پاورپوینت کامل نام‌های حدیث ۳۷ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل نام‌های حدیث ۳۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل نام‌های حدیث ۳۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل نام‌های حدیث ۳۷ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل نام‌های حدیث ۳۷ اسلاید در PowerPoint

کلیدواژه: حدیث .
پرسش: اسامی مختلف حدیث و نیز مناسبت‌های بین معانی لغوی و اصطلاحی آنها را بیان نمایید؟
پاسخ:

فهرست مندرجات

۱ – معنای حدیث
۱.۱ – حدیث در مجمع البحرین
۱.۲ – حدیث در قاموس
۱.۳ – حدیث در مصباح المنیر
۲ – وجه تسمیه خبر به حدیث
۲.۱ – علت اول
۲.۲ – علت دوم
۲.۳ – علت سوم
۲.۳.۱ – معنای خبر در تاج العروس
۳ – خبر از دیدگاه اهل لغت
۴ – مراد از سنت
۵ – سنت به معنای اعم و اخص
۶ – سنت در علم الحدیث
۷ – معنای روایت
۷.۱ – روایت در مجمع البحرین
۷.۲ – دیگر معناهای برگرفته از ماده (روی)
۸ – معنای اثر
۸.۱ – اثر از دیدگاه جوهری
۸.۲ – معنای اثر در قاموس
۸.۳ – اثر در المنجد و مجمع البحرین
۸.۴ – اثر از دیدگاه شیخ بهایی
۹ – معنای اصطلاحی و لغوی اثر
۹.۱ – سخنی در مجمع البحرین
۹.۲ – معنای اثر به ضم همزه
۹.۳ – اثر در استعمال روات
۱۰ – چگونگی استعمال فعل در حدیث
۱۱ – اختصار سند
۱۲ – علائم اختصار
۱۳ – دیدگاه متأخرین در اختصار
۱۳.۱ – اول
۱۳.۲ – دوم
۱۳.۳ – سوم
۱۴ – چگونگی اختصار سند نزد شیخ صدوق و شیخ طوسی
۱۴.۱ – دیدگاه صاحب معالم
۱۴.۱.۱ – دیدگاه شیخ کلینی
۱۴.۱.۲ – دیدگاه شیخ صدوق
۱۴.۱.۳ – دیدگاه شیخ طوسی
۱۵ – پانویس
۱۶ – منبع

معنای حدیث

حدیث، اصطلاحاً کلامی است که حاکی از قول ، فعل و یا تقریر معصوم ـ علیه‌السلام ـ باشد و بر آن خبر و سنت و روایت نیز اطلاق شده است.

حدیث در مجمع البحرین

در مجمع البحرین حدیث را مرادف کلام دانسته و وجه تسمیه به این نام را تجدید و حدوث آن گرفته است.

حدیث در قاموس

در قاموس آمده: (الحدیث: الخبر و الجدید).

حدیث در مصباح المنیر

در مصباح المنیر گفته: (الحدیث ما یتحدث به و ینقل و منه حدیث الولایه).

وجه تسمیه خبر به حدیث

علت اول

ظاهراً وجه تسمیه خبر به حدیث از آن جهت است که در مقابل قرآن که هر دو بیان احکام الهی است، قرار گرفته؛ زیرا اکثر اهل‌سنت قائل به قدم قرآن می‌باشند؛ از‌ین‌رو احکامی که از ناحیه شخص پیغمبر انتشار یافته را (حدیث) در مقابل ( کلام قدیم قرآن) نامیده‌اند و ممکن است از این لحاظ گفته پیغمبر و امام را حدیث نامند که در تشریع قوانین الهی تازگی و نوی دارد؛ چنان‌که قرآن نیز از این نظر تازه و حدیث است و در خود قرآن به این نکته اشاره شده است، آنجا که فرماید: الله نزل احسن الحدیث کتابا یا در جای دیگر قرآن، فلیأتوا بحدیث مثله فبای حدیث بعده یومنون فذرنی و من یکذب بهذا الحدیث.

علت دوم

بعضی احتمال داده‌اند که چون حروف متعاقب یکدیگر می‌آید، قهراً حرف بعدی پس از حرف قبل استعمال شده و حادث گردیده است.

