پاورپوینت کامل نقصان عقل در زنان ۵۳ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نقصان عقل در زنان ۵۳ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۳ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نقصان عقل در زنان ۵۳ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نقصان عقل در زنان ۵۳ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل نقصان عقل در زنان ۵۳ اسلاید در PowerPoint

کلید واژه: نقصان، عقل زنان ، روایات
پرسش: چرا در روایات اسلامی از پاورپوینت کامل نقصان عقل در زنان ۵۳ اسلاید در PowerPoint سخن گفته اند ؟
پاسخ:

فهرست مندرجات

۱ – دونکته در مورد نقصان عقل زنان در روایات
۱.۱ – نکته اول
۱.۲ – نکته دوم
۲ – سند روایات
۳ – از جهت عمومیت روایات
۴ – از نظر برداشت و پیام
۵ – از نظر شیوه استدلال
۶ – از نظر واقعیت
۶.۱ – از نظر اعضا و جوارح
۶.۱.۱ – ریشه این تفاوت
۶.۲ – از نظر احساسات، عواطف، تمایلات و اخلاق
۶.۲.۱ – ریشه این اختلاف
۶.۳ – از نظر فعالیت‌های خردمندانه و تفکر
۶.۳.۱ – اولاً
۶.۳.۲ – ثانیاً
۶.۳.۳ – ثالثاً
۷ – علت تفاوت زن و مرد در عقل حسابگری
۸ – پانویس
۹ – منبع

دونکته در مورد نقصان عقل زنان در روایات

قبل از جواب به سؤال مذکور، به بیان دو نکته مى‌پردازیم:

نکته اول

روایاتى که در مورد مذمت برخى از زنان وارد شده، همه آن‌ها، یا اکثر و عمده آن‌ها از امام علیه ‌السلام نقل شده است. دقت در این امر به ما کمک مى‌کند که به اوضاع زمان امام على‌علیه‌السلام بیاندیشیم، زیرا همان گونه که آیات قرآن شأن نزول دارد و دانستن اسباب نزول در فهم و درک مراد خداوند به ما کمک مى‌کند، روایات هم شأن صدور دارند و پى بردن به اسباب صدور در پى بردن به معنا و مراد معصومان‌ علیهم‌ السلام به ما کمک شایانى مى‌کند.
خطبه هشتاد نهج البلاغه را حضرت امیرعلیه‌السلام بعد از فراغ از جنگ جمل بیان نمودند. از جمله محمد بن على، معروف به ابوطالب مکى متوفاى سال ۳۸۶ ه” ق این نکته را متذکر شده است. بعد از او سید رضى گردآورنده نهج البلاغه در آغاز به این نکته اشاره نموده است.
حال به یاد داشته باشیم که اولین عامل درگیرى و ناامنى در حکومت علوى، یک زن بود به نام ام المؤمنین عایشه . وى از این مقام بر ضد امام على‌ه ‌السلام بهره گرفت. او نسبت به على دلى پرکینه داشت که این حقد و کینه او باعث آتش افروزى در جنگ جمل شد و حرمت‌ها را شکست و خون ده‌ها هزار انسان را در راه احساسات زنانه‌اش به هدر داد و جنگ‌هاى صفین و نهروان را به وجود آورد. خود حضرت در خطبه دیگرى به مذمت مردانى پرداخته است که فریب عایشه را خوردند و به خونریزى و جنگ رو آوردند: «کُنْتُمْ جُنْدَ الْمَرْأَهِ، وَأَتْبَاعَ البَهِیمَهِ».

نکته دوم

اگر در این خطبه از نقص عقل زنان یاد شده، در موارد دیگر از نقص عقل مردان نیز یاد شده است. نه کمال عقل در انحصار مردان است، و نه نقص عقل در انحصار زنان. هم بین زنان عده‌اى به کمال عقل راه یافته‌اند و هم میان مردان برخى به ضعف و نقص عقل مبتلا شده‌اند. امام على‌علیه‌السلام فرمود: «اعجاب المرء بنفسه برهان نقصه و عنوان ضعف عقله؛ مردى که خودپسند است، عقلش ناقص و ضعیف است». نیز فرمود: «اعجاب المرءبنفسه حمق؛ خودپسندى مرد دلیل حماقت و بى خردى او است».
حضرت در مذمت کوفیان فرمود: «فَأَنْتُمْ لاَ تَعْقِلُونَ؛ شما مردان کوفه عاقل نیستید». نیز در مذمت مردم بصره فرمود: «خَفَّت عُقُولکم؛ عقل‌هاى شما سست است».
اما پاسخ به سؤال مذکور: آن را در پنج بخش بیان مى‌داریم:

سند روایات

از نظر سند و انتساب این روایت به امام معصوم:
برخى در سند و انتساب خطبه یا روایت نقصان عقل به ا مام معصوم تردید جدى به خرج داده و گفته‌اند: از این که مضمون این روایت با بسیارى از آیات و روایات دیگر، نیز با عقل مخالفت دارد، صدور آن از معصوم قابل مناقشه، بلکه مردود است.

