پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۱۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint

استاد سید محمد طباطبایی، از بزرگان علم و ادب و شعر، و مدافع فرهنگ اسلامی، در عرصه اندیشه و عمل در بحث‌های گوناگون و مناسبت‌های مقتضی از ارزش‌های دینی و اعتقادی پاسداری می‌نمود. (۱۲۸۱ـ۱۳۷۱ش).

فهرست مندرجات

۱ – تولد و تحصیلات
۲ – نسب محیط
۲.۱ – پدر و مادر
۳ – تشیکل خانواده
۴ – تدریس
۴.۱ – استخدام وزارت معارف
۴.۲ – عضویت کمیسیون
۴.۳ – رایزن فرهنگی در سفارت
۵ – حضور در مجامع علمی فرهنگی
۵.۱ – عضو انجمن فلسفه و علوم انسانی
۵.۲ – عضویت فرهنگستان زبان و ادب
۵.۳ – مسئولیت برنامه‌های مرزهای دانش
۵.۴ – نماینده فرهنگ در شهرداری
۵.۵ – ارزیاب کتابهای خطی
۶ – تلاشهای مطبوعاتی
۶.۱ – مدیریت مجله تعلیم و تربیت
۶.۲ – فعالیت در روزنامه ها
۶.۳ – انتشار مجله محیط
۶.۴ – نیم قرن فعالیت مطبوعاتی
۷ – احساس مسئولیت در بیان حقایق
۷.۱ – انگیزه در نگارش مقالات
۷.۲ – عدم تالیف کتابهای مستقل
۸ – کشف و ابتکار
۹ – در عصر سیاست و فرهنگ
۹.۱ – انتقاد بر تالیفات مشاهیر
۱۰ – دفاع جدی از فرهنگ اسلامی
۱۰.۱ – توجه مردم به فرهنگ اصیل خویش
۱۰.۲ – پرده برداری از اغراض غربیها
۱۰.۳ – اثبات مسلمانی فردوسی
۱۰.۴ – دفاع از سعدی
۱۰.۵ – دفاع از سید جمال الدین اسدآبادی
۱۰.۶ – حمایت از فلسطین
۱۱ – برداشت کم، بازده زیاد
۱۲ – آثار و تالیفات
۱۲.۱ – آثار مستقل
۱۲.۲ – مقدمه نویسی بر آثار دیگران
۱۲.۳ – مقاله‌ در کتابهای دیگران
۱۳ – ادیب شاعر
۱۳.۱ – آخرین سروده
۱۴ – وفات
۱۵ – پانویس
۱۶ – منبع

تولد و تحصیلات

استاد سید محمد طباطبایی در روز شنبه نهم ربیع الثانی سال ۱۳۲۰ق (۲۳ خرداد ۱۲۸۱ش) در آبادی گزلا (دهکده ییلاقی) از توابع زواره و در حوالی اردستان، دیده به جهان گشود.
پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint در مکتب ملا علی فرزند حاج حسن که مرد فاضل و وارسته‌ای بود، آغاز به تحصیل کرد و مقدمات علوم حوزوی را از محضر پدر و برخی علمای زواره فرا گرفت. از سال ۱۳۳۳ق. تحصیل منظم را ترک و در امور کشاورزی به خانواده کمک کرد، اما ذوق آموختن با تغییر این شرایط از بین نرفت، ولی جز پدر معلمی نمی‌شناخت.
در سال ۱۳۳۳ ق. در ظاهر برای معالجه و در اصل برای فراگیری علوم به اصفهان رفت و موفق گردید در مدتی کوتاه مبانی برخی علوم ـ بویژه دانش طبیعی ـ را فرا بگیرد و تا حدودی با زبان و ادبیات فرانسه آشنا شود. پس از چهار ماه توقف در اصفهان، به زواره بازگشت. بار دیگر به اصفهان آمد تا به تحصیل علم طب بپردازد، اما پس از چندی، از تحصیل منصرف گردید و دوباره به زواره بازگشت و خود را مهیای سفر به تهران نمود.

[۱] یادی از استاد، مجله رهنمون، شماره دوم و سوم، پاییز و زمستان ۱۳۷۱، ۴۵-۱۳.

[۲] گفتگو با استاد پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint، مجله تاریخ و فرهنگ معاصر، سال اول، شماره ۲، زمستان ۱۳۷۰، ص۲۳۴-۲۳۳.

در سال ۱۳۰۱ش نزد مدیر مدرسه نوبنیاد زواره، مرحوم اسدالله کاوه زاده، مشغول کار شد و ضمن کمک در امور مدرسه، برخی درسها را تدریس کرد، و خود نزد کاوه زاده زبان انگلیسی آموخت. سرانجام در اواخر فروردین ماه سال ۱۳۰۲ ش برای تحصیل ـ به گفته پدر ـ یا برای روزنامه نگاری ـ به سلیقه خودـ به تهران رفت. یک سال در مدرسه قاجاریه ماند و طی سه سال دوره شش ساله ادبی دارالفنون را گذرانید و مقداری هم در مدرسه عالی حقوق تحصیل نمود، ولی از ادامه آن منصرف گردید. در این روزگار فرصتی یافت تا زبان فرانسه را تکمیل کند و از این طریق با آثار ادبی دنیای جدید و نویسندگان و شعرای اروپا آشنا شود.

[۳] مقاله سید عبدالعلی فناء توحیدی (برادر محیط) مندرج در کتاب گلشن جلوه، ص۱۸۰.

[۴] یاد یاران، دکتر حسن ذوالفقاری، مجله رشد آموزش زبان و ادب فارسی، بهار ۱۳۸۰، ص۲۱.

نسب محیط

پس از آن که احمد بن محمد بن رستم مطیار قرشی که در اوایل قرن چهارم هجری در اصفهان سمت حکمرانی داشت، شهر زواره و برخی روستاهای اطراف آن را بر سادات وقف می‌نماید، گروه‌هایی از سادات از اولاد طاهر بن علی که فاطمه دختر این حکمران را به زنی گرفته بود، به زواره کوچ کردند. در ادوار گوناگون تاریخی بر اثر حوادثی چون یورش مغول‌ها به زواره و دیگر رویدادهای این شهر، طوایفی از سادات زواره به بروجرد، تبریز، اصفهان، نائین، یزد و نطنز کوچ کردند و پنج طایفه در این شهر باقی ماندند که عبارتند از طوایف: میرزا رفیعا، میرشاهمراد، میر محمد شفیع، سید مرتضی یا حاجی میر باقر و طایفه میرزا آقا علی، سید ابراهیم فنا، پدر پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint، منسوب به این طایفه اخیر است و آنان از طریق ابن طباطبای شاعر به امام حسن مجتبی علیه‌السّلام نسب می‌برند.

