پاورپوینت کامل بیان السعاده فی مقامات العباده (مرکز نور) ۴۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل بیان السعاده فی مقامات العباده (مرکز نور) ۴۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بیان السعاده فی مقامات العباده (مرکز نور) ۴۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل بیان السعاده فی مقامات العباده (مرکز نور) ۴۹ اسلاید در PowerPoint :

بیان السعاده فی مقامات العباده (مرکز نور)

بیان السعاده فی مقامات العباده تفسیر عرفانی و شیعی قرآن به عربی، تالیف حاج ملا سلطان محمد گنابادی (۱۲۵۱- ۱۳۲۷)، ملقب به سلطان علیشاه و مشهور به سلطانعلی گنابادی، از اقطاب متاخر سلسله نعمت اللهی است. مؤلف آن را به نام مرشد خود، حاج محمد کاظم اصفهانی ملقب به سعادت علیشاه ، نوشته است

[۱] سلطانحسین تابنده، نابغه علم و عرفان در قرن چهاردهم، شرح حال مرحوم حاج ملا سلطانمحمد گنابادی: سلطانعلیشاه، تهران ۱۳۵۰ ش، ص۱۹۵.

[۲] محمد معصوم بن زین العابدین معصوم علیشاه، طرائق الحقائق، چاپ محمد جعفر محجوب، تهران ۱۳۳۹- ۱۳۴۵ ش، ج۳، ص۵۴۰.

اهمیت این تفسیر از آن روست که یگانه تفسیر کامل قرآن به مذاق عرفانی شیعه است که برجای مانده است. سبب نگارش آن، چنانکه در مقدمه‌اش

[۳] تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، گنابادى سلطان محمد، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۸ ق، چاپ، دوم، ج ۱، ص۲ .

آمده، جمع آوری لطایف و نکات نغزی بوده که در اشارات قرآن و تلویحات اخبار یافته و پیش از آن نه در کتابی دیده و نه از کسی شنیده بوده است.

فهرست مندرجات

۱ – روش تفسیر
۱.۱ – بهره از سایر دانش ها
۱.۲ – طرح مباحث فلسفی
۱.۳ – طرح نکات ادبی
۲ – تقریض و مقدمه
۳ – صحت انتساب تفسیر
۴ – اشتباه گلدتسیهر
۵ – ترجمه و شرح
۶ – منابع
۷ – پانویس
۸ – منبع

۱ – روش تفسیر

این تفسیر نیز، مانند اغلب آثار سلطان علیشاه، با مقدمه‌ای در حقیقت علم و علائم آن و جهل مرکب و ملازمت علم و عمل آغاز شده، سپس مؤلف مطالب جامعی درباره قرآن و فضیلت آن، تفسیر، تنزیل و تاویل قرآن و دیگر مقدمات لازم برای تفسیر قرآن بیان کرده

[۴] تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، گنابادى سلطان محمد، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۸ ق، چاپ، دوم، ج ۱، ۲ مقدمه، ص۳- ۲۱

و آنگاه به تفسیر تمامی آیات پرداخته است. البته گاه نیز، در ضمن تفسیر، به تناسب موضوع، مقالات مستقلی (غالبا عرفانی) تحت عنوان «تحقیق» نوشته است.
مدار این تفسیر بر حول مفهوم ولایت به معنای عرفانی و شئون و جوانب مختلف آن است، چنانکه در آن، آیات راجع به کفر و ایمان، به کفر و ایمان نسبت به مقام ولایت تفسیر شده است

[۵] تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، گنابادى سلطان محمد، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۸ ق، چاپ، دوم، ج ۱، ص۲۲۳، مقدمه سلطانحسین تابنده.

همچنین، مؤلف برای کلمه «رب» دو تعبیر به دست می‌دهد: یکی «رب مطلق» که مقام الوهیت است، دیگر «رب مضاف» که منظور از آن مقام ولایت است که ظهور رب مطلق باشد

[۶] تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، گنابادى سلطان محمد، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۸ ق، چاپ، دوم، ج ۱، ص۶۳

. از آنجا که مفسر اساس مذهب شیعه را پیروی از همین اصل می‌داند و به اتحاد ذاتی تصوف حقیقی و تشیع به معنای ولوی آن قائل است، کسانی را که از بعد عرفانی تشیع غافل‌اند، درباره گرایش این تفسیر، دچار تردید می‌کند، چنانکه صاحب التفسیر و المفسرون

[۷] محمد حسین ذهبی، التفسیر و المفسرون، قاهره ۱۴۰۹/ ۱۹۸۹، ، ج۲، ص۱۹۲- ۲۰۳، ۲۲۶

در این که بیان السعاده را در شمار تفاسیر صوفیه ذکر کند یا تفاسیر شیعه، مردد است.
تعصب و جانبداری سخت حاج ملا سلطان محمد در مذهب تشیع به حدی بود که در چاپ دوم تفسیر، به اجازه خود او، قسمتهایی که ممکن بود موجب اختلاف میان شیعه و سنی شود، به منظور تقریب و حفظ وحدت مذاهب اسلامی ، تعدیل شد

[۸] تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، گنابادى سلطان محمد، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۸ ق، چاپ، دوم، ج ۱، مقدمه سلطانحسین تابنده، صید

