعلیت می‌رسند. بسیاری از اکتشافات و اختراعات علمی تحت تاثیر نیاز جدّی انسان، در برخورد با مشکلات حیات فردی و جمعی رخ داده است.

۳.۲ – آزمون الهی

آدمی در کوران آزمایش الهی، سنگ معدنی را می‌ماند که در کوره‌ای آتشین نهاده می‌شود تا ناخالصی‌های آن جدا گردد و جوهر گران‌ بهای آن، پیراسته از شوائب و کدورت، آشکار شود، خداوند انسان را گاه با رفاه و آسایش و گاه با قرار دادن در موقعیت‌های سخت و دشوار و گرفتار ساختن او در دامان بلایا و مصائب، بیماری‌ها، گرفتاری‌ها، شکست‌

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.