پاورپوینت کامل مفهوم اهلبیت ۵۷ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل مفهوم اهلبیت ۵۷ اسلاید در PowerPoint دارای ۵۷ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل مفهوم اهلبیت ۵۷ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل مفهوم اهلبیت ۵۷ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل مفهوم اهلبیت ۵۷ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: اهلبیت، قرآن، حدیث.
پرسش: اهلبیت (علیهالسّلام) در لغت و قرآن و حدیث به چه معناست؟
فهرست مندرجات
۱ – اهلبیت در لغت
۱.۱ – نظر راغب
۲ – اهلبیت در قرآن و حدیث
۲.۱ – در داستان موسی
۲.۲ – در داستان ابراهیم
۲.۳ – در سوره احزاب
۳ – قرائنی در تفسیر اهلبیت
۳.۱ – سیاق آیه تطهیر
۳.۲ – مضمون آیه تطهیر
۳.۳ – تفسیر عملی پیامبر
۳.۳.۱ – هنگام نزول آیه تطهیر
۳.۳.۲ – سلام کردن بر آنان
۳.۳.۳ – همراه بردن آنان در مباهله
۳.۳.۴ – همتای قرآن قرار دادن
۳.۳.۵ – بیان ضرورت شناخت آنان
۳.۳.۶ – بیان جایگاه علمی و دینی آنان
۳.۳.۷ – بیان وجوب دوستی آنان
۳.۳.۸ – هشدار از خطر دشمنی با آنان
۳.۳.۹ – بیان نامهای آنان
۳.۳.۱۰ – تعیین حقوق آنان
۳.۳.۱۱ – تأکید بر جایگاه سیاسی الهی آنان
۳.۳.۱۲ – پیشگویی در باره دولت آنان
۳.۴ – گزارش همسران پیامبر
۳.۵ – گزارش یاران پیامبر
۳.۶ – گزارش خود اهلبیت
۳.۷ – آراستگی به ویژگیهای انسان کامل
۴ – آرای دیگر در تفسیر اهلبیت
۵ – پانویس
۶ – منبع
اهلبیت در لغت
واژه «اهلبیت»، ترکیبی اضافی و مرکّب از «اهل» و «بیت» است. واژه «اهل» در کاربردی مانند «اهل الرجل» به خاندان شخص و ویژگان او و در «اهلالبیت» بر ساکنان خانه و در «اهلالامر» بر زمامداران و در «اهلالمذهب» بر پیروان آن آیین، اطلاق میگردد.
همچنین گاهی واژه «اهل» در اضافه به برخی معانی، به معنای شخص یا اشخاص شایسته و سزامند و یا مأنوس به چیزی و یا خبیر و ماهر در کاری، بهکار گرفته میشود.
نظر راغب
راغب در تبیین معنای «اهل» میگوید:
اهل الرّجل: من یجمعه و ایّاهم نسب او دین، او ما یجری مجراهما من صناعهٍ و بیت و بلد و اهل الرجل فی الاصل: مَن یجمعه و ایّاهم مسکن واحد ثمّ تجوّز به فقیل اهل الرجل لمَن یجمعه و ایّاهم نسب.
اهل مرد، به کسانی گفته میشود که نسب یا دین و یا چیزی هم پای آنها همانند صنعتی یا خانهای یا سرزمینی، آنها را با آن مرد، یک جا جمع کرده است. اهل مرد، در اصل در باره افرادی به کار میرود که محلّ سکونت آنها را با آن مرد،
یک جا گِرد آورد، و بعدا به صورت مجاز در باره کسانی بهکار رفته که نَسَب، آنها را دور هم جمع کرده است.
جامع و مشترک میان همه این معانی، نزدیکی و پیوند افراد یا اشیا با آن کسی است که اهل او خوانده میشوند. از این رو، هر چه نزدیکی مورد اشاره، بیشتر و پیوند قویتر باشد، صدق عنوان «اهل» بر آنان کاملتر خواهد بود.
