پاورپوینت کامل نقص زنان ۹۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل نقص زنان ۹۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۹۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نقص زنان ۹۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل نقص زنان ۹۷ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل نقص زنان ۹۷ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: زنان، نقص، امام علی علیهالسلام، عقل، ایمان، بخت، نماز، روزه.
پرسش: با توجه به سخن امام علی ـ علیهالسلام ـ در نهجالبلاغه که زنان از نظر ایمان، عقل و بخت ناقصاند، آیا نماز و روزه بهتنهایی میتواند معیاری برای سنجش ایمان باشند؟
پاسخ: براساس موازین ارائه شده از جانب امامان معصوم علیهمالسلام، باید روایات مورد تردید، با قرآن انطباق داده شود و در صورت مخالفت، به مقتضای ظاهر آن عمل نگردد. از سوی دیگر، در قرآن به هیچ آیهای که حکمی کلی در ارتباط با نقص عقل و ایمان زنان داشته باشد، برخورد نمینماییم؛ بنابراین و با توجه به معیارهای حدیثشناسی، ما نیز نمیتوانیم روایت فوق را در معنای ظاهری آن بپذیریم. البته نمیتوانیم بهطور قطعی و صددرصد اظهار داریم که این روایت دروغ است و از زبان حضرت علی ـ علیهالسلام ـ صادر نشده است؛ بلکه یا باید آن را بهنحوی توجیه نموده و یا تفسیر آن را به خودشان واگذار کنیم.
فهرست مندرجات
۱ – بررسی پرسش با طرح پرسشهای فرعی دیگر
۲ – ۱. درست بودن انتقاد از پرسش
۲.۱ – ۱ ۱. اشکال اول
۲.۲ – ۲ ۱. اشکال دوم
۲.۳ – ۳ ۱. اشکال سوم
۲.۴ – ۴ ۱. اشکال چهارم
۳ – ۲. معیار شناخت اصول و موازین دینی
۳.۱ – أ. قرآن کریم
۳.۱.۱ – روایتی از امام باقر
۳.۲ – ب. روایات
۳.۲.۱ – منطبق نمودن مضمون روایات با قرآن کریم
۴ – ۳. انتساب کلمات نهجالبلاغه به امام علی
۵ – ۴. جایگاه بانوان در قرآن کریم و روایات
۵.۱ – ۱ ۴. تقوا ملاک شناخت انسانهای برتر
۵.۲ – ۲ ۴. پذیرفته شدن اعمال
۵.۳ – ۳ ۴. داخل شدن در بهشت
۵.۴ – ۴ ۴. کسب فضایل معنوی و رضایت خداوند
۵.۵ – ۵ ۴. جایگاه والای حضرت مریم
۵.۶ – ۶ ۴. ایمان آسیه
۵.۷ – ۷ ۴. خداوند مالک و حاکم مخلوقات
۵.۸ – ۸ ۴. دو برابر بودن ارث مردان در برابر زنان
۵.۸.۱ – أ. مصالح اقتصادی خاص درباره مردان
۵.۸.۲ – ب. برخی مصالح خاص درباره زنان
۵.۸.۳ – ج. یکسان بودن جایگاه انسان نزد خداوند
۵.۹ – ۹ ۴. قیم بودن مردان بر زنان
۵.۹.۱ – أ. نکته اول
۵.۹.۲ – ب. نکته دوم
۶ – دلایل گزینش مردان برای مدیریت خانواده
۶.۱ – أ. برتری برخی انسانها بر برخی دیگر
۶.۱.۱ – بیان یک نمونه
۶.۱.۲ – پذیرش مصلحت خداوند در همه امور
۶.۱.۳ – عدالت خداوند و برتریهای موجود در نظام آفرینش
۶.۲ – ۲. مدیریت مردان و تهیه مخارج زندگی
۷ – ۵. منحصر نبودن گفتار و رفتار انبیا به معنای ظاهری
۷.۱ – ۱ ۵. حضرت ابراهیم و شکستن بتها
۷.۲ – ۲ ۵. حضرت یوسف و جام پادشاهی
۷.۳ – ۳ ۵. حضرت موسی و همراهی با حضرت خضر
