پاورپوینت کامل ناقص العقل خواندن زنان ۶۴ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل ناقص العقل خواندن زنان ۶۴ اسلاید در PowerPoint دارای ۶۴ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل ناقص العقل خواندن زنان ۶۴ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل ناقص العقل خواندن زنان ۶۴ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل ناقص العقل خواندن زنان ۶۴ اسلاید در PowerPoint

کلید واژه: حضرت علی، ناقص العقل، روایت
پرسش: چرا حضرت علی علیه‌السلام، زنان را ناقص العقل می‌خواند؟
پاسخ: این روایت باید در پنج محور کلی مورد بررسی قرار گیرد:

فهرست مندرجات

۱ – محورهای کلی روایت
۲ – عرضه روایت به قران کریم
۲.۱ – عدم تفاوت زن و مرد
۲.۱.۱ – در مقام خلقت
۲.۱.۲ – در مقام بیان مسئولیت
۲.۱.۳ – در مقام ایمان و پذیرش عمل
۲.۱.۴ – در مقام بیان کرامت انسانی
۲.۱.۵ – در مقام اغواء و فریب و گمراهی
۲.۱.۶ – در مقام بیان الگوی ایمانی
۳ – بررسی اسناد روایت
۴ – بررسی شأن صدور و فضای تاریخی روایت
۵ – بررسی سیره عملی امام علی علیه‌السلام در برخورد با زنان
۶ – بررسی متن روایت
۶.۱ – نقص ایمان در زنان
۶.۲ – نقص عقل در زنان
۶.۳ – نقص بهره مالی در زنان
۶.۳.۱ – ارث زن در مقام دختر و همسر
۶.۳.۲ – ارث زن در مقام مادر
۷ – نتیجه
۷.۱ – نحوه برخورد با این روایت
۷.۲ – مذمت اهل بصره توسط امام
۷.۳ – مذمت عایشه قبل از جنگ جمل
۷.۴ – دیدگاه آیت الله جوادی آملی
۷.۵ – راهکار برگزیده
۸ – پانویس
۹ – منبع

محورهای کلی روایت

محور اول: عرضه روایت به قرآن کریم؛
دوم: بررسی اسناد روایت؛
سوم: بررسی شأن صدور و فضای تاریخی این روایت؛
چهارم: بررسی سیره عملی حضرت امیر علیه‌السلام در برخورد با زنان؛
پنجم: بررسی متن روایت.

عرضه روایت به قران کریم

آیات قرآن کریم چه در مقام خلقت زن و مرد، چه در مقام بیان مسئولیت، چه در مقام مراتب ایمان و پذیرش عمل، چه در مقام بیان کرامت انسانی، چه در مقام بیان اغواء و فریب خوردن و گمراهی از حق و چه در مقام ارائه الگو و نمونه ایمانی، زن و مرد را به صورت مساوی در کنار هم قرار داده است.

عدم تفاوت زن و مرد

هنگام مراجعه به قرآن کریم و تلاوت این کتاب شریف و الهی، هیچ تفاوتی از جهات مذکور، میان زن و مرد دیده نمی‌شود:

در مقام خلقت

«یَا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَهٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا….؛ ای مردم بترسید از آن خدایی که شما را از نفس واحد آفرید و جفت او را از آن (از همان نفس) خلق کرد».

در مقام بیان مسئولیت

«إِنَّ الْمُسْلِمِینَ وَالْمُسْلِمَاتِ وَالْمُوْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ وَ الْقَانِتِینَ وَ الْقَانِتَاتِ وَالصَّادِقِینَ وَالصَّادِقَاتِ وَالصَّابِرِینَ وَ الصَّابِرَاتِ وَ الْخَاشِعِینَ وَالْخَاشِعَاتِ وَالْمُتَصَدِّقِینَ وَ الْمُتَصَدِّقَاتِ وَ الصَّآئِمِینَ وَالصَّآئِمَاتِ وَالْحَافِظِینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحَافِظَاتِ وَ الذَّاکِرِینَ اللَّهَ کَثِیراً وَالذَّاکِرَاتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُم مَّغْفِرَهً وَ أَجْراً عَظِیماً؛ مردان و زنان مسلمان و مردان و زنان با ایمان و مردان و زنان عبادت‌ پیشه و مردان و زنان راستگو و مردان و زنان شکیبا و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقه ‌ دهنده و مردان و زنان روزه‌دار و مردان و زنان پاکدامن و مردان و زنانی که خدا را فراوان یاد می ‌کنند، خدا برای (همه) آنان آمرزش و پاداشی بزرگ فراهم ساخته است».

