پاورپوینت کامل موانع شناخت در انسان ۵۱ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل موانع شناخت در انسان ۵۱ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۱ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل موانع شناخت در انسان ۵۱ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل موانع شناخت در انسان ۵۱ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل موانع شناخت در انسان ۵۱ اسلاید در PowerPoint

کلیدواژه: شناخت‌ عقل، عقل.

پرسش: در مواردی که آینه عقل قابل پاک‌سازی و موانع شناخت‌های عقلی قابل رفع است، زنگارهای این آینه را چگونه می‌توان زدود و آینه عقل را با چه چیز می‌توان صیقل و صفا داد؟

فهرست مندرجات

۱ – شناخت‌شناسی
۲ – غبارروبی آینه عقل به وسیله موعظه
۳ – آتش بلا و حجاب‌های عقل
۴ – فلسفه بلا و مشکلات
۵ – بانگ بیدار باش الهی
۵.۱ – تنبیه به وسیله بلا
۵.۲ – آگاه شدن احسان طبری
۵.۲.۱ – بانگ بیدار باش در کلام طبری
۶ – خلاصه
۷ – پانویس
۸ – منبع

شناخت‌شناسی

مسئله رفع موانع شناخت، مهم‌ترین مسئله این بخش از مباحث شناخت‌شناسی است و برای کسانی که گرفتار تعصب و اسیر سازمان‌ها و گروه‌های متعصب‌اند، این بحث می‌تواند بسیار مفید و سودمند باشد.
چگونه می‌توان آینه عقل را غبارروبی کرد و موانع شناخت را از جلو دیده عقل برداشت؟ و چگونه می‌توان بیماری هوس را علاج کرد؟
غبارروبی آینه عقل، در صورتی که جوهر آن فاسد نشده باشد، دو راه دارد و بیماری هوس که حجاب دیده عقل و مانع شناخت حقایق هستی است، از دو طریق قابل درمان است:
راه اول موعظه و ارشاد و راه دوم بلا و مشکلات است.

غبارروبی آینه عقل به وسیله موعظه

اگر غبار هوس‌اندک باشد، با آب موعظه و ارشاد، به‌آسانی می‌توان این غبار را زدود و آینه عقل را صیقل و صفا داد.
در روایتی از امیر مؤمنان (علیه‌السّلام) نقل شده است که فرمود:
«المَواعِظُ صِقالُ النُّفُوسِ و جَلاءُ القُلُوبِ؛ ‌ اندرزها صیقل جان‌ها و جلای دل‌هاست.»
همان‌طور که آینه با زدوده شدن زنگارش درخشان می‌شود و صورت‌ها را مطابق با واقع آنها نشان می‌دهد، آینه عقل و قلب نیز با زدوده شدن زنگارهای آن به‌وسیله موعظه، پاک و درخشنده می‌شود و حقایق هستی را، آن‌چنان که هست، منعکس می‌نماید.
بسیار بوده‌اند کسانی که با موعظه و‌ اندرز، موانع شناخت از برابر دیده عقل آنان برداشته شده است و پس از رفع این موانع، حقیقت را یافته، راه تکامل خود را شناخته‌اند. نمونه این افراد در طول تاریخ بسیار است و در این بحث اعتقادی، ذکر این نمونه‌ها ضرورتی ندارد.
ولی همان‌طور که اشاره شد، موعظه و ارشاد برای غبارروبی آینه عقل و رفع موانع شناخت، در صورتی می‌تواند مفید باشد که غبارها‌ اندک و موانع، محدود باشد. به عبارت دیگر، اگر انسان در آغاز هوسرانی و در گام‌های نخستِ انجام کارهای ناشایسته باشد، با موعظه و ارشاد قابل اصلاح است؛ ولی اگر غبار هوس و زنگار آینه عقل بسیار باشد، دیگر با داروی پند و‌ اندرز درمان نمی‌شود، بلکه در این صورت برای پاک‌سازی این آینه و شفاف نمودن آن، داروی قوی‌تری لازم است و آن، داروی بلا و مشکلات است.

آتش بلا و حجاب‌های عقل

آتش بلا و مشکلات و حوداث تلخ، داروی قوی و مؤثری است که با سرعت حجاب‌ها و موانع شناخت‌های عقلی را می‌سوزاند و با از بین بردن این موانع آینه عقل را شفاف و صیقلی می‌کند و بیماری هوس را درمان و دیده عقل را بینا می‌سازد.
این دارو از داروی موعظه بسیار قوی‌تر و مؤثرتر است. زدودن زنگارهای عقل با موعظه، همانند پاکسازی آینه با آب است، و زدودن زنگارهای عقل با بلا همانند پاک‌سازی شمشیر با آتش است. آری زنگارهای بسیار را جز با آتش نمی‌توان زدود. بسیار دیده شده است که کسانی که با موعظه و ارشاد و پند و‌اندرز قابل اصلاح نبوده‌اند وقتی با حادثه تلخی در زندگی مواجه شده‌اند و در کوران مشکلات قرار گرفته‌اند و سرشان به سنگ بلا خورده است، دفعتا حجاب‌ها از مقابل دیده عقل آنان برخاسته است و از خواب غفلت بیدار شده‌اند.

