پاورپوینت کامل بنیسهم بن عمرو ۸۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل بنیسهم بن عمرو ۸۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۸۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل بنیسهم بن عمرو ۸۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل بنیسهم بن عمرو ۸۶ اسلاید در PowerPoint :
بنیسهم
بنیسهم از تیرههای قریش ساکن در اطراف کعبه بودند.
فهرست مندرجات
۱ – وجه تسمیه
۲ – نسب
۳ – محل سکونت
۴ – طریق جلب حمایت
۵ – بزرگان قبیله
۶ – موقعیت بنیسهم
۷ – چاههای بنیسهم
۸ – بنیسهم در دوران جاهلی
۹ – بنیسهم در دوران پیامبر
۱۰ – بنیسهم پس از پیامبر
۱۱ – شاعران بنی سهم
۱۲ – فهرست منابع
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع
۱ – وجه تسمیه
بنیسهم فرزندان سهم بن عمرو بن هُصَیص از عرب عدنانی و تیرهای از قریش بودند.
[۱] النسب، ابن سلّام الهروی، ج۱، ص۲۱۴.
[۲] المعارف، ابن قتیبه، ج۱، ص۶۹.
[۳] جمهره انساب العرب، ابن حزم، ج۱، ص۴۶۴.
میان عرب قَحطانی نیز تیرهای به نام پاورپوینت کامل بنیسهم بن عمرو ۸۶ اسلاید در PowerPoint بن ثعلبه وجود دارد.
[۴] المعارف، ابن قتیبه، ج۱، ص۱۱۵.
[۵] المعارف، ابن قتیبه، ج۱، ص۵۱۶.
[۶] معجم قبائل العرب، عمر کحّاله، ج۲، ص۵۶۰.
۲ – نسب
بنی سهم منسوب به سهم بن عمرو بن هُصیص از تیرههای قریش از قبایل عدنانیاند که شاخههای عدیّ، مُرّه و جُمح در عرض آن قرار دارند. بنی سهم متشکل از تبار سعد و سعید فرزندان سهم هستند.
[۷] النسب، ص۲۱۴.
[۸] جمهره انساب العرب، ابن حزم، ص۴۶۴.
آنان یکی از ۱۰ تیره قریشیاند که در جاهلیت از شرافت و منزلتی برخوردار بودند
[۹] المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، جوادعلی، ج ۷، ص ۱۱۲.
[۱۰] المنمق فی اخبار قریش، محمد بن حبیب البغدادی، ص۱۱۱.
و اداره برخی امور مکه را بر عهده داشتند.
[۱۱] المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، جوادعلی، ج ۷، ص ۹۱.
۳ – محل سکونت
محل سکونت آنان در شهر مکه پیرامون کعبه بود، به گونهای که یکی از درهای مسجدالحرام به باب بنی سهم شهرت داشته است.
[۱۲] مسند احمد، ج۷، ص۵۴۷.
[۱۳] المعجم الکبیر، ج۲۰، ص۲۸۹.
[۱۴] تاریخ دمشق لابن عساکر، ابن عساکر، أبو القاسم،ج۱۰، ص۸۰.
چون بنی سهم در بخش مرکزی مکه ساکن بودند از جمله قریشیان بطائح خوانده شدند.
[۱۵] المحبر، محمد بن حبیب البغدادی، ص۱۶۷.
[۱۶] المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، جوادعلی، ج ۷، ص ۲۶ و ۲۸.
محلّه ایشان در غرب مکه و از یک سمت به دارالندوه متصل بود.
[۱۷] تفسیر قرطبی، قرطبی، ج۲، ص ۱۳۰.
[۱۸] تاریخ دمشق لابن عساکر، ابن عساکر، أبو القاسم، ج۲۳، ص۸۰.
از چاههای آنان در منطقه به غمر
[۱۹] اخبار مکه و ماجاء فیها من الآثار، ج۲، ص۲۲۰.
[۲۰] السیره النبویه (سیره ابن هشام ت السقا)، عبدالملک بن هشام، ج۱، ص۱۴۹.
