پاورپوینت کامل جهت (پایگاهمدیریتاطلاعاتعلوماسلامی) ۱۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل جهت (پایگاهمدیریتاطلاعاتعلوماسلامی) ۱۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل جهت (پایگاهمدیریتاطلاعاتعلوماسلامی) ۱۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل جهت (پایگاهمدیریتاطلاعاتعلوماسلامی) ۱۶ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل جهت (پایگاهمدیریتاطلاعاتعلوماسلامی) ۱۶ اسلاید در PowerPoint
مقالات مرتبط: جهت (منطق).
مقالات مشابه: جهت (علوم دیگر).
جهت، یکی از اصطلاحات بهکار رفته در علم منطق بوده و به معنای صورت ذهنی یا لفظ دال بر کیفیت نسبت محمول به موضوع در قضیه است.
[۱] خوانساری، محمد، منطق صوری، ص۶۲-۶۳.
فهرست مندرجات
۱ – توضیح اصطلاح
۲ – اقسام جهت
۲.۱ – جهت امتناع
۲.۲ – جهت وجوب
۲.۳ – جهت امکان
۳ – تفاوتهای ماده و جهت
۴ – مستندات مقاله
۵ – پانویس
۶ – منبع
۱ – توضیح اصطلاح
نسبت میان موضوع و محمول در هر قضیهای در واقع و نفسالامر دارای حالت و کیفیتی خاص از وجوب یا امکان و یا امتناع است که آن را «ماده» یا «عنصر» حکم و قضیه میگویند. تصور، همان حالت واقعی یا لفظی که بر آن دلالت میکند «جهت قضیه» نامیده میشود؛ بنابراین جهات قضایا از ملاحظه ماده یا کیفیت واقعی حکم در ذهن یا لفظ پدید میآیند.
[۲] مشکوهالدینی، عبدالمحسن، منطق نوین مشتمل بر اللمعات المشرقیه فی الفنون المنطقیه، ص۳۰۰-۳۰۴.
اگر کسی به این کیفیت توجه نداشته باشد، ماده موجود است، ولی جهت وجود ندارد، زیرا ماده برای قضایای خارجیه و نفسالامری و جهت برای قضایای ذهنیه است. در قضیه لفظیه، لفظ دالّ بر جهت ذهنیه را «جهت قضیه» میگویند. اگر در قضیه به کیفیت نسبت محمول به موضوع تصریح شود که امری ضروری است یا ممتنع یا ممکن، آن قضیه را «موجهه» یا «منوعه» و یا «رباعیه» نامند و لفظی را که دال بر آن کیفیت باشد «جهت» یا «نوع» مینامند و اگر بدان تصریح نشود، آن قضیه را «مطلقه» یا «غیر موجهه» نامند.
برای مثال قضیه «هر انسانی بالضروره جسم است»، قضیه موجهه نامیده میشود و لفظ «بالضروره» جهت قضیه است. ماده در همه قضایا یکی از سه چیز (وجوب، امکان و امتناع) است نه بیشتر و نه کمتر، زیرا این سه، اجزای قضیه منفصله الحقیقیهایاند که نه ارتفاع هر سه ممکن است و نه اجتماع یکی با دیگری از آنها جایز است.
[۳] ابنسینا، حسین بن عبدالله، الشفا (منطق)، ج۱، ص۱۱۲.
۲ – اقسام جهت
به تبع ماده قضیه که امتناع، ضرورت یا وجوب و امکان است، جهت قضیه نیز به جهت امتناع، جهت وجوب و جهت امکان تقسیم میشود.
[۴] ابن سهلان ساوی، عمر بن سهلان، البصائر النصیریه، ص۱۸۹.
[۵] مجتهد خراسانی (شهابی)، محمود، رهبر خرد، ص۱۶۶.
۲.۱ – جهت امتناع
جهت امتناع، لفظی است که بر امتناع نسبت محمول به موضوع در قضیه دلالت میکند؛ یعنی دلالت دارد که محمول در واقع نسبت به موضوع ممتنعالوجود است؛ مانند لفظ «بالامتناع» در قضیه النقیضان مجتمعا
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 