پاورپوینت کامل محمول ذاتی ۳۵ اسلاید در PowerPoint


در حال بارگذاری
10 جولای 2025
پاورپوینت
17870
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این فایل به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

 پاورپوینت کامل محمول ذاتی ۳۵ اسلاید در PowerPoint دارای ۳۵ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در PowerPoint می باشد و آماده ارائه یا چاپ است

شما با استفاده ازاین پاورپوینت میتوانید یک ارائه بسیارعالی و با شکوهی داشته باشید و همه حاضرین با اشتیاق به مطالب شما گوش خواهند داد.

لطفا نگران مطالب داخل پاورپوینت نباشید، مطالب داخل اسلاید ها بسیار ساده و قابل درک برای شما می باشد، ما عالی بودن این فایل رو تضمین می کنیم.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل می باشد و در فایل اصلی پاورپوینت کامل محمول ذاتی ۳۵ اسلاید در PowerPoint،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پاورپوینت کامل محمول ذاتی ۳۵ اسلاید در PowerPoint :

پاورپوینت کامل محمول ذاتی ۳۵ اسلاید در PowerPoint

پاورپوینت کامل محمول ذاتی ۳۵ اسلاید در PowerPoint، یکی از اصطلاحات به‌کار رفته در علم منطق بوده و به‌معنای محمول دالّ بر ذاتیات موضوع یا امور غیر منفکّ از موضوع است.

فهرست مندرجات

۱ – اقسام معانی ذاتی
۱.۱ – ذاتی باب کلیات خمس
۱.۲ – ذاتی غیر باب کلیات خمس
۱.۲.۱ – ذاتی متعلق به محمول
۱.۲.۲ – ذاتی متعلق به حمل
۱.۲.۳ – ذاتی متعلق به سبب
۱.۲.۴ – ذاتی متعلق به وجود
۲ – اقسام ذاتی از دید مظفر
۳ – ذاتی باب برهان از دید مشکوهالدینی
۴ – معنای لازم اول
۴.۱ – شباهت با ذاتی کلیات خمس
۴.۲ – تفاوت با ذاتی کلیات خمس
۵ – مستندات مقاله
۶ – پانویس
۷ – منبع

اقسام معانی ذاتی

واژه «ذاتی» همچون کلمه «ذات» در مباحث مختلف علم منطق در معانی متفاوتی استعمال می‌شود. ذاتی در یک تقسیم ثنائی به ذاتی در باب کلیات خمس و ذاتی در غیر آن باب منقسم می‌شود. قسم دوم، خود چهار قسم دارد: ۱. متعلق به محمول (با چهار کاربرد)؛ ۲. متعلق به حمل (با هشت کاربرد)؛ ۳. متعلق به سبب؛ ۴. متعلق به وجود. محمولِ در موارد حمل ذاتی را «پاورپوینت کامل محمول ذاتی ۳۵ اسلاید در PowerPoint»، و در موارد حمل عَرَضی را «محمول عَرَضی» گویند.

ذاتی باب کلیات خمس

مراد از ذاتی در این مقام، اجزای ماهیت (چیزی که قوام ذات به آن بستگی دارد) است، و آن در جنس و فصل منحصر می‌شود، البته گاهی بر «آنچه خارج از ذات نیست» اطلاق می‌شود که در این صورت، خود ذات و ماهیت را هم شامل است. مقابل ذاتی به این معنا را «عَرَضی» گویند. گاهی نیز بر مطلق جزء (اگرچه بر ماهیت حمل نشود؛ مثل واحد نسبت به ثلاثه) اطلاق می‌شود.

[۱] مشکوهالدینی، عبدالمحسن، منطق نوین مشتمل بر اللمعات المشرقیه فی الفنون المنطقیه، ص۱۵۹-۱۶۶.

ذاتی غیر باب کلیات خمس

ذاتی غیر باب کلیات خمس، شامل چهار مورد است:

ذاتی متعلق به محمول

کاربرد‌هاى ذاتی مرتبط با محمول ۴ قسم است:
۱. محمولی که انفکاک آن از موضوعش ممتنع است. این معنا شامل ذاتیات ماهیت، لازم بیّن ماهیت، لازم غیر بیّن ماهیت و لوازم وجود ماهیت می‌شود.
۲. محمولی که از ماهیت موضوع قابل انفکاک نیست. این معنا شامل ذاتیات ماهیت لازم بیّن ماهیت و لازم غیر بیّن ماهیت می‌شود.
۳. محمولی که بعد از تصور آن و تصور ماهیت (موضوع)، حکم به سلب آن از ماهیت ممتنع است. این معنا شامل ذاتیات ماهیت و لازم بیّنِ به معنای اعمِّ ماهیت می‌گردد؛
۴. محمولی که تصور ماهیت بدون تصور اتصاف ماهیت به آن محمول، ممکن نیست. این معنا شامل ذاتیات ماهیت و لازم بیّنِ به معنای اخصِّ ماهیت می‌شود.

