پاورپوینت کامل مقاصد الفلاسفه ۲۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مقاصد الفلاسفه ۲۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۲۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مقاصد الفلاسفه ۲۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مقاصد الفلاسفه ۲۷ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ نظر بزرگان پیرامون کتاب
۲ ساختار
۳ گزارش محتوا
۴ وضعیت کتاب
۵ پانویس
۶ منابع مقاله
۷ وابستهها
نظر بزرگان پیرامون کتاب
فرید وجدی، صاحب دائرهالمعارف معروف، در ذیل کلمه «نطق»، تمامی منطق «مقاصد الفلاسفه» را عینا نقل کرده و در ابتدا میگوید: «همینکه خواستیم خلاصهای از علم منطق را بیاوریم، نظرمان بر کتاب «مقاصد الفلاسفه» ابیحامد غزالی افتاد و آن را در بیان و ایجاز، به منتها درجه یافتیم (و بر تو باد به مؤلفات حجتالاسلام)؛ پس صواب چنان دیدیم که آن را حرفبهحرف، برای تیمن به اثری از آثار این روح بزرگ بیاوریم»[۱].
ساختار
کتاب با مقدمه محقق آغاز و مطالب در سه فن، تنظیم شده است.
اثر حاضر در واقع ترجمهگونهای است از دانشنامه علائی؛ یعنی غزالی در نگارش مقاصد، همواره کتاب دانشنامه را فراروی داشته است و بسیاری از مطالب آن را به عربی، برگردانده است. اما با مطالعه دو سه صفحه از مقاصد و دانشنامه، هرکس بهخوبی درمییابد که شیوه تعبیر، تا چه اندازه متفاوت است و عبارات مقاصد، تا چه حد روان و مفهوم است و عبارات دانشنامه، تا چه حد معقد و پیچیده؛ بااینکه دانشنامه به فارسی است و مقاصد به عربی[۲].
گزارش محتوا
در مقدمه محقق، ضمن اشاره به موضوع کتاب، مطالبی پیرامون اهمیت و جایگاه آن، مطرح گردیده است[۳].
کتاب معروف غزالی، «تهافت الفلاسفه»، سراسر رد بر حکمای پیشین و حکمای اسلام، خاصه فارابی و ابن سیناست. در این کتاب، غزالی به زغم خود، ضربههایی سخت بر پیکر فلسفه وارد ساخته و آن را بیاساس و سست و بیپایه ساخته است. پیش از نگارش کتاب تهافت، غزالی اثر حاضر را نوشت که در آن، یک دوره منطق و حکمت طبیعی و حکمت الهی را به زبانی بس ساده و رسا بیان کرد؛ بدون اینکه بههیچروی به رد و نقض آراء فلاسفه بپردازد و غرضش تنها نقل گزارش بود. گمان میشود غزالی در نوشتن این کتاب، دو مقصود داشته است:
یکی آنکه اصحاب فلسفه، او را در فلسفه جاهل و عامی ندانند و خصومتش را با فلسفه، از مقوله «الأنسان عدو لما جهله» نپندارند و ببینند که چگونه به روح فلسفه و عمق آراء حکما پیبرده است؛ چون محال است کسی فلسفه را بهدرستی درنیافته باشد و به این سادگی و وضوح و صراحت، آن را در سلک بیان بیاورد. دیگر آنکه هرکس به کتاب تهافت میپردازد، پیش از آن، کتاب مقاصد را بخواند تا نخست بهدرستی بداند مقصود فلاسفه چیست و آنگاه به رخنهها و خللهای آن در کتاب تهافت، واقف شود؛ راستی هم اگر کسی از یک نظام فکری بهخوبی آگاه نباشد، چگونه میتواند رد آن را دریابد یا خود به رد آن بپردازد[۴].
بههرحال، آنچه مسلم است، این است که اثر حاضر، مقدمهای است برای «تهافت الفلاسفه» و حتی میتوان آن دو را بر روی هم، بهمنزله یک اثر دانست که بخش اول آن، بیان آراء فلاسفه است و بخش دوم، بررسی و نقد و ابطال آن آراء[۵].
گواشن، از ابنسیناشناسان اروپایی میگوید: یکی از بازیهای تقدیر، این بود که مسیحیان اروپایی قرون وسطی، غزالی را از پیروان ابن سینا و از مدافعان حکمت او میدانستند و این بدان سبب بوده است که کتاب «مقاصد»، به زبان لاتینی ترجمه شده، اما مقدمه آن، ترجمه نشده است و چون در این کتاب، نقض و اعتراضی نیست و در واقع بیان حکمت ابن سینایی یا حکمت مشائی است، مسیحیان قرون وسطایی را به اشتباهی بزرگ افکنده است که کسی را که بزرگترین مخالف ابنسیناست، از پیروان او بشمارند؛ درصورتیکه غزالی خود در مقدمه کتاب، صریحا مقصود از نگارش کتاب را، به این عبارت بیان میکند: «از من خواستی که سخنی شافی در کشف تهافت فلاسفه و تناقض آراء آنان و مکامن تلبیس و اغوائشان برای تو بگویم؛ اما برآوردن حاجت تو، جز به اینکه نخست مذهب آنان را بشناسی و از عقیده ایشان آگاه شوی، میسر نیست؛ زیرا که آگاهی از فساد مذاهب، پیش از احاطه به مدارک آنها، محال است؛ بل هو رمی فی العمایه و الضلال. پس من صواب چنین دیدم که پیش از بیان تهافت آنان، سخنی مختصر، مشتمل بر نقل و حکایت مقاصد آنان، از علوم منطقی و طبیعی و الهی ایشان، ب
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 