علت سوم

یا از آن جهت که در دل شنونده ایجاد معنای تازه می‌کند، حدیث نامیده شده است؛ اما خبر به معنای مخبر به استعمال شده است.

معنای خبر در تاج العروس

چنان‌که در تاج العروس آمده: خبر چیزی است که از دیگری نقل شود و اهل عربیت قید (احتمال الصدق و الکذب) را در آن اضافه کرده‌اند؛ ولی نزد محدثین به‌معنای حدیث آمده است.

خبر از دیدگاه اهل لغت

باید دانست که نوعاً لغویین موارد استعمال را ذکر می‌کنند و توجه به اصل معنای لغوی که موارد استعمال نوعاً به مناسبتی که در مصادیق و اصل معنا برقرار است، نداشته و امتیاز آن را از فروع و مصادیق متذکر نمی‌شوند. مثلاً در اینجا ظاهر معنای خبر، اعلام غیر است؛ چنانچه در مصباح المنیر و المنجد آمده و در معنای (الخبیر) که از اسمای الهی است، گفته‌اند (العالم). در آیه شریفه (فکیف تصبر علی مالم تحط به خبرا) ( علما ) تفسیر شده و در مثل گویند (علی الخبیر سقطت) ای علی العالم به، همچنین لفظ خبره که به معنای عالم آمده؛ پس استعمال خبر در گفته پیغمبر (ص) از لحاظ اعلام به مضمون خبر است؛ چنان‌که اطلاق حدیث به لحاظ تازگی مضمون آن برای سامع یا در مقابل کلام الله قدیم (بنا به مذهب بعضی از اهل‌سنت) است.

مراد از سنت

اما مراد از سنت همان قول و فعل و تقریر معصوم است (منتها به قول اهل‌سنت و بعضی از بزرگان در غیر عادیات) که مشتق از سنن (بفتح سین و نون) به معنای طریقه پسندیده باشد. بنابراین سنت در مقابل کتاب، به آنچه طریقه معصوم و منتسب به وی است، اصطلاح شده؛ مانند من رغب عن سنتی فلیس منی، چنان‌که در فقه بیشتر همین معنا یا در مقابل بدعت آمده است؛ مانند اصطلاح طلاق سنی و بدعی. گاهی هم در مقابل فریضه و به معنای مستحب آمده، مثلاً گفته می‌شود: قنوت در نماز سنت است.

سنت به معنای اعم و اخص

ولی می‌شود نتیجه گرفت که سنت به‌معنای اعم (از واجب و مستحب) همان نفس فعل و قول و تقریر معصوم است که در مقابل کتاب استعمال می‌شود و به‌معنای اخص، مرادف مستحب و قسیم بقیه احکام تکلیفی ( وجوب و حرمت و کراهت و اباحه ) اطلاق شده و الفاظ حاکی از آن را (خبر) و (حدیث) و (روایت) و غیره نامند.

سنت در علم الحدیث

در علم الحدیث اطلاق سنت بیشتر به همان معنای اعم است. لذا اسم پاره‌ای از کتب مهم اهل تسنن، (سنن) گذارده شده؛ چون (سنن نسائی)، (سنن ابن ماجه) و (سنن بیهقی) و غیر هم.

معنای روایت

روایت:اما روایت را به معنای حدیث گفته‌اند.

روایت در مجمع البحرین

در مجمع البحرین فرموده: روایت در اصطلاح خبری است که به طریق نقل به معصوم ختم شود. اصل روایت از (روی البعیر الماء ای حمله) مشتق است. چون راوی نیز حامل و ناقل حدیث شمرده می‌شود.

دیگر معناهای برگرفته از ماده (روی)

اغلب معانی دیگر که از برای ماده (روی) نقل شده است، به همین مناسبت است؛ مانند (ریان) که به معنای سیراب آمده؛ چون قهراً شخص در این حال حامل مقداری آب است. همچنین (یوم الترویه) که هشتم ذی‌حجه است، به مناسبت تهیه و حمل حاجیان ، آب مصرفی خود را در عرفات می‌باشد و کلام حضرت امیر (ع) در خطبه شقشقیه (فطفقت ارتای بین ان اص

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.