ذاتی متعلق به حمل

کاربرد‌هاى ذاتی مرتبط با حمل عبارت است از:
۱. حملی که موضوع، استحقاق موضوعیت را داشته باشد؛ مثل: الانسان کاتبٌ. مقابل آن را «حمل عَرَضی» گویند.
۲. حملی که محمول، اعمّ از موضوع باشد. بر این اساس، حمل در قضیه: «الکاتب بالفعل انسانٌ»، حمل ذاتی است، اما در کاربرد قبلی، حمل عَرَضی است، زیرا وصف، هر چند اخص باشد، استحقاق ندارد موضوع برای ذات واقع شود. مقابل این حمل را نیز حمل عَرَضی گویند.
۳. حملی که محمول، به حقیقت و نه به مجاز برای موضوع حاصل باشد. در تعیین مراد از این معنا اختلاف شده است؛ بعضی گفته‌اند: «مراد، حمل مواطات در مقابل حمل اشتقاق است» و بعضی دیگر گفته‌اند: «مراد آن است که موضوع، به حقیقت و نه به مجاز، متصف به محمول باشد اعم از اینکه این اتصاف، به مقتضای طبع موضوع باشد یا به قسر قاسر»؛ مثل: «الحَجَرُ متحرِّکٌ الی الفوق او التحت» و مقابل آن، حمل عَرَضی است؛ مثل: «جالس السفینه متحرِّکٌ» که حرکت در واقع، مربوط به سفینه (کِشتی) است.
۴. حملی که حصول محمول برای موضوع به اقتضای طبع موضوع باشد؛ مثل: «الحَجَرُ متحرّکٌ الی الاسفل». عَرَضی آن است که حمل، به اقتضای طبع موضوع نباشد.
۵. حملی که ثبوت محمول برای موضوع، دائمی باشد و آنچه ثبوتش برای موضوع دائمی نیست حمل آن بر موضوع، عَرَضی است.
۶. حملی که ثبوت محمول برای موضوع، بدون واسطه باشد و آنچه ثبوتش برای موضوع با واسطه است حمل آن بر موضوع، عَرَضی است.
۷. حملی که محمول در آن، مقوّم موضوع باشد و مقابل آن را حمل عَرَضی گویند.
۸. حملی که ثبوت محمول برای موضوع به واسطه امری اعم یا اخص نباشد. در صناعت برهان، محمولاتِ این قسم حمل را «عَرَض ذاتی» می‌گویند. عَرَض ذاتی (مقابل عَرَض غریب) عبارت است از: محمولی که بدون واسطه در عروض، بر شیء عارض می‌شود و شامل محمولاتی می‌شود که یا بدون واسطه بر موضوع حمل می‌شود؛ مثل تعجب برای انسان، و یا به سبب امر مساوی موضوع؛ مثل ضحک که به واسطه تعجب به انسان نسبت داده می‌شود و آنچه به واسطه امر اعم یا اخص بر موضوع حمل شود، عَرَضی خواهد بود.

ذاتی متعلق به سبب

کاربرد ذاتی در بحث علل و اسباب؛ ذاتی باب سبب در مقابل اتّفاقی به اسبابی گفته می‌شود که ترتّب مسبّب بر آن، دائمی یا اکثری باشد. ترتّب دائمی مثل ذبح نسبت به موت، و ترتّب اکثری مثل خوردن گیاه سُقمونیا نسبت به اسهال. به اسبابی که ترتّب مسبّب بر آن اقلّی باشد عَرَضی گفته می‌شود؛ مثل آذرخش (برق) نسبت به باران.

ذاتی متعلق به وجود

کاربرد ذاتی در بحث اقسام وجود؛ اگر موجودی قائم به ذات خویش باشد؛ مثل جوهر، آن را موجود بالذات خوانند و اگر قائم به غیر باشد مثل اعراض، آن را موجود بالعَرَض گویند.

اقسام ذاتی از دید مظفر

مرحوم مظفّر در المنطق، اقسام ذاتی را این‌گونه می‌شمارد:
۱. ذاتی باب کلیات خمس: محمولاتی که قوام

  راهنمای خرید:
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.