پاورپوینت کامل سفرنامه کارری ۴۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل سفرنامه کارری ۴۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل سفرنامه کارری ۴۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل سفرنامه کارری ۴۰ اسلاید در PowerPoint :
محتویات
۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ منابع مقاله
۴ وابستهها
ساختار
کاررى سفرنامه خود را به دو بخش تقسیم کرده است: در بخش اول شرح حوادث سفر بر توصیف اوضاع اجتماعى غلبه دارد؛ اما در بخش دوم، به طور اختصاصى به مذهب، پوشاک، آداب و رسوم (ازدواج، مرگ و..). تفریحات و مشاغل و… پرداخته و بدینسان این بخش گویاى نسبتا روشنى از بستر زندگى توده مردم ایران زیر سایه اقتدار حکومت صفویه در عصر شاه سلیمان صفوى است.
گزارش محتوا
جووانى فرانچسکو جملى کاررى جهانگرد ایتالیایى که در سال ۱۱۰۵ق؛ یعنى همزمان با سلطنت شاه سلیمان صفوى به ایران قدم گذاشته است و در مراسم تاجگذارى شاه سلطان حسین حضور داشته؛ از جمله مسافرانى است که پس از پشت سر گذاشتن خطرهاى بسیار به ایران وارد شده است. او که هنگام ورود به ایران، سرا پا غرق در شادى مىشود، لذت شیرین رسیدن به ایران آنچنان او را از خود بىخود کرده که تمامى رنجهاى مسیر را از خاطرش پاک مىکند.
کاررى از آغازین صفحات سفرنامه خود بسان نقاشى قلموى خاطر خود را چنان بر صفحه مىکشد که تصاویرى زنده را در پیش چشم خواننده ترسیم مىکند.
درباره اخلاق اجتماعى مردم ایران کاررى بر این نظر است که مردم ایران متمدن، شریف و درستکار، بخشنده و مخالف تقلب و نادرستىاند و در قیاس با ترکان عثمانى از خلقیات قابل توجهى برخوردارند. رفتار آنها با خارجیان خوب است و بنابراین حسن برخورد، خارجیان با آزادى کامل مىتوانند در ایران تردد کنند و حتى با ایرانیان رابطه دوستى برقرار نمایند و این کاملا بر خلاف آن چیزى است که در عثمانى در جریان است.
کاررى به چند جمله از اصطلاحات تعارفآمیز در بین ایرانیان نیز اشاره کرده است: قربان خواستهاى شما، قدم بالاى چشم ما، چاکر جنابعالى، اختیار مخلص دست سر کار است و… و این خود مىتواند اندکى از گفتوگوهاى معمول در بین مردم آن روزگار را نشان دهد. از جمله تفریحات دلچسبى که در بین مردم آن دوران جذابیت بیشترى داشته و آنها را به آرامش بیشترى مىرسانده و در تکاندن خستگىهاى روزمرگىهاى زندگى، آنها را به اندکى آسودگىخاطر مىرسانده، نشستن بر سر جویبارها و گوش سپردن به نواى پاى آب و تماشاى مناظر سرسبز و خرم بوده است.
از تفریحات و سرگرمىهاى قابل توجه در این دوران بین کودکان و جوانان، پرواز دادن بادبادکهایى است که آن را با لولهاى مقوایى با دنبالهاى بلند مىساختند و با نخى نازک به هوا مىفرستادند. کاررى صداى برخاسته از این بادبادکها را به صدایى شبیه صداى ارگ کلیسا تشبیه کرده است. گویى کودکان رهیده از گذر شتابناک زمان با تماشاى رقص بادبادکى که نواى آرامشبخشى از خود تولید مىکند نیز در جستوجوى دمىآسودگىاند و پرواز خاطرات کودکىشان و آرزوهاى بلندشان را در رقص بادبادکها به تماشا مىنشستهاند.
از جمله زوایاى جالبى که در نظر کاررى مهم افتاده و آن را در اوراق سفرنامهاش منعکس ساخته، انجام مراسم ازدواج است.
