پاورپوینت کامل مقارنت رجعت با قیام امام مهدی ۵۰ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مقارنت رجعت با قیام امام مهدی ۵۰ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مقارنت رجعت با قیام امام مهدی ۵۰ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مقارنت رجعت با قیام امام مهدی ۵۰ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل مقارنت رجعت با قیام امام مهدی ۵۰ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: رجعت، حضرت مهدی،
پرسش: آیا رجعت با ظهور حضرت مهدی (علیهالسّلام) مقارنت دارد و با آن ارتباط دارد؟
فهرست مندرجات
۱ – ارتباط رجعت با ظهور امام زمان
۱.۱ – نظر شیخ مفید
۱.۲ – نظر سید مرتضی
۱.۳ – نظر شیخ طبرسی
۱.۴ – دیدگاه سایر علمای شیعه
۱.۵ – دیدگاه علّامه مجلسی
۱.۶ – اخبار کلی از رجعت
۱.۷ – ذکر برخی جزئیات ظهور
۱.۸ – ذکر نام برخی رجعت کنندهگان
۱.۹ – دستور خواندن دعا برای رجعت
۱.۹.۱ – روایت از امام صادق
۱.۱۰ – حال مؤمن پس از مرگ
۱.۱۱ – رجعت امام علی
۱.۱۱.۱ – رجعت بنیامیه
۱.۱۲ – تعدد رجعت
۱.۱۳ – ارتباط رجعت با ظهور امام مهدی
۲ – پانویس
۳ – منبع
ارتباط رجعت با ظهور امام زمان
در مورد زمان رجعت، بهطور قاطع میتوان گفت که رجعت، امری مرتبط با ظهور امام زمان (علیهالسّلام) است. میان علمای شیعه در این زمینه اختلافی وجود ندارد و تقریباً تمام کسانی که درباره رجعت سخن گفتهاند، آن را مقارن ظهور ایشان دانستهاند. شیخ صدوق در احتجاج بر مخالفان، بازگشت مسیح در آخر الزمان و نماز خواندن وی به امامت امام مهدی (علیهالسّلام) را به نقل از آنان بیان میکند.
نظر شیخ مفید
شیخ مفید، اعتقاد به رجعت هنگام قیام امام مهدی (علیهالسّلام) را بین امامیّه اجماعی میداند و ادلّهای بر آن میآورد و به شبهات مخالفان، پاسخ میدهد.
شیخ مفید در اوائل المقالات ذیل مسئله ۵۵ با عنوان «القول فی الرجعه» چنین میگوید: «و اقول: انّ اللَّه تعالی یردّ قوماً من الاموات الی الدنیا فی صورهم التی کانوا علیها فیعزّ منهم فریقاً و یذلّ فریقاً او یدیل المحقّین من المبطلین و المظلومین منهم من الظالمین و ذلک عند قیام مهدی آل محمّد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)». تعبیر ایشان، «هنگام قیام مهدی خاندان محمّد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) » است. در جای دیگر نیز تعبیری مشابه دارد که در الفصول المختاره آمده است.
نظر سید مرتضی
سیّد مرتضی نیز رجعت را هنگام ظهور امام زمان (علیهالسّلام) میداند و این عقیده را به کلّ شیعه امامیه نسبت میدهد. «اعلم انّ الذی تذهب الشیعه الامامیّه الیه انّ اللَّه تعالی یعید عند ظهور امام الزمان المهدی (علیهالسّلام) قوماً ممّن کان قد تقدّم موته من شیعته لیفوزوا بثواب نصرته و معونته و مشاهده دولته و یعید ایضا قوماً من اعدائه لینتقم منهم فیلتذوا بما یشاهدون من ظهور الحقّ و علوّ کلمه اهله» جالب این جاست که وی این سخن را در پاسخ پرسشی میگوید که به تفسیری شاذ از رجعت معتقد است و رجعت را به معنای بازگشت دولت اهلبیت (علیهالسّلام) در زمان قائم (علیهالسّلام) میداند، نه بازگشت خود آنها، هر چند در این تفسیر نیز زمان رجعت، در ایّام حکمرانی امام مهدی (علیهالسّلام) تصویر شده است. (صاحب این تفسیر شاذ، معلوم نیست و تنها نقل آن از طریق بزرگانی مانند سیّد مرتضی به ما رسیده است)
نظر شیخ طبرسی
شیخ طبرسی نیز به صراحت رجعت را هنگام قیام امام مهدی (علیهالسّلام) میداند.
دیدگاه سایر علمای شیعه
علمای بسیار دیگری نیز به زمان رجعت تصریح کرده و آن را هنگام قیام امام زمان (علیهالسّلام) دانستهاند، از جمله: محمّد بن علی ابن شهرآشوب، فیض کاشانی، سیّد شرف الدین علی حسینی استرآبادی، شیخ حرّ عاملی محمّدرضا قمی مشهدی، محمّد اسماعیل خواجویی، عبد علی بن جمعه عروسی. حتّی مفسّران و عالمان اهل سنّت نیز این نگرش را از علمای شیعه میشناسند. مانند آلوسی در روح المعانی و ابن ابیالحدید در شرح نهج البلاغه .
