پاورپوینت کامل خاتم اولیاء از دیدگاه ابن عربی و علامه آشتیانی ۱۹ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل خاتم اولیاء از دیدگاه ابن عربی و علامه آشتیانی ۱۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل خاتم اولیاء از دیدگاه ابن عربی و علامه آشتیانی ۱۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل خاتم اولیاء از دیدگاه ابن عربی و علامه آشتیانی ۱۹ اسلاید در PowerPoint :

محتویات

۱ ساختار
۲ گزارش محتوا
۳ خاتم اولیا از دیدگاه ابن عربی
۴ خاتم اولیا از دیدگاه علامه آشتیانی
۵ وضعیت کتاب
۶ پانویس
۷ منابع مقاله
۸ وابسته‌ها

ساختار

کتاب مشتمل بر پیشگفتار و چهار بخش است.

شیوه نویسنده بررسی دیدگاه ابن عربی در آثار وی و سپس مقایسه آن با دیدگاه شیعی علامه آشتیانی است که با استناد به منابعی چون فتوحات مکیه ابن عربی و ختم ولایت در اندیشه ابن عربی صورت گرفته است.

گزارش محتوا

خاتمیت و مقام ولایت، در عرفان نظری جایگاه ویژه‌ای دارند و در حقیقت مراتب پایانی سیر عارفانی است که در آثار خود با اصطلاحاتی چون «فنای ذاتی»، «مقام محو اسم»، «مقام توحید ذات» از آن تعبیر کرده‌اند. گفتنی است افزون بر عارفان و فیلسوفان، فقیهان و متکلمان نیز از این موضوع غفلت نکرده‌اند.[۱]‏؛ و در این میان، استاد سید‌ جلال‌الدین آشتیانی(۱۳۰۴‌- ۱۳۸۴‌ش) و محیی‌الدین ابن عربی (۵۶۰ ۶۳۸ق) از جمله حکیمان و عارفانی هستند که در آثار خود به تفصیل به این موضوع پرداخته‌اند. نگارنده بر آن است تا در حد توان‌ خود، پس از مقدمه‌ای کوتاه، دیدگاه آنان را به اختصار بیان کرده و سپس به مقایسه این دو دیدگاه بپردازد.[۲]‏.

خاتم اولیا از دیدگاه ابن عربی

ابن عربی‌ دایره‌ ولایت را گسترده‌تر از نبوت و رسالت دانسته و با اعتقاد به ختم نبوت و رسالت بحث‌های‌ پردامنه‌‌ای‌ درباره ختم ولایت دارد. او ولایت را‌ همان‌ مقوله‌ نبوت‌ و رسالت‌ دانسته‌ و آن را مقامی می‌داند که با کسب علم حاصل نمی‌شود، بلکه علم هدیه و موهبتی الهی است و به کسی اختصاص دارد که رحمت خداوند شامل او‌ شود. [۳]‏.

وی در مقام ارائه نظر و به‌اصطلاح از دید عرفان نظری، همانند بیشتر عارفان بر این باور است که ولایت انبیا و اولیا در دو وجهه خاصه و عامه نماد و نمود پیدا‌ می‌کند. ولایت‌ عامه که همه مؤمنان به جهت ایمانشان به حضرت حق، می‌توانند به آن آراسته شوند و اما ولایت خاصه از آن عارفان و ره‌یافتگان به حق است‌ که‌ عبارت‌ است از فنای عبد در حق و قیام عبد به حق، به این معنا که عبد در این ‌‌مقام‌ از خود رها گشته و بقای خود را در بقای ذات حضرت حق می‌‌بیند‌. در‌ این صورت است که مقام ولایت به مقام نبوت و رسالت احاطه پیدا می‌کند و برتری‌ آن ثابت می‌شود، و برتری «ولی» از آن‌جا پیداست که خداوند‌ در آیه شریفه الله‌ ولی‌ اللذین آمنوا خود را ولی نامیده است.[۴]‏.

البته، این موضوع باعث شده تا مخالفان ابن عربی، این بخش از کلمات وی را به‌درستی فهم نکنند و چنین بپندارند که‌ او مطلق ولایت را در هرکسی که تحقق یابد به نبوت و رسالت برتری داده است. این اشکال پندار ناپخته‌ای بیش نیست، اما اشکالی که هست و ابن عربی هم‌ به‌درستی نتوانسته آن را تقریر و تبیین کند که تعیین مصداق «خاتم أولیاء» و «ولی» در «مقام ولایت» است، و همین مسئله شارحان فتوحات مکیه و فصوص الحکم را به دام توجیه و تأویل انداخته‌ و پیروان‌ مکتب او را به مجازگویی وا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.