و زمزم
[۲۱] اخبار مکه و ماجاء فیها من الآثار، ج۲، ص۲۱۹.
اشاره شده که مکان اولی مشخص نیست.
۴ – طریق جلب حمایت
بنی سهم هرگاه میخواستند از حمایت قبیله خود بهره مند شوند، روی صخرهای به نام «مسلم» میرفته، فریاد «واصباحا» سر میدادند. عاص بن وائل سهمی از بزرگان این تیره، با تضییع حق یکی از مسافران مکه، زمینه ساز پیدایش پیمان حلف الفضول در حمایت از ستمدیدگان گردید.
[۲۲] المنمق فی اخبار قریش، محمد بن حبیب البغدادی، ص۱۱۱.
[۲۳] المنمق فی اخبار قریش، محمد بن حبیب البغدادی، ۱۸۶.
بر اثر قرابت نَسَبی بنی سهم و بنی عدی و مناسبات خانوادگی میان آن دو، این دو تیره با یکدیگر همپیمان شدند و در برخی منازعات از هم حمایت میکردند؛ اما در حادثهای به دست بنی عدی که به قتل یکی از سهمیان انجامید این پیمان شکسته شد.
[۲۴] المنمق فی اخبار قریش، محمد بن حبیب البغدادی، ص۲۶۷.
۵ – بزرگان قبیله
بنی سهم در درگیری و رقابت خاندان قصی میان بنی عبد مناف و بنی عبدالدار بر سر مناصب مکه، جانب بنی عبدالدار را گرفتند و با دیگر حامیان بنی عبدالدار پیمانی بستند که به پیمان «لعقه الدم» شهرت یافت؛ گویا بنی سهم پس از کشتن شتر (یا گاوی) خون آن را در ظرفی ریخته، ضمن پیمان با بنی عبدالدار، دستان خود را در آن خون فرو بردند.
[۲۵] المنمق فی اخبار قریش، محمد بن حبیب البغدادی، ص۳۳.
[۲۶] المنمق فی اخبار قریش، محمد بن حبیب البغدادی، ص۲۷۴.
[۲۷] تاریخ یعقوبی، یعقوبی، ج۱، ص۲۴۸.
[۲۸] الطبقات الکبری ط العلمیه، ابن سعد، ج۱، ص۶۳.
گفته شده: بنی سهم که از حیث شمار اشراف و بزرگان نسبت به دیگر تیرههای قریش فزونی داشتند در این خصوص در مقام رقابت و تفاخر برآمدند. در شمارش، تعداد بزرگان بنی عبد مناف فزونی یافت، از این رو بنی سهم افرادی از بزرگان خود را که در قید حیات نبودند نیز برشمردند و آنگاه بر بنی عبد مناف فزونی یافتند، زیرا در جاهلیت شمار سهمیها بیشتر از بنی عبد مناف بود. بنا به نظر برخی مفسران سوره تکاثر به همین موضوع اشاره دارد:
[۲۹] التبیان فی تفسیر القرآن، شیخ طوسی، ج۱۰، ص۴۰۲.
[۳۰] اسباب النزول، واحدی، ص ۴۶۴.
[۳۱] تفسیر قرطبی، قرطبی، ج۲، ص ۱۶۸.
«اَلهـکُمُ التَّکاثُر حَتّی زُرتُمُ المَقابِر کَلاّ سَوفَ تَعلَمون ثُمَّ کَلاّ سَوفَ تَعلَمون کَلاّ لَو تَعلَمونَ عِلمَ الیَقین لَتَرَوُنَّ الجَحیم =شما را افتخار بر یکدیگر به افزونی (در مال و افراد) سرگرم کرد، تا گورستانها را دیدار کردید (و مردگان را نیز به حساب آوردید) چنین نیست (که میپندارید) بزودی خواهید دانست…. سوگند که دوزخ را خواهید دید».
۶ – موقعیت بنیسهم
بنیسهم در همسایگی دار النَدوه در غرب کعبه سکنا داشتند.
[۳۲] المعرفه و التاریخ، الفسوی، ج۱، ص۵۲۵.
[۳۳] البدایه و النهایه، ابن کثیر، ج۱، ص۱۹۱.
