پاورپوینت کامل ابصار ۴۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ابصار ۴۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ابصار ۴۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ابصار ۴۱ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل ابصار ۴۱ اسلاید در PowerPoint

اِبْصار، مصدر باب افعال از ماد «بصر» به معنای دیدن و در اصطلاح، یکی از قوای پنجگان حواس ظاهری و مهم‌ترین آنها یا یکی از مهم‌ترین آنهاست. این مسأله در فلسف کلی، طبیعیات، علم‌النفس و مناظر و مرایا همواره مورد بحث و بررسی بوده است. اگرچه بحث دربار مسأله پاورپوینت کامل ابصار ۴۱ اسلاید در PowerPoint، ریشه در فلسف یونان دارد، ولی فیلسوفان و دانشمندان اسلامی‌ خاصّه ابن‌سینا و ابن هیثم تنها به جنب نظری و متافیزیکی آن توجه نکرده‌اند بلکه، به ویژه ابن هیثم، جنب فیزیکی آن را در نظر گرفته‌اند. با اینهمه، فیلسوفان متأخر چون شهاب‌الدین سهروردی و صدرالدین شیرازی بیش‌تر بر جنبه متافیزیکی پاورپوینت کامل ابصار ۴۱ اسلاید در PowerPoint تکیه کرده‌اند.

فهرست مندرجات

۱ – تعریف
۲ – اعتبارات گوناگون بحث
۳ – نظریه افلاطون و ارسطو
۳.۱ – تحلیل ابن سینا
۳.۲ – تحلیل ابوریحان بیرونی
۴ – نظریه ابن هیثم
۵ – نظریه اخوان الصفا
۶ – نظریه شهاب‌الدین سهروردی
۷ – نظریه ملاصدرا
۸ – فهرست منابع
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

۱ – تعریف

اِبْصار، مصدر باب افعال از ماد «بصر» به معنای دیدن و در اصطلاح، یکی از قوای پنجگان حواس ظاهری و مهم‌ترین آنها

[۱] ارسطو، متافیزیک، ترجم شرف‌الدین خراسانی، ص۳.

یا یکی از مهم‌ترین آنها می‌باشد.

۲ – اعتبارات گوناگون بحث

پاورپوینت کامل ابصار ۴۱ اسلاید در PowerPoint و چگونگی حصول آن از جمله مسائلی است که فیلسوفان و دانشمندان به اعتبارات گوناگون دربار آن سخن گفته‌اند. این مسأله در فلسف کلی، طبیعیات، علم‌النفس و مناظر و مرایا همواره مورد بحث و بررسی بوده است. اگرچه بحث دربار مسأله پاورپوینت کامل ابصار ۴۱ اسلاید در PowerPoint، ریشه در فلسف یونان دارد، ولی فیلسوفان و دانشمندان اسلامی‌ خاصّه ابن‌سینا و ابن هیثم تنها به جنب نظری و متافیزیکی آن توجه نکرده‌اند بلکه، به ویژه ابن هیثم، جنب فیزیکی آن را در نظر گرفته‌اند. با اینهمه، فیلسوفان متأخر چون شهاب‌الدین سهروردی و صدرالدین شیرازی بیش‌تر بر جنبه متافیزیکی پاورپوینت کامل ابصار ۴۱ اسلاید در PowerPoint تکیه کرده‌اند.

۳ – نظریه افلاطون و ارسطو

بنا به روایت فارابی دو فیلسوف بزرگ یونان، افلاطون و ارسطو، هر یک در باب پاورپوینت کامل ابصار ۴۱ اسلاید در PowerPoint نظریه‌ای ابراز داشتند که بعدها بنیاد نظریات بیشتر فلاسف اسلامی ‌شد. افلاطون بر آن بود که از چشم «چیزی» خارج می‌شود که تلاقی آن با اجسام و اشیاء موجب دیده شدن آنها می‌گردد. مفسران افلاطون بعدها آن «چیزی» را که از چشم خارج می‌شود «شعاع» نامیدند و نظری او را نظری «شعاع» خواندند، اما ارسطو معتقد بود که پاورپوینت کامل ابصار ۴۱ اسلاید در PowerPoint به سبب انفعال باصره از مبصرات، و انطباع آنها در چشم حاصل می‌شود. از همین رو نظری ارسطو به «انطباع» موسوم شد

[۲] فارابی، ابونصر، الجمع بین رأیی الحکیمین، ص۴۶-۵۱.

و ملاصدرا که آن را نظریه «طبیعیون» خوانده، اشاره کرده است که براساس این نظریه، شبح شیء مرئی در جلیدیه منطبع می‌شود، مانند تصویری که از اشیاء در آینه منعکس می‌گردد

[۳] ملاصدرا، محمد، الاسفار الاربعه، ج۶، ص۴۲۴.

اگرچه فارابی

[۴] فارابی، ابونصر، الجمع بین رأیی الحکیمین، ص۴۶-۵۱.

