پاورپوینت کامل معنای جعلنا و یردالله ۳۹ اسلاید در PowerPoint
توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد
پاورپوینت کامل معنای جعلنا و یردالله ۳۹ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۹ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است
شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.
لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل معنای جعلنا و یردالله ۳۹ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن پاورپوینت کامل معنای جعلنا و یردالله ۳۹ اسلاید در PowerPoint :
پاورپوینت کامل معنای جعلنا و یردالله ۳۹ اسلاید در PowerPoint
کلیدواژه: سوره انعام ، تفسیر .
پرسش: در سور انعام خداوند می فرماید: « وَ کَذلِکَ جَعَلْنا فی کُلِّ قَرْیَهٍ أَکابِرَ مُجْرِمیها لِیَمْکُرُوا فیها وَ ما یَمْکُرُونَ إِلاَّ بِأَنْفُسِهِمْ وَ ما یَشْعُرُو.. .» و در آی ۱۲۵ همین سوره میفرماید:« فَمَنْ یُرِدِ اللَّهُ أَنْ یَهْدِیَهُ یَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلامِ وَ مَنْ یُرِدْ أَنْ یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیِّقاً حَرَجا… » معنای جعلنا و یرد الله چیست و چگونه تفسیر می شود؟
پاسخ: برای آنکه معنای دقیق و تفسیر درستی از آیات مورد پرسش داشته باشیم، قبل از تفسیر آیات ، تبیین برخی واژههای کلیدی آیات ضروری به نظر میرسد. بدین منظور نخست معنای «جعلنا» و «لام» در «لیمکروا» در آیه ۱۲۳ را از دیدگاه مفسران بررسی میکنیم.
فهرست مندرجات
۱ – معنای جعلنا
۱.۱ – ۱. دیدگاه اول
۱.۲ – ۲. دیدگاه دوم
۲ – معنای لام در لیمکروا
۲.۱ – ۱. دیدگاه اول
۲.۲ – ۲. دیدگاه دوم
۳ – تفسیر آیه بر مبنای دو دیدگاه در لام لیمکروا
۳.۱ – ۱. تفسیر آیه براساس لام عاقبت
۳.۲ – ۲. تفسیر آیه براساس لام غایت
۳.۲.۱ – بیان یک اشکال
۳.۲.۲ – پاسخ به اشکال بالا
۴ – معنای «یُرِد»
۵ – معنای لغوی اراده
۶ – تفسیر آیه
۶.۱ – ۱. دیدگاه اول
۶.۲ – ۲. دیدگاه دوم
۶.۳ – ۳. دیدگاه سوم
۶.۴ – بیان یک اشکال
۶.۴.۱ – سخن رسول اکرم
۶.۵ – پاسخ به اشکال بالا
۶.۵.۱ – ۱. پاسخ اول
۶.۵.۲ – ۲. پاسخ دوم
۶.۵.۳ – ۳. پاسخ سوم
۶.۵.۴ – ۴. پاسخ چهارم
۷ – پانویس
۸ – منبع
معنای جعلنا
۱. دیدگاه اول
نسبت به معنای جعلنا در آیه دو نظر وجود دارد. نظر اوّل «جعل» را به معنای صار میداند، بنابراین جعلنا یعنی صیّرنا (….).
۲. دیدگاه دوم
اما دیدگاه دوم:«جعل» را به خلق و انشا معنا میکند، بنابر این جعلنا یعنی خلقنا، انشأنا(…).
معنای لام در لیمکروا
در اینجا نیز میان مفسران دو دیدگاه متفاوت وجود دارد.
۱. دیدگاه اول
بیشتر مفسران بر این عقیدهاند که «لام» در «لیمکروا» لام عاقبت (صیرورت) است، نه لام غایت. زیرا: اولاً: مکر، به هر کار انحرافی که توأم با اخفا و پنهانکاری باشد گفته میشود. بنابراین، مکر ، قبیح است. اراد کار قبیح نیز قبیح است، پس نسبت اراد قبیح به خداوند حکیم صحیح نیست. ثانیاً: اگر غایت جعل مجرمان در قریهها را مکر کردن بگیریم، با قول خداوند متعال در آی « ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ» منافات دارد که غایت آفرینش جن و انس را عبادت و بندگی قرار داده است. د
۲. دیدگاه دوم
برخی از مفسران ، «لام» در «لیمکروا» را لام غایت گرفتهاند؛ نظیر «لام لجهنّم»، در آی «وَ لَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الجِْنِّ وَ الْانسِ…» که خداوند، غایت خلقت اهل شقاوت را جهنم قرار داده است.
