پاورپوینت کامل مستندات قاعده حیازت ۱۴ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مستندات قاعده حیازت ۱۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مستندات قاعده حیازت ۱۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مستندات قاعده حیازت ۱۴ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل مستندات قاعده حیازت ۱۴ اسلاید در PowerPoint
در حقوق اسلامی ، حیازت از اسباب مالکیت محسوب شده است.
فهرست مندرجات
۱ – تعریف حیازت
۲ – مستندات قاعده
۲.۱ – کتاب
۲.۲ – روایات
۲.۲.۱ – روایت اول
۲.۲.۲ – روایت دوم
۲.۲.۳ – روایات موارد خاص
۲.۳ – بنای عقلا
۳ – پانویس
۴ – منبع
تعریف حیازت
مفاد اجمالی قاعده این است که هر کس چیزی از اشیای مباح را «حیازت» کند، مالک آن میشود. این حکم در فقه تحت عنوان قاعده «من حاز ملک» مورد بحث قرار گرفته است.
مستندات قاعده
کتاب
در مبحث قاعده تسلیط گفته شد که در قرآن مجید در مورد استملاک بشر نسبت به آنچه در زمین موجود است سه دسته آیه وجود دارد:
۱) آیاتی که جمیع «ما فی الارض» را ملک خدا معرفی کرده، بشر را غیر مالک خواندهاند؛
۲) آیاتی که آنچه را بشر با سعی و کوشش خود به دست میآورد، ملک بشر خواندهاند که میان این دو دسته آیات به ظاهر ناسازگاری احساس میگردد؛
۳) آیاتی که بشر را نسبت به اشیای موجود در زمین خلیفه الهی معرفی کردهاند. دسته سوم میتواند توجیهگر و جمعکننده میان دو دسته نخستین باشد، به این معنا که هر چند مالک اصلی اشیای روی زمین خداوند است، ولی حق متعال، بشر را خلیفه خود دانسته و به او اجازه داده که با سعی و تلاش خود دست به تملک بزند.
بنابراین «حیازت» که عبارت است از اقدام آدمی به تملک اشیایی که خداوند برای او آفریده از اسباب تملک محسوب گردیده است.
روایات
صاحب جواهر پنداشته است که جمله «من حاز ملک» در متون احادیث وارد گردیده، در حالی که تتبع انجام شده نشان میدهد جمله فوق، نه در متون عامه وجود دارد و نه در منابع شیعه ، بلکه صرفا بیانگر حکمی است که فقها از روایاتی که با تعابیر دیگر واصل شده و یا از سیره عقلا که مورد تأیید دلایل لفظی واقع گردیده، استنباط کردهاند و بنابراین جزء قواعد اصطیادی است. روایاتی که میتوان حکم حیازت را از آنها استنباط کرد به قرار زیرند:
روایت اول
عبد الله بن سنان از امام صادق (ع) نقل کرده است که هر کس مال یا حیوانی را در بیابانی بیابد که صاحبش او را رها کرده و آن را با تیمار از مرگ نجات دهد، مالک آن خواهد شد. امام (ع) در استدل
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 