۱.۱ – بهره از سایر دانش ها

بیان السعاده علاوه بر جنبه‌های عرفانی، جنبه‌های روایی، فقهی، فلسفی، کلامی و ادبی نیز دارد. از جنبه نقلی و روایی و بحث درباره شان نزول آیات، مباحث مستوفایی دارد و عمده اقوال و مطالب منقول در آن مستند به احادیث و اخبار مروی از پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و ائمه اطهار علیهم‌السّلام است. در نقل احادیث، از تفسیر صافی فیض کاشانی و تفسیر برهان سید هاشم بحرانی، استفاده کرده است

[۹] رساله ترجمه حال کیوان قزوینی، در دو رساله در تاریخ جدید تصوف ایران، کیوان سمیعی، تهران ۱۳۷۰ شص۱۳۵

.
سلطانعلی شاه در خصوص اخبار مختلفی که در تفسیر آیات نقل کرده، مانند اخبار وارده درباره شجره منهیه در قصه آدم ، به جمع و تطبیق میان آنها مبادرت نموده است، به گونه‌ای که همه اقوال در مقام و مرتبه خود با یکدیگر سازگارند، مگر در موارد نادری که صحت اخبار مخدوش باشد

[۱۰] تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، گنابادى سلطان محمد، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۸ ق، چاپ، دوم، ج ۱، ج ۱، ص۸۱، ج۲، ص۱۷۳.

۱.۲ – طرح مباحث فلسفی

با اینکه اساس این تفسیر، اخبار ائمه اطهار علیهم‌السّلام و عرفان مبتنی بر آن است، مشتمل بر اصطلاحات و مباحث فلسفی و حکمی نیز هست، مانند تحقیق در مراتب وجود و تشکیک در حقیقت آن

[۱۱] تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، گنابادى سلطان محمد، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۸ ق، چاپ، دوم، ج ۱، ج۱، ص۳۷

که غالبا به روش استاد خود، حاج ملا هادی سبزواری، و بر اساس آرا و اقوال ملا صدرا است و از این حیث به تفاسیر ملا صدرا بر قرآن شباهت دارد. وی آرای فلسفی را با لطایف عرفانی و عقاید کلامی درهم آمیخته و در مسائلی از قبیل معراج، جبر و اختیار، و بداء، که فلاسفه و متکلمان در آنها اختلاف نظر دارند، به جمع و تطبیق آرا پرداخته است

[۱۲] تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، گنابادى سلطان محمد، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۸ ق، چاپ، دوم، ج ۱، ج ۱، ص۲۱۸- ۲۲۰، ج۲، ص۲۷۶، ۲۷۷، ۴۳۱- ۴۳۳

۱.۳ – طرح نکات ادبی

بیان السعاده، متضمن مباحث ادبی نیز هست و در آن، ضمن تفسیر، نکات ادبی آیات و ترکیب لغات هم، به تناسب موضوع، مطرح شده است. برای مثال، در وجوه محتمل معانی حروف آغازین برخی سوره‌ها، مثل «الم» در بقره، بحثهای مفصلی آمده است

[۱۳] تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، گنابادى سلطان محمد، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۸ ق، چاپ، دوم،ج ۱، ص۳۹- ۴۳

.
از دیگر ویژگیهای این تفسیر، آن است که مؤلف آن با وجود اعتقاد به این که جمع آوری آیات به ترتیب نزول آنها صورت نگرفته، چون معتقد به ارتباط معنوی میان آنها بوده، با توجه به ترتیب موجود میان آیات و کلمات، به بیان ارتباط معنوی میان آنها پرداخته است

[۱۴] تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، گنابادى سلطان محمد، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۸ ق، چاپ، دوم،ج ۱، ص۲۹۹

.
گرچه مؤلف بیان السعاده مجتهد بوده، در این تفسیر کمتر به مسائل فقهی پرداخته، مگر در موارد معدودی که نظر شخصی خود را، نه به صورت فتوا، اظهار کرده است، از جمله در تفسیر «و یسئلونک عن الخمر و المیسر»

[۱۵] بقره/سوره۲، آیه۲۱۹.

به حرمت استعمال تریاک

[۱۶] تفسیر بیان السعاده فى مقامات العباده، گنابادى سلطان محمد، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۸ ق، چاپ، دوم،همان، ج۱، ص۱۹۶

رای داده است.

۲ – تقریض و مقدمه

پس از تالیف بیان السعاده، حاج ملا علی نور علیشاه گنابادی، فرزند و جانشین طریقتی صاحب تفسیر، تقریظی بر این تفسیر مشتمل بر شرح حال مؤلف آن به نام رجوع الشیاطین (چاپ سنگی، تهران ۱۳۱۵) نوشت. بیان السعاده ابتدا در ۱۳۱۴ در دو جلد چاپ سنگی شد. حاج سلطان محمد حسین تابنده گنابادی ملقب به رضا علیشاه آن را مقابله و تصحیح کرد و با افزودن مقدمه‌ای در ۱۳۴۴ ش در چهار مجلد، چاپ کرد که در ۱۴۰۸ در بیروت نیز افست شد.
با انتشار بیان السعاده، عده‌ای از علما، از جمله آقا محسن مجتهد عر

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.