[۵] تاریخ اردستان، ابوالقاسم رفیعی مهرآبادی، جاول، ص۲۰۲-۲۰۱ و تحقیقات محلی نگارنده.

پدر و مادر

سید ابراهیم طباطبایی (توحیدی) متخلص به فنا از سادات طباطبایی زواره است که به سال ۱۲۹۳ق در زواره دیده به جهان گشود. پس از تحصیلات مقدماتی در مکتب خانه‌های زادگاهش، در جوانی به اصفهان رفت و در حوزه علمیه آن شهر به تحصیل علوم دینی روی آورد. فقه را نزد حاج میرزا هاشم چهارسویی (فقیه معروف) و حاج آقا منیر آموخت. درس اصول را در خدمت شیخ محمدعلی ثقه الاسلام نجفی و برادرش شیخ محمدتقی معروف به آقا نجفی فراگرفت. در حلقه درس میرزا جهانگیر خان قشقایی شرح مطالع، شرح منظومه سبزواری و شرح اشارات خواجه نصیر طوسی را خواند. همچنین در حکمت، عرفان و کلام محضر عارف زاهد و فقیه وارسته آخوند ملا محمد کاشی را درک کرد. در ریاضی، هیات و نجوم از شاگردان برجسته میرزا عبدالجواد شهشهانی به شمار می‌رفت.
سید ابراهیم پس از تحصیلات در اصفهان، به تهران رفت و در حوزه این شهر از محضر پر فیض شیخ فضل الله نوری بهره برد. ضمن فعالیتهای علمی و آموزشی، به عرصه‌های سیاسی هم رویکرد نشان داد و در انقلاب مشروطه تا پیروزی مجاهدین و فتح تهران همکاری با مبارزان را ادامه داد، ولی از رفتار و کارنامه منفی برخی به اصطلاح آزادی خواهان تندرو به شدت ناراحت گردید و چون مشاهده کرد آنان به فقیه مجاهد شهید شیخ فضل الله نوری هم رحم نکردند و او را به جرم حق گویی و دفاع از مشروطه مشروعه به شهادت رسانیده‌اند، از این امور افراطی ناگوار چنان نفرت پیدا کرد که عرصه‌های سیاسی و اجتماعی را رها کرد و به زواره بازگشت و ضمن پرداختن به کار کشاورزی به سوالات شرعی مردم پاسخ می‌گفت و گره گشای گرفتاریهای مردم بود. سرانجام این روحانی مبارز در سال ۱۳۶۱ق. (۱۳۲۱ش) در زواره بدرود حیات گفت و همان جا هم دفن شد. همسرش فاطمه بیگم از احفاد قاضی محمد طباطبایی (از علمای عصر سلطان حسین صفوی) بود، همان شخصیتی که در فتنه افاغنه از اصفهان به زواره آمد و در آن جا اقامت گزید. او در سال ۱۳۳۷ق در زادگاهش زواره درگذشت.

[۶] محیط ادب، ص۴۵۵-۴۵۴ مصاحبه با سید عبدالعلی توحیدی فرزند سید ابراهیم و برادر محیط.

پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint به حقیقت جالبی اشاره کرده است:
«مرحوم پدرم نقل می‌کرد نخستین بار کلمه مشرط و مشروطه در مقابل فرمان عدالت خانه، از وابستگان سفارت انگلیس به خصوص ژرژ دافر (کاردار) شنیده شده پیش از آن در گفتن و نوشتن ابدا کسی این لفظ را با کار نمی‌برد و پیدایش آن مربوط به همان ایام تحصن در سفارت انگلیس است. این گواهی کسی است که در عمر خویش حتی برای مصلحت هم حاضر به گفتن یک کلمه خلاف نشد و در نتیجه مجبور به گوشه نشینی و انزوا در زواره گشت.»

[۷] مجله محیط، سال اول، شهریور ۱۳۲۱، ص۱۳-۱۲.

[۸] ماهنامه زمانه، ش ۹/۵، مرداد ۱۳۸۶، ص۲۸.

تشیکل خانواده

محیط در سال ۱۳۲۲ش. ازدواج کرد که محصول آن ۵ فرزند شامل دو پسر و سه دختر می‌باشد. فرزندانش همه تحصیلات دانشگاهی دارند. پسر بزرگش فوق تخصص و جراح قلب و عروق است و سید احمد پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint پس از تکمیل تحصیلات دانشگاهی در رشته تاریخ دانشگاه تهران، از سال ۱۳۷۷ش. در بخش پژوهش سازمان میراث فرهنگی مشغول به کار شد.

[۹] گلشن جلوه، به اهتمام نگارنده، ص۱۸۳.

احمد محیط که متولد ۱۳۳۸ش. است می‌گوید:
«در سطوح مختلف از مدرسه تا دانشگاه تدریس کرده‌ام و در کنار آن چند سالی به عنوان هیات علمی در مدرسه عالی شهید مطهری فعالیت داشتم. وی در زمینه‌های فرهنگی، تاریخی و هنری مقالاتی نوشته که در برخی نشریات از جمله کیهان فرهنگی و رهنمون چاپ شده است.

[۱۰] گفتگو با احمد پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint، کتاب هفته، ش ۱۷۰، ۱۶/۱۲/۸۳، ص۲۱.

تدریس

استخدام وزارت معارف

محیط در سال ۱۳۰۵ ش به استخدام وزارت معارف (آموزش و پرورش) درآمد و برای تعلیم و تربیت عازم خوزستان و به مدت چهار سال مشغول تدریس شد. از این مدت دو سال (۱۳۰۵ و ۱۳۰۶) به اتفاق چهار نفر دیگر مدارسی در اهواز تاسیس نمود که خود معلم آن بود. در سالهای ۱۳۰۷ و ۱۳۰۸ش در خرمشهرنماینده معارف بود و ریاست دبیرستان شرف را نیز عهده دار بود. وی گرچه برای تدریس ادبیات فارسی اعزام شد، ناگزیر تاریخ، جغرافیا و علوم طبیعی را هم تدریس کرد. این برنامه حتی اوقات فراغت او را گرفت و نمی‌توانست به فعالیتهای ذوقی خود که نگارش و نوشتن بود، روی آورد. در سال ۱۳۰۹ ش از خوزستان به تهران انتقال یافت و در دبیرستانهای شرف، دارالفنون، ایرانشهر، مدرسه نظام و دانشسرای مقدماتی به تدریس تاریخ، جغرافیا و ادبیات پرداخت.
پس از آن مدتی مدیریت مدارس شرف و پانزده بهمن را برعهده گرفت. از سال ۱۳۲۱ تا ۱۳۲۸ش زمانی دبیر دبیرستانها و گاهی بازرس فنی بود در ضمن از سال ۱۳۰۷ تا ۱۳۲۸ ش ده بار برای اصلاح و تغییر برنامه مدارس از سوی وزارت فرهنگ دعوت شد.