از این رو، در شمار قریش بِطاح بودند. از آن جا که یکی از ورودیهای مسجد الحرام در سمت خانههای آنها قرار داشت
[۳۴] حجاز در صدر اسلام، صالح احمد العلی، ص۴۷۵.
، این ورودی به گفته ازرقی و فاکهی، باب بنیسهم نام گرفت
[۳۵] اخبار مکه، ازرقی، ج۲، ص۹۳.
[۳۶] اخبار مکه، فاکهی، ج۲، ص ۱۷۰.
که امروز به باب عمره مشهور است.
[۳۷] الجامع اللطیف، ابن ظهیره، ج۱، ص۱۲۹.
[۳۸] تحصیل المرام، محمد بن احمد الصباغ، ج۱، ص۲۴۸.
[۳۹] تحصیل المرام، محمد بن احمد الصباغ، ج۱، ص۳۸۶.
دار العَجَله، خانه سعید بن سهم ، از معروفترین خانههای بنیسهم در مکه است. یاقوت آن را نخستین خانه ساخته شده در مکه دانسته است.
[۴۰] معجم البلدان، یاقوت الحموی، ج۲، ص۴۲۲.
به ادعای خود سهمیان، این خانه پیش از دار الندوه ساخته شده بود؛ اما بلاذری این سخن را نپذیرفته است.
[۴۱] فتوح البلدان، البلاذری، ج۱، ص۶۰.
۷ – چاههای بنیسهم
بنیسهم در مکه چاههایی به نام غَمر
[۴۲] السیره النبویه، ابن هشام، ج۱، ص۱۴۹.
[۴۳] اخبار مکه، ازرقی، ج۲، ص۲۲۲.
[۴۴] معجم البلدان، یاقوت الحموی، ج۴، ص۲۱۱.
و رَمرَم داشتند.
[۴۵] اخبار مکه، ازرقی، ج۲، ص۲۱۹.
[۴۶] العقد الثمین، محمد الفاسی، ج۱، ص۸.
غمر از آنِ عاص بن وائل سهمی بود. بر پایه سروده فردی از سهمی ها، غَمْر آب بسیار داشت و برای حاجیان خانه خدا حفر شده بود.
[۴۷] اخبار مکه، ازرقی، ج۲، ص۲۲۰.
بر پایه گزارشی، چاه رَمرَم در گسترش مسجد الحرام در روزگار منصور عباسی (حک:۱۳۶-۱۵۸ق.) در محدوده مسجد قرار گرفت.
[۴۸] اخبار مکه، ازرقی، ج۲، ص۲۱۹.
[۴۹] العقد الثمین، محمد الفاسی، ج۱، ص۸.
۸ – بنیسهم در دوران جاهلی
بنیسهم در این دوران در شمار ده تیره مشهور قریش بودند که از شرافت و منزلت برخوردار بودند و در اداره امور مکه نقش داشتند.
[۵۰] المنمق، ابن حبیب، ج۱، ص۱۱۱.
[۵۱] المحبر، ابن حبیب، ج۱، ص۱۶۶.
[۵۲] المفصل، جواد علی، ج۷، ص۱۱۲.
آنها در این عصر عهدهدار اموالی بودند که برای بتها هنگام صلح یا نبرد اختصاص مییافت. در آستانه ظهور اسلام ، حارث بن قیس سهمی عهدهدار این سمت بود.
[۵۳] اسد الغابه، ابن اثیر، ج۱، ص۴۱۱.
[۵۴] الاصابه، ابن حجر العسقلانی، ج۱، ص۶۸۶.
[۵۵] المفصل، جواد علی، ج۹، ص۲۴۹.
از همپیمانان بنیسهم میتوان به بنی عدی بن کعب ، از تیرههای قریش، اشاره کرد. این همپیمانی هنگامی صورت گرفت که بر بنیسهم مسلم شد که توان رویارویی با رقیبشان بنی عبد شمس را ندارند.
[۵۶] اخبار مکه، ازرقی، ج۲، ص۲۶۱.
بعدها به سبب مجروح شدن فردی از بنیسهم از سوی حارثه عدوی، پیمان بنیسهم و بنیعدی از هم گسیخت.
