پاورپوینت کامل مسائل معرفت‌شناسی ۴۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مسائل معرفت‌شناسی ۴۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مسائل معرفت‌شناسی ۴۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مسائل معرفت‌شناسی ۴۶ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل مسائل معرفت‌شناسی ۴۶ اسلاید در PowerPoint

معرفت‌شناسی علمی است که به بررسی «علم و معرفت» از حیث حکایت‌گری و واقع نمایی می‌پردازد، به عبارت دیگر این علم ابتدا به دنبال آن است که وجود واقعیتی را اثبات کند، سپس نوبت به بحث از امکان رسیدن به آن و دستیابی به معرفتی قطعی و یقینی و مطابقت‌اش با واقع و… می‌رسد. در حقیقت معرفت‌شناسی، علم توجیه باورها

[۱] The Theory of Knowledge،ed. L. P،Pojman، P.

یعنی مدلل ساختن و شاهد آوردن بر اعتقادات است. مواردی که ذکر شد، جزو پاورپوینت کامل مسائل معرفت‌شناسی ۴۶ اسلاید در PowerPoint بوده که در این نوشتار به بررسی و تبیین سه مساله از مهمترین آنها یعنی تعریف معرفت، امکان معرفت و ارزش معرفت می‌پردازیم.

فهرست مندرجات

۱ – تعریف معرفت
۲ – شرایط معرفت گزاره‌ای
۳ – امکان معرفت
۳.۱ – رئالیسم و ایده‌آلیسم
۳.۲ – مکاتب ایده‌آلیسم
۴ – ارزش معرفت
۵ – مقام ثبوت صدق
۶ – تئوریهای چیستی صدق
۶.۱ – تئوری‌ انسجام‌گرائی
۶.۲ – تئوری عمل گرائی
۶.۳ – تئوری نسبی گرائی
۶.۴ – تئوری حشواظهاری
۶.۵ – تئوری مطابقت
۷ – مقام اثبات صدق
۸ – اصول مبناگروی کلاسیک
۹ – پانویس
۱۰ – منبع

تعریف معرفت

معرفت‌شناسی در مغرب زمین تا پیش از نیمه دوم قرن بیستم شامل مباحث مربوط به مفاهیم و قضایا می‌شد ولی بعد از نیمه دوم قرن بیستم مباحث این علم فقط به معرفت «گزاره‌ای» (قضایا) اختصاص یافت که حیثیت حکایت‌گری آن مراد بود. معمولا فلاسفه غرب معرفت گزاره‌ای را به «باور صادق موجه» (True Justified Belief) تعریف و تحلیل کرده‌اند.

شرایط معرفت گزاره‌ای

در اینجا لازم است تا اشاره‌ای به ارکان و شرایط سه گانه تعریف معرفت گزاره‌ای داشته باشیم.
برای اینکه نسبت به گزاره‌ای مانند P معرفت حاصل بشود رعایت سه شرط لازم است:
اولا: باید P صادق باشد، در صورت کذب نمی‌توان به آن معرفت داشت، از این شرط به «شرط عینی» معرفت تعبیر می‌شود که حاکی از نسبت بین گزاره و واقع است.
ثانیا: باید شخص به گزاره P باور و اعتقاد داشته باشد. این شرط، «شرط ذهنی» نامیده می‌شود.
ثالثا: گزاره باید موجه بوده و دلیل و شاهدی برآن داشته باشیم نه اینکه باور و اعتقاد ما به صورت حدس باشد.
پس، در صورتی می‌توان گفت، به گزاره P معرفت داریم که هر سه شرط فوق جاری باشد و سه جزء تعریف در «باور صادق موجه»، ناظر به همین سه شرط می‌باشد.

[۲] حسین زاده، محمد، پژوهشی تطبیقی در معرفت شتاسی معاصر، قم، مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه)، ۱۳۸۲، چاپ اول، صص۵۱-۵۳.

امکان معرفت

بعد از اینکه تعریف «معرفت» گذشت و مشخص شد که معرفت امر قراردادی نیست بلکه ملاک واقعی دارد، اکنون باید دید آیا تحصیل «معرفت» ممکن است یا خیر؟
اگر نگاهی به تاریخ فلسفه بیاندازیم معلوم می‌شود که با پاسخ دادن به سؤال فوق، مکاتب فلسفی متعددی به وجود آمدند.

رئالیسم و ایده‌آلیسم

در یک نگاه کلی کسانی که «واقعیت» و به تبع آن «معرفت» و امکان رسیدن به آن را قبول داشتند تحت مکتب «رئالیسم» گرد آمده و گروهی که منکر اصل واقعیت شده و راه رسیدن به معرفت و مطابقت با واقع و… را منکر شدند تحت عنوان «ایده‌آلیسم» جمع شدند.

مکاتب ایده‌آلیسم

ایده‌آلیسم‌ها با توجه به انکار یکی از عناصر معرفت به چند دسته تقسیم می‌شوند:
دسته اول «سوفسطائیان» ‌اند که منکر اصل واقعیت هستند

[۳] خسروپناه، عبدالحسین و پناهی آزاد، حسن، نظام معرفت شناسی صدرائی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه اسلامی، ۱۳۸۸، چاپ اول، ‌ صص۲۰۱-۲۰۲.