[۱۱] گلشن جلوه، ص۱۸۳-۱۸۲.

عضویت کمیسیون

هنگامی که طرح نظام سیستم تالیف و نشر کتابهای درسی و خاتمه دادن به هرج و مرج و فساد موجود در این زمینه به اجرا درمی آمد، به عضویت کمیسیون انتخاب کتابهای درسی ادبیات فارسی دعوت گردید. وی این دعوت را با شجاعتی خاص پذیرفت، زیرا کار دشواری بود. داوری درباره تالیفات افرادی چون فروزانفر، جلال الدین همایی، دکتر رضازاده شفق، احمد متین دفتری، علی اکبر سیاسی و چند نفر دیگر و سینه سپر نمودن در برابر شکوه‌ها، اعتراضها و جنجالها، دل شیر می‌خواست. به همین دلیل کسانی از قبول عضویت در این کمیسیونها عذرخواهی نمودند. کسانی هم که خود تالیفات درسی داشتند، طبعا صلاحیت چنین کاری را نداشتند. بدین صورت کتابهای درسی به صورت واحدی درآمد و به هرج و مرج و سوء استفاده‌های کلان پایان داده شد.

[۱۲] مقاله دکتر سید هادی حائری مندرج در مجله آشنا، سال سوم، مهر و آبان ۱۳۷۲، ص۶۷، به نقل از مقاله دکتر محمدامین ریاحی.

[۱۳] ماهنامه دنیای سخن، شماره ۵۰.

رایزن فرهنگی در سفارت

در شهریور ۱۳۲۸ از وزارت فرهنگ به وزارت امور خارجه انتقال یافت و به رایزنی فرهنگی در سفارت کبرای ایران در دهلی منصوب شد و دو سال در این سرزمین ماند. در تابستان ۱۳۳۰ به رایزنی فرهنگی ایران در کشورهای عراق، سوریه و لبنان برگزیده شد و تا بهار سال ۱۳۳۴ در این سرزمینها مشغول کار بود. در ضمن سفری هم به قاهره رفت و از کتابخانه‌های معروف و مهم مصر بازدید نمود. در پایان دوران ماموریت در وزارت امور خارجه با این که علی قلی اردلان ـ وزیر امور خارجه ـ با ابقای او در حوزه عملی این وزارتخانه موافق بود، درخواست کرد پروندهاش به وزارت فرهنگ (آموزش و پرورش) باز گردد. پس از بازگشت، به عنوان بازرس وزارت در کمیسیون مطالعه و بررسی انتقادات رسیده برگزیده شد و تا پایان دوره خدمت، عضو همین تشکیلات بود.
در سال ۱۳۳۷ ش از سوی دولت برای رایزنی فرهنگی در افغانستان نامزد شد، ولی پیشامدی او را از این کار بازداشت و در همین سال بازنشسته گردید. در سال ۱۳۴۷ش دکتر فضل الله رضا ـ رئیس وقت دانشگاه تهران ـ از او دعوت نمود تدریس تاریخ را در دانشکده ادبیات عهده دار شود، ولی نپذیرفت و در سال ۱۳۵۴ ش به دعوت دکتر صدرالدین الهی سرپرست دانشکده ارتباطات در نیمه دوم از سال تحصیلی ۱۳۵۴-۱۳۵۵ش تدریس تاریخ مطبوعات را از زمان محمدشاه قاجار تا آغاز روی کار آمدن رژیم پهلوی پذیرفت.

[۱۴] گلشن جلوه، ص۱۸۴-۱۸۳.

در سال تحصیلی ۱۳۶۷- ۱۳۶۶ش دانشکده ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی تهران از پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint خواست راجع به نظام حکومت در ایران بعد از اسلام، برای دانشجویان درس تاریخ، مطالبی به صورت خطابه ایراد کند که این برنامه عملی گردید.

[۱۵] مقدمه کتاب تطور حکومت در ایران بعد از اسلام.

حضور در مجامع علمی فرهنگی

پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint در بیشتر کنگره‌های مهم ادبی همچون هزاره فردوسی، خواجه نصیر طوسی، ناصر خسرو، دقیقی، خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، شاهنامه، ایران شناسی، خلیج فارس و از جمله در سومین دوره کنگره تحقیقات ایرانی با شور و شوق و میل باطن شرکت کرد و به مناسبت مقام علمی و موقعیت فرهنگی- اجتماعی غالبا عضو کمیته مشورتی بود.

عضو انجمن فلسفه و علوم انسانی

در کنگره بین المللی خاورشناسان، عضو هیئت اعزامی ایران به پاریس بود. عضو انجمن ایرانی فلسفه و علوم انسانی وابسته به کمیسیون ملی یونسکو در ایران بود. او در این انجمن که دوازده سال برقرار بود، به طور منظم و مرتب حضور می‌یافت. وی در کنگره تعلیم و تربیت، شیخ طوسی (دانشگاه مشهد)، ابن سینا (بغداد)، ابوعلی سینا (تهران)، مولوی، فارابی، بیهقی، خوارزمی، حافظ و سعدی و نهج البلاغه به ایراد سخن پرداخت. جوایز فراوانی نیز مجامع داخلی و خارجی به پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint اهدا نمودند. از سوی سندیکای نویسندگان و خبرنگاران مطبوعات، در سال ۱۳۵۵ ش به پاس خدمات علمی استاد پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint مجلس بزرگداشتی برگزار شد که طی آن ضمن تجلیل از مقام علمی ایشان، کتاب محیط ادب که شامل مقالاتی از مشاهیر معاصر بود، به کوشش دکتر سید جعفر شهیدی، حبیب یغمایی، باستانی پاریزی و ایرج افشار به طبع رسید و به ایشان تقدیم گردید.
هنگامی که دانشگاه تهران تصمیم گرفت به اشخاصی چون احمد آرام، محمد پروین گنابادی، رعدی آذرخشی، غلامحسین مصاحب و حبیب یغمایی دکترای افتخاری بدهد تا نوعی حق شناسی نسبت به آنان شود، محیط جزو اسامی شایستگان این عنوان قید شده بود، ولی چون دو تن از شرکت کنندگان معترض بودند موضوع مزبور درباره این محقق سخت کوش مسکوت ماند! به دلیل آن که این کار موافق با مصالح فرهنگی کشور نبود. دانشگاه ملی (شهید بهشتی کنونی) پذیرفت به نشانه حق شناسی جامعه علمی کشور به مرحومان جلال الدین همایی، پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint و محمد تقی مصطفوی دکترای افتخاری بدهد که چنین شد.

عضویت فرهنگستان زبان و ادب

آخرین حق شناسی نسبت به مقام علمی و ادبی پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint انتخاب ایشان به عضویت فرهنگستان زبان و ادب ایران در سال ۱۳۶۹ش می‌باشد. دکتر مهدی محققمی گوید:
«ایشان نظریات خود را درباره مسائل لغوی که خیلی هم مفید بود ابراز می‌کردند و آقای دکتر حبیبی نهایت احترام را در حق ایشان مبذول می‌داشت.»