[۵۷] المنمق، ابن حبیب، ج۱، ص۲۶۷.
بنیسهم در ستیز بنی عبد الدار و بنی عبد مناف که برای دستیابی به مناصب کعبه روی داد، همراه بنی مخزوم ، بنیجُمح و بنیعُدی کنار بنیعبدالدار، پیمان حلف الاحلاف (لَعقه الدم:خونلیسان) را پدید آوردند.
[۵۸] المنمق، ابن حبیب، ج۱، ص۳۳.
[۵۹] المنمق، ابن حبیب، ج۱، ۵۱.
[۶۰] تاریخ یعقوبی، ابن یعقوب، ج۱، ص۲۴۸.
[۶۱] تاریخ یعقوبی، ابن یعقوب، ج۲، ص ۱۷.
[۶۲] جمهره انساب العرب، ابن حزم، ج۱، ص۱۵۸.
بر پایه گزارشی، بنیسهم در شکلگیری این پیمان نقشی ویژه داشت و تیرههای یاد شده را بدین کار تشویق کرد.
[۶۳] تاریخ یعقوبی، ابن یعقوب، ج۱، ص۲۴۸.
[۶۴] المفصل، جواد علی، ج۷، ص۶۰.
خودداری عاص بن وائل سهمی، پدر عمرو عاص و از بزرگان بنیسهم، از پرداخت بهای کالای فردی از خاندان زبید و فریاد دادخواهی او که در مکه غریب بود، باعث شد برخی از بزرگان قریش از جمله پیامبر صلی الله علیه وآله در خانه عبدالله بن جُدعان تیمی، پیمان حِلف الفضول را برای حمایت از مظلومان بیپناه در مکه منعقد کنند.
[۶۵] المنمق، ابن حبیب، ج۱، ص۱۸۶.
[۶۶] التنبیه و الاشراف، علی بن حسین مسعودی، ج۱، ص۱۷۹.
[۶۷] البدایه و النهایه، ابن کثیر، ج۲، ص۲۹۱-۲۹۲.
به گزارشی، بنیسهم در بازسازی خانه کعبه که پنج سال پیش از بعثت بر اثر سیل ویران شد
[۶۸] الطبقات، ابن سعد، ج۱، ص۱۱۶.
، از طریق قرعه ، ساخت بام کعبه را همراه بنی جمح بر عهده گرفتند.
[۶۹] السیره النبویه، ابن هشام، ج۱، ص۱۹۵.
[۷۰] اخبار مکه، ازرقی، ج۱، ص۱۶۱.
[۷۱] تاریخ طبری، ابو جعفر طبری، ج۲، ص۲۸۸.
در این رویداد، هنگامی که بر نصب حجر الاسود میان تیرههای قریش اختلاف پدید آمد، با تدبیر پیامبر صلی الله علیه وآله از هر تیره فردی گوشه عبای پیامبر را که سنگ درون آن قرار داشت، گرفت. از میان بنیسهم برای این منظور قیس بن عدی برگزیده شد.
[۷۲] السیره النبویه، ابن هشام، ج۱، ص۱۹۷.
[۷۳] الطبقات، ابن سعد، ج۱، ص۱۱۶.
[۷۴] تاریخ یعقوبی، ابن یعقوب، ج۲، ص۱۹-۲۰.
بنیسهم از تیرههایی بود که به فزونی جمعیتشان در برابر دیگر تیرههای قریش از جمله بنی عبد مناف فخر میفروختند. از دیدگاه برخی مفسران،آیات آغازین سوره تکاثر (…حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقابِرَ)
[۷۵] تکاثر/سوره۱۰۲، آیه۱.
به این فخر فروشی و نکوهش آنها اشاره دارد.
[۷۶] اسباب النزول، الواحدی، ج۱، ص۴۹۰.
[۷۷] تفسیر قرطبی، القرطبی، ج۲۰، ص۱۶۸.
پس از ویران شدن خانه کعبه (۵ سال پیش از بعثت)
[۷۸] بحارالانوار، علامه مجلسی، محمدباقر، ج۴۵، ص۲۴۲.
