پاورپوینت کامل برهان امکان و وجوب (اندیشهقم) ۳۲ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل برهان امکان و وجوب (اندیشهقم) ۳۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل برهان امکان و وجوب (اندیشهقم) ۳۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل برهان امکان و وجوب (اندیشهقم) ۳۲ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل برهان امکان و وجوب (اندیشهقم) ۳۲ اسلاید در PowerPoint
برهان امکان و وجوب که گاهی به اختصار از آن به برهان امکان تعبیر میشود، یکی از استوارترین براهین عقلی بر اثبات وجود خداوند است.
این برهان در میان فلاسفه اسلامی از جایگاه بلندی برخوردار است، و به عنوان طریق فلاسفه در اثبات وجود خداوند یاد میشود.
فهرست مندرجات
۱ – تقریرهای برهان امکان ووجوب
۱.۱ – تقریر ابن سینا
۱.۲ – تقریر خواجه نصیر طوسی
۱.۳ – تقریر امام خمینی
۲ – مقدمات برهان
۳ – تسلسل معلول و علت
۳.۱ – دیدگاه صدرالمتالهین
۴ – شبهه برتراند راسل
۴.۱ – پاسخ راسل به شبهه
۴.۲ – پاسخ شبهه برتراند راسل
۵ – ملاک علیت
۶ – پانویس
۷ – منبع
۱ – تقریرهای برهان امکان ووجوب
از برهان امکان ووجوب تقریرهای مختلفی ارائه شده است
۱.۱ – تقریر ابن سینا
تقریر روشن این برهان به ابن سینا (متوفای ۴۳۷ هجری) باز میگردد. و از طریق وی در کلام مسیحی نیز راه یافته است. یکی از براهین توماس آکویناس (متوفای ۱۲۷۴ میلادی) متکلم معروف مسیحی همین برهان امکان و وجوب است. وی این برهان را از موسی بن میمون (متوفای ۱۲۰۴) متکلم یهودی آموخته و او آن را از ابن سینا اقتباس کرده است. استواری این برهان سبب شده است که محقق طوسی در کتاب «تجرید العقاید» در اثبات وجود خداوند به آن بسنده نماید.
۱.۲ – تقریر خواجه نصیر طوسی
عبارت وی چنین است.«الموجود ان کان واجباً فهو المطلوب، و الا استلزمه دفعاً للدور و التسلسل؛
[۱] . کشف المراد، مقصد سوم، فصل اول.
اگر موجود (که در تحقق آن تردیدی نیست) واجب الوجود بالذات باشد، مطلوب ما ثابت است، و اگر چنین نباشد، مستلزم وجود واجب بالذات است، تا دور و تسلسل لازم نیاید».
۱.۳ – تقریر امام خمینی
امام خمینی یکی از راههای اثبات واجب تعالی را برهان امکان و وجوب میداند. امام با ابطال تسلسل قائل است که ممکنات به وجود قیومی مقوم هستند که آن همان واجب تعالی است.
[۲] خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی، ج۲، ص۲۴ و ۲۷، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۵.
به اعتقاد امام، اختلاف روش متکلمان و حکمای الهی در اثبات صانع، مبتنی بر اختلاف آنان درباره سبب احتیاج شیء به علت است که به عقیده متکلمان حدوث و به عقیده حکما امکان ماهوی آن است.
[۳] خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی، ج۱، ص۴۱ و ۴۶ و ج۲، ص۵۵، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۵.
حضرت امام معتقد است امکان ماهوی تنها میتواند در اثبات واسطه باشد؛ اما در ثبوت واسطه نیست؛ زیرا اگر در ثبوت واسطه باشد، محذور «تحقق و لا تحقق» و «صلب شیء عن نفسه» لازم میآید.
[۴] خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی، ج۲، ص۱۴-۱۲، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۵.
اگر سبب احتیاج وجود چیزی به علت، امکان ماهوی آن باشد، امکان ماهوی باید بر حاجت و نیاز مقدم باشد.
[۵] خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی، ج۱، ص۴۶-۴۱ و ۵۵، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۵.
در حالی که بنا بر اصالت وجود، وجود، مقدم بر ماهیت و ماهیت تابع آن است و امکان ماهوی که از سلب ضرورت وجود و عدم برای ماهیت به دست میآید،
[۶] خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی، ج۲، ص۱۴-۱۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۵.
چنانکه ایجاب و وجوب که نیز در تحلیل ذهنی بر ایجاد و وجود مقدم هستند، لحاظ شوند، مراتب افزون خواهد شد. پس اگر حدوث به دلیل اینکه وصف وجود و مؤخر از آن است، نمیتواند سبب احتیاج وجود به علت باشد، امکان ماهوی نیز با همین قیاس نمیتواند سبب احتیاج باشد.
[۷] خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی، ج۲، ص۵۱-۴۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۳۸۵.
امام خمینی با بیان معنای دیگر از امکان (فقری) نیاز و احتیاج را به واقع و هویت معلول انتقال میدهد و بر این باور است که امکان درباره وجودات به معنای امکان ماهوی نیست؛ زیرا درباره خود وجود نمیتوان گفت نسبت آن به عدم و وجود یکسان است، بلکه آنچه تحقق دارد، تحقق برای آن ضروری است. بنابراین امکان در باب وجودات به معنای ربط و فقر است.
[۸] خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی، ج۵، ص۱۳۰، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ۱۴۰۰.
۲ – مقدمات برهان
۱. در این که واقعیتی وجود دارد و هستی، امری پنداری و خیالی نیست، تردیدی وجود ندارد؛ انکار این مطلب چیزی جز سفسطه نخواهد بود. و با قبول سفسطه راه هر گونه بحث و گفتگو مسدود میشود، و مجالی برای اثبات یا انکار وجود خداوند باقی نخواهد ماند.
۲. آنچه دارای واقعیت و هستی است، از نظر عقلی از دو قسم بیرون نیست، یکی این که واقعیت و هستی آن عین ذات او است، و در واقعیت خود به چیزی وابستگی و نیاز ندارد (= واجب الوجود بالذات). دیگری این که در واقعیت و هستی خود وامدار موجودی دیگر است (= مم
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 