[۱۶] مجله رهنمون، ص۱۶ و ۱۷.

[۱۷] رشد آموزش زبان و ادب فارسی، ص۲۳.

[۱۸] مجله آینده، مقاله ایرج افشار، سال ۱۸، ص۳۰۳ و ۳۰۴.

مسئولیت برنامه‌های مرزهای دانش

از سال ۱۳۳۸ تا پایان شهریور ماه ۱۳۵۸، مسئولیت برنامه‌های مرزهای دانش را در رادیو ایران عهده دار گردید. این برنامه هر هفته روزهای پنجشنبه از صدای ایران پخش می‌شد و موضوعات آن غالبا به زبان فارسی و مسائل مربوط به تاریخ، فرهنگ ایران و اسلام و نجوم می‌شد. طی بیست سال که این برنامه ادامه داشت، بیش از پانصد سخنرانی توسط محیط تهیه و ارائه گردید.

[۱۹] فهرست این سخنرانی‌ها در مجله آینده، سال ۱۹، ص۲۴۳ تا ۲۴۷ آمده است.

وی در این خصوص می‌گوید:
«مسلما یکصد نکته تازه در این سخنرانیها بود که سعی می‌کردم آنها را به آگاهی مردم برسانم.»
حتی افراد فاضلی به این برنامه توجه داشته و در جهت استفاده از این سخنرانی‌ها کوشیده‌اند. دکتر علی لاریجانی به محیط گفته بود: شهید آیت‌الله مطهری توصیه نموده است، تمام سخنرانیهای مرزهای دانش ضبط گردد که اکنون نوار آنها موجود است.

[۲۰] برگرفته از گفتگوی پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint با مجله کیهان فرهنگی، دی ۱۳۶۳.

پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint به مناسبت‌های مختلف از مشاهیر و استادان دانشگاه دعوت می‌کرد با ارائه موضوعی خاص در این برنامه حضور یابند.

[۲۱] محیط استادی خودآموخته، علی اصغر محمدخانی.

[۲۲] روزنامه اطلاعات، شماره ۱۹۹۸۳، ص۶.

دکتر محمد امین ریاحی در این باره می‌نویسد:
«این نکته روشن است که تالیفات و تحقیقات تخصصی که به چاپ می‌رسد، دایره انتشارات محدودی دارد و فقط به دست متخصصان می‌رسد. اما برنامه مرزهای دانش منظما به گوش میلیون‌ها تن از عالم و عامی می‌رسید و بر دل‌ها می‌نشست. روزی یک دانشمند اهل تاجیکستان که به ایران آمده بود به عنوان نمونه دلبستگی خود به ایران، با ترس و لرز به من گفت: من مجموعه‌ای از ده‌ها نوار مرزهای دانش را ضبط کرده‌ام و مرتبا این کار را انجام می‌دهم….»

[۲۳] مجله دنیای سخن، شماره ۵۰، مقاله دکتر محمدامین ریاحی با عنوان پیر فرهنگ و فضیلت، ص۲۰ و ۲۱.

نماینده فرهنگ در شهرداری

پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint مدتی نیز در کمیسیون نامگذاری خیابانها در شهرداری سمت نمایندگی فرهنگ را بر عهده داشت و در این مقام اسامی برخی شاعران، عارفان، حکیمان و رجال برجسته شیعه را برای خیابانها و معابر تهران برگزید.

[۲۴] مجله راهنمای کتاب، خرداد و تیر ۱۳۵۷، ص۱۸۱.

[۲۵] گلشن جلوه، ص۱۸۲.

ارزیاب کتابهای خطی

بین سالهای ۱۳۴۸ تا ۱۳۷۱ مشغول ارزیابی و بررسی کتابهای خطی کتابخانه مجلس شورای اسلامی بود. به گفته ایرج افشار محیط از شناسندگان و دلباختگان نسخ خطی بود. وی می‌افزاید:
«محیط در سالهای بازنشستگی ساعات فراغتش را در کتابخانه‌های مجلس و مدرسه عالی سپهسالار (شهید مطهری کنونی)، کتابخانه ملی و ملک و دانشگاه تهران می‌گذرانید و بعد از ظهرها که کتابخانه‌ها بسته بود، سری به کتابفروشی‌های تهران، ادب، ابن سینا و دانش می‌زد و یا در این مکانها با برخی از اهل فضل به مفاوضات ادبی و فرهنگی می‌پرداخت. در مدت هشت سالی که کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران به برگزاری مجامع و جلسات ادبی و بزرگداشت ادبا و فضلای گذشته اقدام می‌کرد، یعنی طی سالهای ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷ ش لزوما وظیفه خود می‌دانستم از مرحوم محیط استدعا کنم آن مجالس را با سخنان سودمند و گرم خود دلپذیر کند، تا آنجا که به یاد دارم در جلسه‌های مربوط به عباس اقبال آشتیانی، امیرکبیر و دارالفنون، ملک الشعرای بهار، مولانا، قائم مقام فراهانی، صائب تبریزی و… سخنرانی کرد.»

[۲۶] ماخوذ از یادداشت ایرج افشار، مندرج در مجله آینده، سال ۱۸، ص۴-۳.

دکتر مهدی محقق یادآور می‌گردد:
«در سال ۱۳۷۷ ش که سرپرستی و مدیریت بخش نسخه‌های خطی کتابخانه ملی فرهنگ را عهده دار بودم مرحوم محیط که از علاقه مندان نسخه‌های خطی بود. حداقل هفته‌ای یکبار به کتابخانه می‌آمدند… و از نسخه‌های خطی نادری مطلع می‌شدند که قبلا دسترسی به آنها مقدور نبود. در چهارشنبه هر هفته گروهی از اهل فضل در مدرسه عالی شهید مطهری محفلی فرهنگی و علمی تشکیل می‌دادند که پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint به طور منظم و مرتب در این جلسات حضور می‌یافت. شخصیت‌هایی چون شهید مطهری، مرحوم حاج عبدالله نورانی، دکتر شهیدی، دکتر سید علی موسوی بهبهانی، دکتر مهدی محقق و مرحوم دکتر محمد معین، سید محمدکاظم عصار، دکتر احمد مهدوی دامغانی، حسین خدیوجم از اصحاب این محفل پر فیض بودند. گاهی محققان برجسته خارجی چون پروفسور ایزوتسو ژاپنی (مترجم قرآن کریم به زبان ژاپنی و مؤلف آثار دیگر) پروفسور لندوست مصحح کتاب کاشف الاسرار نورالدین اسفراینی و پروفسور پاییکاریک از فیلسوفان سرشناس هندی در چنین محفلی حاضر می‌شدند و بر جاذبه، تنوع و گستره بحثها و گفتگوها می‌افزودند. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، چند جلسهای در همان مدرسه تشکیل شد که آیه الله امامی کاشانی در آن شرکت می‌نمود و یکبار هم از مقام معظم رهبری حضرت آیه الله خامنه‌ای خواستند که حضور یابند و پذیرفتند. پس از آن که مدرسه مزبور به دانشکده تبدیل شد جلسه در خانه برخی اعضا و گاهی هم در رستوران پارادیس، که رئیس آن با مرحوم دکتر غلامحسین یوسفی پیوند خویشاوندی داشت، تشکیل می‌شد. آخرین جلسه اصحاب چهارشنبه در منزل مرحوم خدیوجم منعقد گردید که مرحوم عبدالله نورانی اسامی حاضران را بیست نفر نوشته بودند.»