کلمه «بیت» نیز چنانچه به افراد حقیقی اضافه شود، به معنای خانه مسکونی یا طایفه و عشیره آنهاست؛ اما اگر به شخصیت حقوقی انسان و یا معانی دیگری اضافه گردد (مانند: «بیتِ ریاست»، «بیت قضاوت»، «بیت مرجعیت»، «بیت علم» و «بیت نبوّت»)، به معنای خاندانی است که با آن معنا پیوند و نزدیکی دارند.
اهلبیت در قرآن و حدیث
در قرآنکریم نیز هماهنگ با لغت، واژه «اهل» به کسانی اطلاق شده که نوعی پیوند و وابستگی، آنها را گرد آورده، مانند: «اهل القری»، «اهل المدینه»، «اهل الانجیل» و «اهل التقوی». ترکیب «اهلبیت» سه بار در قرآن بهکار رفته است:
در داستان موسی
در داستان موسی (علیهالسلام)، آنگاه که نوزاد بود و خواهرش به فرعونیان گفت:
«هَلْ اَدُلُّکُمْ عَلَی اَهْلِبَیْتٍ یَکْفُلُونَهُ لَکُمْ وَ هُمْ لَهُ نَاصِحُونَ؛ آیا شما را به خانوادهای راهنمایی کنم که سرپرستی او را به عهده گیرند و خیرخواه این کودک باشند؟».
در داستان ابراهیم
در داستان ابراهیم (علیهالسلام)، آنگاه که همسرش از بشارت فرشتگان، شگفتزده شد و فرشتگان به او گفتند:
«رَحْمَتُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ عَلَیْکُمْ اَهْلَ الْبَیْتِ؛ رحمت خداوند و برکتهای او بر شما خانواده!».
در سوره احزاب
در سوره احزاب در ادامه توصیههایی به همسران پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با ضمیرهای جمع مؤنّث، یکباره پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را مخاطب قرار میدهد و با ضمیر جمع مذکّر میفرماید:
«اِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا. خداوند، خواسته است که پلیدی را تنها از شما اهلبیت بزداید و شما را کاملاً پاک گرداند».
بیتردید، مقصود از «اهلبیت» در اینجا کسانیاند که آیهتطهیر در شأن آنهاست. اکنون اصلیترین مسئله این است که ببینیم اینان چه کسانی هستند.
قرائنی در تفسیر اهلبیت
با تأمّل در مدلول سیاق آیه تطهیر و مضمون آن، و نیز اقداماتی که پیامبر خدا در تفسیر آن و معرّفی اهلبیت خود انجام داده و قرائن دیگری که به آن اشاره میشود، تردیدی باقی نمیماند که مقصود از «اهلبیت» در آیه یاد شده، اهلبیتِ شخصیت حقیقی پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نیستند؛ بلکه اهلبیتِ شخصیت حقوقی و عنوانی پیامبراند؛ یعنی شمار خاصّی از خاندان پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) که هدایت و رهبری امت پس از ایشان به آنها سپرده شده است.
به عبارت دیگر، مقصود، اهلبیتِ نبوت و رسالت پیامبراند؛ همان کسانی که خدای متعال، بار مسئولیت تبلیغ رسالت پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را پس از وی، به صورت خاص، بر عهده آنان نهاده است؛ و اینک برخی قرائن این تفسیر:
سیاق آیه تطهیر
مقتضای تأمّل در سیاق آیه تطهیر، این است که مقصود از «اهلبیت» در این آیه، مطلق خاندان پیامبر نیستند؛ زیرا ضمیرهایی که در آیات قبل و بعد آمده، همه به صورت ضمیر «جمع مؤنّث»اند، در حالی که ضمایر این آیه، همه به صورت «جمعمذکّر» اند و این نشان میدهد که مقصود از آن، شمار خاصّی از خاندان پیامبراند و نه همه آنان (که شامل همسران ایشان هم بشود). (این آیه از جهت سیاق، نظیر آیه ۲۸-۲۹ سوره یوسف (علیهالسّلام) است: «اِنَّهُ مِن کَیْدِکُنَّ اِنَّ کَیْدَکُنَّ عَظِیمٌ• یُوسُفُ اَعْرِضْ عَنْ هَذَا وَ اسْتَغْفِرِی لِذَنبِکِ اِنَّکِ کُنتِ مِنَ الْخَاطِئینَ».)