تفسیر آیه بر مبنای دو دیدگاه در لام لیمکروا
از اینکه «جعل» به معنای خلق و انشا باشد، یا به معنای صار، آنچنان تفاوت ماهوی در معنا و تفسیر آیه ایجاد نمیکند؛ ولی از اینکه «لام» در «لیمکروا» برای عاقبت باشد یا غایت میتوان گفت: بین دو تعبیر اختلاف اساسی بهوجود میآید.
۱. تفسیر آیه براساس لام عاقبت
تفسیر آیه بنابر اینکه «لام» «لیمکروا» لام عاقبت باشد:
«همچنان که در مکه بزرگان – مثل ابوسفیان – گناهکار هستند، ما در هر قریهای از قرا، گناهکاران آن قریه را بزرگتران آن قریه گردانیدیم، و یا اینکه ما خلق کردیم در هر قریهای از قرا، بزرگترانی را که آنها گناهکاران آن قریهاند. ما آنان را همانند صاحبان نور از اهل ایمان گردانیدیم و خلق نمودیم یعنی هر کاری برای اهل ایمان انجام دادیم برای آنها نیز انجام دادیم و از آنان، سلب اختیار نکردیم بر همین اساس اهل ایمان با انتخاب نیکوی خود هدایت شدند و گناهکاران به سوء اختیار خود گمراه شدهاند و عاقبت کارشان این شد که به کسانی که قصد ایمان آوردن دارند حیله نمایند و آنان را فریب دهند؛ اما بی خبر از اینکه حیله آنها به خودشان بازمیگردد.
۲. تفسیر آیه براساس لام غایت
تفسیر آیه بنابر اینکه «لام» «لیمکروا» لام غایت باشد:
همچنانکه در مکه بزرگان، – مثل ابوسفیان – گناهکار هستند، ما گناهکاران آن قریه را بزرگتران آن قریه گردانیدیم، و یا اینکه ما خلق کردیم در هر قریهای از قرا، بزرگترین مجرمان را برای اینکه در آن قریه مکر کنند؛ اما بیخبر و غافل از این هستند که نتیج مکرشان به خودشان بازمیگردد؛ زیرا پروردگار عالم از دعوت به دین نفعی نمیبرد؛ بلکه هدفش این است که نفع اخروی نصیب دعوتشوندگان گردد از جمله خود این کسانی که مردم را فریب میدهند و نمیگذارند به دعوت پیامبران جواب بدهند و این افراد در حقیقت، خودشان را از منفعت محروم ساخته و گول زدهاند و عاقبت مکرشان به خودشان بازگشته؛ اما نمیفهمند.
بیان یک اشکال
اگر غایت، از خلقت مجرمان، این باشد که آنان در شهرها و اطراف آن به زیر دستان خود مکر نمایند،آنان مجبور به مکر و فریب هستند و در واقع، دارای اراده و اختیار نیستند هرچند برحسب ظاهر مختار باشند زیرا اراد عبد در برابر اراد پروردگار مقهور است. بنابراین عقاب و سرزنش آنان معقول نیست.
پاسخ به اشکال بالا
«خداوند از آفرینش بندگانش یک غایت اصلی دارد و آن اینکه رحمتش شامل حال همه شود و به بهشت بروند؛ اما یک غایت تبعی دارد و آن اینکه چون خداوند میداند گروهی از بندگانش به سوء اختیار خود، اهل شقاوت و عصیان خواهند شد – با اینکه آنان را برای بهشت خلق کرده – غایت تبعی خداوند این است که بهخاطر نافرمانی آنها، آنان را به دوزخ ببرد.» در این آیه نیز غایت اصلی خداوند این است که مجرمان نیز همانند اهل ایمان ، راه درست را در پیش گیرند و به دعوت انبیا لبیک گفته و مشمول رحمت حق شوند اما غایت تبعی خداوند از خلقت این مجرمان این است که آنان در قریهها مکر نمایند. چون میداند که خودشان به سوء اختیار، راه ضلالت را پیش خواهند گرفت نهتنها خودشان ایمان نمیآورد، بلکه دنبال مکر و فریب دیگران خواهند رفت تا از ایمان آوردن
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
مهسا فایل |
سایت دانلود فایل 