پاورپوینت کامل ثقیف (دانشنامهجهاناسلام) ۳۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ثقیف (دانشنامهجهاناسلام) ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ثقیف (دانشنامهجهاناسلام) ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ثقیف (دانشنامهجهاناسلام) ۳۲ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل ثقیف (دانشنامهجهاناسلام) ۳۲ اسلاید در PowerPoint
مقالات مرتبط: ثقیف (مفرداتنهجالبلاغه).
ثَقیف، قبیله بزرگ عرب عدنانی است که در گذشته از قبایل هَوازِن به شمار می رفتند.
[۱] سمعانی، ج۱، ص۵۰۸ـ۵۰۹.
[۲] احمد بن علی قلقشندی،نهایه الارب فی المعرفه انساب العرب ص۱۸۶.
[۳] ابن خلدون، ج۲، ص۳۶۹.
فهرست مندرجات
۱ – نسل ثقفیان
۲ – معنای ثقیف
۳ – نسب شناسی و معنای عدنان
۴ – محل زندگی قبیله ثقیف
۵ – راهنمای سپاه ابرهه از قبیله ثقیف
۶ – ارتباط ثقفیان با دولت ساسانی
۷ – ارتباط ثقفیان با دولت حیره
۸ – بت پرستی ثقفیان در دوره جاهلیت
۹ – درخواست پیامبر از ثقفیان و عدم اجابت آن
۱۰ – شرکت ثقفیان در جنگ علیه مسلمانان
۱۱ – پذیرش اسلام و تخریب بتخانه از سوی ثقفیان
۱۲ – مفاد معاهده پیامبر با ثقفیان
۱۳ – نقش ثقفیان در جنگها و فتوحات مسلمانان
۱۴ – وضعیت کنونی ثقفیان
۱۵ – فهرست منابع
۱۶ – پانویس
۱۷ – منبع
۱ – نسل ثقفیان
ثقفیان از نسل قَسِیّ بن مُنَبِّه بن بکربن هَوازِن (ابورِغال ) بودند
[۴] ابن حزم، جمهره انساب العرب ص۲۶۶.
[۵] یعقوبی، تاریخ، ج۱، ص۲۲۵.
[۶] یعقوبی، تاریخ، ج۱، ص۲۲۷.
مرکّب از دو گروه بزرگ به نامهای اَحْلاف و بنومالک.
[۷] ابن عنبه، الفصول الفخریه ص۶۵.
۲ – معنای ثقیف
ثقیف لقب قسی بن منبّه بود که در عربی به معنای مرد زیرک و چالاک است.
[۸] احمد بن علی قلقشندی،نهایه الارب فی المعرفه انساب العرب ص۱۸۶.
[۹] عبدالرحیم بن عبدالکریم صفی پوری، منتهی الارب فی لغه العرب ذیل «ثقف ».
۳ – نسب شناسی و معنای عدنان
در نسب شناسی عربی، عدنان در مرتبه جَذْم یا نخستین مرتبه اَنساب عرب مُسْتَعْرَبه قرار دارد
[۱۰] یواقیت العلوم، ص۱۸۶.
که به معنای اصل و بن هر چیز است.
[۱۱] عبدالرحیم بن عبدالکریم صفی پوری، منتهی الارب فی لغه العرب ذیل «جذم».
۴ – محل زندگی قبیله ثقیف
مساکن قبیله ثقیف از عصر جاهلیت در ناحیه طائف قرار داشت که پس از غلبه ثقفیان بر قبیله عدوان بن عمرو به تصرف آنان در آمده بود.
[۱۲] یعقوبی، البلدان، ص۳۱۶.
[۱۳] سمعانی، ج۱، ص۵۰۹.
[۱۴] ابن خلدون، ج۲، ص۳۷۰.
[۱۵] احمد بن علی قلقشندی،نهایه الارب فی المعرفه انساب العرب ص۱۸۶.
