پاورپوینت کامل مراقبه (اخلاق) ۴۵ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مراقبه (اخلاق) ۴۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۴۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مراقبه (اخلاق) ۴۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مراقبه (اخلاق) ۴۵ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل مراقبه (اخلاق) ۴۵ اسلاید در PowerPoint
مراقبه یکی از مراحل تهذیب و محاسبه نفس است.
فهرست مندرجات
۱ – معنای لغوی مراقبه
۲ – پیشینه مراقبه
۳ – معنای اصطلاحی مراقبه
۴ – فضیلت مراقبه در قرآن
۵ – فضیلت مراقبه در روایات
۶ – اهمیّت مراقبه از نظر علمای اخلاق
۷ – مشارطه، پیش نیاز مراقبه
۸ – روش انجام مراقبه
۹ – درجات مراقبه
۱۰ – آثار مراقبه
۱۰.۱ – حفاظت الهی
۱۰.۲ – رسیدن به معرفت نفس
۱۰.۳ – صفای مشاهدات روحی و قلبی
۱۰.۴ – مصاحبت ربوبی و رنگ الهی گرفتن
۱۰.۵ – کشف عوالم توحیدی
۱۱ – مراقبه ایام و ساعات
۱۲ – پانویس
۱۳ – منبع
معنای لغوی مراقبه
مراقبه از واژهی «رَقَبَ» به معنای حفظ کردن
[۱] لسان العرب، بن منظور، ج۱، ص۴۲۵.
و در نظر گرفتن مراقِب و توجه دادن فکر به سوی اوست و هر کس از کاری به سبب رعایت دیگری دوری جوید گفته میشود: فلانی را مراقبت کرد.
[۲] راه روشن(ترجمه المحجه البیضاء)، فیض کاشانی، سید محمد صادق عارف، ج۸، ص۱۹۳.
پیشینه مراقبه
در متون اخلاق اسلامی، پیشینه مراقبه به «مرابطه» باز میگردد که عبارت است از نگاهبانی و مواظبت عقل از نفس.
[۳] علم اخلاق اسلامی (ترجمه جامع السعادات)، ملامحمدمهدی نراقی، سیدجلال الدین مجتبوی، ج۳، ص۱۲۴.
در هر حال، مشارطه، پیشنیاز مراقبه و معاقبه و مقامات پس از آن، تکمیل کنندهی محاسبه است.
معنای اصطلاحی مراقبه
سید بحرالعلوم رحمه الله در تعریف مراقبه میفرماید: «مراقبه عبارت است از متوجه و ملتفت خود بودن در جمیع احوال، تا از آنچه بدان عازم شده و عهد کرده تخلف نکند.»
[۴] رساله سیر و سلوک (تحفه الملوک)، سید محمدمهدی بحرالعلوم، ص۱۵۰.
فضیلت مراقبه در قرآن
خدای متعال در قرآن میفرماید: «ای کسانی که ایمان آوردهاید از (مخالفت) خدا بپرهیزید و هر کس باید بنگرد تا برای فردایش چه چیز از پیش فرستاده و از خدا بپرهیزید که خداوند از آنچه انجام میدهید آگاه است!»
[۵] حشر/سوره۵۹، آیه۱۸.
علامه طباطبایی میگوید: این آیه مؤمنین را وادار میکند که به یاد خدای سبحان باشند و او را فراموش نکنند و مراقب اعمال خود باشند، که چه میکنند، صالح آنها کدام و ناصالحش کدام است و صالح را هم خالص برای رضای خدا به جای آورند و این مراقبت را استمرار دهند؛ همواره از نفس خود حساب بکشند و هر عمل نیکی که در کردههای خود یافتند خدا را شکر گزارند و هر عمل زشتی دیدند خود را توبیخ نموده، نفس را مورد مؤاخذه قرار دهند و از خدای تعالی طلب مغفرت کنند.
[۶] تفسیرالمیزان، سید محمد حسین طباطبایی، ج۱۹، ص۳۷۳-۳۷۴.
خدای متعال که خود دیدهبان و مراقب انسان و رفتار اوست
[۷] نساء/سوره۴، آیه۱.
، انسان را توبیخ میکند که مگر نمیداند که خدا میبیند!
[۸] علق/سوره۹۶، آیه۱۴.
فضیلت مراقبه در روایات
در روایت است که رسول خدا صلوات الله علیه فرمود: «احسان، آن است که خدا را چنان پرستش کنی که گویی او را میبینی و اگر نتوانی او را ببینی بدان که او تو را میبیند».
[۹] بحار الأنوار، محمد باقر مجلسی، ج۶۷، ص۱۹۶.
امام علی علیه السلام انسانها را بر ترک مراقبت الهی سرزنش نموده
[۱۰] الکافی، شیخ کلینی، ج۸، ص۲۵۶.
و میفرماید: خود را به مراقبت از نفست بگمار.
[۱۱] غرر الحکم و درر الکلم، عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی، ص۲۳۵.
