پاورپوینت کامل اخلاق ناصری‌ (مرکز نور) ۳۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل اخلاق ناصری‌ (مرکز نور) ۳۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل اخلاق ناصری‌ (مرکز نور) ۳۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل اخلاق ناصری‌ (مرکز نور) ۳۱ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل اخلاق ناصری‌ (مرکز نور) ۳۱ اسلاید در PowerPoint

مقالات مرتبط: اخلاق ناصری.

اخلاق ناصری، اثر خواجه نصیر الدین طوسی، به زبان فارسی و یکی از مهم‌ترین رساله‌های حکمت عملی در دوره اسلامی است که در سال ۶۳۳ ق، نوشتن آن به پایان رسیده است.

فهرست مندرجات

۱ – معرفی اجمالی
۲ – ساختار کتاب
۳ – گزارش محتوا
۳.۱ – معرفت نفس ناطقه
۳.۲ – مفهوم خیر و سعادت
۳.۳ – عدالت
۳.۳.۱ – تعریف عدالت
۳.۳.۲ – اقسام عدالت
۳.۴ – سیاست
۴ – پانویس
۵ – منبع

۱ – معرفی اجمالی

مطالب کتاب، تلفیقی از دیدگاه فلسفی و علمی یونانی و دیدگاه اسلامی است که در باره انسان و خانواده و جامعه می‌باشد.
خواجه، با نوشتن این اثر که اولین اثر مهم حکمت عملی بود، سنتی را بنا نهاد که نه در دوره اسلامی و نه در دوره یونانی قبل از او، سابقه نداشت. کتاب اخلاق ناصری، ترجمه و تحریر « تهذیب الاخلاق » ابو علی مسکویه ، به اضافه دو قسمت دیگر در تدبیر منزل و سیاست مدن است که خواجه خود، به آن افزوده است.
مؤلف، مدتی نسبتا طولانی، در دربار اسماعیلیان قهستان بود و از درباریان ناصر الدین عبد الرحیم به حساب می‌آمد. روزی در مجلس، ناصر الدین سخن از کتاب تهذیب الاخلاق ابو علی مسکویه به میان آورد و از نصیر الدین خواست که آن را از عربی به فارسی ترجمه کند؛ نصیر الدین در پاسخ گفت: زیبایی‌های لفظی این کتاب در اثر ترجمه از بین خواهد رفت و این کتاب، شامل تنها یکی از شاخه‌های حکمت عملی است؛ یعنی حکمت خلقی یا تهذیب الاخلاق و از دو شاخه دیگر (تدبیر منزل و سیاست مدن) یادی نشده است، سپس پیشنهاد تالیف کتابی را داد شامل سه بخش، به طوری که بخش اول، خلاصه کتاب تهذیب الاخلاق باشد و دو بخش دیگر، به دو شاخه دیگر دانش حکمت عملی با توجه به آثار و آرای دیگر حکما بپردازد. ناصر الدین موافقت کرده و مشوق مؤلف در تالیف گردید و نصیر الدین به احترام ناصر الدین، عبد الرحیم، نام کتاب را «اخلاق ناصری» نهاد.

۲ – ساختار کتاب

کتاب، شامل یک مقدمه و سه مقاله است. در مقدمه، سبب تالیف و موضوع کتاب و رئوس مباحث آن، بیان شده است. مقاله اول، در حکمت خلقی است که بیشتر مطالب آن از تهذیب الاخلاق ابن مسکویه برگفته شده است و شامل هفت فصل در مبادی و ده فصل در مقاصد است. مقاله دوم، در مورد تدبیر منزل بوده و شامل پنج فصل است. نصیر الدین آن را از رساله مختصر تدبیر منزل، نوشته نویسنده به نام آبروسن یونانی گرفته و خود، آن را به آداب متقدمان و متاخران موشح کرده است. مقاله سوم، شامل هشت فصل است که نصیر الدین در نوشتن آن از کتاب‌های فصول المدنی و آراء اهل المدینه الفاضله فارابی و السیاسه ابن سینا، استفاده کرده است. در نهایت، این فصل، با قسمتی از وصایای منسوب به افلاطون تمام می‌شود.

۳ – گزارش محتوا

در اخلاق ناصری مسائل بنیادینی وجود دارد که مهم‌ترین آنها مورد پژوهش قرار می‌گیرد:

۳.۱ – معرفت نفس ناطقه

یکی از مسائل بسیار مهم کتاب، بحث پیرامون معرفت نفس است، چون پژوهش در کیفیت اکتساب فضایل و نیل به کمال و سعادت، بدون بررسی نفس انسانی، میسر نیست، خواجه شش فصل از هفت فصل قسم اول از مقاله اول را به نفس انسانی اختصاص داده است. وی بعد از بیان مقدمه‌ای، بساطت، جوهریت و تجرد را مورد بررسی قرار داده و بقای نفس ناطقه پس از ترک بدن را به تاکید تبیین می‌سازد، آن گاه برای نفس حیوانی، دو قوه ادراک آلی و تحریک ارادی را نام برده و سه قوه، برای انسان برمی شمارد که عبارتند از: نخست، قوه ادراک معقولات و تمیز میان مصالح و مفاسد اعمال که آن را قوه نطق می‌خوانند؛ دوم، قوه شهوی که مبدا جذب منافع و… است؛ سوم، قوه غضبی که مبدا دفع مضار و اقدام بر اهوال و شوق تسلط و ترفع می‌باشد.
خواجه، سه قوه را به سه نفس بازگردانده و نفس اول را نفس ملکی و دوم را نفس سبعی و بالاخره آخری را نفس بهیمی می‌نامد. وی با تشریح گفتار فوق، مراتب صعود موجودات و خاصه آدمی را مورد توجه قرار داده و گذار از درجه نقصان به کمال را توسط آلات و قوای نفس ناطقه، موجب دست یابی به فضیلت و شرف افزون تر می‌داند.
خواجه، پیوندی میان کمال انسانی و عامل آسمانی برقرار می‌سازد، اما مفهوم کمال و سعادت غایی، در نظریه ارسطو، عاری از عامل آسمانی است و اشاره‌ای به موقعیت کیهانی انسان ندارد. ابن مسکویه در بحث سعادت و کمال، تابع آرای ارسطو بوده و معتقد است کمال و سعادت نفس، بدون صحت و سعادت بدن، میسر نیست. خواجه، پس از تقسیم بندی کمال انسانی به دو نوع قوه علمی و قوه عملی و تعریف اول، به شوق به سوی ادراک معارف و علوم و احاطه بر موجودات و اطلاع بر حقایق، به حسب استطاعت تا در نهایت به عالم توحید، بلکه مقام اتحاد برسد و تعریف دوم به مرتب و منظم ساختن قوی و افعال خاص خود به نحوی که موافق و مطابق با یک دیگر ش

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.