۵ – راهنمای سپاه ابرهه از قبیله ثقیف
ثقفیان در عام الفیل (۵۷۰ میلادی ) که اَبْرَهه حبشی به قصد ویران کردن کعبه راهی مکه شد، یکی از افراد قبیله خود به نام ابورِغال را راهنمای سپاه او کردند اما ابورغال پیش از رسیدن به شهر در مکانی به نام مُغَمَّس، در یک منزلیِ مکه، درگذشت. بعدها مردم قبر او را سنگباران می کردند.
[۱۶] ابن هشام، السیره النبویه قسم۱، ص۴۷ـ ۴۸.
[۱۷] مسعودی، ج۲، ص۲۰۰ـ۲۰۱.
۶ – ارتباط ثقفیان با دولت ساسانی
ثقفیان با دولت ساسانی آشنایی داشتند. حارث بن کَلده ثقفی، طبیب معروف عرب، پیش از اسلام به جندی شاپور و فارس سفر کرد و پس از آموختن طب در دانشگاه جندی شاپور و کسب مهارت، به قبیله اش بازگشت.
[۱۸] علی بن یوسف قفطی، تاریخ الحکماء ص۱۶۱.
[۱۹] ابن جلجل، طبقات الاطباء والحکماء ص۵۴.
۷ – ارتباط ثقفیان با دولت حیره
ثقفیان با دولت حیره، که تابع ساسانیان بود، نیز ارتباط داشتند. هِند (دختر نُعمان بن مُنذِر) که تا عصر معاویه زنده بود، مفاخرات دو تن از ثقفیان را در حضور پدرش، به خاطر داشت.
[۲۰] مسعودی، ج۳، ص۲۱۴ـ۲۱۵.
۸ – بت پرستی ثقفیان در دوره جاهلیت
ثقفیان در دوره جاهلیت، مانند اکثر مردم عرب، بت پرست بودند و نام بتشان لات بود که ذکرش در قرآن آمده است.
[۲۱] نجم/سوره۵۳، آیه۱۹.
[۲۲] ابن هشام، السیره النبویه قسم۱، ص۴۷.
[۲۳] یاقوت حموی، ذیل «اللات ».
پرستش لات ظاهراً از نَبَطیان به قبیله ثقیف رسیده بود.
[۲۴] سیدعبدالعزیز سالم، تاریخ العرب فی عصرالجاهلیه ص۳۷۶-۳۷۸.
آل عَتّاب بن مالک، از بنی عَجلان ثقفی،
[۲۵] واقدی، ج۳، ص۹۷۲.
پرده دار و خدمتگزار بتخانه و بت لات بود.
۹ – درخواست پیامبر از ثقفیان و عدم اجابت آن
پیامبر اسلام پس از فوت حامی بزرگ خویش، ابوطالب، در سال دهم بعثت، برای جلب حمایت و همراهی قبیله ثقیف به طائف رفت، ولی بزرگان ثقیف خواست پیامبر را اجابت نکردند و به آزارش برخاستند.
[۲۶] یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۳۵ـ۳۶.
[۲۷] ابن هشام، السیره النبویه قسم۱، ص۴۱۹.
۱۰ – شرکت ثقفیان در جنگ علیه مسلمانان
ثقفیان طائف، که با قریشیان مکه هم پیمان بودند، در بعضی جنگهای آنان با مسلمانان، همچون اُحد و حُدَیبیه، شرکت کردند.
[۲۸] واقدی، ج۱، ص۲۰۳.
[۲۹] واقدی، ج۲، ص۵۷۹.
پس از پیروزیهای متعدد مسلمانان، تدریجاً چند تن از افراد قبیله ثقیف به مسلمانان پیوستند.
[۳۰] ابراهیم بن محمد ثقفی، الغارات ج۲، ص۵۱۶ـ۵۱۷.
ثقفیان در غزوه حُنَین در سال هشتم از مسلمانان شکست خوردند و به طائف گریختند که به محاصره طائف در همان سال انجامید و پس از حدود بیست روز پایان یافت.
۱۱ – پذیرش اسلام و تخریب
راهنمای خرید:
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 