[۲۷] ماخوذ از یادداشت ایرج افشار، مندرج در مجله آینده، سال ۱۸، ص۴-۳.

تلاشهای مطبوعاتی

از سال ۱۳۳۲ ق پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint در زواره به روزنامه دست می‌یافت. در آن روزگار عناصر دخیل در سیاست ـ در ولایات ـ که برای خود پایگاه ملکی، ایلی و نظایر آن داشتند روزنامه‌ها را دریافت می‌کردند و بعد از خواندن به اشخاص دیگری می‌دادند. محیط هم از طریق یکی از نزدیکان خویش که در دستگاه سردار صولت بختیاری در آبادی مزدآباد، واقع در بلوک سفلی و شرق زواره، منشی بود، به روزنامه‌هایی که وی پس از مطالعه به منشی خویش می‌داد، دست می‌یافت و می‌خواند. به این ترتیب اندک اندک به نقش روزنامه در تحول افکار عمومی پی برد و با سبک نگارش مطبوعات آشنا گردید. در پاییز سال ۱۳۰۰ ش که به اصفهان رفت، یک نفر گیلانی که در این شهر متصدی چاپ روزنامه بود، توسط یکی از همشهریان زواره‌ای از محیط تقاضای همکاری کرد و مطالبی از وی خواست تا درباره حوادث اصفهان بنویسد، او هم نگاشت و آن نوشته‌ها در روزنامه مورد اشاره درج گردید. از این بابت محیط تصمیم گرفت به تهران بیاید و به طور جدی وارد کار روزنامه نگاری شود. در تابستان سال ۱۳۰۱ش که به زواره بازگشت، دوره‌های ناقصی را که از روزنامه‌های شهاب ثاقب (طرفدار آلمان)، روزنامه ایران و رعد (طرفدار انگلیسی‌ها) و برخی روزنامه‌های قدیمی که در خانه داشت با یکدیگر مقایسه می‌نمود تا آنچه از روی آنان قابل استنباط و تقلید بود، درباره تنظیم یک روزنامه به کار گیرد. قبل از آن که به تهران بیاید در زمستان سال ۱۳۰۱ش گاهی روی کاغذهای عادی خط کشی می‌نمود و با ذوقی خاص روزنامه نویسی را تمرین می‌کرد. این کاغذها جزو کاغذهای باطله از خانه بیرون می‌رفت که نمونه‌هایی از آنها را نایب الحکومه اردستان به دست آورده بود. وی محیط را از زواره به اردستان احضار کرد و گفت: بیا منشی حکومت بشو، در جوابش گفت: این کار سابقه و آشنایی می‌خواهد که من ندارم. محیط وقتی به تهران آمد، وضع روزنامه‌ها شکلی تازه یافته بود، زیرا می‌توانستند نسبت به مسائل سیاسی اجتماعی انتقاد کنند. اختلاف نظر میان احمدشاه و رضاخان (وزیر جنگ وقت) دلیل این تحول بود. محیط در آن ایام روزنامه اقدام را یک نشریه آزادی خواه تصور نمود و خواست از طریق قطعه شعری که به مناسبت اوضاع آشفته و مبهم تهران سروده بود و جنبه انقلابی داشت، ارتباط برقرار کند، ولی این جریده توقیف گردید و روزنامه‌ای دیگر به جایش انتشار یافت. چاپ آن شعر در روزنامه توقیف شده محیط را بر سر ذوق آورد و طبع اشعارش در جراید، او را در ردیف شعرای روزنامه نگار آزادی خواه و سیاسی به مردم معرفی نمود. این وضع غیر مترقبه ذوق روزنامه نگاری را در محیط تقویت کرد، ولی چون یکی از مدیران جراید در تهران به وزارت جنگ احضار گردید و رضاخان او را مؤاخذه و مضروب کرد، پدرش سید ابراهیم طی نامه‌ای فرزند را از روی آوردن به روزنامه نویسی بازداشت. موقعی که از خوزستان به تهران آمد با مدیر داخلی روزنامه ایران- غلامعلی مستعان پسر عموی حسینقلی مستعان – آشنا گردید و همکاری خود را با این روزنامه آغاز کرد. تا آن که مایل تویسرکانی که مدیریت روزنامه شفق سرخ را پس از علی دشتی عهده دار شده بود از وی خواست همکاری خود را با این نشریه شروع کند. محیط مقاله‌های انتقادی متعددی به مناسبت‌های مقتضی در شفق سرخ می‌نوشت که ماجرای لغو امتیاز نفت به قلم وی موجب توقیف این روزنامه گردید.

[۲۸] مجله محیط به انضمام خاطرات مطبوعاتی محیط، به کوشش سید فرید قاسمی، صسیزده و ۲۱۶، رشد ادب فارسی، همان.

مدیریت مجله تعلیم و تربیت

در سال ۱۳۱۷ ش که مطبوعات کاملا در اختیار حکومت بود، وزارت معارف محیط را از کار تدریس بازداشت و مدیریت مجله تعلیم و تربیت را به وی داد. وی از مهر ۱۳۱۷ تا ۳۱ تیر ۱۳۱۹ در مقام مدیر مسئول این مجله، نوزده شماره از آن را انتشار داد. در اثر اهتمام محیط، سطح مجله به لحاظ کیفی و ظاهری ارتقا یافت و تعدادی مقالات کم نظیر در آن درج شد. از اولین شماره که محیط مدیریتش را پذیرفت، نام آن را به آموزش و پرورش برگردانید. مقالاتش درباره کوشیار گیلی و زبان آذربایجان در مجله مزبور، برای استاد آوازه‌ای از نو پدید آورد.

[۲۹] مجله آشنا، سال سوم، مهر و آبان ۱۳۷۲، ص۵۶ و ۶۸.

