پاورپوینت کامل مشعشعیات ۵۶ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مشعشعیات ۵۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مشعشعیات ۵۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مشعشعیات ۵۶ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل مشعشعیات ۵۶ اسلاید در PowerPoint
مهدویت ، باوری صحیح و مسلم در نزد مسلمانان است که متاسفانه در طول تاریخ ، از سوی برخی منحرفان و گمراه کنندگان مورد سوء استفاده قرار گرفته و برخی با دستاویز ساختن این باور و بهره گیری از جهل ، فقر و آشفتگی وضعیت اجتماعی و سیاسی سرزمینهای اسلامی، در برهههایی از تاریخ، سبب پیدایش فرق و مذاهب دروغین و حتی تشکیل دولتهایی شدهاند.
فهرست مندرجات
۱ – پیشینه
۲ – بنیان گذار مشعشعه
۳ – ادعای نیابت مهدی از سوی محمد بن فلاح
۴ – پایگاه اجتماعی مشعشعه
۵ – نخستین گروندگان به محمد بن فلاح
۶ – آراء و عقاید سید محمد
۶.۱ – آموزه اساسی و شالوده اندیشه سیدمحمد
۶.۲ – اعتقاد سید محمد درباره حضرت مهدی
۶.۳ – اثبات ضرورت ظهور حجاب
۶.۴ – جمع بندی کلی از متن کتاب کلام المهدی
۷ – مشعشعیان پس از سید محمد
۷.۱ – مشعشعیان در دوران صفویه
۸ – پانویس
۹ – منبع
پیشینه
جنبش مشعشعیان، به رهبری سید محمد مشعشع نیز از جمله خیزشهای قدرت طلبانه و منحرفی بود که بر اساس آموزه مهدویت در سده نهم، در منطقه بین النهرین و خوزستان شکل گرفت و توانست در این منطقه قدرت و دولتی بنیان نهد، به همین دلیل در این مقاله نیز سعی بر آن است تا به اختصار از دولت و عقاید ایشان گفته شود.
بنیان گذار مشعشعه
سیدمحمد بن فلاح، از نوادگان امام کاظم علیهالسّلام ، در واسط عراق زاده شد.
[۱] الزرکلی، خیرالدین، الاعلام، ج۶، ص۳۳۲، بیروت دار العلم للملایین چاپ هشتم ۱۹۸۹ م.
در طفولیت پدرش را از دست داده و با مادرش در تنگدستی زندگی میکرد. در چنین شرایطی بود که وی به مدرسه ابن فهد حلی ، از علمای بزرگ امامیه ، قدم نهاد و به فراگیری دانش دینی روی آورد. در هفت سالگی قرائت قرآن و مقدمات را آموخت و در مدرسه، تمام اوقاتش را به درس و مطالعه میگذراند و با جد و جهد تمام، در مدتی کوتاه به مراتب عالی در علم رسید تا آنجا که در غیاب استادش، ابن فهد، بجای او در کرسی تدریس قرار میگرفت. پس از ازدواج ابن فهد با مادر سید محمد و ازدواج وی با دختر ابن فهد، رابطه او با استادش بسیار نزدیکتر شد و وی به حریم خصوصی ابن فهد راه یافت. سید محمد، که در این زمان در علوم دینی و فقهی به مرحله بالایی رسیده بود، از ریاضتهای صوفیانه نیز غفلت نکرد تا آنجا که نزدیک به یک سال در مسجد کوفه معتکف شد، وی مدتی نیز از خانواده جدا شده در واسط مسکن گزید و همانجا نه تنها با سنتهای محلی و کرامات (خرق عادات) آشنا شد، بلکه به تیراندازی و ورزش نیز مشغول گردید و خود را برای رهبری مذهبی رزمجویانهای آماده کرد.
[۲] اصلانی، مختار، تاثیر ادعای مهدویت در ایجاد دولت مشعشعیان، ص۸۹-۹۰، فصلنامه مشرق موعود، سال اول، شماره سوم. پاییز ۱۳۸۶.
[۳] الشیبی، کامل مصطفی، تشیع و تصوف، ص۲۸۶، ترجمه علیرضا ذکاوتی قراگزلو، تهران، امیر کبیر، چهارم، ۱۳۸۵ش.
