پاورپوینت کامل مدرسه تنکزیه قدس ۳۶ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل مدرسه تنکزیه قدس ۳۶ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۶ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مدرسه تنکزیه قدس ۳۶ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل مدرسه تنکزیه قدس ۳۶ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل مدرسه تنکزیه قدس ۳۶ اسلاید در PowerPoint

مدرسه تنکزیّه قدس ، بهترین نمونه مدارسِ صلیبی شکل یا چهار ایوانه در بیت المقدّس می‌باشد.

فهرست مندرجات

۱ – شناخت اجمالی
۲ – معماری و هنر به‌کار گرفته شده
۳ – ایوان‌ها
۴ – طهارت‌خانه‌ها
۵ – موقوفات
۶ – تولیت
۷ – وظایف ناظر وقف
۸ – نظام آموزشی
۹ – مدرس فقه
۱۰ – فعالیت‌ها
۱۱ – طلاب و قاریان حدیث
۱۲ – صوفیان مدرسه
۱۳ – حضور زنان مسلمان
۱۴ – رویدادهای تاریخی
۱۵ – وضعیت مدرسه در دوره معاصر
۱۶ – مؤثر بودن در جنبش فکری مسلمانان
۱۷ – مدرسان و مشایخ
۱۸ – فهرست منابع
۱۹ – پانویس
۲۰ – منبع

شناخت اجمالی

این بنا در ۷۲۹ ساخته شده است. ضلع شمالی آن بر میدان کوچکی در باب السلسله (از ابواب حرم)، ضلع شرقی آن بر رواق حرم، ضلع جنوبی بر «حائط البراق» و ضلع غربی آن بر ساختمان‌های مجاور اشراف دارد.

[۱] مجیرالدین عبدالرحمان بن محمد حنبلی، الانس الجلیل بتاریخ القدس و الخلیل، ج۲، ص۳۵، نجف ۱۳۸۶/۱۹۶۶، چاپ افست قم ۱۳۶۸ش.

[۲] کامل جمیل عسلی، معاهدالعلم فی بیت المقدس، ج۱، ص۱۱۹، عمان ۱۹۸۱.

تنکزیه قدس از آغاز، مجموعه‌ای از ساختمان‌های مرتبط به یکدیگر بوده است.

معماری و هنر به‌کار گرفته شده

این مدرسه علاوه بر اهمیت علمی، به لحاظ معماری و هنری نیز کم مانند است.

[۳] مجیرالدین عبدالرحمان بن محمد حنبلی، الانس الجلیل بتاریخ القدس و الخلیل، ج۲، ص۳۵، نجف ۱۳۸۶/۱۹۶۶، چاپ افست قم ۱۳۶۸ش.

[۴] کامل جمیل عسلی، معاهدالعلم فی بیت المقدس، ج۱، ص۱۱۹، عمان ۱۹۸۱.

[۵] کامل جمیل عسلی، معاهدالعلم فی بیت المقدس، ج۱، ص۱۲۶ـ۱۲۷، عمان ۱۹۸۱.

درِ بزرگ مدرسه، که در شمال بنا واقع است، ابتدا به درگاه گشوده می‌شد.این درِ دو لنگه‌ای، از چوب گردوست و روکشی برنجین دارد.تزئینات و مقرنس‌های سردرِ مدرسه و سنگ‌های رنگارنگ و کنده کاری شده آن، عناصر هنر معماری ممالیک را بخوبی نشان می‌دهد.درگاه از جانب مشرق با پله به طبقه بالا راه دارد.طبقه بالا، خانقاه صوفیان و رباط زنان بوده است.پس از درگاه، دالان کوچکی از طریق ایوان شمالی به صحن می‌پیوندد.
در وسط صحن، حوضی مرمرین و هشت ضلعی هست که در گذشته آب آن از قنات عَرّوب (عین العَرّوب/ ماءالعرّوب) تأمین می‌شده است.

ایوان‌ها

طاق ایوان‌ها با گچ و سنگ ساخته شده است.از ایوان شرقی دو پنجره منبّت کاری شده به رواق حرم اشراف دارد.به نوشته ابن فضل اللّه عُمَری ، جغرافیدان قرن هشتم، جنس این پنجره‌ها از آبنوس و عاج بوده است.

[۶] ابن فضل اللّه عمری، مسالک الابصارفی ممالک الامصار، ج۱، ص۱۲۰، چاپ فؤاد سزگین، فرانکفورت ۱۴۰۸ـ۱۴۰۹/ ۱۹۸۸ـ ۱۹۸۹.