دکتر محمد اسماعیل رضوانی نوشته است:
«روزی محیط بر سبیل تصادف در خدمت مرحوم ذوقی صاحب منصب نامدار وزارت معارف نسبت به مجله تعلیم و تربیت، نظرها و طرحهای صحیحی ارائه داد که در خاطر ذوقی جای گرفت. در نتیجه در سال ۱۳۱۷ در وزارت معارف مرحوم مرآت، پس از کناره گیری حبیب یغمایی از مدیریت مجله، ابلاغ آن برای پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint صادر شد.»

[۳۰] محیط ادب، مقاله دکتر محمداسماعیل رضوانی، ص۴۳۸.

فعالیت در روزنامه ها

روزنامه کوشش در سالهای آخر سلطنت رضاخان گاهی مقالاتی از محیط به طبع می‌رسانید. در دوران دولتی که فروغی پس از سقوط رضاخان تشکیل داد، محیط در روزنامه تجدد مطالب انتقادی، سیاسی می‌نوشت و کارهای خلاف قانون برخی کارگزاران را گوشزد می‌نمود. از سال ۱۳۲۱ش همکاری خود را با روزنامه پارس به مدیریت فضل الله شرقی آغاز کرد. این نشریه هفته‌ای یکبار انتشار می‌یافت و در ضمن سه سال حدود ۲۰۰ مقاله از پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint در آن درج گردید. روزنامه پارس تنها نشریه‌ای بود که می‌توانست وارد هر خانوادهای بشود و در دسترس افراد قرار بگیرد. از سال ۱۳۳۷ش که محیط بر اثر بازنشستگی همکاری با روزنامه‌ها را افزایش داد، در مجله تهران مصور مقالاتی می‌نوشت. نخستین آنها مقاله‌ای در خصوص خلیج فارس بود، زیرا در مطبوعات عربی آن را خلیج عربی می‌نوشتند و غربیها هم مایل بودند نام خلیج فارس را عوض کنند. محیط که در سرزمینهای عربی با این موضوع آشنا شده بود، در حدود امکان برای جلوگیری از گسترش کاربرد عنوان خلیج عربی تلاش کرد. البته قرار بود این مقاله در مجله وزارت امور خارجه چاپ شود که عملی نگردید.

[۳۱] مجله محیط و… ص۲۳۱.

انتشار مجله محیط

پس از شهریور ۱۳۲۰ ش که محیط زمینه را مساعد یافت بر آن شد آرزوی دیرینه خود را عملی سازد و خود شخصا نشریاتی بنیان نهد. با این تصمیم به انتشار مجله محیط پرداخت که نخستین شماره آن در شهریور ۱۳۲۱ در ۶۴ صفحه انتشار یافت که در طلیعه آن آمده بود:
«بار خدایا هر که در این جهان دست به کاری می‌زند، سودی از آن می‌خواهد چنانچه ما نیز در این اقدام خود خدمت مردم و رضای تو را خواهانیم. پس ما را به هر چه مصلحت و مایه پیشرفت کار است راهنمایی فرما.»
انتشار مجله محیط به دلیل چند بار توقیف و برخی بحرانهای سیاسی اجتماعی نوسانهای زیادی داشت و در مجموع نوزده شماره آن به طبع رسید. اگرچه مجله محیط کوتاه عمر، کم حجم و کم شماره بود، از نظر محتوا گرانبها بود و نام آن در تاریخ جراید و مطبوعات ایران جاویدان باقی خواهد ماند. در این مجموعه به موازات ترجمه‌هایی که از شاهکارهای ادبی جهان صورت می‌گرفت، فصولی از تاریخ معاصر ایران و جهان روشن گردیده و اوضاع سیاسی روز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و از بحثهای اجتماعی و اخلاقی نیز غافل نشده است. (چند شمار این مجله به همراه خاطرات مطبوعاتی استاد محیط که به اهتمام سید فرید قاسمی فراهم آمده توسط مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها در سال ۱۳۷۴ چاپ شده است.)

نیم قرن فعالیت مطبوعاتی

استاد محیط پس از این ایام به مدت نیم قرن نه تنها با ده‌ها روزنامه و مجله همکاری داشت، بلکه سی سخنرانی در رادیو درباره مطبوعات ایراد نمود و بیش از پانزده مقاله در این خصوص نگاشت. جزوه درسی تاریخ مطبوعات را برای دانشجویان دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی به رشته تحریر درآورد و سعی داشت در نشستهای مطبوعاتی حضور یابد و تقریبا تا پایان عمر با مطبوعات همکاری داشت. مقاله قضاوت در ایران اسلامی آخرین نوشتار محیط است که در مجله رهنمون

[۳۲] نشریه مدرسه عالی شهید مطهری، شماره اول، تابستان ۱۳۷۱.

درج گردید. همچنین ایشان در اواخر عمر عضویت در تحریریه مجله مزبور را عهده دار بود. آیت‌الله امامی کاشانی در خاطره‌ای گفته است:
«ایشان اغلب به مناسبت سخنرانی و شرکت در سمینارها در مدرسه عالی شهید مطهری حضور داشتند. در یکی از دو سال اخیر در تحقیقات مربوط به کتب خطی کمک بسیار کردند. در یکی دو دوره آموزشی که بخش پژوهش مدرسه برگزار کرد، مطالب مفیدی تدریس کردند. عضو هیات تحریریه مجله مدرسه نیز شدند. استادان محترم هیات تحریریه در زمینه نام نشریه هر یک نظری دادند. استاد محیط نام رهنمون را پیشنهاد کردند که من هم آن را بهترین دانستم و انتخاب نمودم….»

[۳۳] مصاحبه با آیه الله کاشانی، فصلنامه رهنمون، پاییز و زمستان ۱۳۷۱.

او روزنامه نگاری توانا و توانمند بود، نه از نوع ژورنالیستهای معمول عصر، از آن دستهایی که با علاقه نشان دادن به کار و استعداد ذاتی به این موضوع هویت و اصالت بخشیدند.
دکتر عبدالحسین زرین کوب در این باره نوشته است:
«در روزنامه نگاری هم کمتر از تحقیقات علمی، استعداد و قریحه نشان نداد. علاقه به مسائل عصری در سالهایی که این مسائل حاد، اما به هر حال قابل طرح بود او را به عرصه ژورنالیسم کشاند. اما در این زمینه هم کارش اصالت داشت. ژورنالیسم در زیر قلم او به طنز و هزل و هجو و فحش که معمول عصر بود، آلوده نشد. به بحث و فحص در ریشه دردها و مشکلات معطوف گشت. جرات و جسارت همراه با دقت و انصاف و دور از موذیگری رایج عصر، یک ویژگی برجسته این ژورنالیست بود. هر جا مجالی برای گفتار می‌یافت، بی ملاحظه، اما غالبا با رعایت انصاف و عفت کلام، حرف خود را به بیان می‌آورد. از روزنامه آتش تا تهران مصور، از اطلاعات روزانه تا کیهان فرهنگی هر جا دعوت می‌شد و هر جا فرصت می‌یافت، مقاله می‌نوشت، مصاحبه می‌کرد و با اصحاب به مشاجره و مجادله می‌پرداخت….»

