پاورپوینت کامل برهان نظم (دائرهالمعارفقرآنکریم) ۱۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل برهان نظم (دائرهالمعارفقرآنکریم) ۱۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل برهان نظم (دائرهالمعارفقرآنکریم) ۱۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل برهان نظم (دائرهالمعارفقرآنکریم) ۱۴ اسلاید در PowerPoint :
برهان نظم (دائرهالمعارفقرآنکریم)
برهان نظم ، اثبات مبدئی یگانه، حکیم ، عالم و قدیر برای مجموعه نظام هستی با تکیه بر وجود نظم هدفمند در جهان آفرینش است.
فهرست مندرجات
۱ – ترکیب
۲ – معنای اصطلاحی
۲.۱ – علت غایی
۳ – پیشینه تاریخی
۳.۱ – اثبات وجود خداوند
۴ – استفاده فلاسفه از برهان نظم
۵ – فهرست منابع
۶ – پانویس
۷ – منبع
۱ – ترکیب
برهان نظم مرکب از دو کلمه «برهان» به معنای دلیل روشن و «نظم» به معنای تألیف و ضمیمه کردن است.
[۱] زبیدی، مرتضی، تاج العروس، ج۳۳، ص۴۹۶، «نظم».
۲ – معنای اصطلاحی
برهان در اصطلاح برترین نوع استدلال است که با تکیه بر مقدمات قطعی و یقینی به نتیجه یقینی منتهی میگردد
[۲] ابن سینا، حسین بن عبدالله، الشفاء، ج۳، صحط، «منطق».
و نظم در اصطلاح عبارت از گرد آمدن اجزای متفاوت با کیفیت و کمیّت ویژه در یک مجموعه است که هماهنگی آنها هدف معینی را دنبال کند،
[۳] تبیین براهین اثبات خدا، ص۲۳۰.
[۴] دائرهالمعارف تطبیقی علوم اجتماعی، ج۱، ص۵۳۱.
بنابراین برهان نظم استدلالی است که بر خلاف براهین حدوث ، حرکت و امکان هرگز بر مدار یک موجود سامان نیافته
[۵] تبیین براهین اثبات خدا، ص۲۳۰.
و با تکیه بر وجود نظمی هدفمند و پویا در جهان به اثبات وجود مبدئی یگانه و دانا و توانا و حکیم میپردازد.
۲.۱ – علت غایی
ازاینرو برخی گفتهاند:نظم مورد نظر در این برهان فقط نظم ناشی از علت فاعلی نیست، بلکه مراد نظمی است که افزون بر ابتنای بر فاعل ، ناشی از علت غایی است و برای هدف و غایت معیّنی پدید آمده است، زیرا صرف وجود فاعل نمیتواند نظم شگفتانگیز جهان هستی را تفسیر کند، بلکه باید این فاعل دارای علم و شعور و حکمت و قدرت بوده، فعل او هدف مشخصی را دنبال کند.
[۶] مجموعه آثار، ج۴، ص۸۶-۸۷، «توحید».
[۷] طبیعت و حکمت، ص۶۸.
۳ – پیشینه تاریخی
پیشینه تاریخی به کارگیری این برهان بر اثر وضوح آن روشن نیست؛ اما از سوی حکیمانی همچون سقراط و ارسطو به کار رفته است.
[۸] جعفی، مفضل بن عمر، توحید المفضل، ص۱۲۱.
[۹] تاریخ فلسفه، ج۱، ص۱۳۴.
۳.۱ – اثبات وجود خداوند
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 