درِ شرقی مدرسه به رواق حرم باز می‌شود.در وسط ایوان جنوبی، محراب واقع شده است.محل درس طلاب در مغرب این ایوان قرار داشته و در مشرق ایوان تالاری است که مدتی از آن به عنوان محکمه یا دادگاه شرعی استفاده می‌شده است.

طهارت‌خانه‌ها

طبق وقفنامه موجود در آنجا، این مدرسه طهارتخانه‌ای مشتمل بر پنج اتاق داشته که یکی از آن‌ها حمام بوده و در هریک از آن‌ها سنگابی وجود داشته که آب قنات عرّوب در آن جاری بوده است.
دیوارها و کف مدرسه پوشیده از مرمر رنگین است.

[۷] کامل جمیل عسلی، معاهدالعلم فی بیت المقدس، ج۱، ص۱۱۹ـ۱۲۴، عمان ۱۹۸۱.

موقوفات

تنکز علاوه بر حمام‌ها و دکان‌های بسیار، همه زمین‌ها و املاک و مزارع و باغ‌های قریه عین قنیه را که از توابع قدس است و از شرق تا رام اللّه امتداد دارد، وقف این مدرسه کرد.

[۸] کامل جمیل عسلی، معاهدالعلم فی بیت المقدس، ج۱، ص۱۲۵، عمان ۱۹۸۱.

تولیت

تولیت و نظارت موقوفه‌ها را تنکز بر عهده داشت و پس از خود آن را به وارثانش وا گذارد.

وظایف ناظر وقف

وی در وقفنامه، وظایف ناظر وقف را بتفصیل بر شمرده که از آن جمله است: تعمیر تنکزیّه ، تهیه فرش و تأمین روشنایی آن، خرید گوشت در عید قربان و توزیع آن، پرداخت حقوق، توزیع خوراک، تعیین تحصیلدار مالیات و تعیین کاتب.

[۹] کامل جمیل عسلی، ج۱، ص۱۲۶،معاهدالعلم فی بیت المقدس، عمان ۱۹۸۱.

[۱۰] کامل جمیل عسلی، ج۱، ص۱۲۸،معاهدالعلم فی بیت المقدس، عمان ۱۹۸۱.

نظام آموزشی

نظام آموزشی و اداری تنکزیّه قدس کمابیش بر اساس وقفنامه آن بوده است.بر پایه وقفنامه، تنکزیّه وقف طلاب فقه حنفی و محدّثان و صوفیان بوده است.
شمار طلاب، بر اساس وقفنامه پانزده تن بود که به سه سطح مبتدی و متوسط و عالی تقسیم می‌شدند.مدت تحصیل، چهار سال‌ به‌طور شبانه روزی بود.
وظیفه حضور و غیاب طلاب را نماینده ناظر وقف بر عهده داشت.

[۱۱] کامل جمیل عسلی، معاهدالعلم فی بیت المقدس، ج۱، ص۱۲۷، عمان ۱۹۸۱.

[۱۲] معاهدالعلم فی بیت المقدس، عمان ۱۹۸۱.

مدرس فقه

از شرایط مدرّس فقه ، حفظ قرآن و تبحر در فقه حنفی بود.وی ماهانه شصت درهم نقره و روزانه مقداری نان مقرری می‌گرفت و وظیفه امامت نمازهای پنج ‌ ‌گانه و نماز تراویح شب‌های ماه رمضان را برعهده داشت.مُعید نیز از راتبه بگیران مدرسه بود و به مدرّس کمک می‌کرد.

فعالیت‌ها

تنکزیّه قدس، دارالحدیث نیز بود و محدّثان جایگاه ویژه‌ای در آن داشتند.شیخ محدّثان می‌بایست «عالی الروایه» و دارای مرجعیت علمی و اهل خیر و دینداری و درستی باشد.

طلاب و قاریان حدیث

از شرایط طلاب حدیث ، دقت در قرائت و حفظ حدیث بود.کتاب درسی آنان صحیح بخاری و صحیح مسلم بود.آنان وظیفه داشتند روزانه یک حدیث از احادیث قطعی و مسلّم را از حفظ کنند و بر شیخ عرضه نمایند.
علاوه بر طلاب حدیث، قاریان حدیث که بیست تن بودند، وظیفه داشتند هر روز پس از نماز ظهر در ایوان شرقی مدرسه فراهم آیند و ختم قرآن کنند.
هر یک از آنا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.