[۳۴] حکایت همچنان باقی، دکتر عبدالحسین زرین کوب، ص۴۰۱.

احساس مسئولیت در بیان حقایق

اگرچه محیط در تحقیقات خویش تابع روش استقرایی به شیوه محققان جدید بود، در ضمن کار پژوهش هرگز توانایی و ابتکار خود را فراموش نمی‌کرد. در واقع روش از دیگران بود، ولی زمینه کار محصول فکر و همت خودش. محیط در مصاحبه هایش گفته بود: تحقیق می‌کردم نه تقلید. این که دنبال هم نقل قول آورده شود تا حجم کتاب افزوده گردد و وقتی مطالعه می‌شود، مجموعه‌ای متضاد است که محتوایش با یکدیگر منسجم نیستند، به اعتقاد محیط روش درستی نبود. او اعتقاد داشت باید نقل قولها و اظهارات و ادعاها را ارزیابی دقیق کرد و با رعایت انصاف، عدالت و منطق سخن گفت. محقق نباید حب و بغض و عشق و نفرتش را در سنجش مطالب دخالت بدهد. او می‌گوید: نویسنده اگرچه گوینده لا اله الا الله هم نباشد، اگر حرف حقی بر زبان بیاورد و یا بنویسد، باید از او پذیرفت، چنان که در شهادت شرط عدالت و صداقت است و نه اکتفا به دیانت. من از نخستین باری که آمدم و مشغول کار تحقیق شدم در ذهن خود سابقه خیر و شر برای هیچ چیز نداشتم. هیچ چیز در نظرم نبود جز خدا. ناگهان به این برخوردم که این همه مطالبی که به نام تاریخ روی هم انباشته‌اند پر از اشتباه است و نارسایی دارد. بنابر این به متجاوز از ۲۵۰ موضوع کوچک و بزرگ در تاریخ و جغرافیا، رجال و مسائل مربوط به این موضوعات برخوردم که یا اصلاح کردم و یا راجع به آنها سخنی گفتم یا چیزی نوشتم.

[۳۵] میراث ماندگار (مجموعه مصاحبه‌های سال اول و دوم کیهان فرهنگی)، ص۱۶۰.

انگیزه در نگارش مقالات

انگیزه محیط از نگارش مقالات به گفته خودش بیان حقیقت بود و این نکته گاهی امکان داشت درباره موضوعی باشد که در نظر اشخاص مشتبه شناخته شده و یا درباره احقاق حق کلمه یا کتاب یا مطالبی باشد که از آنها سلب حق گردیده بود. هر وقت با چنین مواردی رو به رو می‌گردید، خواستار آن بود با تمامی گرفتاریها و مشکلاتی که احتمالش را می‌داد، کاری کند که آن حق اگرچه در نظر ظاهر اندک جلوه کند، به آن کلمه یا عنوان و مطلبی برگردد. محیط در این باره گفته است:
«واقعیت این است هر بار که می‌دیدم موضوعی و مطلبی مورد تجاوز قرار گرفته و یا مردم درباره آن دچار اشتباه شده‌اند روحم برانگیخته می‌شد و به اندازهای که در توانایی هایم بود وارد میدان می‌شدم تا اشتباهات را از بین ببرم و حق را به حقدار برگردانم. از آن جا که تنها اسباب، ابزار و اسلحه‌ام در این راه قلم بود، به دلیل این که دنیا هر روز با مسئله‌ای تازه روبه رو بود که در اغلب موارد هم حقی از حقدار در آن از بین می‌رفت، در نتیجه دست به قلم می‌بردم و به نوشتن مقالات می‌پرداختم. نوشتن درباره مسئله روز سبب شده بود که نتوانم خودم را از قید تعلق به موضوع روز خالی کرده و به گذشته برگردم و به بیرون آوردن و تنظیم حقایق نهفته در لابه لای کتابها بپردازم. من تنها چنین نمی‌کردم بلکه هر بار هم که به کتابخانه‌ای می‌رفتم و با کتابهای قدیمی روبه رو می‌شدم معمولا دنبال مطلبی می‌گشتم که به درد مردم فرومانده و صدمه دیده بخورد.»

[۳۶] گفتگو با استاد پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint، مجله تاریخ و فرهنگ معاصر، سال اول، شماره ۲، زمستان ۱۳۷۰، ص۲۴۰-۲۴۱.

«محیط هرچه یاد گرفته از کار معلمی و شاگردی بوده و کمتر استاد دیده و بیشتر خودآموز بود. هیچ وقت قصدش این نبود که همه چیزهایی را که آموخته است تحویل مردم دهد. مدام قصدش بر این بود که مردم تا چه اندازه می‌توانند مطلبی را درک نمایند و تحمل کنند و چه نکته‌ای برایشان آموزنده تر است و چون این نیت پاک و صادقانه را در ذهن می‌پرورانید و می‌کوشید سخنی ناحق و مطلبی غیرواقعی مطرح نکند، خداوند درب توفیق را به رویش گشود و زمینه‌های ترقی، تعالی و شهرت این محقق خودساخته را فراهم کرد.»

[۳۷] میراث ماندگار، (مجموعه مصاحبه‌های سال اول و دوم کیهان فرهنگی)، ص۱۵۷.

عدم تالیف کتابهای مستقل

همین توجه به ضرورتها و رفع نیازهای جامعه و احساس مسئولیت در بیان حقایق باعث گردید که به پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint اجازه ندهد به رغم توانایی خارق العاده در بیان و بنان به تالیف کتابهای مستقل و متعدد روی آورد.
با همه اینها چون با قلم و تحقیق سروکار داشت، نمی‌توانست در مواقعی که موضوعی پیش می‌آمد یا بحثی در می‌گرفت بی اعتنا بماند و دست به قلم نبرد. هر وقت با چنین وضعی مواجه می‌گردید در حدود توانایی یک نویسنده آزاد و غیروابسته، نسبت به مسئله پیش آمده، به تفکر و بررسی می‌پرداخت و پس از تجزیه و تحلیل در جوانب آن، مقاله‌ای می‌نوشت و چون حس می‌کرد آنچه نوشته است کفایت می‌کند، دیگر آن موضوع را ادامه نمی‌داد و به مسئله دیگری می‌پرداخت. تنوع مقالات پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint احتمالا می‌تواند به این دلایل باشد. البته اگرچه درباره نکته‌ای به نوشتن مقالهای بسنده می‌نمود، اما برای پرداختن به طرح بحث و به دست آوردن حقیقت، سالیان متمادی زحمت می‌کشید. به عنوان نمونه از موقعی که کتاب نوروزنامه خیام انتشار یافت و وی فهمید این کتاب نمی‌تواند متعلق به خیام باشد و متوجه شد خیام در ادبیات ایران در تارهای عنکبوتی یک اشتباه تاریخ نگار گرفتار شده است و باید حقیقت را روشن کرد، تا روزی که توانست نظر درست و تحقیقی خود را ابراز کند، حدود سی سال طول کشید.
ذوق محیط بر منفعت طلبی غلبه داشت. بدین معنا که وقتی انگیزه‌های درونی وی به سوی مسئله‌ای متمایل می‌گردید، نمی‌توانست این گرایش همراه با شوق و میل باطنی را به دلیل سودی که امکان داشت از کار دیگری نصیبش شود، نادیده بگیرد. بنابر این غالبا آثار محیط مخصوص و محصول ذوقی است که در مقطعی از زندگی نسبت به آن موضوع پیدا کرده است،