در مقام ایمان و پذیرش عمل

۱) «وَمَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّلِحَتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَی وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّهَ وَلَا یُظْلَمُونَ نَقِیراً؛ و هر کس کارهای شایسته انجام دهد، چه مرد باشد و چه زن، در حالی که مؤمن باشد، پس آنان به بهشت وارد می‌شوند و کمترین ستمی به آنان نمی‌شود».
۲) «مَنْ عَمِلَ صَلِحاً مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَی‌ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوهً طَیِّبَهً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ‌؛ هر کس از مرد یا زن، که مؤمن باشد و کار شایسته کند، حتماً به زندگی پاک و پسندیده‌ای زنده‌اش می‌داریم و قطعاً مزدشان را بر پایه‌ نیکوترین کاری که می‌کرده‌اند، پاداش خواهیم داد».

در مقام بیان کرامت انسانی

«یَآ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَی‌ وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَ قَبَآئِلَ لِتَعَارَفُواْ إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ».

در مقام اغواء و فریب و گمراهی

«وَقُلْنَا یَا آدَمُ اسْکُنْ أَنتَ وَزَوْجُکَ الْجَنَّهَ وَکُلاَ مِنْهَا رَغَدًا حَیْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَهَ فَتَکُونَا مِنَ الْظَّالِمِینَ• فَأَزَلَّهُمَا الشَّیْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا کَانَا فِیهِ».

در مقام بیان الگوی ایمانی

۱) «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِینَ آمَنُوا اِمْرَأَهَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِندَکَ بَیْتًا فِی الْجَنَّهِ وَنَجِّنِی مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِین».
۲) «وَمَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِی أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِیهِ مِن رُّوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِکَلِمَاتِ رَبِّهَا وَکُتُبِهِ وَکَانَتْ مِنَ الْقَانِتِینَ».
بنابراین بر اساس آیات قرآن، تفاوتی در ایمان و مسئولیت پذیری و کرامت انسانی و یا بالعکس فریب و گمراهی، میان زن و مرد دیده نمی‌شود و هرجا صحبت از کوتاهی در انجام مسئولیت یا گمراهی است، مساله دو سویه و بر زن و مرد، اطلاق دارد و جنسیت بر اساس آیات قرآن کریم، در ایمان و یا گمراهی افراد، نقشی ندارد و بالعکس در آیات قرآن کریم تصریح شده است که نفس انسانی مخاطب تقوا و فجور است نه جنسیت: «وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا • فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا • قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا • وَقَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا».

بررسی اسناد روایت

روایت فوق، به صورت کامل و یا در برخی منابع به صورت ناقص و صرفا عبارت «ان النساء نواقص العقول»، در منابع ذیل یافت می‌شوند:
۱) وسائل الشیعه، باب تحریم صلاه و صیام و نحوهما علی الحائض.
۲) بحار، تتمه کتاب فتن و محن.
۳) ارشاد القلوب
۴) خصائص الائمه
۵) غرر الحکم
۶) اختصاص
۷) خصال
۸) کافی
۹) نهج
۱۰) حیاه الامام الحسن
در تمامی منابع فوق، روایت مذکور به صورت مرسل مرسل یا مرفوع، وارد شده است و در منبع اخیر نیز، در سلسله سند آن، ابوطالب مکی دیده می‌شود که دچار جنون گردیده بود و قابل اعتماد نیست.
مهدی مهریزی هم در خصوص سلسله سند این روایت می‌نویسد:« برای این حدیث، سند متصلی وجود ندارد و منبع قابل استنادی هم برای آن نیامده است»