بر اثر سیل، هنگامی که رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم برای جلوگیری از اختلاف قبایل برای نصب حجرالاسود آن را در درون ردای خود قرار دادند تا نمایندگان قبایل همگی در نصب حجرالاسود شرکت داشته باشند. آنان نیز گوشهای از ردای پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم را برگرفتند.
[۷۹] الطبقات الکبری ط العلمیه، ابن سعد، ج۱، ص۱۱۶.
[۸۰] تاریخ یعقوبی، یعقوبی، ج۲، ص۱۹-۲۰.
۹ – بنیسهم در دوران پیامبر
معدودی از بنی سهم نیز در سالهای نخست اسلام آوردند و تنی چند از آنان به حبشه، مهاجرت کردند. محمیه بن جزء، هشام بن عاص بن وائل، ابوقیس بن حارث بن قیس و رمله دختر ابی عوف از جمله مهاجران حبشه هستند.
[۸۱] السیره النبویه (سیره ابن هشام ت السقا)، عبدالملک بن هشام، ج۱، ص۳۶۴ و ۳۶۵.
[۸۲] السیره النبویه (سیره ابن هشام ت السقا)، عبدالملک بن هشام، ج۱، ص۳۶۷ و ۳۶۸.
[۸۳] السیره النبویه (سیره ابن هشام ت السقا)، عبدالملک بن هشام، ج۱، ص۳۶۷ و ۳۶۸.
عموم بنی سهم همچون دیگر قبایل قریش تا فتح مکه در سال هشتم هجری اسلام نیاوردند. حارث بن قیس سهمی که عهده دار اموال محجوران بود (این اموال برای خدایان به هنگام صلح یا جنگ اختصاص مییافت) هرگاه سنگی بهتر از سنگ موجود در نزد خود مییافت همان را عبادت میکرد و در واقع بنده هوای نفس خود بود.
[۸۴] فرقان/سوره۲۵، آیه۴۳.
[۸۵] المفصل فی تاریخ العرب قبل الاسلام، جوادعلی، ج ۸، ص ۲۴۹.
با هجرت پیامبر به مدینه برخی از مسلمانان بنی سهم (مانند ابوالعاص منبه) به دست خانواده هایشان زندانی شده، نتوانستند مهاجرت کنند و با اکراه همراه سپاه قریش به نبرد بدر آورده و کشته شدند. بنا به نقل برخی مفسران آیه «اِنَّ الَّذینَ تَوَفّهُمُ المَلئِکَهُ ظالِمی اَنفُسِهِم قالوا فیمَ کُنتُم قالوا کُنّا مُستَضعَفینَ فِی الاَرض»
[۸۶] نساء/سوره۴، آیه۹۷.
در این باره نازل شده است.
[۸۷] جامع البیان، طبری، مج ۸، ج ۹، ص ۱۰۰ ۱۰۲.
[۸۸] جامع البیان، طبری، مج ۸، ج ۹، ص ۱۰۵ و ۱۰۷.
[۸۹] مجمع البیان، شیخ طبرسی، ج۳، ص۱۶۹.
به نقل برخی مفسران آیه «… ما کانَ صَلاتُهُم عِندَ البَیتِ اِلاّ مُکاءً و تَصدِیَهً»
[۹۰] انفال/سوره۸، آیه۳۵.
نیز در خصوص برخی از سهمیها دانسته شده است، زیرا هنگامی که پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلّم نماز را میان رکن یمانی و حجرالاسود اقامه میکرد دو تن از بنی سهم در سمت راست و چپ او میایستادند. یکی از آن دو با ایجاد صدایی مانند صدای چکاوک و دیگری صدای گنجشک و همچنین با کف زدن قصد باطل کردن نماز آن حضرت را داشتند.
[۹۱] الدرالمنثور، سیوطی، ج۴، ص۶۱.
[۹۲] المیزان، علامه طباطبایی، محمدحسین، ج۹، ص۸۶.
[۹۳] الدر المنثور، السیوطی، ج۴، ص۶۱.
عاص بن وائل سهمی از استه
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 