پاورپوینت کامل مصادیق مشتبه حرز ۳۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مصادیق مشتبه حرز ۳۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مصادیق مشتبه حرز ۳۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مصادیق مشتبه حرز ۳۴ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل مصادیق مشتبه حرز ۳۴ اسلاید در PowerPoint
حرز یکی از گناهان و جرائم محسوب میشود که جهت تحقق، شرایط خاص خود را دارد که مصادیقی وجود دارد که با حرز مشتبه میشود.
فهرست مندرجات
۱ – نمونههای مشتبه حرز
۲ – سرقت از جیب
۲.۱ – دسته بندی روایات
۲.۱.۱ – دلالت روایات بر عدم قطع
۲.۱.۲ – دلالت روایت بر قطع
۲.۱.۳ – روایت قائل به تفصیل
۲.۱.۳.۱ – اشکال
۲.۱.۳.۲ – گفتار صاحب جواهر
۳ – سرقت ثمره
۳.۱ – بررسی سه فرض
۳.۲ – روایات دلیل بر عدم قطع
۳.۲.۱ – صحیح فضل بن سیار از امام صادق
۳.۲.۲ – روایت اصبغ بن نباته از امیر المؤمنین
۳.۲.۳ – روایت سکونی از امام صادق
۳.۲.۴ – روایت سکونی از امام صادق
۳.۳ – مقابل روایات فوق
۳.۴ – توجیه روایات عدم قطع
۳.۵ – توجیه روایات قطع
۳.۶ – ضعف روایات
۴ – پانویس
۵ – منبع
نمونههای مشتبه حرز
سرقت از جیب
اگر جیب کسی را بزنند آیا سرقت از حرز صادق است؟ مشهور فقها در این مورد بین جیب ظاهر و باطن تفصیل قائل شدهاند. با این توضیح که اگر سرقت از جیب رویین باشد، دست قطع نمیشود و اگر سرقت از جیب زیرین باشد، دست قطع میشود.
محقق رحمهاللهعلیه در شرایع گفته است: «و لا یقطع من سرق من جیب انسان او کمه الظاهرین و یقطع لو کانا باطنین…» شیخ و ابن زهره نیز بر آن دعوی اجماع کردهاند.
دسته بندی روایات
روایات وارده در این موضوع سه دستهاند: یک دسته، مطلقا سرقت از جیب را موجب قطع میداند. دسته دیگر، به طور مطلق نظر به عدم قطع دارد و گروه سوم، قائل به تفصیل شده است. روایت دسته اخیر، تعارض بین دو گروه اول و دوم را مرتفع میسازد؛ لذا روایاتی را که مطلقا نظر به قطع دارد، حمل بر جیب داخل کردهاند و روایات گروه مقابل را حمل بر جیب اعلی.
دلالت روایات بر عدم قطع
الف. روایت عبد الرحمن بن ابی عبدالله از امام صادق علیهالسّلام که در آن تعبیر به « طراره » شده است: عن ابی عبدالله قال: لیس علی الذی یستلب قطع و لیس علی الذی یطر الدراهم من ثوب قطع؛ امام صادق علیهالسّلام فرمودند: بر مستلب و کسی که درهم را از لباس بدزدد قطع نیست.
ب. صحیحه عیسی بن صبیح: قال سالت ابا عبدالله علیهالسّلام عن الطرار و النباش و المختلس، قال لا یقطع. . ؛
[۱] نجفی، جواهر الکلام، ج۴۱، حدیث ۴، ص۵۱۷.
عیسی بن صبیح میگوید: ” از امام صادق علیهالسّلام از طرار و نباش و مختلس پرسیدم، فرمودند: «دست شان قطع نمیشود.» “
دلالت روایت بر قطع
صحیح منصور بن حازم از امام صادق است که فرمود: یقطع الطرار و النباش و لا یقطع المختلس… ؛ دست طرار و نباش قطع میشود ولی دست مختلس قطع نمیشود.
روایت قائل به تفصیل
روایت سکونی از امام صادق علیهالسّلام است: «قال اتی امیرالمؤمنین علیهالسّلام بطرار قد طر دراهم من کم رجل قال: ان کان طر من قمیصه الاعلی لم اقطعه و ان کان طر من قمیصه السافل (الداخل) قطعته… ؛
[۲] نجفی، جواهر الکلام، ج۴۱، حدیث ۴، ص۵۰۴-۵۰۵.
سکونی از امام صادق علیهالسّلام نقل میکند که فرمودند: «سارقی را نزد امیرالمؤمنین آوردند که از جیب کسی چند درهم سرقت کرده بود. حضرت فرمودند: اگر از جیب اعلی سرقت کرده، دست او را قطع نمیکنم و اگر از جیب پائین (داخل) سرقت کرده، دست او را قطع میکنم.» مسمع ابی سیار مشابه روایت قبلی را از امام صادق نقل کرده است.
[۳] نجفی، جواهر الکلام، ج۴۱، حدیث ۴، ص۵۰۴-۵۰۵.
همان طور که متذکر شدیم، روایات دسته اخیر، تعارض بین دو دسته قبلی را که یکی مطلقا نظر به قطع داشته و دیگری به عدم قطع، حل نموده است؛
اشکال
اما در عین حال یک اشکال باقی میماند و آن این است که آیا «اعلی» و «اسفل» صفت برای لباس است یا مفعول «طر» است؟ ثمره این اختلاف این است که اگر صفت برای لباس باشد، هر چه از لباس بالا سرقت شود، به طور مطلق موجب قطع نمیشود؛ هر چند از جیب داخل آن باشد و از لباس زیرین مطلقا قطع میشود؛ هر چند از جیب رویین آن باشد.
آیا نظریه ی مشهور منطبق بر این مفهوم است؟ اگر چنین باشد، حرز از مفهوم عرفی خود خارج شده است؛ زیرا مقتضای آن، این خواهد بود که اگر سارق از لباس رویین کسی سرقت کند، هر چند که از جیب داخلی لباس باشد، دستش قطع نمیشود. بعید است که مشهور این را گفته باشند؛ زیرا آنان اصولا بر طبق قاعده سخن میگویند؛ در حالی که این نظریه با تعریف و قاعده ی حرز تطبیق نمیکند.
گفتار صاحب جواهر
بنابراین، قول صاحب جواهر با قاعده منطبق است که مفهوم اعلی و اسفل را در دو روایت اخیر به عنوان مفعول برای «طر» گرفته و نه صفت برای لباس، و این برداشت با نظریه ی مشهور در تعریف حرز منطبق است. اگر این قول را نپذیریم، اشکال فوق باقی میماند. از طرفی بررسی سند روایت نشان میدهد که مخدوش و غیر قابل اعتبار است.
اگر انجبار مشهور وجود میداشت، مشکل ضعف سند حل میشد؛ اما «جبر» مشهور هم وجود ندارد. لذا چارهای جز دست برداشتن از روایات اخیر هم نیست. روایات دو دسته اول هم به علت تعارض ساقط میشوند و وجهی هم برای جمع بین آنها نمییابیم تا به قاعده ی «الجمع مهما امکن اولی من الطرح» عمل شود. بنابراین بایستی به قواعد کلی حرز عمل کنیم.
سرقت ثمره
در مورد سرقت میوه ، سه فرض قابل تصور است:
۱. میوهها از درخت چیده شده و در حرز قرار گرفته باشند.
۲. میوهها رو
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 