پاورپوینت کامل اخنس بن شریق ثقفی ۳۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل اخنس بن شریق ثقفی ۳۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اخنس بن شریق ثقفی ۳۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل اخنس بن شریق ثقفی ۳۳ اسلاید در PowerPoint :
اخنس بن شریق
اخنس بن شریق را میتوان از سران مشرک مکّه برشمرد که دوشادوش ابوسفیان و ابوجهل ، در مبارزه با اسلام نقش داشته است.
فهرست مندرجات
۱ – بیوگرافی
۲ – علت شهرت به اخنس
۳ – شخصیت اجتماعی
۴ – در شمار مولفه قلوبهم
۵ – اسلام منافقانه اخنس
۶ – اخنس در شأن نزول
۶.۱ – آیه ۸-۱۶ سوره قلم
۶.۲ – آیات نخستین سوره همزه
۶.۳ – آیات ۶ – ۸ سوره ص
۶.۴ – آیه ۵ سوره هود
۶.۵ – آیه ۳۳ سوره انعام
۶.۶ – آیه ۸۰ سوره زخرف
۶.۷ – آیات ۲۰۴ – ۲۰۵ سوره بقره
۷ – فهرست منابع
۸ – پانویس
۹ – منبع
۱ – بیوگرافی
کنیه او را ابوثعلبه گفتهاند.
[۱] اسدالغابه، ج۱، ص۱۶۶.
وی از بنیعلاج
[۲] السیره النبویه، ج۱، ص۲۸۲
و همپیمان بنیزهره بود.از بزرگان قوم بهشمار میرفت و کلامش نافذ بود.
[۳] السیره النبویه، ج۱، ص۳۶۰
۲ – علت شهرت به اخنس
هنگامی که با سایر مشرکان مکه به بهانه تهدید کاروان تجارتی قریش از سوی مسلمانان ، برای جنگ بدر رهسپار مدینه بود، با دریافت خبر نجات ابوسفیان و کاروان تجارتی قریش و مخرمهبن نوفل (از بنیزهره)، در همراهی با سپاه مکّه تردید کرد و با نقشه او، همه بنیزهره که به نظر واقدی کمتر از صد نفر و به نقلی، صد یا سیصد نفر بودند، از سپاه قریش کناره گرفتند و بدون شرکت در جنگ بدر، به مکه بازگشتند؛
[۴] المغازی، ج۱، ص۴۴۴۵
از همین رو، به «اخنس» یعنی عقب مانده (از سپاه) شهرت یافت.
[۵] السیره النبویه، ج۱، ص۲۸۲
۳ – شخصیت اجتماعی
اخنس را میتوان از سران مشرک مکّه برشمرد که دوشادوش ابوسفیان و ابوجهل ، در مبارزه با اسلام نقش داشته است.این سه، بارها برای شنیدن آیات الهی از زبان رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) به دور از چشم یکدیگر و قریش در شب تاریک کنار خانه ایشان میآمدند و تا طلوع فجر در مخفیگاه خود میماندند.
[۶] السیر والمغازی، ص۱۸۹.
وی در جواب ابوسفیان که از حقّانیت پیامبر سؤال کرده بود، گفت:او را حق یافتم.
[۷] الاصابه، ج۱، ص۱۹۲.
پیامبر، هنگام بازگشت از طایف ، برای اخنس پیغام فرستاد تا او را برای ابلاغ رسالت خویش پناه دهد؛ امّا اخنس به بهانهای نپذیرفت.
[۸] تاریخ طبری، ج۱، ص۵۵۵
۴ – در شمار مولفه قلوبهم
اخنسبن شریق را از «مؤلّفه قلوبهم» برشمردهاند که در روز فتح مکه به اسلام گروید و همراه پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) در جنگ حنین شرکت کرد.
[۹] اسدالغابه، ج۱، ص۱۶۶؛
[۱۰] الاصابه، ج۱، ص۱۹۲.