۷.۳.۱ – انبیا و تحقیر کردن اشخاص متکبر
۸ – ۶. موضعگیریهایی امام علی در برابر بانوان
۸.۱ – اول
۸.۲ – دوم
۸.۳ – سوم
۹ – دلایل امام علی درباره ناقص دانستن ایمان و عقل زنان
۹.۱ – کلام امام علی در جریان یک توطئه
۱۰ – مراد از نقصانِ ایمان، عقل و بخت زنان
۱۱ – طرح یک شبهه
۱۲ – پاسخ به شبهه بالا
۱۳ – پانویس
۱۴ – منبع
بررسی پرسش با طرح پرسشهای فرعی دیگر
پرسشی که مطرح شده، بارها از سوی افراد مختلف و با عباراتی گوناگون طرح شده و پاسخهای مناسبی نیز برای آنها ارائه شده است. عقل و کاربردهای آن نیز در پاسخهای دیگری مورد بررسی قرار گرفته است. با این وجود، یک بار دیگر به مطالع این بخش از سخنان منتسب به امام علی ـ علیهالسلام ـ میپردازیم، با این توضیح که تنها پس از بررسی پرسشهای فرعی دیگری که ممکن است مطرح شود، میتوان پاسخ نهایی را ارائه نمود، پرسشهایی از قبیل اینکه:
۱. آیا انتقاد شما، درست مطرح شده و قابل پذیرش است، تا به دنبال پاسخ آن باشیم؟
۲. معیار شناخت اصول و موازین دینی چیست؟ و آیا اگر روایتی را مطابق با موازین ندانستیم، باید فوراً آن را نفی نموده یا روش دیگری نیز در برخورد با اینگونه روایات مبهم متصور است؟
۳. آیا انتساب تمام کلمات نهجالبلاغه به مولا علی علیهالسلام، مسلم و غیر قابل تردید است؟
۴. موقعیت بانوان را در دیدگاه قرآن چگونه ارزیابی مینماییم و آیا قرآن، برتری برخی افراد و گروهها را بر دیگران پذیرفته است؟
۵. آیا ممکن است، از پیامبران و اولیای الاهی، گفتاری صادر شود که معنای ظاهری آن مراد نباشد، اما مخاطبان اولیه، همان معنای ظاهری را استفاده نموده و هیچ تصور ننمایند که معنای دیگری در آن نهفته باشد؟! و آیا این دروغ به شمار نمیآید؟!
۶. آیا این امکان نیز وجود دارد که کلمات موجود در پرسش شما را منتسب به امام علی ـ علیهالسلام ـ دانسته، اما توجیهی نیز برای آن داشته باشیم؟
بر این اساس ابتدا، موارد فوق را به همان ترتیب ارائه شده، بررسی نموده و در نهایت، ارزیابی کلی خود را خدمتتان عرضه خواهیم کرد.
۱. درست بودن انتقاد از پرسش
اما اینکه آیا انتقاد شما را میپذیریم؟ بلی! و در تکمیل پرسش شما باید بگوییم:
۱ ـ ۱. اشکال اول
آیا اگر مردان بزرگی، حتی انبیا و اولیا، در زمان بیماری، روزه خود را افطار نموده و حتی اگر این بیماری، منجر به فوت آنان شود، دیگر نیازی به قضای آن هم نباشد، تمام اینها دلیل بر ناقص بودن ایمانشان به حساب میآید که ترک نماز و روزه زنان در ایام عادت ماهانه که آن هم به دستور خداوند است، آنان را ناقص الایمان نماید؟! و آیا نماز شکسته مسافران، موجب نقص ایمانشان نسبت به دیگران خواهد شد و…؟
۲ ـ ۱. اشکال دوم
اگر فردی رحلت نموده و پدر دانشمند و فرهیختهای، همراه دخترکی خردسال، وارث او شوند و مطابق با دستورات فقه اسلامی، آن دخترک او، پنج برابر پدر دانشمندش، ارث ببرد، آیا این موضوع را میتوان نشان خوشبخت بودن دختر و بدبخت بودن پدر به شمار آورد؟!