[۴] الشیبی، کامل مصطفی، تشیع و تصوف، ص۲۸۷.
[۵] کسروی، احمد، تاریخ پانصد ساله خوزستان، ص۱۳_ ۱۴، بی جا، خواجو، اول، ۱۳۶۲ش.
ادعای نیابت مهدی از سوی محمد بن فلاح
آغاز جدی دعوی نیابت مهدی از سوی محمد بن فلاح در ۸۴۰ ق (یکی دو سال پیش از فوت ابن فهد) را باید پس از دست یابی دزدانه وی به کتاب استادش ابن فهد بنام «علوم غریبه و عجیبه و کرامات مهیبه» دانست که از رهگذر آن، وی توانست بر برخی رموز و اسرار علوم غریبه آگاهی یافته و بر انجام کارهایی شعبده بازانه و جادو گرانه قادر شود.
[۶] اصلانی، مختار، تاثیر ادعای مهدویت در ایجاد دولت مشعشعیان، ص۹۰.
[۷] مدرسی چهاردهی، مرتضی، مشعشعیان، دو ماهنامه بررسیهای تاریخی، بهمن و اسفند ۱۳۵۶ – شماره ۷۴، ص۱۵۳.
[۸] کسروی، احمد، تاریخ پانصد ساله خوزستان، ص۱۴.
[۹] الزرکلی، خیرالدین، الاعلام، ج۶ ص۳۳۲، بیروت دار العلم للملایین چاپ هشتم ۱۹۸۹ م.
با بالا گرفتن ادعاهای سید محمد، ابن فهد، فتوای قتل او را صادر نمود اما وی در نزد حاکم واسط مدعی شد از صوفیان سنی است و ابن فهد و پیروانش شیعیانیاند که بسبب دشمنی حکم به قتل او دادهاند، و بدین نحو توانست از مرگ نجات یابد. بعد از آن، با آزادی در میان اعراب بطایح (خورهای جنوب عراق و خوزستان)، به تبلیغ خود پرداخت و با توسل به شعبده و کارهای جادوگرانه، عشیرههای عرب را گرد آورده و قدرت و شوکتی بهم برساند.
[۱۰] الشیبی، کامل مصطفی، تشیع و تصوف، ص۲۸۸.
پایگاه اجتماعی مشعشعه
درباره پایگاه اجتماعی این قدرت یافتن نیز باید متذکر شد؛ در قرن نهم دولت متمرکز و نیرومندی در ایران و عراق وجود نداشت، اثر ویرانیهای مغولی و تیموری هنوز ادامه داشت و اوضاع اقتصادی بسیار نامطلوب و وخیم بود، خصوصا در خوزستان و جنوب عراق قبایلی نیمه گرسنه میزیستند که از دیرباز چشم به نواحی آبادتر دوخته بودند و طی تاریخ دوران اسلامی (هشت قرن تا مشعشعیان) این قبایل همراه لشکریان صدر اسلام و فاتحان عرب، بعد از آن خوارج ، سپس همراه قرمطیان و نیز صاحب الزنج به مناطق و شهرهای آباد اطراف تاخته بودند. البته این یورشها و اهداف اقتصادی و اجتماعیی که در بر داشت شکلی عقیدتی به خود میگرفت؛ در تمام این موارد رهبران این قبایل نیمه گرسنه، مذهب خود را اصل اسلام و مخالفان عقیدتی خود را خارج از اسلام میانگاشتند و تصرف اموال و ریختن خون ایشان را -در صورت مقاومت- حلال میشمردند و به گوارایی میخوردند. در واقع مذهب خوارج، قرمطی گری و سپس مشعشعیگری (و پس از آن وهابیگری) محمل عقیدتی یورشهای بدویان فقیر به سرزمینهای ثروتمندتر بود و عناصر شورشی، در هیات بنیانگذاران آن نحلهها یا رهبران سیاسی و نظامی آنها، به این حرکتها شکل میدادهاند.
[۱۱] ذکاوتی قراگزلو، علیرضا، نهضت مشعشعی و گذاری بر کلام المهدی، مجله معارف، فروردین – تیر ۱۳۷۵ – شماره ۳۷، ص۶۰.
