پاورپوینت کامل جهنم (علوم قرآنی) ۵۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل جهنم (علوم قرآنی) ۵۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جهنم (علوم قرآنی) ۵۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل جهنم (علوم قرآنی) ۵۲ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل جهنم (علوم قرآنی) ۵۲ اسلاید در PowerPoint

مقالات مشابه: جهنم (علوم دیگر).

معرفت ما درباره مسائل مربوط به جهان دیگر هر قدر زیاد هم باشد محدود است، تنها شبحی از دور برای ما نمایان است، اما جزئیات و خصوصیات آن روشن نیست چرا که عالم آخرت به طور کلی جهانی است بالاتر از این عالم، درست مانند عالم جنین نسبت به زندگی بیرون شکم مادر.

فهرست مندرجات

۱ – اوصاف دوزخ
۲ – معروفترین نام های دوزخ
۲.۱ – جهنم
۲.۲ – سقر
۲.۳ – نار
۲.۴ – سعیر
۲.۵ – جحیم
۲.۶ – حطمه
۲.۷ – هاویه
۲.۸ – لظی
۳ – معانی نزاعه و شوی
۴ – عناوین مرتبط
۵ – پانویس
۶ – منبع

۱ – اوصاف دوزخ

بنابراین احاطه کامل بر اسرار آن برای مردم دنیا غیر ممکن است، ولی این امر هرگز مانع معرفت و شناخت اجمالی نخواهد بود.
به هر حال برای پی بردن به ماهیت دوزخ به سراغ نام‌ها و اوصاف و اشارات قرآن در این زمینه می‌رویم و به آیات زیر که نمونه‌هایی از اسماء و اوصاف دوزخ را بیان می‌کند، گوش دل می‌سپاریم:
۱ـ و ان جهنم لموعدهم اجمعین لها سبعه ابواب.

[۱] حجر/سوره۱۵، آیه۴۳-۴۴.

و جهنم میعادگاه همه آنها است. هفت در دارد.
۲ـ ساصلیه سقر ـ و ما ادراک ما سقر ـ لا تبقی و لا تذر ـ لواحه للبشر

[۲] مدثر/سوره۷۴، آیه۲۶-۲۹.

(اما) به زودی او را وارد دوزخ می‌کنیم و تو نمی‌دانی دوزخ چیست؟ (آتشی است که) نه چیزی را باقی می‌گذارد و نه چیزی را رها می‌سازد! پوست تن را به کلی دگرگون می‌کند!.
۳ـ فاتقوا النار التی وقودها الناس و الحجاره اعدت للکافرین

[۳] بقره/سوره۲، آیه۲۴.

از آتشی بترسید که هیزم آن بدن‌های مردم (گنهکار) و سنگ‌ها است! و برای کافران آماده شده است.
۴ـ فریق فی الجنه و فریق فی السعیر

[۴] شوری/سوره۴۲، آیه۷.

گروهی در بهشت و گروهی در سعیر (آتش).
۵ـ فاما من طغی ـ و آثر الحیاه الدنیا ـ فان الجحیم هی الماوی

[۵] نازعات/سوره۷۹، آیه۳۷-۳۹.

اما آن کسی که طغیان کرده، و زندگی دنیا را مقدم داشته مسلما «جحیم» جایگاه او است.
۶ـ کلا لینبذن فی الحطمه ـ و ما ادراک ما الحطمه ـ نار الله الموقده ـ التی تطلع علی الافئده

[۶] همزه/سوره۱۰۴، آیه۴-۷.

چنین نیست که او می‌پندارد به زودی در «حطمه» پرتاب می‌شود و تو چه می‌دانی «حطمه» چیست؟ آتش برافروخته الهی است، آتشی که از دل‌ها سر بر می‌زند!.
۷ـ و اما من خفت موازینه ـ فامه هاویه ـ و ما ادراک ما هیه ـ نار حامیه

[۷] قارعه/سوره۱۰۱، آیه۸-۱۱.

و اما کسی که ترازوهایش سبک است پناهگاهش «هاویه» و تو چه می‌دانی «هاویه» چیست؟ آتشی سوزان.
۸ـ کلا انها لظی ـ نزاعه للشوی ـ تدعوا من ادبر و تولی

[۸] معارج/سوره۷۰، آیه۱۵-۱۷.

اما هرگز چنین نیست (که آنها می‌پندارند) شعله‌های سوزان آتشی است که دست و پا و پوست سر را می‌کند و می‌برد، و کسانی را که به فرمان خدا پشت کردند صدا می‌زند!.

۲ – معروفترین نام های دوزخ

در نخستین آیه به یکی از معروف‌ترین نام‌های دوزخ که ۷۷ بار در قرآن مجید تکرار شده ـ یعنی جهنم ـ برخورد می‌کنیم، این آیه اشاره به پیروان ابلیس کرده، می‌گوید: «جهنم وعده گاه همه ی آنها است ـ و برای آن هفت در است!».

۲.۱ – جهنم

در معنی واژه ی «جهنم» میان ارباب لغت و مفسران گفتگو بسیار است، بعضی آن را به معنی «آتش»، و بعضی آن را به معنی «عمیق و ژرف» دانسته‌اند، در لسان العرب آمده «جهنام» به معنی عمق زیاد است، و لذا «بئر جهنم و جهنام» به معنی چاه عمیق آمده است.
در همان کتاب از بعضی نقل شده که این واژه در اصل عبرانی است و «کهنام» بوده است، و عربی آن به صورت جهنم ذکر شده، (و به همین دلیل از الفاظ مالاینصرف است، چرا که هم معرفه و هم عجمی است).
جمعی آن را در اصل از واژه عبری «جهینون» دانسته‌اند

[۹] لغتنامه ی دهخدا، ماده ی جهنم.

