پاورپوینت کامل ازلیت و ابدیت ۳۱ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل ازلیت و ابدیت ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ازلیت و ابدیت ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل ازلیت و ابدیت ۳۱ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل ازلیت و ابدیت ۳۱ اسلاید در PowerPoint
پاورپوینت کامل ازلیت و ابدیت ۳۱ اسلاید در PowerPoint از اصطلاحات علم کلام به معنای قدیم و جاویدان است. و از دیدگاه متکلمین آن دو از صفات ذاتی خداوند متعال میباشد. دلیل ایشان این است که چون خداوند واجب الوجود بالذات است نابود شدن بر او محال است لذا از اول بوده و همیشه خواهد بود. در قرآن کریم و در روایات به ازلی و ابدی بودن خداوند اشاره شده است.
فهرست مندرجات
۱ – معنای لغوی واصطلاحی
۲ – نقد ازلیت زمانی
۳ – ادله عقلی
۳.۱ – برهان از طریق وجوب وجود
۳.۲ – برهان از طریق نفی عدم از ذات خداوند
۳.۳ – برهان از طریق قاعده علیت
۴ – ادله نقلی
۵ – پانویس
۶ – منبع
۱ – معنای لغوی واصطلاحی
ازلیت در لغت به معنای مسبوق نبودن به عدم و ابدیت به معنای جاویدان بودن است
[۱] طریحی نجفی، فخرالدین بن محمد، مجمع البحرین، ج۱، ص۷۲.
واژههای «قدیم» و «باقی» مترادف و معادل ازلی و ابدی هستند. همچنین کلمه سرمدیت معادل مجموع پاورپوینت کامل ازلیت و ابدیت ۳۱ اسلاید در PowerPoint است یعنی موجودی که نه مسبوق به عدم است و نه عدم بر او لاحق میشود، موجودی سرمدی است.
پاورپوینت کامل ازلیت و ابدیت ۳۱ اسلاید در PowerPoint از صفات ذاتی خداوند هستند نه از صفات فعل. بر این اساس همانند دیگر صفات ذاتی خداوند در ذات خود ازلی، ابدی و به عبارت دیگر سرمدی است. همچنین ناگفته پیداست که ازلی و ابدی دو اسم از اسماء حسنای خداوند سبحان هستند در صورتی که حالت مصدری این دو اسم یعنی «ازلیت» و «ابدیت» دو وصف از اوصاف او به شمار میروند.
در عرف متکلمین پاورپوینت کامل ازلیت و ابدیت ۳۱ اسلاید در PowerPoint خداوند به دو گونه تبیین و تفسیر شده است:
۱. برخی پاورپوینت کامل ازلیت و ابدیت ۳۱ اسلاید در PowerPoint خداوند را چنین بیان نمودهاند که: خداوند در همه زمانها وجود دارد؛ او در گذشته وجود داشته است، اکنون هست و در آینده نیز وجود خواهد داشت.
[۲] سعیدی مهر، محمد، آموزش کلام اسلامی، ج۱، ص۲۵۳-۲۵۲، قم، طه، ۱۳۸۳ شمسی.
[۳] ربانی گلپایگانی، علی، عقاید استدلالی، ج۱، ص۱۵۲، قم، نصایح، ۱۳۸۱ ش.
۲. بر اساس تفسیر گروهی دیگر از متکلمین، خداوند اساسا فراتر از چارچوب زمان است و در عین حال بر زمان و موجودات زمانمند احاطه دارد.
[۴] سبحانی، جعفر، الالهیات علی هدی الکتاب و السنه و العقل، ج۱، ص۱۸۳، به قلم محمد مکی عاملی.
۲ – نقد ازلیت زمانی
الف) تفسیر اول، تلقی و برداشت عموم مردم و غالب متکلمان است اما روشن است که تنها تفسیر دوم از سرمدیت خداوند، برداشتی صحیح است زیرا مطلق بودن وجود خداوند بدین معناست که ذات او مقید به هیچ حد و قیدی حتی قید زمان نمیگردد.
ب) زمان از ویژگیهای موجودات مادی و متحرک است در حالیکه ذات خداوند سبحان از مادیت و حرکت منزه است.
ج) لازمه چنین تفسیری آن است که خداوند موجودی زمانمند و مقید در چارچوب زمان باشد که بطلان و نادرستی آن آشکار است. چنانکه علامه طباطبایی مینویسد: «اگر خدای سبحان ازلی و ابدی زمانی بود، باید ذات مقدس او هم مانند همه زمانیات، هم در ذاتش و هم در احوالش متغیر باشد، چون زمان متغیر است، و نسبت به او نیز متجدد میشود، »
[۵] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۹، ص۱۴۹، قم، دفتر انتشارات اسلامی جامعهی مدرسین حوزه علمیه قم، ۱۴۱۷ ق.
بر اساس تفسیر دوم، بودن خداوند در زمان گذشته و آینده امری مسامحهآمیز است. به عبارت دیگر به خاطر محدودیتهای زبان، ناگزیر مسبوق نبودن خداوند به عدم به اینصورت بیان میشود که: هیچ زمانی نبوده است که خداوند وجود نداشته باشد. و همچنین جاویدان بودن خداوند و لاحق نشدن عدم بر ذات او در زبان و گفتار به این صورت بیان میشود که: خداوند در آینده و در همه زمانها وجود خواهد داشت.
پاورپوینت کامل ازلیت و ابدیت ۳۱ اسلاید در PowerPoint خداوند هم از طریق براهین عقلی قابل اثبات است و هم از طریق ادله نقلی.
۳ – ادله عقلی
متکلمین برای سرمدیت خداوند براهینی ذکر کردهاند از جمله:
۳.۱ – برهان از طریق وجوب وجود
این برهان مبتنی بر پذیرش واجب الوجود و ضروری الوجود بودن خداوند است. واجب الوجود بودن خداوند بدین معناست که ثبوت وجود برای او ضروری و سلب وجود از ذات مقدس او ممتنع و محال است. بنابراین وجوب وجود خداوند مستلزم آن است که سلب وجود از ذات او در هیچ فرضی ممکن نباشد و این بدین معناست که ذات الهی نه مسبوق به عدم است و نه عدم به آن لاحق خواهد شد و این چیزی جز ازلی و ابدی بودن خداوند نیست. به بیان دیگر خداوند واجب الوجود بالذات است، و هر واجب الوجود بالذاتی باید قدیم و ازلی باشد، چون مفهوم واجب الوجود این است که: حقیقت آن قابلیت برای عدم را ندارد بنابراین واجب الوجود بودن با حادث بودن ناسازگار است.
[۶] علامه حلی، باب حادی عشر، ج۱، ص۴.
[۷] سبحانی، جعفر، الالهیات، ج۱، ص۱۸۴.
[۸] علامه حلی، مناهج الیقین فی اصول الدین، ج۱، ص۲۸۶، تحقیق، یعقوب جعفری مراغی.
[۹] فاضل مقداد، مقداد بن عبدالله، الاعتماد فی شرح واجب الاعتقاد، ص۵۵، تحقیق صفاء الدین بصری.
خواجه نصیرالد
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 