[۱۲] الشیبی، تشیع و تصوف، ص۳۱۰.
نخستین گروندگان به محمد بن فلاح
مردم بطایح، که نخستین گروندگان به محمد بن فلاح بودند، قبلا سابقه یورش به حله و غارت آنجا را داشتند (۸۲۴ ق). وی در حدود ۸۴۳ و ۸۴۴ق پیروان خود را واداشت که چهارپایان خود را بفروشند و اسلحه بخرند. با استیلای قحط و گرسنگی بر آنان به سال ۸۴۴ق شورش و یورش را آغاز کردند، اما حرکت با موفقیت فوری همراه نبود، حتی به سال ۸۴۸ در دوب شکستی سنگینی متحمل گردیدند (که گویا پس از این شکست، سید محمد به مشعشع و پیروانش، مشعشعی معروف شدند) (درباره کلمه «شعشعه» و لقب «مشعشع» و «مشعشعی» بسیار بحث کردهاند آنچه به نظر قابل قبول است یکی بمعنای «تفرقه» است و هنگامی که محمد بن فلاح پس از شکست در دوب، میگوید «شعشعه دوب فرا رسید»، منظورش شکستی است که در نیزارهای دوب بر نیروی محمد بن فلاح وارد شد و محمد بن فلاح توانست عده قلیلی را نجات دهد و از معرکه بگریزاند. معنی دیگر «شعشعه»، فرا گرفتن نور الهی است که گویا از نگاه پیروان سید محمد این نور مریدان او را در بر گرفته، بگونهای که آنان را از هر آسیب و گزندی در امان نگه میدارد وشعشعه همان ایمان به محمد بن فلاح است)،
[۱۳] ذکاوتی قراگزلو، نهضت مشعشعی و گذاری بر کلام المهدی، ص۶۱.
[۱۴] کسروی، احمد، تاریخ پانصد ساله خوزستان، ص۲۵۰.
[۱۵] ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۸، ص۱۸۱ ۱۸۲، قم، نشر ادب حوزه، ۱۴۰۵ق .
تا آنکه پسر بزرگ او، به نام مولا علی ، بزرگ شد و استعداد سازماندهی و جسارت چشمگیری از خود نشان داد. با رهبری مولا علی، مشعشعیان، که او را چون بت میپرستیدند، به پیشرفتهای بزرگ دست یافتند و از حله تا واسط و از واسط تا اهواز را گرفتند. مولا علی چنان بی باک بود که نجف را نیز غارت کرد و شمشیرهای موجود در حرم حضرت علی علیهالسّلام را برای استفاده در جنگ برداشت و اعلام کرد که روح علی بن ابیطالب در وی حلول کرده و خود او مظهر خداست و قطب و ولی زمان است و اطاعتش واجب. افراط کاریهای مولا علی مورد رضایت پدرش نبود و حتی در کتابش کلام المهدی از وی اظهار نارضایتی کرده است. به هر حال مولا علی در ۸۶۱ق جوانمرگ شد و بار دیگر رهبری نظامی جنبش در اختیار سید محمد قرار گرفت تا آنکه او نیز در ۸۶۶ق درگذشت و پسر دیگرش، محسن بجای او نشست و دولت مشعشعیان نیز تا ۸۹۳ ق، که محسن وفات یافت، سامانی داشت.
[۱۶] ذکاوتی قراگزلو، نهضت مشعشعی و گذاری بر کلام المهدی، ص۶۱_ ۶۲.
[۱۷] کسروی، احمد، تاریخ پانصد ساله خوزستان، ص۲۱_ ۲۲.
[۱۸] کسروی، احمد، تاریخ پانصد ساله خوزستان، ص۲۸_ ۳۳.
[۱۹] کسروی، احمد، تاریخ پانصد ساله خوزستان، ص۳۹_ ۴۰.
آراء و عقاید سید محمد
درباره ادعاهای سید محمد نظرات مختلف است، آنگونه که از تنها کتاب باقی ماندهاش «کلام المهدی»
[۲۰] ذکاوتی ق
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 