پاورپوینت کامل مساقات (فقه) ۲۳ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مساقات (فقه) ۲۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مساقات (فقه) ۲۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مساقات (فقه) ۲۳ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل مساقات (فقه) ۲۳ اسلاید در PowerPoint
واگذاری نخلهایادرختان انگوربه دیگری به منظوراصلاح،آبیاری وآبادسازی.
[۱] ابن منظور،لسان العرب؛بیروت،دارصادر،۱۹۹۷میلادی،چاپ اول.ج۳،ص۳۰۶.
فهرست مندرجات
۱ – معنای اصطلاحی
۲ – جایگاه مساقات درشریعت
۳ – ماهیت مساقات
۴ – ارکان مساقات
۴.۱ – صیغه:ایجاب وقبول
۴.۲ – متعاملین:مالک وعامل.
۴.۳ – عدم حجر
۴.۴ – ملکیت مالک
۵ – موردمعامله:درختان
۶ – شرایط مساقات
۶.۱ – تعیین مدت
۶.۲ – زمان عقد
۶.۳ – تعیین سهم
۶.۴ – تقسیم کار
۷ – پانویس
۸ – منبع
معنای اصطلاحی
حضرت امام خمینی(ره) مساقات رااین گونه تعریف کرده اند:
“اگر انسان با کسى به این قسم معامله کند که درختهاى میوهاى را که میوهء آن مال خود او است ، یا اختیار میوههاى آن با او است تا مدت معینى به آن کس وا گذار کند که تربیت نماید و آب د هدو(درمقابل) به مقدارى که قرارمى گذارند از میوه آن بردارد ،این معامله را مساقات مى گویند”.
[۲] امام خمینی ،سیدروح الله؛توضیح المسائل،بی جا ،انتشارات وزارت فرهنگ وارشاد ،بی تا ،چاپ نهم،ص۳۰۵،مسأله ۲۲۳۸.
جایگاه مساقات درشریعت
یکی ازعقودی که فقیهان درکتابهای فقهی ازآن بحث می کنند،مساقات است ودربردارندهء بحثهای مفیدی می باشد.
مساقات؛ درمیان مردم نیزمرسوم بوده ودرشریعت ازانجام آن نهی نشده است. بلکه روایات خاصی نیزدر مشروعیت آن واردشده است.
[۳] حر عاملی،محمدبن حسن ؛وسائل الشیعه ،بیروت،انتشارات آل البیت لإحیاء التراث،۱۴۲۴ه ق، چاپ دوم.ج۱۹،ص۴۴.
ازجمله درروایتی نقل شده است که ؛ پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم درختان مزرعه خیبر را برای نگهداری وسقایت واگذارنموده اند؛که فقهاءاین فعل حضرت رابرمساقات تطبیق نموده اند
[۴] حر عاملی،محمدبن حسن ؛ وسائل الشیعه، همان. ج۱۹،ص۴۴.
.
ماهیت مساقات
; مساقات عقد ی لازم است؛ یعنی فقط بارضایت متعاقدین ویااز طریق اعمال خیار منفسخ می شود،حتی اگر یکی از طرفین معامله نیز از دنیا برود وارث میت جانشین او می شودو عقد به هم نمی خورد واین از اقتضائات عقد لازم می باشد.
[۵] خویی ،سید ابوالقاسم ؛المبانی فی شرح العروه الوثقی،مقرر: سید محمد تقی خوئی ،قم، مؤسسه احیا آثار الامام الخوئی،۱۴۲۶ه ق،چاپ د.وم ،ج ۳۱از موسوعه ،ص۳۳۱.
ارکان مساقات
هر معامله ازآن جهت که عقد به شمارمی آید دارای ارکانی می باشد.
[۶] گروهی ازمحققین؛فرهنگ فقه،قم،مؤسسه دائره المعارف فقه اسلامی،۱۳۸۴ه ش،چاپ اول،ج۲،ص۱۶۴
ارکان مساقات نیزعبارتنداز:
صیغه: ایجاب وقبول
ایجاب و قبول،دوانشاءمرتبط بایکدیگرندکه نخست ;ایجاب ازسوی یکی ازدوطرف عقد(موجب)انشاءمی شود،وسپس قبول،ازسوی دیگری(قابل)صورت می گیرد.
[۷] گروهی ازمحققین؛فرهنگ فقه،قم،مؤسسه دائره المعارف فقه اسلامی،۱۳۸۴ه ش،چاپ اول ، ج۱، ۷۴۴.
گفتن ایجاب و قبول، به هرگونه ای که دلالت برمعنای آن داشته باشدصحیح است،زیرا درواقع انشاء،حاکی ازامروقصدی نفسانی است که ابراز آن به هرشکلی صحیح می باشد.
[۸] خویی ،سید ابوالقاسم ؛المبانی فی شرح العروه الوثقی،همان ،ج ۳۱از موسوعه ،ص۳۲۲.
متعاملین:مالک وعامل.
که دارای شرایطی هستندازجمله:
الف،ب،ج) بلوغ ،عقل و اختیار
[۹] طیاطبایی یزدی ،سید محمد کا ظم؛العروظ الوثقی ،همان ، ج۵، ص۳۲۲.
.
زیرا نا بالغ(کودک)،مجنون و مکره(کسی که مجبور به کاری شده ) ، کارهایشان اعتبار شرعی وجنبهء حقوقی ندارد . شرط نام برده شده برای تمامی معامله کنندگان ودر هر معامله ای الزامی است چه آن معامله خریدوفروش باشد یا اجاره ویا مساقات وغیرآن.
[۱۰] خوئی ، سید ابوالقاسم ؛المبانی فی شرح العروه الوثقی،همان
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 