و بعضی آن را عربی می‌دانند (و علت مالاینصرف بودن آن را تانیث و تعریف ذکر کرده‌اند).
بعضی نیز آن را از ریشه فارسی دانسته‌اند. به تونل زیر زمینی که حرارت در آن می‌دمند و زمین حمام را گرم می‌کند نیز جهنم می‌گویند.

[۱۰] لغتنامه ی دهخدا، ماده ی جهنم.

[۱۱] مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج۲، ص۱۳۴.

[۱۲] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۱۲، ص۱۱۲.

[۱۳] لوییس معلوف، المنجد، ماده ی جهنم.

[۱۴] خوری شرتونی لبنانی، سعید، اقرب الموارد، ماده ی جهنم.

به هر حال ریشه آن هر چه بوده باشد (عربی، فارسی، و عبرانی) این واژه در قرآن مجید نامی است برای محلی که مملو از انواع عذاب‌ها و کانون قهر و غضب الهی است، و دارای درکات و مراتب مختلف است.

۲.۲ – سقر

در دومین آیه به یکی دیگر از نام‌های دوزخ برخورد می‌کنیم و آن «سقر» است، بعد از اشاره به داستان یکی از مشرکان لجوج و سرسخت (ولید بن مغیره) می‌فرماید به زودی او را وارد «سقر» می‌کنیم، و تو نمی‌دانی سقر چیست (آتشی است که) چیزی را (به حال خود) باقی نمی‌گذارد، و نه چیزی را رها می‌کند، پوست تن را به کلی دگرگون می‌سازد. «ساصلیه سقر ـ و ما ادراک ما سقر ـ لا تبقی و لا تذر ـ لواحه للبشر».
به هر حال «سقر» یکی از نام‌های دوزخ است که در اصل از ماده ی «سقر» (بر وزن فقر) به معنی دگرگون شدن و ذوب شدن بر اثر تابش آفتاب گرفته شده.

[۱۵] احمد بن فارس، معجم مقاییس اللغه، ج۳، ص۸۶.

[۱۶] راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ج۱، ص۲۳۵.

بعضی آن را نام یکی از طبقات وحشتناک دوزخ می‌دانند چنانکه در حدیثی از امام صادق (علیه‌السّلام) می‌خوانیم: دره‌ای است به نام سقر که جایگاه متکبران است و هرگاه نفس بکشد دوزخ را می‌سوزاند.

[۱۷] فیض کاشانی، ملا محسن، تفسیر صافی، ذیل آیه‌ی ۴۸ سوره‌ی قمر.

در صحاح اللغه آمده است که «سقرات الشمس» به معنی شدت تابش آفتاب است، و «یوم مسقر» به معنی روز داغ و سوزان است.
در التحقیق آمده که اصل این ماده به معنی حرارت شدیدی است که رنگ اشیاء یا صفات آنها را دگرگون می‌سازد.
ولی تدریجا این واژه به صورت نامی از نام‌های آتش دوزخ درآمده است، آتشی شدید و سوزان که همه چیز را دگرگون می‌سازد.
اوصافی که در همین آیات آمده نیز شاهد این مدعی است، چرا که از یک سو می‌گوید: پوست تن را به کلی دگرگون می‌کند، و از سوی دیگر می‌فرماید: چیزی را به حال خود باقی نمی‌گدازد.

۲.۳ – نار

دیگر از اسامی دوزخ که در قرآن مجید به طور گسترده به کار رفته است «نار» است این واژه ۱۴۵ بار در قرآن مجید آمده که در غالب موارد به معنی آتش دوزخ است، هر چند در مواردی نیز به معنی آتش دنیا آمده است، از جمله در سومین آیه از آیات مورد بحث خطاب به معارضان قرآن کرده، می‌گوید: «اگر شما سوره‌ای همانند قرآن نمی‌آورید ـ و هرگز نخواهید توانست ـ از آتشی بپرهیزید که هیزم آن مردم (گنهکار) و سنگ‌ها است که برای کافران آماده شده است.
واژه ی «نار» به معنی هر گونه «آتش» است، راغب در مفردات می‌گوید: «نار» به معنی شعله‌ای است که در برابر حس انسان ظاهر می‌شود، و به حرارت تنها نیز «نار» گفته می‌شود، بعضی معتقدند «نار» و «نور» از یک ریشه گرفته شده و هر دو با هم همراهند.
به هر حال کثرت استعمال این واژه در خصوص آتش دوزخ در آیات قرآن به حدی است که به صورت نامی از نام‌های دوزخ درآمده.
قرآن مجید در آیه ی ۱۰ آل عمران، اشاره به گروهی از مجرمان کرده می‌گوید: «و اولئک هم وقود النار»: «آنها هیزم آتشند» یعنی هیزم دوزخند.
تعبیر به «اصحاب النار» در آیات متعدد نیز در مورد دوزخیان به کار رفته است و لذا اصحاب النار در مقابل اصحاب الجنه قرار داده شده.

[۱۸] اعراف/سوره۷، آیه۴۴.

[۱۹] حشر/سوره۵۹، آیه۲۰.

ضمنا از اوصافی که در این آیه برای آتش دوزخ شمرده شده این است هیزم و آتش گیره ی آن خود انسان‌ها به اضافه ی سنگ‌ها (بتها) هستند، بنابراین آتش دوزخ از این نظر هیچ شباهتی به آتش دنیا ندارد.

۲.۴ – سعیر

در چهارمین آیه به نام و توصیف دیگری درباره ی این کانون قهر الهی یعنی (سعیر) برخورد می‌کنیم.
بعد از اشاره به هدف نزول قرآن که انذار مردم و بیم

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.