۳ ـ ۱. اشکال سوم
آیا اگر شهادت و گواهی فرزند برای پدرش و نیز گواهی شریک برای شریکش یا در برخی موارد، شهادت اجیر برای صاحبکارش پذیرفته نشود، همه به معنای آن است که این افراد، ناقص العقلاند؟ یا اگر شهادت افراد کافر و بیایمان، در مواردی مورد قبول واقع شود، نشانهای از کمال عقلی آنان به شمار میآید؟!
۴ ـ ۱. اشکال چهارم
اشکال دیگری نیز در این روایت وجود دارد که شما آن را طرح ننمودید و آن اینکه در ادامه همین روایت، متنی وجود دارد مبنی بر اینکه “لا تطیعوهن فی المعروف حتی لا یطمعن فی المنکر”؛ یعنی خواهشهای بجا و صحیح زنان را نیز نپذیرید، تا آنان در خواهشهای نادرست، طمع نورزند! اگر ما این دستور را مرتبط با تمام زنان بدانیم، آیا این، توجیهگر اعمال اشخاصی نخواهد شد که به درخواست فاطمه ـ علیهاالسلام ـ در یاری علی ـ علیهالسلام ـ و نیز در جریان غصب فدک، پاسخ مثبت ندادند؟!
به دلیل آنچه بیان شد، ما انتقاد شما را مبنی بر وجود ابهاماتی در این روایت، پذیرفته و در مورد آن به بررسی خواهیم پرداخت.
۲. معیار شناخت اصول و موازین دینی
معیار شناخت اصول و موازین دینی چیست؟ و آیا اگر روایتی را مطابق با موازین ندانستیم، باید فوراً آن را نفی نموده یا روش دیگری نیز در برخورد با اینگونه روایات مبهم متصور است؟
معتبرترین منابع اسلامی که میتوان موازین دینی را به آن مستند نمود، قرآن کریم، سخنان پیامبر و اهل بیت آن حضرت است. پیامبر ـ صلیاللهعلیهوآله ـ در سخنی قرآن و اهل بیت خود را ” ثقلین ” (دو وزنه سنگین) نامیده و فرموده که آن دو از هم جداییناپذیرند.
أ. قرآن کریم
در ارتباط با قرآن کریم، میان مسلمانان، شک و شبههای وجود ندارد که تمام آنچه به نام “قرآن” در اختیار ما قرار دارد، از طرف خداوند نازل شده و قابل استناد است؛ اما متأسفانه، عوامل سیاسی و مذهبی موجب آن شده که تمام روایات، از این درجه اعتبار برخوردار نباشند.
روایتی از امام باقر
بهعنوان نمونه، امام باقر ـ علیهالسلام ـ میفرماید: “برخی راویانی که با ما همعقیده نیستند، روایاتی را از ما نقل مینمایند که ما آن را نگفتهایم و رفتاری را از ما حکایت مینمایند که ما آن را انجام ندادهایم و هدفشان از این کردار ناپسند، آن است که دشمنی مردم را با ما برانگیزانند”.
ب. روایات
به همین دلیل و برای تشخیص روایات صحیح از منقولات نادرست، علومی (مانند رجال، درایه، کتابشناسی و…) به وجود آمد، تا موازین علمی و معتبری را در این رابطه ارائه نماید.
یکی از موازینی که میتوان به کمک آن، روایات سره را از ناسره تشخیص داد، منطبق نمودن مضمون آنها با قرآن کریم است. امام باقر ـ علیهالسلام ـ میفرمایند که اگر گفتاری از ما برایتان نقل شد، آن را با قرآن تطبیق داده و اگر یک یا دو شاهد از قرآن بر آن یافتید، بدان عمل نموده؛ وگرنه در ارتباط با آن روایت، اظهار نظر قطعی ننموده و بیان و توضیح آن را از ما بپرسید.