ایشان مومن را به دوام مراقبت قلبی توصیه میکنند -تعبیر امام علیهالسلام این است که:«مراقباً قلبه» و اسم فاعل در ادبیات عرب دلالت بر استمرار دارد-
[۱۲] غرر الحکم و درر الکلم، عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی، ص۲۳۵.
و مؤمن عاقل را کسی میداند که با مراقبت خود در امروز به فکر فردایش باشد
[۱۳] نهج البلاغه، سید رضی، ص۱۱.
و میفرماید: خدا رحمت کند بندهای که مراقبت الهی را به جای بیاورد.
[۱۴] الکافی، شیخ کلینی، ج۸، ص۱۷۲.
اهمیّت مراقبه از نظر علمای اخلاق
مراقبه، مورد توصیه همه بزرگان علم اخلاق از خواجه نصیر الدین طوسی
[۱۵] أوصاف الأشراف، خواجه نصیر طوسی، ص۳۹.
تا علامه بحر العلوم و مرحوم نراقی تا قلّههای تهذیب در عصر حاضر، مرحوم میرزا جواد آقا تبریزی
[۱۶] أسرار الصلاه، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، ص۵۱.
، امام خمینی
[۱۷] چهل حدیث، روحالله خمینی، ص۹.
و علامه طباطبایی است. مربیان اخلاق و سلوک، ششمین امر از ضروریات مورد توجه سالک را، مراقبه میدانند
[۱۸] رساله سیر و سلوک (تحفه الملوک)، سید محمدمهدی بحرالعلوم، ص۱۱۴.
و آن را به منزله سنگ اساسی سیر و سلوک، ذکر، فکر و… میدانند و میگویند: تا مراقبه صورت نگیرد ذکر و فکر بدون اثر خواهد بود؛ زیرا مراقبه حکم پرهیز از غذای نامناسب برای مریض را دارد و تا وقتی که مریض، مزاج خود را پاک ننماید و از آنچه مناسب او نیست پرهیز نکند دارو بیاثر خواهد بود و چه بسا گاهی اثر معکوس میدهد.
[۱۹] رساله لُبّ اللباب فی سیر و سلوک أولی الألباب، سیدمحمّدحسین حسینی طهرانی، ص۱۱۴.
مشارطه، پیش نیاز مراقبه
مشارطه نخستین مقام و قبل از مراقبه است.
[۲۰] علم اخلاق اسلامی (ترجمه جامع السعادات)، ملامحمدمهدی نراقی، سیدجلال الدین مجتبوی، ج۳، ص۱۲۷.
در زمان انجام مشارطه، بهتر است که این عمل بعد از نماز صبح باشد
[۲۱] علم اخلاق اسلامی (ترجمه جامع السعادات)، ملامحمدمهدی نراقی، سیدجلال الدین مجتبوی، ج۳، ص۱۲۴-۱۲۵.
و روش انجام مشارطه آن است که با خود شرط کند که بر خلاف فرموده خداوند رفتار نکند
[۲۲] چهل حدیث، روحالله خمینی، ص۹.
و سزاوار است که نفس را به ملاحظه و تدبر در عاقبت هر کاری که در آن شبانه روز میخواهد بکند سفارش نماید و این عمده سفارشها و بالاترین آنهاست.
روش انجام مراقبه
مراقبت را باید در دو بُعد انجام داد:
الف)مراقبه قبل از شروع در عمل: عبارت از آن است که پیش از عمل بنگرد آنچه را تصمیم به انجامش گرفته است، به خاطر خداوند است یا برای هوای نفس و پیروی از شیطان و باید در اینجا تأمل کند تا به مدد انوار حق، مطلب بر او روشن گردد. اگر عمل برای خداست آن را انجام دهد و اگر برای غیر اوست از آن دست باز دارد.
[۲۳] راه روشن(ترجمه المحجه البیضاء)، فیض کاشانی، ترجمه سید محمد صادق عارف، ج۸، ص۱۹۵.
همانطور که امام صادق علیه السلام میفرماید: از شدیدترین کارها بر مردم یاد خدا در نزد حلال و حرام اوست که اگر طاعتی پیش آمد به آن عمل کند و اگر در معرض گناهی افتاد از آن بپرهیزد.
[۲۴] تفصیل وسائل الشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه، محمد بن حسن بن علی حرّ عاملی، ج۱۵، ص۲۵۲.
ب)مراقبه به هنگام عمل: عبارت از بررسی چگونگی عمل است تا حقی را که خداوند در آن داراست ادا شود و باید نیت خود را برای اتمام آن نیکو کند و صورت عمل را کامل گرداند و آن را به کاملترین وجهی که برای او ممکن است انجام دهد؛ زیرا در هر صورت بنده یا در حال طاعت و یا در معصیت و یا در کاری مباح است.
[۲۵] راه روشن(ترجمه المحجه البیضاء)، فیض کاشانی، سید محمد صادق عارف، ج۸، ص۲۰۱.
درجات مراقبه
راهنمای خرید:
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 