پاورپوینت کامل مسکن بهشتیان (قرآن) ۵۲ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مسکن بهشتیان (قرآن) ۵۲ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مسکن بهشتیان (قرآن) ۵۲ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مسکن بهشتیان (قرآن) ۵۲ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل مسکن بهشتیان (قرآن) ۵۲ اسلاید در PowerPoint

بهشت با غرفه‌ها و قصرهای بلند برترین مسکن و جایگاه برای بهشتیان است.

فهرست مندرجات

۱ – بهشت برترین منزگاه
۲ – منازل پاکیزه در بهشت
۳ – منزل گزیدن در هر جای بهشت
۴ – منزل در باغهای فردوس
۵ – کاخهای برافراشته
۶ – غرفه‌های بهشتی
۷ – مسکن با طبقات گوناگون
۸ – مسکن در جوار قرب پروردگار
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

بهشت برترین منزگاه

برخورداری بهشتیان، از برترین جایگاه:
•«اصحـب الجنه یومـئذ خیر مستقرا… و احسن مقیلا:بهشتیان در آن روز قرارگاهشان از همه بهتر، و استراحت گاه شان نیکوتر است! ».

[۱] فرقان/سوره۲۵، آیه۲۴.

ً” مراد از”اصحاب جنت” پرهیزکاران است، و این خود دلیل بر همین است که مراد از اصحاب جنت همان متقین هستند. و کلمه” مستقر” و” مقیل” دو اسم مکان از” استقرار” و” قیلوله” هستند، اما استقرار که روشن است، و اما قیلوله – به طورى که گفته ‌اندبه معناى استراحت در نصف روز است، چه اینکه همراه با خواب باشد و چه نباشد، و باید هم همین طور باشد، چون در بهشت خواب نیست. و دو کلمه” خیر” و” احسن”- به طورى که گفته ‌انداز معناى تفضیل (بهترى) منسلخ شده‌ اند، هم چنان که کلمه” اهون” در جمله‌” وَ هُوَ أَهْوَنُ عَلَیْهِ”معناى” آسان‌ تر” نمى ‌دهد، و نیز کلمه” خیر” در جمله‌” ما عِنْدَ اللَّهِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ”معناى بهتر نمى‌ دهد، چون لهو خوب نیست تا گفته شود آنچه نزد خدا است بهتر از لهو است. و بعید نیست گفته شود که صیغه ” افعل” و هر چه بدان معنا است، مانند صیغه” خیر- بهتر” بنا بر آنچه ما ترجیح دادیم که صفت مشبهه هستند، که با ماده خود دلالت بر تفضیل دارند نه با هیات خود، در مثل اینگونه موارد منسلخ از معناى تفضیل نیستند باز تفضیل را مى‌ رسانند چیزى که هست درک طرف و طرز فکر او در اینگونه موارد رعایت شده، چون کفار بعد از آنکه شرک و جرم را اختیار کردند، لا بد آن را بهتر از ایمان و عمل صالح دانستند و لازمه آن آتش در آخرت است پس براى آن دو خیریت و حسن اثبات کردند، در نتیجه در مقابلشان گفته مى‌ شود: بهشت و آنچه در آن است بهتر و نیکوتر از کفر و جرم است، پس بر ایشان لازم است که بهشت را بر آتش برگزینند و خلاصه به ایشان گفته مى‌ شود به فرض هم که طرز فکر شما صحیح باشد، و در کفر و جرم خیریتى باشد باز باید از آن دو دست بردارید، زیرا ایمان و عمل صالح بهتر از آن دو است، پس على اى حال در اشتباهید، بعضى ‌دیگر گفته‌ اند تفضیل (بهترى) در اینگونه موارد از باب تهکم ( مسخره و استهزاء) است.

[۲] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۵، ص۲۷۸.

معنى این سخن آن نیست که دوزخیان وضعشان خوبست و بهشتیان وضعشان از آنها بهتر، زیرا صیغه” افعل تفضیل” گاه در مواردى به کار مى ‌رود که یک طرف به کلى فاقد آن مفهوم است و طرف دیگر واجد، مثلا در سوره فصلت آیه ۴۰ مى‌ خوانیم: أَ فَمَنْ یُلْقى‌ فِی النَّارِ خَیْرٌ أَمْ مَنْ یَأْتِی آمِناً یَوْمَ الْقِیامَهِ:” آیا کسى که در آتش افکنده مى ‌شود بهتر است یا کسى که روز قیامت در نهایت امنیت وارد محشر مى‌ شود”؟!” مستقر” به معنى قرارگاه و” مقیل” به معنى” محل استراحت در نیمه روز” است (از ماده” قیلوله” به معنى خواب نیم روز آمده است).

[۳] فصلت/سوره۴۱، آیه۴۰.

[۴] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱۵، ص۶۱.

•«اولـئک یجزون الغرفه… خــلدین فیها حسنت مستقرا ومقاما:(آرى،) آنها هستند که درجات عالى بهشت در برابر شکیبایی شان به آنان پاداش داده مى ‌شود؛ و در آن، با تحیّت و سلام رو به رو مى‌ شوند؛در حالى که جاودانه در آن خواهند ماند؛ چه قرارگاه و محلّ اقامت خوبى! ».

[۵] فرقان/سوره۲۵، آیه۷۵.

[۶] فرقان/سوره۲۵، آیه۷۶.

کلمه” غرفه” به طورى که گفته ‌اند به معناى بنایى است که بالاى بناى دیگر واقع‌ شده باشد و از کف خانه بلندتر باشد. و در آیه شریفه، کنایه است از درجه عالى تر بهشت .