منطبق نمودن مضمون روایات با قرآن کریم
بر این اساس ما باید آن دسته از روایات را بهصورت قطعی و صددرصد بپذیریم که با متون قرآنی، مخالفتی نداشته باشند و در غیر این صورت و در مواردی که ظاهر روایت را مخالف آموزههای قرآنی یافتیم نیز، نباید قطعاً آن روایت را مردود دانسته و انتساب آن را به اهل بیت ـ علیهمالسلام ـ منتفی بدانیم؛ زیرا ممکن است توجیهاتی ورای معنای ظاهری آن وجود داشته باشد که با آن توجیه، آن روایت، منافاتی با قرآن نداشته باشد و اکنون که دسترسی به امام معصوم ـ علیهالسلام ـ ممکن نیست تا ابهام خود را نزد ایشان برطرف نماییم، چنین روایاتی را باید در بایگانی گذاشته و نفیاً و اثباتاً به آن استدلال ننماییم.
۳. انتساب کلمات نهجالبلاغه به امام علی
آیا انتساب تمام کلمات نهجالبلاغه به مولا علی علیهالسلام، مسلم و غیر قابل تردید است؟
در همین راستا، باید بدانیم که هرچند میتوان ادعا نمود که اکثریت قریب به اتفاق متون موجود در نهجالبلاغه، از بیان شیوا و زبان دلربای امام علی ـ علیهالسلام ـ صادر شده و بیشترین قسمت از این کتاب منحصر به فرد، غیر از مواردی استثنایی، مانند آنچه در پرسشتان وجود داشت، بیان آموزههایی است که مشابه آن را در قرآن کریم نیز با زبانی دیگر مییابیم، اما با این حال نمیتوانیم متون موجود در نهجالبلاغه را مسلم الصدور و غیر قابل نقد و بررسی اعلام نماییم؛ بلکه مطالب مندرج در این کتاب ارزشمند نیز همانند سایر کتب روایی باید مورد تجزیه و تحلیل و نیز بررسی انطباق آن با مفاهیم قرآنی قرار گیرد. به همین دلیل در بخشهای بعدی جایگاه بانوان را در قرآن کریم و روایات اهل بیت ـ علیهمالسلام ـ مطالعه نموده و سپس متن مورد نظر را با آنها مقایسه مینماییم.
۴. جایگاه بانوان در قرآن کریم و روایات
موقعیت بانوان را در دیدگاه قرآن چگونه ارزیابی مینماییم و آیا قرآن، برتری برخی افراد و گروهها را بر دیگران پذیرفته است؟
آیات بسیاری در قرآن وجود دارند که مرد و زن را از لحاظ ارزش وجودی و در راه رسیدن به خدا و ایمان به او همطراز دانسته و جنسیت آنها را در این زمینه مؤثر نمیدانند. برخی از این آیات را با هم مرور مینماییم:
۱ ـ ۴. تقوا ملاک شناخت انسانهای برتر
« یا ایّها الناس انّا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم… »؛ «ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید (اینها ملاک امتیاز نیست)؛ گرامیترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است».
۲ ـ ۴. پذیرفته شدن اعمال
« فاستجاب لهم ربهم أنی لا أضیع عمل عامل منکم من ذکر أو أنثی »؛ «خداوند، درخواست آنها را پذیرفت (و فرمود:) من عمل هیچ عملکنندهای از شما را ـ زن باشد یا مرد ـ ضایع نخواهم کرد…».
۳ ـ ۴. داخل شدن در بهشت
« و من یعمل من الصالحات من ذکر أو أنثی و هو مؤمن… »؛ هر فرد با ایمانی چه مرد باشد و چه زن، کردار نیکی بجای آورد، داخل بهشت خواهد شد و سر سوزنی به آنان ظلم نخواهد شد، «من عمل صالحاً من ذکر أو أنثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاه طیبه»؛ و به چنین مردان و زنان، زندگی پاکیزه ای هدیه خواهد شد.