از جهت عمومیت روایات

گفته‌اند: این سخن از جهت دلالت منطقى به صورت قضیه موجبه کلیه نیست؛ یعنى مراد تمامى زنان نیستند، بلکه تنها به برخى زنان اشاره دارد.
یکى از نویسندگان در توضیح و شرح خطبه مذکور مى‌نویسد:
«شک نیست که خطبه بالا یک قانون کلى و همگانى درباره عموم زنان نیست؛ بلکه با توجه به این که این خطبه بعد از جنگ جمل و آن همه خون ریزى‌هایى که توسط « عایشه » رخ داد، از امام صادر شده، درباره دسته خاصى از زنان است که در این گونه مسیرها گام بر مى‌دارند وگرنه چه کسى مى‌تواند انکار کند که در پیشرفت اسلام زنان بزرگ و با شخصیتى همچون خدیجه بانوى اسلام، فاطمه زهرا و زینب کبرى و جمعى از زنان مبارز و دانشمند مانند سوده همدانیه شرکت داشته‌اند و براى پیشرفت اسلام و اجراى حق و عدالت بزرگ‌ترین فداکارى را به خرج داده‌اند، و با ایمانى محکم و تفکرى عالى، مردان خود را با تمام وجود در این مسیر حمایت مى‌کردند».

از نظر برداشت و پیام

خداوند حکیم در خلقت جهان موجودات را حکیمانه آفریده؛ یعنى هر موجودى را به تناسب موقعیت و مسئولیتى که باید عهده‌دار آن باشد، آفریده است، مثلاً چشم را ظریف اما استخوان‌هاى اطراف آن را سخت و محکم آفریده است. در سیستم بدن هر عضوى به تناسب با وظیفه‌اش آفریده شده است تا این مجموعه اعضا با این تناسب و دقت حکیمانه بتوانند در کنار یکدیگر در سیستمى واحد، هر کدام وظیفه خود را به انجام برسانند.
این مربوط به یک سیستم اندام‌واره‌اى چون بدن است، حال در سیستم اندامواره بزرگ‌ترى به نام اجتماع بشرى نیز همین حکمت و ظرافت لحاظ شده است. واقعیت این است که در نظام آفرینش براى هر یک از مردان و زنان وظایف و مسئولیت‌هاى تکوینی ویژه‌اى در نظر گرفته شده و خداوند حکیم با تناسب همان وظایف، خصائص و قوت و ضعف هایى در خلقت هر یک لحاظ کرده است. به همین جهت است که خصوصیات روانى و جسمى زنان با مردان متفاوت است. زن با توجه به زن بودنش وظایفى را برعهده دارد، و خداوند خصوصیات روحى و عاطفى و توان جسمانیش را در راستاى آن آفریده است. براى مرد با توجه به مرد بودنش وظایفی قرار داده و خصوصیات روانى و جسمى او متناسب با همین وظایف آفریده شده است. این سخن روشن و عقل پسند است و در آن تردیدى نیست. امام على‌علیه‌السلام در خطبه مذکور مى‌خواهد این پیام را به گوش جهانیان برساند که از جنس مادینه توقع و انتظار انجام وظایف نرینه را داشتن خطا است و برعکس از جنس نرینه توقع انجام وظایف مادینه نیز نارواست. به قول شاعر:
جهان چون چشم و خط و خال و ابروست که هر چیزش به جاى خویش نیکوست
حاصل سخن این که در این سخن، حضرت در مقام گوشزد کردن به وظایف هر یک از زنان و مردان است. نه در پی تنقیص زنان.

از نظر شیوه استدلال

برخى سخن و شیوه استدلال امام على‌علیه‌السلام را در خطبه مذکور، از نوع «جدل» دانسته‌اند. شایان ذکر است که جدل آن نوع استدلالى است که مقدمات آن از مسلّمات است و آن را مخاطب قبول دارد. در این سخن امام على‌علیه‌السلام خواسته است از اعتقاد و دانسته مردم آن زمان مبنى بر وجود برخى از نقص‌ها در وجود زنان بهره بگیرد و به آنان متذکر بشود: این که خود مى‌دانید و قبول دارید که زنان از نقص هایى بهره مندند، پس چرا تابع فلان زن شده و شعله‌هاى آتش جنگ جمل را با همکارى خودتان تقویت نموده‌اید!
این سخن تقویت مى‌شود با جمله‌اى که از حضرت در ذیل خطبه نقل شده است که اشاره دارد به زنى همانند عایشه که نزد آنان خیلى محترم و نیکوکار شمرده مى‌شد. حضرت مى‌فرماید: حتى اگر زنى را (همانند عایشه) نیکوکار پنداشته‌اید، مواظب و برحذر باشید مبادا همانند اطاعت از او در جنگ جمل، دنیا و آخرت خویش را تباه نمایید.
نیز تقویت مى‌شود با عنایت به این که این خطبه بعد از جنگ جمل و با توجه به مسائل بوجود آمده بعد از جنگ‌افروزى عایشه بیان شده است.

از نظر واقعیت

واقعیت این است که بین جنس نرینه و مادینه از چند جهت تفاوت هایی وجود دارد.
الف: از نظر اعضاء و جوارح؛
ب: از نظر احساسات و عواطف و تمایلات و اخلاق ؛
ج: از نظر فعالیت‌هاى خردمندانه و تفکر.

از نظر اعضا و جوارح

ممکن است برخى تصور کنند که مرد و زن تنها در اعضایى که مربوط به جنسیت آن دو است، تفاوت دارند و در دیگر اعضا و جوارح تساوى و یکسانى حکمفرما است. در حالى که واقعیت جز این است. آن دو جنس در تمامى اعضا و جوارح با یکدیگر اختلاف دارند، چه اعضا و جوارحى که به عضو جنسى و تولید مثل مربوط است و چه غیر آن، رویش مو در بدن زن و مرد، چربى زیر پوست، بافت‌ها، ظرافت و ضخامت پوست، شکل استخوان‌ها، وزن حجمى استخوان‌ها، مقدار مواد آلى و کانى در استخوان‌ها،

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.