مضمون آیه تطهیر
آیه تطهیر با کلمه «انّما» (که مفهوم «حصر» را میرساند) آغاز شده و بر این مطلب، دلالت دارد که موهبت «طهارت کامل از پلیدیهای ظاهری و باطنی»، ویژه اهلبیت است.
جمله «یرید اللّه…» نیز اشاره به این دارد که خداوند متعال تکوینا اراده نموده که کسی از خاندان رسالت، از هر گونه آلودگی پاک باشند؛ زیرا اراده تشریعی پروردگار بر لزوم طهارت از پلیدیها، ویژه اهلبیت (علیهمالسّلام) نیست؛ زیرا خداوند منّان از همه انسانها خواسته که خود را از انواع آلودگیها پاک نگه دارند.
بر این اساس و با عنایت به این که اراده تکوینی خداوند متعال، تخلّفناپذیر است، فضیلت بی بدیلِ «طهارت کامل» یاد شده در آیه تطهیر، شامل نزدیکان کافر و مشرک پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) نیست؛ بلکه اختصاص به پاکان از خاندان رسالت دارد. بنابراین، مقتضایِ مضمون آیه تطهیر، این است که مقصود از «اهلبیت»، تنها شماری از خاندان رسالت است که از طهارت مطلق برخوردارند.
تفسیر عملی پیامبر
افزون بر دلالت سیاق و مضمون آیه تطهیر بر این که «اهلبیت» در آیه، گروه ویژهای از خاندان رسالتاند، پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) برای معرّفی اهلبیت خود، اقداماتی انجام داده که با در نظر گرفتن آنها جایی برای شک و تردید برای محقّق منصف، باقی نمیماند.
به سخن دیگر، پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در معرّفی «اهلبیت» قرآنی خود، بر امّت، حجت را تمام کرده است. اساسیترین اقدامات ایشان در این زمینه عبارتاند از:
هنگام نزول آیه تطهیر
پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) هنگام نزول آیه تطهیر، علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهمالسّلام) را در کنار خود و در زیر کسای (عبای) یمانی جمع کرد و فرمود: «هؤُلاءِ اهْلُبَیتی؛ اینان اهلبیت مناند»و مانع از ورود همسر خود در آن جمع شد.
سلام کردن بر آنان
پس از نزول آیه تطهیر، پیامبر خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) برای هر چه روشنتر شدن مصادیق از «اهلبیت» در این آیه و «اهلک» در آیه: «وَ اْمُرْ اَهْلَکَ بِالصَّلَاهِ»، همه روزه، هنگام نماز صبح بر در خانه علی و فاطمه (علیهماالسلام) میآمد و با عنوان «اهلبیت» به آنان سلام میکرد و آنان را به نماز دعوت مینمود.
همراه بردن آنان در مباهله
پس از نزول آیه مباهله و مأموریت یافتن پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) برای مباهله با مسیحیان نجران، پیامبر (صلیاللهعلیهوآله)، علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهمالسّلام) را به عنوان مصادیق «جان»، «زنان» و «فرزندان» خود، به میدان مباهله برد و با این کار، بار دیگر نشان داد که «اهلبیت» کیاناند. پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در این ماجرا نیز مانع پیوستن همسرش (عایشه) به جمع اهلبیت گردید.
همتای قرآن قرار دادن
یکی از برجستهترین اقدامات پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوس
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 