و این تنها یکى از لایههاى پنهان و جذاب زندگى مردمىاست که در کوچه پس کوچههاى شهرها و روستاها در پى روزگارى عادى قدم مىزنند و نامى از خود در تاریخ سیاسى و نظامى حاکم بر جاى نمىنهند. کاررى درباره نشان دادن عشق و علاقه برخى از مردان نسبت به زن خود مىنویسد: در پارهاى از موارد براى نشان دادن شدت علاقه خود به زنى، بازوى خود را با آهن تفته داغ مىکنند و مىخواهند بگویند که آتش عشق دلشان از آتشى که بازویشان را داغ مىکنند، سوزناکتر است.
اما در مورد چگونگى انجام بخشى از مراسم ازدواج، کاررى مشاهده کرده است که قبل از آن که عروس را به خانه داماد ببرند، داماد برحسب وسع مالى خود لباسهایى را به خانه عروس مىفرستد و مبلغ مهریه را تعیین مىکند. شب عروسى داماد همراه با جمعى از خویشان خود و در حالى که همراهان او چراغها و مشعلهایى در دست دارند، به سوى خانه عروس به راه مىافتند و اطرافیان عروس نیز پیاده و یا سواره براى استقبال از کسان داماد، به راه مىافتند و زمان برخورد این دو دسته با هم کرنا و شیپور مىنوازند و پس از مشایعت آنها تا خانه عروس روحانى عاقد مبلغ مهریه را اعلام مىکند تا پس از تایید خانواده عروس ثبت شود.
در برابر این جنبه شاد و روشن زندگى توده مردم، بیمارى و مرگ، بسان یکى از زوایاى غمانگیز حیات در سفرنامه کاررى انعکاس یافته است. بنا بر نوشته او، زمانى که یکى از ایرانیان بیمارى ناعلاجى را دچار مىشود، اطرافیان او براى آن که دیگران را به دعا براى شفاى بیمار خود دعوت کنند، هر روز عصر بر پشتبام خانه آتشى را مىافروزند. و هر گاه بیمار به کام مرگ رانده شود، کسان او با گریه و شیون و تعریف از منش اخلاقى او پیکرش را با تابوت تا قبرستان همراهى مىکنند. اگر کسى از بزرگان فوت کند، در مراسم تشییع جنازه او اسبهایى تدارکمىبینند که روى یکى از آنها، عمامه متوفى و روى دیگرى، شمشیر و ترکش و کمان او و روى اسب سوم لباس و وسایل شخصى او حمل مىشود.
اما درباره وضعیت ظاهرى ایرانیان کاررى به نکاتى اشاره ورزیده که در پارهاى از آنها دچار خطا و اشتباه گردیده است و این نشان از آن دارد که نگاه او به عنوان ناظر جامعه ایران عصر صفوى تا بطن و متن واقعى حیات اجتماعى – فرهنگى فاصلهاى پرناشدنى دارد. او درباره لباس متداول در ایران اگر چه به طبقات فرودست و فرادست توجه کرده، اما در ارائه تصویرى روشن از نوع لباس اهل حرف و مشاغل گوناگون و تفکیک لباسهاى زنان اعیان و زنان طبقات پایین بازمانده است. او مىنویسد: لباس متداول ایرانیان، جبهاى است که تا قسمتى پایینتر از زانو را مىپوشاند؛ آستینهاى تنگ و دراز دارد و تا روى دست مىافتد. آستینها دگمه ندارند و با نوارى که روى آنها دوخته شده بسته مىشود.
او لباس ثروتمندان را از پارچه ابریشمى و با کمربندى با همین جنس توصیف کرده است؛ در حالى که از این کمربندها چند گل زرین نیز آویزان است. علاوه بر آن ثروتمندان عمامه خود را که معمولا از حریر زربفت است، با سکهها و سنگهاى قیمتى تزئین مىکنند. لباس روستاییان ساده بوده و ساق پاى خود را با مچ پیچ
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 