بر آن است که اختلافی که در میان این دو نظریه دیده می‌شود، ناشی از تفسیرهای نابجای شارحان آثار افلاطون و ارسطو بوده و در واقع هر دو فیلسوف، نظریه‌ای یکسان، اما با عبارات و تعبیرات متفاوت ابراز کرده‌اند، با اینهمه هر یک از دو نظری مذکور در فلسف اسلامی‌ از سوی فیلسوفان مختلف، به مثاب نظریاتی متفاوت، مورد توجه قرار گرفته است.

۳.۱ – تحلیل ابن سینا

ابن سینا که از مهم‌ترین پیروان و مدافعان ارسطو به شمار می‌رود بر آن است که نظری افلاطونی شعاع، خود دارای دو دیدگاه است:
۱. از چشم به طور مستقیم شعاعهایی پیوسته و یکپارچه خارج شده و پس از اصابت با سطح جسم، با سرعت زیادی که از آن به سرعتِ «لا فی زمان» تعبیر شده، تغییر زاویه داده و شکل مخروط به خود می‌گیرند. این دیدگاه به نظری «شعاع خطی» موسوم است. نکت قابل توجه آن است که این شعاعها اگر به صورت مستقیم و بی‌واسطه به مرئیات اصابت کند، رؤیت محدود خواهد بود. بنابراین گفته‌اند که شعاعها توسط هوا به سطح مرئیات برخورد می‌کند تا رؤیت یک نیم کره را در آن واحد توجیه کرده باشند

[۵] ابن سینا، حسین، طبیعیات، ص۱۰۲.

.
۲. شعاعهایی به شکل مخروط به صورتی که قاعد آن به سوی خارج یعنی سطح مبصرات باشد، از چشم بیرون می‌آید و به سطح اجسام برخورد می‌کند. پیروان این نظریه، دیدگاه نخست را از آن روی بی‌اعتبار دانسته‌اند که با فرض خروج «شعاعهای خطی» چشم نمی‌تواند هم اجسامی ‌را که در یک محدود خاص واقعند، مشاهده کند؛ در حالی که با فرض خروج یک دسته شعاع مخروطی شکل، تمام مبصراتی که در محدود چشم واقعند، یکجا دیده می‌شوند، و چون تأخیر زمانی در پاورپوینت کامل ابصار ۴۱ اسلاید در PowerPoint آن مبصرات نیست در حرکت آن شعاعها قائل به «سرعت لافی زمان» شده‌اند

[۶] ابن سینا، حسین، طبیعیات، ص۱۰۲-۱۰۴.

ملاصدرا

[۷] ملاصدرا، محمد، الاسفار الاربعه، ج۶، ص۴۲۴.

که از نظری شعاع به نظری ریاضیدانان تعبیر کرده، برآن است که همانطور که از سایر حواس چیزی خارج نمی‌شود

[۸] ابن سینا، حسین، طبیعیات، ص۱۰۵.

تا با محسوسات و مدرکات حسی تلاقی کند و موجب حصول احساس شود، از چشم نیز شعاعی خارج نمی‌شود، بلکه سایه‌ای از مبصَر در جلیدی چشم منطبع می‌شود. البته این انطباع فی نفسه موجب پاورپوینت کامل ابصار ۴۱ اسلاید در PowerPoint نیست، بلکه دو تصویر مبصَر که بر دو جلیدیه منطبع شده به محل تلاقی اعصاب جلیدیه انتقال می‌یابد و پس از تلاقی و اتحاد، شبح یا تصویری یگانه پدید می‌آید که بطن یا جوف پیشین مغز ــ جایگاه حس مشترک ــ آن را دریافت می‌کند و به باصره تحویل می‌دهد تا پاورپوینت کامل ابصار ۴۱ اسلاید در PowerPoint تحقق یابد. از همین روست که یک شیء، دو شیء دیده نمی‌شود. پس قو باصره در مرحل پاورپوینت کامل ابصار ۴۱ اسلاید در PowerPoint، فائض از حس مشترک است و حس مشترک مدبّر آن

[۹] ابن سینا، حسین، طبیعیات، ص۱۳۲-۱۳۴.

.

۳.۲ – تحلیل ابوریحان بیرونی

ابوریحان بیرونی هر دو نظری «شعاع» و «انطباع» را سخت مورد انتقاد قرار داده است. وی پس از آنکه «انطباع» را نظریه‌ای صرفاً فلسفی و مربوط به مباحث نفسانی و از موهومات تلقی می‌کند

[۱۰] ابوریحان بیرونی، محمدبن احمد، افراد المقال فی امر الظلال، ص۳.

به گمان آنکه نظری «شعاع» نیز از ارسطوست، ابن سینا را به سبب دفاع از ارسطو سرزنش کرده و تذکر داده است که شعاع چون به جسم صیقلی برخورد می‌کند، منعکس می‌شود. پس براساس نظری شعاع، چگونه چشم می‌تواند اشیاء زیر آب را که خود شیء صیقلی است، مشاهده کند؟ البته ابن سینا یادآوری می‌کند که نظری شعاع، ساخت افلاطون است و این ایراد بر او وارد ا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.