فلسفه بلا و مشکلات

اصولاً یکی از رازهای حوادث تلخ و مصائب و مشکلاتی که برای انسان پیش می‌آید، از دیدگاه اسلام، پاکسازی آینه عقل و بیدار کردن افرادی است که زمینه بیداری دارند. در سوره سجده، در مورد رنجها و دردها و سختی‌های زندگی می‌خوانیم:
«وَ لَنُذِیقَنَّهُم مِّنَ الْعَذَابِ الْاَدْنَی دُونَ الْعَذَابِ الْاَکبَرِ لَعَلَّهُمْ یرْجِعُونَ؛ و حتما به آنان از عذاب نزدیک‌تر می‌چشانیم پیش از عذاب بزرگ‌تر؛ شاید که باز گردند.»
مقصود از «عذاب نزدیک‌تر» مصائب و رنج‌هایی است که انسان در این جهان به آنها مبتلا می‌شود، و مقصود از «عذاب بزرگ‌تر» عذاب آخرت و کیفر مجرمان در جهان پس از مرگ است.
خداوند متعال در این آیه کریمه می‌فرماید: ما گروهی را پیش از آن که به عذاب آخرت و آتش دوزخ که «عذاب اکبر» است، دچار شوند در همین جهان به «عذاب ادنی» که مصائب و رنج‌های زندگی است، مبتلا می‌کنیم؛ چرا؟
دلیل رنج‌های دنیوی برای این گروه این است که حجاب از دیده عقل آنان برداشته شود و متنبه و متذکر گردند. و بدین رو، پاک شدن آینه عقل و بینا شدن دیده دل و تنبه و تذکر یکی از رازها و فلسفه‌های مهم بلا از دیدگاه قرآن کریم و اسلام است.

بانگ بیدار باش الهی

بلا برای کسانی که زنده‌اند ولی در خواب، «لِّینذِرَ مَن کَانَ حَیا…» برای کسانی که عقل دارند ولی در حجاب، و بالاخره برای کسانی که جوهر عقلشان را زنگار هوس به کلی فاسد نکرده است، بانگ بیدار باش الهی و تازیانه تأدیب ربوبی است. امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) در حدیثی می‌فرماید:
«اذا رَایتَ اللّهَ سُبحانَهُ یتابِعُ عَلَیک البَلاءَ فَقَد ایقَظَک؛ وقتی که می‌بینی خداوند سبحان پی در پی بر تو بلا می‌فرستد، بدان که تو را بیدار کرده است.»
یعنی بلاها و رنج‌های زندگی بانگ‌های بیدار باش الهی است، و شلاق‌هایی برای تادیب و تنبه و تذکر مجرمان است که پی درپی بر آنان نواخته می‌شود.
در حدیثی دیگر از امام صادق (علیه‌السّلام) نقل شده است که فرمود:
«اذا ارادَ اللّهُ تعالی بِعَبدٍ خَیراً فَاذْنَبَ ذَنبَا تَبِعَهُ بِنِقمَهٍ و یذَکرُهُ الاسْتِغفارَ؛ هنگامی که خداوند خیر بنده‌ای را بخواهد، پس از گناه او را مبتلا به بلایی می‌کند تا به یاد استغفار و توبه بیفتد.»
البته خداوند بی‌جهت خیر کسی را نمی‌خواهد؛ خیرخواهی خداوند بر اساس حکمت است و از عمل انسان ریشه می‌گیرد. عمل انسان است که او را شایسته عنایت الهی می‌کند و موجب می‌شود که در موارد لغزش خداوند متعال دست او را بگیرد، و اگر خطایی از او صادر شد تنبیهش کند تا آن خطا را تکرار ننماید.

تنبیه به وسیله بلا

تاریخ، بسیار دیده است کسانی را که بانگ بیدار باش الهی (بلا) آنان را از خواب غفلت بیدار کرده است. بسیار بوده‌اند کسانی که هیچ پند و‌ اندرزی برای بینا ساختن دیده عقل آنان کارگر نیفتاده، امّا تازیانه بلا آنان را متنبه و متذکر ساخته است. نمونه این افراد پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، در میان اعضا و هواداران گروه‌های مخالف و محارب پس از دست‌گیری فراوان است.
راستی چه دلیلی دارد؟ کسی که ماه‌ها و سال‌ها و بلکه ده‌ها سال علیه اسلام و انقلاب اسلامی موضع‌گیری و فعالیت داشته و تا چند روز قبل از دست‌گیری از هر طریق ممکن برای ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کرده است، چند روز پس از دست‌گیری بر صفحه تلویزیون ظاهر می‌شود و با گریه و اظهار شرم‌ساری و ندامت، مواضع قبلی خود را با دلیل و برهان محکوم می‌کند! این جهش و تغییر موضع ناگهانی را چگونه می‌توان توجیه و تحلیل کرد؟ چرا مسائلی را که پس از دستگیری می‌گوید فهمیدم، قبل از دست‌گیری نمی‌فهمید؟
احسان طبری، ایدئولوگ حزب منحله توده که عمر خود را صرف تحقیق و تبیین و ترویج مارکسیسم کرده بود، چرا پس از دست‌گیری در می‌یابد که آنچه را تا کنون درست می‌دانسته، اشتباه بوده است و با برهان، بطلان آنچه را حق می‌پنداشته اثبات می‌کند؟!
کیانوری، رهبر حزب منحله توده که یک عمر برای کاخ‌نشینان کرملین و علیه ملت مسلمان و کشور ایران جاسوسی می‌کرد، چرا پس از دست‌گیری احساس گناه و خیانت می‌کند؟!
اعضا و هواداران کوردل منافقان و فدائیان ضد خلق، که برای دریافت پول بیشتر از اربابان، جهت ادامه حیات ننگین خویش و برای فعال نشان دادن

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.