دیدگاه علّامه مجلسی
علّامه مجلسی نیز همین نظر را برگرفته از احادیث متعدّد به علمای شیعه نسبت میدهد:
اخبار فراوانی از امامان هُدا از اهل پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) وجود دارد با این مضمون که هنگام قیام قائم (علیهالسّلام) خداوند، گروهی از اولیا و شیعیان را که پیشتر مردهاند، باز میگرداند تا ثواب یاری و معاونت امام زمان (علیهالسّلام) نصیبشان گردد و به دلیل ظهور دولتش شاد گردند و گروهی را هم از دشمنانش باز میگرداند تا از آنها انتقام کشد و…. (البتّه این عبارت عین عبارتی است که مرحوم طبرسی در مجمع البیان آورده و مرحوم مجلسی تنها لفظ «قائم» را به جای «مهدی» نشانده است.)
در این باره چندگونه حدیث وجود دارد.
اخبار کلی از رجعت
در برخی احادیث بهطور کلّی از رجعت در هنگام ظهور، سخن رفته است.
مانند این حدیث: امام صادق (علیهالسّلام) فرمود: «اِنَّمَا یُساَلُ فِی قَبرِهِ مَن مَحَضَ الاِیمانَ مَحضاً اَو مَحَضَ الکُفرَ مَحضاً فَاَمَّا ما سِوی هذَینِ فَاِنَّهُ یُلهَی عَنهُ» وَ قَالَ فِی الرَّجعَهِ: «اِنَّمَا یَرجِعُ اِلَی الدُّنیا عِندَ قِیَامِ القائِمِ (علیهالسّلام) مَن مَحَضَ الاِیمانَ مَحضاً اَومَحَضَ الکُفرَ مَحضاً، فَاَمَّا مَا سِوی هذَینِ فَلا رُجُوعَ لَهُم اِلی یَومِ المَآبِ؛ همانا پرسش در گور، از کسی است که ایمان محض یا کفر محض دارد و از دیگران صرف نظر میشود»، و در باره رجعت هم فرمود: «همانا هنگام ظهور قائم (علیهالسّلام) به دنیا برمیگردد هر که ایمان محض دارد و یا کفر محض؛ امّا دیگران تا قیامت رجوع ندارند».
ذکر برخی جزئیات ظهور
برخی دیگر میگویند: هنگامی که زمان قیام قائم (علیهالسّلام) میرسد، در ماه جمادیِ آخر و ده روز از رجب، بارانی بی مانند میبارد که خداوند به واسطه آن، بدنهای مؤمنان و گوشت آنان را در قبورشان میرویاند و….
«رَوی عَبدُ الکَرِیمِ الْخَثعَمیُّ عَن اَبی عَبْدِ اللَّه (علیهالسّلام) قَالَ: وَ اذا آنَ قِیامُهُ مُطِرَ النّاسُ جُمادَی الآخِرَهَ و عَشَرَهَ ایّامٍ مِن رَجَبٍ مَطَراً لَم یَرَ الخَلائِقُ مِثلَهُ، فَیُنبِتُ اللَّهُ بِهِ لُحومَ المُؤمِنینَ و اَبدانَهُم فی قُبورِهِم، فَکَاَنّی انظُرُ الَیهِم مُقبِلینَ مِن قِبَلِ جُهَینَهَ، یَنفُضونَ شُعورَهُم مِنَ التُّرابِ؛ و هنگام قیام او، بارانی در ماه جمادیِ آخر و ده روز [اوّلِ] رجب بر مردم فرو میریزد که مانند آن را ندیدهاند و خداوند، گوشت و پیکر مؤمنان را در قبرهایشان با آن باران میرویاند و گویی آنان را میبینم که از سوی جُهَینه پیش میآیند و موهایشان را از خاک قبر میتکانند».
ذکر نام برخی رجعت کنندهگان
در برخی احادیث که پیشتر گذشتند، نام یا تعداد کسانی از اقوام گذشته بیان شده است که رجعت میکنند تا در رکاب امام زمان (علیهالسّلام) باشند.
مانند این حدیث: رَوی المُفَضَّلُ بنُ عُمَرَ، عَن ابی عَبدِ اللَّهِ (علیهالسّلام) قالَ: یُخرِجُ القائِمُ (علیهالسّلام) مِن ظَهرِ الکوفَهِ سَبعَهً وَ عِشرینَ رَجُلاً، خَمسَهَ عَشَرَ مِن قَومِ موسی (علیهالسّلام) الَّذینَ کانوا یَهدونَ بِالحَقِّ و بِهِ یَعدِلونَ، وَ سَبعَهً مِن اهلِ الکَهفِ، وَ یوشَعَ بنَ نونٍ، وَ سَلمانَ، وَ اَبا دُجانَهَ الاَنصاریِّ، وَ المِقدادَ، وَ مالِکاً الاَشتَرَ، فَیَکونونَ بَینَ یَدَیهِ انصاراً وَ حُکّاماً؛ مفضّل بن عمر گفت: امام صادق (علیهالسّلام) فرمود: «قائم (علیهالسّلام) بیست و هفت مرد را از پشت کوفه بیرون میآورد که پانزده تن از آنان از قوم موسی هستند که به سوی حق هدایت میکنند و به حق و عدالت، داوری میکنند و هفت تن دیگر، اصحاب کهف و یوشع بن نون، سلمان، ابو دجانه انصاری، مقداد و مالک اشتر هستند که یاوران و کارگزاران پیش روی او خواهند بود».
دستور خواندن دعا برای رجعت
در احادیثی دیگر، دستور خواندن دعا برای رجعت پس از مرگ به منظور درک ایام ظهور امام مهدی (علیهالسّلام) داده شده است.
روایت از امام
راهنمای خرید:
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 