و دسته دوم «شکاکان» می‌باشند که عنصر اول تعریف یعنی «باور» را منکرند

[۴] خسروپناه، عبدالحسین و پناهی آزاد، حسن، نظام معرفت شناسی صدرائی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه اسلامی، ۱۳۸۸، چاپ اول، ص۲۰۶.

و دسته سوم هم «پلورالیست‌ها» که عنصر دوم، «صدق» را نپذیرفته‌اند،

[۵] خسروپناه، عبدالحسین و پناهی آزاد، حسن، نظام معرفت شناسی صدرائی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه اسلامی، ۱۳۸۸، چاپ اول، ‌، ص۲۲۴.

طبق این قول هر معرفتی صادق است و دسته چهارم هم که نسبی‌گرایان‌اند عنصر سوم تعریف یعنی‌ «توجیه» را قبول ندارند.

[۶] خسروپناه، عبدالحسین و پناهی آزاد، حسن، نظام معرفت شناسی صدرائی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه اسلامی، ۱۳۸۸، چاپ اول، ‌ ص۲۱۸.

پس کسی که همه معرفت و واقعیت را انکار بکند در حقیقت به یک «شکاکیت مطلق و جهانی» مبتلا شده است که برای درمان چنین شخصی برخورد فیزیکی را توصیه می‌کنند. (چنین پیشنهادی از طرف شیخ‌الرئیس در «الهیات شفاء» مطرح شده که صدرالمتالهین هم در «الحاشیه علی الالهیات» آن را پذیرفته‌ است.) اما اگر کسی منکر بخشی از واقعیت بشود دچار «شکاکیت منطقه‌ای» شده که نهایتا منجر به انکار برخی از معرفت‌ها در حوزه خاصی می‌شود که شکاکیت این گروه با بحث و استدلال قابل حل می‌باشد.

ارزش معرفت

مسئله «ارزش معرفت» مهم‌ترین مبحث معرفت‌شناسی است زیرا سایر پاورپوینت کامل مسائل معرفت‌شناسی ۴۶ اسلاید در PowerPoint یا مقدمه این بحث است یا از نتایج این بحث می‌باشد.
برای تعیین یک مصداق، صرف ‌«تعریف» (Definition) کافی نیست بلکه باید «ملاک» (Criterion) هم در دست باشد تا اینکه بتوان مصداق را مشخص کرد. مبحث «ارزش معرفت» دارای دو بخش مهم می‌باشد که یکی مترتب بر دیگری است:
الف) چیستی صدق
ب) ملاک صدق
مبحث فوق به دنبال آن است تا به بررسی صدق در دو ساحت «چیستی صدق» (= مقام ثبوت آن) و «ملاک صدق» (= مقام اثبات آن) بپردازد که در بخش اول، مطابقت با واقع و تئوری‌های مختلف صدق مطرح می‌شود و در بخش دوم از ملاک مطابقت با واقع بحث به میان می‌آید که به دنبال ضابطه و معیاری برای تشخیص معرفت صحیح از معرفت سقیم است (معیار معرفت و معیار مطابقت و توجیه معرفت).

[۷] خسروپناه، عبدالحسین و پناهی آزاد، حسن، نظام معرفت شناسی صدرائی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه اسلامی، ۱۳۸۸، چاپ اول، ‌ ص۳۲۴.

[۸] خسروپناه، عبدالحسین و پناهی آزاد، حسن، نظام معرفت شناسی صدرائی، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه اسلامی، ۱۳۸۸، چاپ اول، ‌ ص۳۴۲.

مقام ثبوت صدق

همانطوری که همه ادراکات بشری صحیح و صادق نبوده همه آن‌ها نیز خطا نیستند، پس برای رسیدن به معرفتی صحیح از ادراکات خویش، باید معلوم شود که منظور از معرفت صحیح چیست؟
سپس بعدا به دنبال ضابطه‌ای برای رسیدن به آن معرفت صحیح باشیم. قبلا گذشت که مراد از معرفت، «باور صادق موجه» می‌باشد بنابراین برای دست یابی به معرفتی کامل و صحیح باید سه عنصر معرفت شناخته شود که در مرحله اول به دنبال شناسایی عنصر اول (صدق) هستیم.
قبل از بیان رویکردهای مختلف درباره چیستی صدق ذکر دو نکته ضروری به نظر می‌رسد:
اولا: مسئله صدق و کذب، حقیقت و خطا در مورد علوم حصولی جاری است؛ زیرا در ادراکات حضوری واسطه‌ای بین عالم و معلوم وجود ندارد تا خطایی در آن رخ دهد. همچنین این مسائل درباره تصورات و مفاهیم مفرده هم مطرح نمی‌شود چرا که این امور خالی از محمول و نسبت و حکم می‌باشند.
ثانیا: دو واژه «صدق و حقیقت» در این مبحث، به صورت مترادف استعمال شده‌اند.

تئوریهای چیستی صدق

«چیستی صدق» در قالب تئوری‌هایی م

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.