پاورپوینت کامل تأخر زمانی ۳۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل تأخر زمانی ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل تأخر زمانی ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل تأخر زمانی ۳۴ اسلاید در PowerPoint :

تقدم و تاخر به زمان

تقدم در لغت به معنای جلو و پیشی و در زبان انگلیسی معادل Anteriority است و در اصطلاح فلسفی، متقدم یعنی امری که از جهتی از جهات جلو و قبل باشد؛ وضع تاخر مقابل تقدم است.

فهرست مندرجات

۱ – وجوه تقدم و تاخر
۲ – انواع تقدم‌ها
۳ – اقسام تقدم به زمان
۳.۱ – تقدم و تاخر میان اجزای زمان
۳.۲ – تقدم و تاخر میان حوادث منطبق بر زمان
۴ – دیدگاه شیخ اشراق
۵ – ملاک تقدم و تاخر
۶ – معیت زمانی
۷ – پانویس
۸ – منبع

۱ – وجوه تقدم و تاخر

تقدم و تاخر بر دو وجه است؛ یکی این که “ما فیه التقدم” و “ما به التقدم” یکی است. مانند تقدم بعضی از اجزای زمان بر بعضی دیگر در قبلیات و بعدیات. دوم این که تقدم و تاخر به نفس آن معنی نباشد و بلکه به واسطه معنی دیگر باشد. در این مورد بین ما فیه التقدم و ما به التقدم فرق است؛ مانند تقدم انسانی که پدر است به انسانی که فرزند است (پسر است) که تقدم در این جا در معنی انسانیت نیست و بلکه در معنی دیگری است که زمان و یا وجود باشد. پس در این مورد “ما فیه التقدم و تاخر” در متقدم و متاخر وجود یا زمان است و “ما به التقدم و التاخر” خصوص ابوت و بنوت است. همان طور که تقدم پاره‌ای از اجسام بر پاره‌ای دیگر به وجود است و نیز تقدم علت بر معلول به وجود است و همین طور تقدم دو بر چهار. اگر در این گونه تقدم و تاخرها وجود اعتبار نشود، تقدم و تاخری نخواهد بود، بنابراین تقدم و تاخر، کمال و نقص، قوت و ضعف در وجودات به نفس هویت آن‌ها است و نه به امری دیگر و در اشیا و ماهیات به نفس وجودات آن‌ها است نه به نفس آن‌ها و بالجمله متقدم یعنی چیزی که از لحاظ وجودی یا ماهوی قبل از وجود امر دیگر باشد که قهرا به جز در مورد تقدم وجودی و شرفی ذات حق در مواردی، تقدم و تاخر از امور نسبی است.

۲ – انواع تقدم‌ها

انواع تقدم‌ها که از اعراض ذاتی وجود است

[۱] موسوعه مصطلحات فلسفه عندالعرب، ج۱، ص۱۷۶.

عبارتند از: تقدم و تاخر بالطبع، بالشرف، بالزمان، بالرتبه، بالدهر، بالحق، بالحقیقه و المجاز، بالجوهر، بالعلیه.

[۲] نهایه الحکمه، طباطبایی، محمد حسین، ص۲۲۵، قم، نشر اسلامی، ۱۴۲۲ق، چ شانزدهم.

از این میان، تا زمان ابوعلی سینا دو قسم تقدم و تاخر مکانی (رتبی) و زمانی مشهور بوده است.

[۳] الهیات شفا، ابوعلی سینا، حسین، ص۱۶۳، قم، نشر مکتبه ایت الله نجفی مرعشی، ۱۴۰۴ق.

متکلمان قسم بالذات (که قسمی از تقدم و تاخر زمانی و میان اجزای زمان است) را به آن اضافه نمودند و میرداماد تقدم و تاخر دهری را اضافه نمود و ملاصدرا تقدم بالحق و تقدم بالحقیقه و المجاز را به این لیست اضافه کرده است.

[۴] الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه، ملاصدرا، صدر الدین محمد، ج۳، ص۲۵۷، قم، نشر مصطفوی، ۱۳۶۸ش، چ سوم.

البته در تقدم و تاخر، گاه انواع تقدم‌ها و یا چند نوع از آن در بین دو امر صادق است. مانند تقدم بالعلیه که علت از این جهت متقدم بر معلول است و به مرتبه هم متقدم بر معلول است و به شرف هم متقدم بر معلول است و در علت علل همه انواع تقدم‌ها وجود دارد.

۳ – اقسام تقدم به زمان

تقدم به زمان عبارتست از تقدم اجزای زمان بر یک دیگر و نیز تقدم برخی از حوادث و رویدادهای زمانی، که بر زمان منطبق می‌شوند؛

[۵] نهایه الحکمه، علامه طباطبایی، ص۲۲۷.

مثل تقدم افلاطون بر ارسطو . این قسم از تقدم و تاخر به دو نوع است؛

۳.۱ – تقدم و تاخر میان اجزای زمان

تقدم و تاخر میان اجزای زمان، مانند تقدم دیروز بر امروز در این قسم از تقدم، دو جزء از زمان، مانند امروز و دیروز در اینکه قوه و استعداد اجزای لاحق را حمل می‌کنند مشترکند، ولی فقط موجود متقدم است که استعداد متاخر را داراست نه بر عکس و موجود متاخر فعلیت جزء متقدم را حمل می‌کند و به علت اینکه فعلیت و قوه با یکدیگر جمع نمی‌شوند اجزای زمانی متقدم و متاخر با هم اجتماع زمانی پیدا نمی‌کنند ولو از جهات دیگر با هم اجتماع داشته باشند.

[۶] الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه، ملاصدرا، صدر الدین محمد، ج۳، ص۲۵۶، قم، نشر مصطفوی، ۱۳۶۸ش، چ سوم.

البته نباید تصور کرد که این اختلاف پس و پیش در اجزای زمان مستند به پیدایش مبدا مفروضی است مانند مبدا تاریخی و مانند آن. زیرا تقدم و تاخرهایی که از این راه عارض اجزای زمان می‌شوند قابل تغییر می‌باشند، در صورتی که تقدم و تاخر امروز و فردا انگونه نیستند. مثلا اگر میلاد مسیح را مبدا تاریخی قرار بدهیم اجزا زمانی که از دو سوی به مبدا نامبرده نزدیکترند، بر اجزای دورتر مقدم هستند. و در نتیجه دیروز و فردای بی مبدا بر پریروز و پس فردای آن مقدمند و همچنین دیروز و فردای مبدا با هم هستند در حالی که به حسب حقیقت ، هر روز پیش از فردای خودش می‌باشد و هیچگاه اجزای زمان با هم نمی‌باشند.

[۷] اصول فلسفه و روش ریالیسم، مطهری، مرتضی، ج۴، ص۲۶۴، قم، نشر صدرا، ۱۳۶۸ش، چ چهارم.

۳.۲ – تقدم و تاخر میان حوادث منطبق بر زمان

تقدم و تاخر میان حوادث منطبق بر زمان؛ مانند تقدم تولد افلاطون بر تولد ارسطو. این امور، در حقیقیت حرکت‌هایی هستند که بر زمان منطبق می‌گردند و برخی بر برخی دیگر تقدم زمان دارد. این تقدم و تاخر به واسطه زمانی است که تعین این حرکات بوده و امتداد آ

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.