پاورپوینت کامل میانه روی در معیشت ۳۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل میانه روی در معیشت ۳۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل میانه روی در معیشت ۳۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل میانه روی در معیشت ۳۹ اسلاید در PowerPoint :
میانهروی در معیشت
کلید واژه: اقتصاد، میانه روی، تدبیر اقتصادی، اعتدال اقتصادی.
پرسش: میانهروی در معیشت و اقتصاد مالی به چه معناست و آیا در اسلام در این موارد مطالبی گفته شده است.
پاسخ: میانه روی همان اعتدال و عدم افراط و تفریط است، اما در اینجا میانهروی در معیشت یعنی در ارتباط انسان با «کسب درآمد» و نیز در «مصرف» را شامل است و در روایات در این موارد احادیثی وارد شده است.
فهرست مندرجات
۱ – اعتدال
۲ – اقتصاد
۳ – فضیلت میانهروی در معیشت از نظر قرآن و روایات
۴ – حوزهی میانهروی در معیشت
۴.۱ – میانهروی در کسب
۴.۲ – میانهروی در خرج
۴.۳ – میانه روی در انفاق
۵ – راهکارهای عملی دستیابی به میانهروی در معیشت
۵.۱ – اصل تنظیم مخارج بر اساس تدبیر الهی
۵.۲ – برنامه ریزی و اندازهگیری در مخارج
۵.۳ – تعقل اقتصادی
۵.۴ – ولخرجی نکردن
۶ – آثار دنیوی و اخروی میانهروی در معیشت
۶.۱ – دستیابی به روح اعتدال
۶.۲ – رسیدن به فضایل معنوی
۶.۳ – کمبود نداشتن در معاش
۷ – آسیبشناسی
۸ – پانویس
۹ – منبع
اعتدال
به طور کلی اعتدال و میانهروی در مطلق امور حتی در عبادات از اصول مسلم قرآنی و روایی است که بستر بسیاری از توصیهها و هنجارهای اخلاق اسلامی محسوب میگردد.
رسول گرامی خدا فرمودند: هیچ بندهای در فهم دین رشد نمییابد مگر این که میانهروی او نیز بیشتر میشود. آن حضرت میانه روی را یکی از ۲۵ جزء نبوت دانسته و میانهروی در عبادت را بسیار زیبا دانسته و رحمای امت خود را اوساط آنان میدانستند و سه بار میفرمود: بر شما باد به میانهروی بر شما باد به میانه روی بر شما باد به میانهروی و توصیههای اسلامی در زمینهی اعتدال در ساحتهای مختلف زندگی خود گفتاری مستقل است.
اقتصاد
اقتصاد در لغت به معنای میانهروی در کارها است و شامل هر کار میشود اما در اینجا میانهروی در معیشت یعنی در ارتباط انسان با «کسب درآمد» و نیز در «مصرف» را شامل است.
بنابراین، از آنجا که این فضیلت دارای دو چهرهی مختلف در دو ساحت است، در ارتباط با کسب درآمد، بین دو رذیلهی «حرص» و «بیکاری» قرار دارد و در ارتباط با مصرف، بین دو رذیلهی «اسراف» (یا تبذیر) و «بخل» قرار دارد که البته -همانطور که گفته خواهد شد- مصرف دارای دو بخش است: مصرف شخصی برای خود و خانواده و دیگری انفاق در راه خدا بر ارحام و دوستان و نیازمندان.
فضیلت میانهروی در معیشت از نظر قرآن و روایات
فضیلت میانهروی در معیشت از نظر قرآن کریم و روایات شریف پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآلهوسلم همواره پس از نمازها از دعاهایی که میکرد این بود که: «خدایا، میانهروی در هر دو حال از فقر و دارایی را به من نصیب کن» و از خدا میخواست که خود و خاندانش و دوستان ایشان را کفاف عطا کند و دشمنان آنان را فراوانی مال دهد و از شر بینیازی طغیانآور و فقرنسیانآور به خداوند پناه میبردند.
امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند نابود کردن اموال و تضییع آنها را دوست ندارد.
حوزهی میانهروی در معیشت
بر اساس روایات، میانهروی در معیشت دارای سه حوزهی اساسی است:
میانهروی در کسب
پس از انقلاب صنعتی کارگران بسا روزانه ۱۴ تا ۱۶ ساعت کار میکردند. اما اکنون همه کشورها قبول کردهاند: هفتهای چهل ساعت یعنی روزی هشت ساعت و دو روز تعطیلی در هفته .
زیرا روانشناسان اجتماعی دریافتهاند تعیین ساعات کاری و تشویق کارگران به عدم انجام بیش از یک شیفت کاری مانع بیماریهای جسمی و عصبی خواهد شد.
کاهش ساعات کار علاوه بر این که هدفی انسانی است، ایجاد اشتغال بیشتر و نیز پاسخ دادن به نیازهای اساسی انسان و رسیدگی به زندگی شخصی و استفاده از اوقات فراغت را در بردارد.
رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم -با اینکه تلاشگر در راه معیشت خانوادهاش را چونان مجاهد راه خدا میدانست اما- شدت حرص در طلب دنیا را نیز یکی از علامات شقاوت دانسته و میفرمود: در طلب روزی به اعتدال و زیبایی عمل کنید. زیرا رزق شما در هر حال به شما میرسد.
همانطور که امام حسین به فردی فرمودند: ای فلان! نه چون جنگاوری که طالب غلبه است با تمام قوا در راه روزی بکوش و نه کسب را رها کن به امید توکل . زیرا طلب رزق یک سنت اسلامی است و البته اعتدال در طلب نیز یک نمود برای عفت است و نه آن تلاش وافر، رزقی را زیاد میکند و نه این عفت، رزقی را کم میکند؛ زیرا رزق مقدر شده و حرصورزی نوعی طلب گناه است.
برخی از روایات ما در این زمینه توصیههایی کاربردی نیز دارند که رسول اکرم در همین زمینه فرمودند: مومن باید زندگی خود را سه بخش کند و میفرمودند: خدایت و خانواده و مهمان و نفس تو هر یک بر تو حقی دارند.
میانهروی در خرج
امام رضا علیه السلام به یکی از اصحاب خود فرمود: طبق فرمایش الهی در مخارج زندگی نه بخل به خرج دهید و نه اسراف کنید.
میانه روی در انفاق
که مقصود از انفاق ، یعنی هر نوع مخارج در غیر لاز نیازهای واجب خود و خانواده که داده هدیه و کادو به دوستان و ارحام و نیز قرض دادن به افراد و صدقه بر نیازمندان و… همگی را شامل است.
در انفاقات مالی نیز قرآن کریم به پیامبر اعظم صلیاللهعلیهوآلهوسلم دستور میدهد در انفاق، میانه را در نظر دارد و نه دست را کلاً ببندد و نه چندان بذل کند که برای خود هیچ نگذارد و نیز عبادالرحمن را به وصف اعتدال در خرج کردن که دور از بخل و اسراف به عنوان دو کرانهی افراطی هستند میستاید و به سوگندْشکنان دستور میدهد کفاره کار خود را برده آزاد کردن یا غذا دادن یا لباس پوشاندن بر ده نفر مستمند، از غذا و لباس متوسطی است که به خانواده خود میدهند قرار دهند و به عنوان قانون کلی به هر کسی که نعمتی مادی دارد دستور میدهد خود در مصرف آن زیادهروی نکند و حق نیازمند را بپردازد و در این انفاق هم زیادهروی نکند و آن فقیر نیز در مصرف صدقات زیادهروی نکند.
راهکارهای عملی دستیابی به میانهروی در معیشت
برای دستیابی به میانهروی راههای وجود دارد که برخی از آنه
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 