پاورپوینت کامل الوسیط فی قواعد فهم النصوص الشرعیه ۱۸ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل الوسیط فی قواعد فهم النصوص الشرعیه ۱۸ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۸ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل الوسیط فی قواعد فهم النصوص الشرعیه ۱۸ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل الوسیط فی قواعد فهم النصوص الشرعیه ۱۸ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ وضعیت کتاب
۴ پانویس
۵ منابع مقاله
۶ وابستهها
ساختار
کتاب مشتمل بر دو مقدمه و چهار باب است که در هر باب در ضمن فصول و عناوین متعددی مطرح شده است.
گزارش محتوا
نویسنده دورههای فراگیری علم اصول را به سه مرحله تقسیم نموده است. این کتاب تقریرات درسی برای مرحله دوم از مجموعه قوانین اصول فقه بعد از مرحله درسی اول (مبادی اصول فقه) و تمهیدی برای مرحله سوم از این مجموعه (دروس فی أصول فقه الإمامیه) است[۱].
در چاپ اول این اثر، رساله «الإجتهاد» بهعنوان مقدمه وجود داشته است که در این چاپ با موافقت مؤلف جداگانه با رساله دیگری با عنوان «التقلید» منتشر شده که بهمنزله جزء اخیر این مجموعه است[۲].
نصوص شرعی موجود در کتاب و سنت مصدر اساسی تشریع اسلامی است؛ در قرآن کریم حداقل پانصد آیه و در مجامع حدیثی شیعه نیز متجاوز از شصت هزار حدیث از نصوص احکام شرعی است. این عدد به این فراوانی با خصوصیات و عموماتی که دارد نیاز فقیه را در حوزه استنباط پوشش میدهد[۳].
این اثر در چهار باب نوشته شده است:
باب اول به تعریف قاعده اصولی و تعریف نص اختصاص یافته است. جرجانی، قاعده را قضیه کلیه منطبق بر همه جزئیاتش دانسته است. ابوالبقاء قاعده را چنین بیان کرده است: «قضیه کلیه من حیث اشتمالها بالقوه علی احکام جزئیات موضوعها، و تسمی فروعاً و استخراجها منها تفریعاً، کقولنا: کل اجماع حق»[۴].
قواعدی که از علم اصول فقه به دست میآید را «قواعد اصولی» مینامند. این قواعد در بحث فقهی برای استنباط حکم شرعی از طریق نص شرعی بهکار میرود. از ویژگیهای قاعده اصولی این است که در عملیات استنباط، کبری در قیاس استنباط قرار میگیرد[۵]. قواعد را اساس نیز نامیدهاند؛ چراکه جزئیات مبتنی بر آن است. همچنین «اصل» نامیدهاند؛ زیرا جزئیاتش از آن متفرع میشود[۶].
در بخشی از عبارات این باب به این نکته اشاره شده که طریق روایت سنت مطهره از رسولالله(ص) از دو طریق صورت میگیرد: روایت از طریق اهلبیت(ع) و روایت از طریق صحابه. شیعه روش اول و اهل سنت روش دوم را برگزیدهاند. این بدین معنا نیست که اهل سنت نقل روایت از اهلبیت(ع) را جایز نمیدانند؛ بلکه آنها از اهلبیت(ع) روایت میکنند؛ لکن با اسانیدی مشابه که در آنها راویان اهل سنت ذکر شده است. همچنان که شیعه امامیه نیز نقل روایت از طریق صحابه را جایز میدانند، اگر سند آن بر طبق معیارهای شیعه در توثیق روایت باشد. بسیاری از نویسندگان معاصر برای شیوه اول عنوان «سنت اهلبیت(ع)» و برای شیوه دوم «سنت صحابه» را بهکار بردهاند[۷]. سپس در ادامه به مهمترین آثار علمای امامیه که در جمع احادیث مروی از طریق اهلبی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 