۵ – اسلام منافقانه اخنس
شاید بتوان در صداقت وی در پذیرش اسلام تردید کرد و اظهار اسلام او را منافقانه دانست؛ چنانکه از برخی آیات نازل شده در شأن وی نیز این مطلب برمیآید. به گفته ابنعطیه، اسلام آوردن اخنس، هرگز ثابت نشد.
[۱۱] الاصابه، ج۱، ص۱۹۲.
زندگی او در سال سیزدهم هجرت ، در آغاز خلافت عمر پایانیافت.
[۱۲] اسدالغابه، ج۱، ص۱۶۶.
۶ – اخنس در شأن نزول
۶.۱ – آیه ۸-۱۶ سوره قلم
طبری
[۱۳] جامعالبیان، مج۱۴، ج۲۹، ص۲۹؛
[۱۴] جامعالبیان، مج۱۴، ج۲۹، ص ۳۲
از ابنعباس و کلبی، و میبدی
[۱۵] کشفالاسرار، ج۱۰، ص۱۹۰
و طبرسی
[۱۶] مجمعالبیان، ج۱۰، ص۸۸
از عطاء نقل کردهاند که آیات ۸ – ۱۶ قلم درباره اخنسبنشریق نازل شده است. از این آیات برمیآید که اخنس و دیگر کافران، پیامبر را به پیروی از آیین و خدایان خود دعوت کردند و خدا پیغمبر خود را از پیرویِ تکذیبکنندگان و نرمی با کافران بازداشت:«فَلا تُطِعِ المُکَذِّبین • ودّوا لَو تُدهِنُ فَیُدهِنون • و لاتُطِع کُلَّ حَلاّف مَهین • هَمّاز مَشّاء بِنَمیم • مَنّاع لِلخَیرِ مُعتَد اَثیم • عُتُلّ بَعدَ ذلِکَ زَنیم • اَن کانَ ذا مال و بَنین • اِذا تُتلی عَلَیهِ ءایتُنا قالَ اَسطیرُ الاَوَّلین • سَنَسِمُهُ عَلَی الخُرطوم».
[۱۷] قلم/سوره۶۸، آیه۸ – ۱۶.
براساس این شأن نزول، اخنس، فراوان سوگند دروغ یاد میکرد (حلاّف) و زبون و بیمقدار (مَهین) بود. بسیار غیبتکننده و بدگو (هَمّاز)، سخن چین (مَشّاء بنمیم) و در پرداخت مال، بخیل بود و یا مردم را از گرویدن به اسلام که مصداق روشن خیر است، بازمیداشت (مَنّاع للخیر). تجاوزگر و گنهکار (مُعتَد أثیم)، و ستمگر و بدخوی (عُتُل) و بیتبار (زنیم) بود. چون مال و پسرانی داشت، به جای سپاسگزاری کفران ورزیده و آیات خداوند را افسانههای پیشینیان میانگاشت که خداوند او را به رسوایی تهدیدکرد.
[۱۸] مجمعالبیان، ج۱۰، ص۵۰۱۵۰۲
۶.۲ – آیات نخستین سوره همزه
به نقل از سدّی، آیات نخستین همزه
[۱۹] همزه/سوره۱۰۴، آیه۱ -۴.
درباره اخنسبن شریق نازل شده است
[۲۰] روح المعانی، مج۱۶، ج۳۰، ص۴۱۴
:«ویلٌ لِکُلِّ هُمَزَه لُمَزَه • اَلَّذی جَمَعَ مالاً وعَدَّدَه • یَحسَبُ اَنَّ مالَهُ اَخلَدَه • کَلاّ لَیُنبَذَنَّ فِی الحُطَمَه» که اخنس را عیب جویی با چشم (همزه) و با زبان (لمزه) وصف میکند که به جمع مال و شمارش آن دلخوش بود و گمانمیکرد که مالش او را جاودانه میسازد؛ ولی خداوند، فر
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 