۴ ـ ۴. کسب فضایل معنوی و رضایت خداوند
آیات بسیار دیگری نیز، مشابه آیات فوق وجود دارد که صریحاً بیانگر این مطلب است که جنسیت انسانها، هیچ تأثیری بر قدرت کسب فضایل معنوی و به دنبال آن، رضایت خداوند نخواهد داشت.
۵ ـ ۴. جایگاه والای حضرت مریم
ماجرای مریم ـ علیهاالسلام ـ و قبولی او در جایگاه قدیسان به بهترین وجه ممکن که موجب تعجب زکریای پیامبر شد نیز، پشتیبانی خداوند از او در مراحل مختلف، نشانهای دیگر از مهم نبودن جنسیت، در رسیدن به قرب خداوند است. جالب است که حتی مادر مریم، گمان مینمود که جنسیت فرزندش، تا حدودی مانع پیشرفت معنوی او خواهد شد؛ اما خداوند خلاف آن را ثابت نمود!
۶ ـ ۴. ایمان آسیه
ایمان همسر فرعون نیز از دیگر مواردی است که خداوند آن را بهعنوان اسوهای برای تمام مؤمنان معرفی نموده است: « و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون…. ».
۷ ـ ۴. خداوند مالک و حاکم مخلوقات
« یهب لمن یشاء اناثا و یهب لمن یشاء الذکور »؛ «مالکیت و حاکمیت آسمانها و زمین از آن خداست؛ هر چه را بخواهد میآفریند، به هر کس اراده کند، دختر میبخشد و به هر کس بخواهد پسر».
شما اگر تمام قرآن را مطالعه نمایید، آیهای که زن را موجودی کمارزش و ناقص العقل تلقی نماید، نخواهید یافت؛ البته از طرفی هم نمیتوان مدعی شد که میان این دو گروه، هیچ تفاوتی نیز وجود ندارد؛ بلکه به تعبیر رهبر فقید انقلاب اسلامی: “در بعضی از موارد، تفاوتهایی بین زن و مرد وجود دارد که به حیثیت انسانی آنها ارتباطی ندارد”. در همین راستا، معدود آیاتی را در قرآن میتوان یافت که نشانگر نوعی برتری مردان بر زنان است که نگاه مختصری به دو مورد از آنها خواهیم داشت:
۸ ـ ۴. دو برابر بودن ارث مردان در برابر زنان
آیهای که سهم الارث برخی مردان را دو برابر گروهی از زنان مشخص مینماید به این بیان که:
« للذکر مثل حظ الانثیین »؛ یعنی مرد به اندازه دو زن ارث خواهد برد که در مورد این آیه، سه نکته را باید در نظر داشت:
أ. مصالح اقتصادی خاص درباره مردان
تقسیمبندی ارث از طرف خداوند، بنا بر مصالح اقتصادی خاصی بوده و در مقابل وظایف و تکالیف بیشتری (مانند جهاد، نفقه و…) است که بر مردان تحمیل شده تا بدین وسیله نوعی توازن بین تکالیف و امتیازات به وجود آید.
ب. برخی مصالح خاص درباره زنان
همانگونه که در بخش اول بیان شد، اینگونه نیست که همواره مردان بیش از زنان از ارث برخوردار شوند، بلکه برخی موارد نیز وجود دارد که بهصورت مساوی یا حتی معکوس بوده و زنان از حق الارث بیشتری بهره میگیرند!
ج. یکسان بودن جایگاه انسان نزد خداوند
از همه مهمتر اینکه برخورداری از ثروت بیشتر را نمیتوان بههیچوجه نشان برتری جایگاه انسانی افراد دانست و چنین تفکر ی از جانب خداوند بهشدت محکوم شده است؛ مانند این بیان که:
آیا گمان میکنند که ثروت و مال فراوانی که در اختیار آنان قرار دادیم، به دلیل آن است که آنان را زودتر از دی
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 