[۳۸] مجله تاریخ و فرهنگ معاصر، سال اول، شماره ۲، زمستان ۱۳۷۰، مصاحبه به پاورپوینت کامل محیط طباطبایی ۱۲۰ اسلاید در PowerPoint، ص۲۳۶-۲۴۰.

البته وی در نوشتن، منافع عموم مردم را در نظر داشت. خودش می‌گوید:
«هر وقت چیزی می‌نوشتم یکبار بر اساس منافع عمومی آن را کنترل می‌کردم. این برای من بیشتر اهمیت داشت که آیا این نوشته به ضرر مردم تمام می‌شود یا به سودشان. بنابر این به سراغ تاریخ و ادبیات و علم می‌رفتم و گاهی هم که ضرورت اقتضا می‌کرد، پیشنهاد می‌دادم….»

[۳۹] میراث ماندگار، ص۱۵۸.

اگرچه راه ورود محیط را به دانشگاه سد نمودند و حتی کسانی که به عنوان شاگردی هم قبولشان نداشت، وقتی به دانشگاه راه یافتند در مقابلش دم از استادی زدند و صلاحیت این محقق را نادیده گرفتند، محیط به نومیدی نگرایید. کتاب خواند و پژوهش کرد و در اندک مدتی از سرآمدان عصر گشت. مقالات تحقیقی‌اش، وی را به عنوان محققی پر مایه، جامع و شایسته نام خویش نشان داد، ولی همچنان در مقابل برخی نامداران مشاجره‌های علمی داشت. زرین کوب می‌نویسد:
«… مقالاتش آکنده از شور تحقیق بود. در مجله‌های آینده، راهنمای کتاب و یغما همچنان با شور و علاقه تحقیقات تازه و مناقشات جدید به وجود آورد. در این مناقشات شیوه اش غالبا جدال احسن بود. منصفانه، جدی و عاری از حب و بغض….»

[۴۰] حکایت همچنان باقی، ۴۰۰.

کشف و ابتکار

مغزش کتابخانه‌ای متحرک بود و اکثر مطالب را که در ادوار مختلف حیات خویش آموخته بود، در حافظه داشت. تلفیق مطالب و استفاده از منابع گوناگون در آن واحد و استنتاج مطالب مورد نظر از خصوصیات بارزش بود. در نگارش، کمتر به کتاب مراجعه می‌کرد و حافظه اش بهترین ماخذ او بود. با وجود آن که برای کشف مطلبی زحمت بسیار می‌کشید، بدون منت و به رایگان در اختیار علاقه مندان قرار می‌داد. دکتر نورانی وصال یادآور شده است:
«در تمام نوشته‌های او یک جنبه کشف و ابتکار ملاحظه می‌شود و همین امر شخصیت او را در بین فضلا ممتاز می‌ساخت… او همواره با ظن قریب به یقین مطالب را بیان می‌کرد و چنانچه بعدا متوجه اشتباهی می‌شد در اسرع وقت نظر صحیح را شجاعانه ابراز می‌داشت….»

[۴۱] آخرین مرد ادب و فرهنگ نسل گذشته، دکتر نورانی وصال.

[۴۲] روزنامه اطلاعات، ۱۲ شهریور ۱۳۷۱، شماره ۱۹۷۰۶، ص۶.

نسبت به موضوعات گوناگون احاطه‌ای وسیع داشت و به همین دلیل خیلی دقیق اظهارنظر می‌نمود. اگر در موردی اطلاع کامل نداشت به طور صریح می‌گفت نمی‌دانم، در موضوعاتی که تردید داشت، در بیان مطالب موارد شک برانگیز را کاملا مشخص می‌کرد. در عین تتبع و دقت، در نقل مطالب احتیاط می‌نمود. این روحیه تحقیقی را محیط با خصالی چون فروتنی و توکل و تفویض امر به خداوند ممزوج ساخته بود.

[۴۳] برگرفته از مصاحبه مجله رهنمون با آیه الله امامی کاشانی، شماره دوم و سوم، ص۲۲-۲۴.

دکتر عباس زریاب خویی می‌نویسد:
«… هر چه بیشتر با او آشنا می‌شدم به خصوصیات و امتیازات معنوی او بیشتر پی می‌بردم. او در نظر من خیلی بالاتر و برتر از آنچه از نوشته هایش بر می‌آمد، جلوه می‌کرد. حافظه نیرومند او مخزنی بود آکنده از معلومات و اطلاعات بسیار وسیع و گرانبها در تاریخ و ادب و فرهنگ ایران و اقوام مجاور. بانک اطلاعاتی ذهن و مغز محیط مانند کامپیوترهای امروز آماده دادن هرگونه معلومات در زمینه ادب و فرهنگ و تاریخ ایران بود و شخص می‌توانست بی هیچ مزد و منتی از این بحر محیط سودهای لازم را ببرد….»

[۴۴] مقاله عباس زریاب خویی، دنیای سخن، شماره ۵۰، ص۱۲.

سید ابوالقاسم انجوی شیرازی خاطر نشان ساخته است:
«اگرچه نگذاشتند محیط به دانشگاه وارد شود اما حقیقتا بی هیچ مجامله‌ای هرگاه در نقطه‌ای جلوس می‌کرد همانجا دانشگاه بود، به افاضه می‌پرداخت و بخل و ضنت در انتقال دانسته‌های خود نداشت. این یکی از نشانه‌های دانشمندان راستین است. حق می‌گفت و حق می‌نوشت و در نتیجه بسیاری از او می‌رنجیدند. ولی او باخود عهد بسته بود که از صراط مستقیم حقیقت منحرف نشود. نگذاشتند به دانشگاه برود چون شاید از نیش قلم و بیان صریح و تندش و از استقامت و استقلال ذاتی که داشت، می‌ترسیدند.»

[۴۵] مقیم کوی بحث و کتاب، سید ابوالقاسم انجوی شیرازی، دنیای سخن، تیر و شهریور ۱۳۷۱، شماره ۵۰، ص۱۶-۱۹.

محیط در تمام رشته‌های مربو

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.