بررسی شأن صدور و فضای تاریخی روایت

۱) امام علی علیه‌السلام این خطبه را پس از پایان جنگ جمل، ایراد فرمود. نوه ابن جوزی در التذکره بیان می‌کند که علمای سیره گفته‌اند:«زمانی که علی علیه‌السلام از جنگ جمل فارغ گردید، در شهر بصره، بالای منبر رفت و این خطبه را خواند».
۲) همچنین حضرت علیه‌السلام، این سخن را در کتابی که پس از چیره شدن عمروعاص بر مصر و کشتن محمد بن ابوبکر، نوشته بودند، آوردند. بعید نیست که آن حضرت، این سخن را چندین مرتبه گفته باشند که یکی از آن‌ها پس از جنگ جمل و دیگری در آن کتاب مذکور باشد. همان طور که سید رضی، این موضوع را ذکر کرده است.
نکات:
۱) نکته شایان توجه این‌که از روایت نوه ابن جوزی بر می‌آید که قسمتی از خطبه شماره ۱۳ «کنتم جند امراه» و خطبه ۱۴ که در ابتدای آن «ارضکم قریبه من الماء» آمده است با این خطبه حضرت، یکی باشد؛ چون سیاق آن‌ها با هم یکی است.
۲) نکته دیگری که در این محور، باید بیان گردد این است که حضرت امیر علیه‌السلام، چند خطبه قبل از آغاز جنگ جمل در تقبیح کار عایشه، طلحه و زبیر و همچنین روشنگری در خصوص اهداف آنان از برافروزی آتش این جنگ داشتند و نیز بیاناتی پس از جنگ جمل و در مذمّت عایشه و سرپیچی شخص او از فرمان خدا و رسول صلوات‌الله‌علیه ایراد نموده‌اند که در بسیاری از آنان، نام عایشه به صراحت ذکر گردیده است.

بررسی سیره عملی امام علی علیه‌السلام در برخورد با زنان

۱)امام علی علیه‌السلام در طول زندگی خویش – از کودکی تا شهادت – طوری زیستند که اطراف حضرت علیه‌السلام را زنان نیک کرداری(چه در محیط خانه و چه خارج آن) فراگرفته بودند که به چنان ویژگی‌های انسانی و ملکات روحی و ایمانی دست یافتند که بر بسیاری از مردان، برتری داشتند.
۲) روایاتی که در مورد طرز برخورد حضرت علیه‌السلام با زنان آمده، چنان نیست که از کرامت زن، کم کند یا تحقیر و اهانت به زن را دربر داشته باشد بلکه عکس این مطلب بود، موضع عملی ثبت شده از حضرت علیه‌السلام، بزرگداشت، احترام و توجه قائل شدن به زن را روشن می کند؛ رفتار و برخورد عملی حضرت امیر علیه‌السلام، با زنانی چون فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها خدیجه کبری سلام‌الله‌علیها، فاطمه ام البنین، ام سلمه و یا دیگر زنانی که جهت تظلم و دادخواهی به آن حضرت علیه‌السلام مراجعه می‌کردند، گواه تامی برای رفتار و منش بزرگوارانه و محترمانه با زن، در سیره عملی حضرتشان است که در هیچ فردی از مسلمانان جز رسول خدا صلوات‌الله‌علیه یافت نمی‌شد و بدون شک، این واقعیت و حقیقت عملی، دیدگاه امام علیه‌السلام را نسبت به زن ثابت می‌نماید. بنابراین موضع امام علیه‌السلام نسبت به زن، با شارع مقدس و گفته رسول خدا صلوات‌الله‌علیه و عمل ایشان هیچگونه تعارضی ندارد.

بررسی متن روایت

در متن روایت، عللی که بر نقصان عقل، ایمان و بهره مالی زن، مطرح شده است، عللی مذموم نیست و موجب نقص در ایمان و عقل و مال نمی‌شود بلکه موارد مطروحه، تفاوت میان زن و مرد را بیان می‌دارد.

نقص ایمان در زنان

در خصوص نقص ایمان که علت آن‌را کاستی نماز و روزه در ایام عادت ماهیانه ذکر نموده‌اند، باید گفت که این کاستی در نماز و روزه، به فرمان مولاست. همان گونه که قصر نماز مسافر و افطار او، امر مولاست و ایمان، یعنی اطاعت خداوند و امر او، در هر شرایطی؛ لذا ا

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.