[۷] طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه موسوی همدانی، ج۱۵، ص۳۳۹.

منازل پاکیزه در بهشت

برخورداری بهشتیان، از منازل پاکیزه در بهشتهای عدن:
•«وعد الله المؤمنین والمؤمنـت جنت تجری من تحتها الانهـرخــلدین فیها ومسـکن طیبه فی جنت عدن….: خداوند به مردان و زنان با ایمان، باغهایى از بهشت وعده داده که نهرها از زیر درختانش جارى است؛ جاودانه در آن خواهند ماند؛ و مسکن ‌هاى پاکیزه‌اى در بهشت هاى جاودان (نصیب آنها ساخته)؛ و (خشنودى و) رضای خدا، (از همه اینها) برتر است؛ و پیروزى بزرگ، همین است!»

[۸] توبه/سوره۹، آیه۷۲.

مسکن به محل سکونت اطلاق می شود؛ در روایات آمده مساکن طیبه قصرهایی از جنس یاقوت و مرجان است.

[۹] طوسی، محمد بن حسن، تفسیر التبیان، ج۵، ص۲۵۸.

•«… ویدخلکم جنت تجری من تحتها الانهـر ومسـکن طیبه فی جنت عدن…:(اگر چنین کنید) گناهانتان را مى‌بخشد و شما را در باغهایى از بهشت داخل مى‌کند که نهرها از زیر درختانش جارى است و در مسکن هاى پاکیزه در بهشت جاویدان جاى مى‌ دهد؛ و این پیروزى عظیم است!»

[۱۰] صف/سوره۶۱، آیه۱۲.

در میان نعمتهاى بهشتى در اینجا به خصوص روى مساله مسکن پاکیزه و مرفه، آنهم مسکنى در باغهاى بهشت جاویدان تکیه شده، و این به خاطر آن‌ است که یکى از شروط اساسى آسایش و آرامش انسان همان مساله مسکن است، آنهم مسکنى پاک و پاکیزه از هر گونه آلودگى ظاهرى و باطنى که انسان با خیال راحت در آن بیارامد.”راغب” در”مفردات” مى‌گوید: معنى” طیب” در اصل چیزى است که حواس ظاهر و باطن از آن لذت برد، و این معنى جامعى است که همه شرائط مناسب یک مسکن را در بر مى‌ گیرد.قابل توجه اینکه در قرآن سه چیز مایه آرامش شمرده شده است:
۱. تاریکى شب:‌ وَ جَعَلَ اللَّیْلَ سَکَناً.

[۱۱] انعام/سوره۶، آیه۹۶.

۲. خانه ‌هاى مسکونى‌: وَ اللَّهُ جَعَلَ لَکُمْ مِنْ بُیُوتِکُمْ سَکَناً.

[۱۲] نحل/سوره۱۶، آیه۸۰.

۳. همسران یک‌دل: وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها.

[۱۳] روم/سوره۳۰، آیه۲۱.

[۱۴] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۲۴، ص۹۱.

منزل گزیدن در هر جای بهشت

آزادی بهشتیان، برای منزل گزیدن در هر جای بهشت:
•«… الذی صدقنا وعده واورثنا الارض نتبوا من الجنه حیث نشاء…:آنها مى ‌گویند: «حمد و ستایش مخصوص خداوندى است که به وعده خویش درباره ما وفا کرد و زمین (بهشت) را میراث ما قرار داد که هر جا را بخواهیم منزلگاه خود قرار دهیم؛ چه نیکوست پاداش عمل کنندگان!»»

[۱۵] زمر/سوره۳۹، آیه۷۴.

منظور از زمین در اینجا زمین بهشت است، و تعبیر به”ارث” به خاطر آن است که این همه نعمت در برابر زحمت کمى به آنها داده شده، و مى‌ دانیم میراث چیزى است که انسان براى آن معمولا زحمتى نکشیده است، و یا از این نظر است که هر انسانى مکانى در بهشت دارد و محلى در دوزخ هر گاه بخاطر اعمالشان دوزخى شود مکان بهشتى او را به دیگران مى‌ سپارند و هر گاه بهشتى شود مکان دوزخیش براى دیگران باقى مى‌ ماند و یا به خاطر این است که آنها با نهایت آزادی مى‌ توانند از آن استفاده کنند همانند میراث که انسان در استفاده از آن کاملا آزاد است.این جمله در حقیقت تحقق عینى آن وعده الهی است که در آیه ۶۳ سوره مریم آمده: تِلْکَ الْجَنَّهُ الَّتِی نُورِثُ مِنْ عِبادِنا مَنْ کانَ تَقِیًّا: آن بهشتى است که به بندگان پرهیزگارمان به میراث مى ‌دهیم”.

[۱۶] مریم/سوره۱۹، آیه۶۳.

در جمله بعدی آزادى کامل خود را در استفاده از بهشت وسیع پروردگار چنین بیان مى‌ کنند:” ما هر جا از بهشت را بخواهیم منزلگاه خود قرار مى‌ دهیم (نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّهِ حَیْثُ نَشاءُ).از آیات مختلف قرآن استفاده مى ‌شود که بهشت مرکب از باغهاى بسیارى است و لذا در قرآن تعبیر به” جَنَّاتِ عَدْنٍ‌” (باغهاى جاویدان بهشت)

[۱۷] توبه/سوره۹، آیه۷۲.

شده است، و بهشتیان، با توجه به سلسله مراتب و مقامات معنوى ساکن آنها مى ‌شوند، بنا بر این آزادى آنها

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.